Peesbeschermers of bandages?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 22:49

Je kunt helemaal niet op afstalt galoperen.
Draven vind ik nog net kunnen, maar dan een echte sukkel drafje.
Ookal heeft die ijzers!
Draven en zeker galoperen op afstalt is zeer slecht voor de pezen.
De pezen zijn helemaal niet gewend om op die zware schokken op te vangen! Of je moet het iedere dag doen...
Voor stevig pezen te krijgen moet je beginnen met 5 tot 10 minuten op het harde te stappen. Dit gewoon langzaam op bouwen.
Niks om de benen doen.
Na een poosje zijn de pezen vanzelf hard!
Supplementen is een soort van voeding die je bij het andere voer doet om een bepaalde reden (bv extra vitaminen, knoflook...).

En dan is er nog iets wat jullie aan mij mogen uit leggen:
Waarom zou een bandage(dunne, slappe stof) meer steun bieden dan een beschermer (harde materiaal).

Verder ben ik het met Blue_Star eens!

Oomske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 22:52

hej,
draven op het asfalt (in ieder geval op de weg),
kan helemaal geen kwaad, met galop ben ik het eens,
maar draf doe ik heel vaak en mijn paards pezen hebben nooit ergens last van
zij vind het juist heerlijk,
wel draag ik peesjes en strijklappen, maar niet voor stevigheid,
maar tegen wondjes

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 22:58

Waarom zou men niet mogen galloperen op asfalt?Met een beetje training en geen ijzers kan dat wel

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 23:01

Ik zou het zelf niet doen.
Het is een behoorlijke schok en ik wil mn paard dr pezen niet gelijk naar de filisteinen helpen...

Oomske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 23:04

Ten eerste vind ik het met ijzers even erg als zonder, aangezien je zonder verschikkelijk veel slijt, en met glijd je sneller (je hebt dus minder grip) en komen er vaak vonken van af, en ook de schok is inderdaad veel erger dan in draf en stap. omdat galop een minder vlakke gang is, en je meer schokt.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 23:13

Oomske schreef:
Ten eerste vind ik het met ijzers even erg als zonder, aangezien je zonder verschikkelijk veel slijt, en met glijd je sneller (je hebt dus minder grip) en komen er vaak vonken van af, en ook de schok is inderdaad veel erger dan in draf en stap. omdat galop een minder vlakke gang is, en je meer schokt.

De galop is de beste gang van de paarden
Ijzers verminderen de functie van de hoef die de eigenlijke klappen moet opvangen.

Waarom zou je zonder veel slijten?Heus niet!!

Oomske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 23:22

hej,
nou mijn paard loopt in draf en stap een stuk vlakker dan in de galop,
en ik vind galop erg slecht wegens de vonken met hoefijzers,
en ik ze al zonder hoefijzers wordt de klap iets beter opgevangen,
maar niet genoeg, en hoeven slijten heel snel door op harde ondergrond te galloperen (trouwens ook draven). daar zijn hoefijzers dan ook voor bedoeld.

en oja, niet van elk paard is galop de beste gang, bij mijn andere paard loopt ze een super draf, heelmaal uitgestrekt en een stuk vlakker (al loopt ze in galop ook vlak), en de ander neemt hogere sprongen in galop,
haar draf is ook veel vlakker, en uitgestrekt (ben ik persoonlijk bij beide heel trots op).

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 23:32

Oomske schreef:
hej,
nou mijn paard loopt in draf en stap een stuk vlakker dan in de galop,
en ik vind galop erg slecht wegens de vonken met hoefijzers,
en ik ze al zonder hoefijzers wordt de klap iets beter opgevangen,
maar niet genoeg, en hoeven slijten heel snel door op harde ondergrond te galloperen (trouwens ook draven). daar zijn hoefijzers dan ook voor bedoeld.

en oja, niet van elk paard is galop de beste gang, bij mijn andere paard loopt ze een super draf, heelmaal uitgestrekt en een stuk vlakker (al loopt ze in galop ook vlak), en de ander neemt hogere sprongen in galop,
haar draf is ook veel vlakker, en uitgestrekt (ben ik persoonlijk bij beide heel trots op).

Met beste gang bedoel ik gemakkelijkste
De hoeven slijten heus niet teveel,de straal vangt dat allemaal op!!
Hoefijzers zijn nergens voor bedoeld

Heb je je paard vierkant beslagen?

Oomske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 23:51

hej,
mijn paard is vierkant beslagen ja, omdat ze elke dag buiten loopt,
en dan echt wel te veel slijt of straal open gaat,
trouwens, nu slijten de hoefijzers al heel snel (ook schuin trouwens_
en ik blijf bij mijn mening dat het beter is om amper op harde weg te galopperen, en liever ook niet draven, maar bij ons is vaak de berm slecht.

maar doe vooral wat jij fijn vind, hoefijzers zijn voor mijn paard erg belangrijk
het is toch niet voor niets dat bij ons paarden zonder hoefijzers niet op de weg mogen draven

Bella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 20:35

Ik draaf wel geregeld stukken op de verharde weg (en vind dat bij een goed getraind op de weg en gezond paard een galopje ook best mogelijk moet zijn...doe het zelf niet, maar het is geen taboe). Mijn paard kan ik alleen niet voordragen als bewijs. Maar het paard van mn buurmeisje wel. Die was voorheen altijd bermganger, omdat haar paard geen ijzers onder had en wel zwakkere hoeven (en daarom zomers dus ook wel ijzers droeg). Heb haar toen aangeraden wat vaker gebruik te maken van de vlakke harde weg (ipv toendertijd bevroren of onregelmatige berm). Dit is ze gaan doen en de hoeven van haar paard hebben er in de afgelopen jaren nog nooit zo goed uit gezien.

Bij de paarden die hier echt veel op de harde weg lopen hebben we ook ijzers, maar bij de paarden die wekelijks een enkele keer over de verharde weg gereden worden gaat het gewoon zonder. Slijten verschilt hier per paard. Sommigen sloffen en schuiven meer over de weg dan anderen en slijten dus ook sneller (maar dit is eigenlijk meer gangenprobleem/rijtechnisch dus).

maargoed, dit gaat beetje ver van de topicvraag: Opbouwen, alles draait daar om! Ik weet niet hoe gevoelig je paard is en hoe snel of langzaam je moet opbouwen, maar begin eens met 5 a 10 minuten stappen over de weg en bouw dit wekelijks (of per 2 wk) uit naar steeds meer, incl. stukken draf.

Skitter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 15:13

Blue_Star schreef:
Met beste gang bedoel ik gemakkelijkste
De hoeven slijten heus niet teveel,de straal vangt dat allemaal op!!

Hoefijzers zijn nergens voor bedoeld

Helemaal mee eens! _/-o_

Offtopic, maar eigenlijk bestaan er geen 'zwakke' hoeven. Dit zit echt tussen 'ons' oren, als hoeven de kans krijgen en JUIST verzorged worden, worden ze vanzelf hard. Ijzers werken alleen TEGEN, maar veel zien dat niet. Mocht een paard zwakke hoeven hebben, HELPEN ijzers eigenlijk niet he, maar ze houden ze zwak...

Maar weer ontopic...

Het beste is natuurlijk zonder bescherimg rijden, maar ik vind bandages beter dan peesbeschermers, juist omdat ze GEEN steun geven, en een lichte bescherming.
Dus als je eigenlijk zonder bescherming wil rijden is dit 'the next best thing'.

Chupa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 16:12

Bandages vind ik mooier staan peesbeschermers vind ik makkelijker maar denk dat die voor het paard minder fijn zijn.