[WN] Vooruitgang dankzij Myler Bits, wie ook?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Canis

Re: Vooruitgang dankzij Myler Bits, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 17:25

THX, er zijn dus meerdere merken met hetzelfde aanbod qua werking...

Waarom zijn de meeste van jullie dan zo PRO-Myler als er ook goedkopere types zijn? Hier is vast een reden voor...? (Deze vraag is puur voor mijn eigen oriëntatie bedoeld hoor!!)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 16:12

Nee dat staat er niet..
Bijv. Billy Allen heeft wel de independant side movement maar is niet anatomisch gevormd en dan is de inwerking nog weer anders.

Myler is de enige met de anatomische vorm en uit mijn eigen ervaring durf ik te spreken dat de vorm veel kan doen voor een paard.

Ik ben daarom eigenlijk PRO-Myler..de andere merken zijn veel minder verfijnd...
Independant side movement is leuk hoor en een rolletje ook (die zijn trouwens ook slechter verwerkt als bij de mylers).maar vooral door de vorm heeft het bit zo'n goede werking.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 20:00

Mijn dochter is net terug van ponykamp samen met haar paard en heeft een Myler bit. Krijgt ze van het lesgeefmens een commentaar op!!! Hij zou dun zijn en daardoor te pijnlijk..... (leven 1 bit).Haar paard heeft juist een heel klein mondje, moet je dat dan volstoppen met een dik bit??? En hij roestte volgens haar ook, deugde ook van geen kanten. Gevolg; ze wou geen les meer van haar hebben........
Bij haar was Myler blijkbaar nog niet doorgedrongen!!! Terwijl er in diverse bladen waaronder de Bit toch al hele artikelen over dergelijke bitten in de engelse tak zijn geschreven evenals over dikke versus dunnere bitten.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 21:27

Ook billy allen heeft bitten met mondstukken die naar voren doorlopen zeg maar :
Afbeelding
Ik rijd al tijden dressuur met een soortgelijk mondstuk. Eerst met een billy allen en nu met een pullman laser bit. Daar zit geen koper in, die bolle van mij kreeg uitslag van koper. Af en toe kreeg ik wel bitcontrole op (dressuur)wedstrijden maar toen ik bij een GP dressuurruiter was was die juist zeer geinteresseerd in het bit. En op wedstrijden zie ik het ook steeds vaker terug. Dus het komt wel in de engelse sport alleen duurt het even Haha! En het ligt natuurlijjk ook aan de mond van je paard, die van mij kan niet eens zo'n naar voren buigend bit hebben want dan zit dat continu tegen zijn haaktanden.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-06 08:48

Oh, dat van dat mondstuk wist ik niet...
Maarrr...toch is de vorm minder naar de paardenmond gemaakt.
Als je het mondstuk horizontaal bekijkt (van voren dus) dan issie nog steeds vrij recht.
Nu weet ik ook wel dat er ook wel mylers zijn in die vorm maar als je naar de comfort snaffles kijkt hebben die een hele mooie vorm die echt naar de paardenmond gemaakt is.

En.....Dat rolletje zint me ook niet, hij zit er veel te strak in imo, ik heb eens een myler en een billy allen in de handen gehad, by myler hangt het rolletje bijna vrij zodat er geen velletjes tussen blijven zitten e.d.. bij billy allen wilde hij amper draaien.

Maar ik blijf er ook bij dat billy allen absoluut geen slecht bit is.

Canis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 09:54

BlazingBoots schreef:
En.....Dat rolletje zint me ook niet, hij zit er veel te strak in imo, ik heb eens een myler en een billy allen in de handen gehad, by myler hangt het rolletje bijna vrij zodat er geen velletjes tussen blijven zitten e.d..

Wat bedoel je hiermee? Het rolletje hangt bijna vrij??? Dan is er toch juist meer speling tussen en dus juist een grotere kans op een velletje ertussen???
Verward

Canis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 10:04

@BlazingBoots Wat houdt trouwens dat forward tilt ported barrel in??? Bedoelen ze soms het boogje voor de tongvrijheid?

vluggejip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 10:17

Ik ben een tijd terug begonnen met een Myler level 1 bit ( met sleuven), mijn paard reageerde direct goed op het bit. Heb hier een tijd mee gereden totdat een jurylid mij erop attendeerde dat ik niet met sleuven mag rijden in de proeven. Dit bit heb ik (was inmiddels een jaar verder) kostenloos kunnen omruilen tegen een level 1 bit. In de overgang van winter naar voorjaar is haar huidje bij de mondhoeken nogal dunner geworden en schuurde het bij de mondhoeken (ter hoogte van het bit) nogal al eens op tijdens het rijden. Ik heb toen het oude bit in gedaan, na 10 minuten ben ik afgestapt omdat ze absoluut niet bereidt was om mee te werken heb het Myler bit weer ingedaan en mevrouw liep weer als een treintje. Het zal misschien sterker in werken, dat onken ik niet maar bij mijn paard werkt het feilloos. En als ze dan eenmaal loopt loopt ze ook niet te trekken en is er goede aanleuning, contact en nageeflijkheid.

Ik ben dus zeer positief over het Mylerbit.

Tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 10:28

Ik heb topic even doorgelezen en mijn interesse is toch wel gewekt Haha!

Ik heb een tijdje op een level 1 myler gereden, maar dat was met buitenritten niet zo'n succes Bloos. Dus ik heb mijn billy allen weer aan mijn hoofdstel gehangen.
Ik heb gemerkt dat hij het mylerbit gewoon makkelijker aanneemt, daarom ben ik langzaam aan het kijken op wat voor bit hij het lekkerst zou kunnen lopen.

Dus mijn vraag is: Waar hebben jullie je laten informeren?
Ik vind het namelijk een te grote investering om 'even' een myler aan te schaffen Lachen

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-06 12:39

Canis schreef:
@BlazingBoots Wat houdt trouwens dat forward tilt ported barrel in??? Bedoelen ze soms het boogje voor de tongvrijheid?

Hiermee wordt bedoeld dat wanneer je het bit aanneemt de barrel (de rol) naar voren kiept..dit schijnt doorgaans goed te werken bij voorwaartse paarden..
En ik moet zeggen dat het bij de mijne prima werkt.

tesss schreef:
Ik heb topic even doorgelezen en mijn interesse is toch wel gewekt Haha!

Ik heb een tijdje op een level 1 myler gereden, maar dat was met buitenritten niet zo'n succes Bloos. Dus ik heb mijn billy allen weer aan mijn hoofdstel gehangen.
Ik heb gemerkt dat hij het mylerbit gewoon makkelijker aanneemt, daarom ben ik langzaam aan het kijken op wat voor bit hij het lekkerst zou kunnen lopen.

Dus mijn vraag is: Waar hebben jullie je laten informeren?
Ik vind het namelijk een te grote investering om 'even' een myler aan te schaffen Lachen

Ik heb me laten informeren bij de Oregon trail tack store in westerbork.
Aan de hand van de informatie die ik over mijn paard gaf hebben zij mij al tot 2x toe precies he juiste bit meegegeven.
En meestal kan je een bit ook kosteloos ruilen als het toch niet bevalt.
Ik vond het ook een behoorlijke investering maar het is tot op de dag van vandaag wel een hele goeie geweest.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-06 12:48

Canis schreef:
BlazingBoots schreef:
En.....Dat rolletje zint me ook niet, hij zit er veel te strak in imo, ik heb eens een myler en een billy allen in de handen gehad, by myler hangt het rolletje bijna vrij zodat er geen velletjes tussen blijven zitten e.d..

Wat bedoel je hiermee? Het rolletje hangt bijna vrij??? Dan is er toch juist meer speling tussen en dus juist een grotere kans op een velletje ertussen???
Verward

Dit bedoel ik:

Billy Allen: de rol zit er echt tussen geklemt waardoor mooie spleetjes onstaan waar velletjes tussen kunnen:
Afbeelding

Myler: genoeg ruimte aan weerszijden
Afbeelding

Maar beide merken hebben betere en slechtere, dat moet ik wel toegeven.

Canis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 17:23

ok beide zijn duidelijk geworden, oa. dankzij het plaatje...
thx Lachen

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 20:24

Mijn paard heeft mondstuk nr 3 in zijn kwekje, die vind ik ideaal, beweegt prima, geen gevaar op velletjes ergens tussen en roest niet. ( en 30 jaar garantie, das altijd handig Haha! )
Afbeelding
Voor mijn jonge deerne ben ik er nog niet over uit met wat voor bit ik daar mee ga beginnen, misschien toch een dubbelgebroken.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-06 12:40

Nr 3. is in mijn ogen ook het beste mondstuk Lachen

Canis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 20:36

@cornelie; zijn dit de mondstukjes van het B.A. bit?

@BlazingBoots: hoe ben jij eigenlijk tot de keuze Myler gekomen? Werd dit de keuze na onderzoek/uitproberen van div bitjes of kreeg je de Myler aanbevolen en heb je het toen op vertrouwen van de verkoopster gekocht zonder vergelijkingen? (gewoon interesse....)

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 10:22

Nope, dit is een Pullman bit, en ff een tikkie duurder dan een B.A. Mondstuk en bitringen/shanks moet je los kopen en kun je ook telkens veranderen. Kosten voor een compleet bit zo'n 200 euro, maar je hebt dan ook wel wat Lachen En... 30 jaar garantie. Ik heb hier eigenlijk voor 'moeten' kiezen omdat pride niet tegen koper/roest kan in zijn kwekje. En dat zit hier ook niet in. En hij kan ook niet zo'n grote boog naar voren hebben als myler, dan komen zijn haaktanden in de knel. Dus tja, dan dit maar genomen. ( meer info zie http://www.bitmaker.biz )

Canis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 16:11

Hi thx voor de info en de link, maare... ik viel al bijna flauw toen ik de prijs van een Myler shank hoorde... Dit mooie bit gaat mijn budget echt te boven hoor...! Maare leuk en handig systeem voor mensen met poen of de wanhopige mens waarvan het paard anders niet normaal bereden kan worden....
Ai ai ai.... Schrikken zeg....

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 16:17

Ik ben tot een myler gekomen door vele andere bitten te proberen die mij en het paard niet lekker zaten.
En door de vele goede reacties die ik erover heb gehoord.

Ik heb toen de hele myler filosofie gelezen, het klonk mij allemaal zo logisch in de oren.
Mijn paard kan niet tegen een enkelgebroken bit, het notenkraker effect zint haar niet.
En wanneer zij nageeft komt de punt van het scharnier (die dan dus omhoog staat) tegen haar gehemelte, daar raakt ze helemaal door geirriteerd met als gevolg dat ze gewoon niet meer naar beneden wil en dan liever tegen de teugel aan loopt.

En ook dubbelgebroken heeft niet het gewenste effect op haar.

Canis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 16:28

Dat notenkraken komt mij bekend voor en ook dat van de dubbelgebroken trens... (vastpakken van het bit en hoofdkantelen ook) Mijn bolletje loopt heel netjes op een Myler,(heb er een uitgeprobeerd) alleen de prijs is best veel vergeleken andere bitjes. Nu ik al een tijdje div. sites afsnuffel en jullie de kleren van het lijf vraag... krijg ik de indruk dat Myler toch een redelijk uniek bitje is in Nederland.

$1,- $2,- #3,- .... $16,- $17,- Ben muntjes aan het tellen... Tong uitsteken

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 17:05

is het ook....volgens mij is het systeem ook gepattenteerd..
Dus geen ander merk mag exact hetzelfde maken..

Canis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 17:53

Aha...

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 19:09

Canis dan ga je toch sparen voor zo'n bit?

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 22:29

Of voor een tweedehandse, ze blijven toch als nieuw. Misschien iemand die overgaat van level 1 naar 2, is mij ook als eens gelukt.....

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 00:20

Dat kan ook natuurlijk.
Ik heb mijn myler shank snaffle nou 5 jaar en ik doe hem ook echt niet weg, en zeker met een buitenrit ben ik er nog erg blij mee

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-06 11:18

Tja dat heb ik ook...
Ik heb een level 1/2 liggen en gebruik nu een level 3 met shanks..
Maar de 1/2 bewaar ik gewoon voor mijn paintje...