Zadel op in trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 09:07

@mirgino: je hebt gelijk !!
Ik heb ook alleen maar mijn , weliswaar uitgesproken, mening gegeven. Zonder iemand aan te vallen...soms zijn de reacties alleen typisch bokt

amsolusa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 09:38

ElCamino schreef:
Ik bedoel het niet aanvallend en alle paardjes moeten inderdaad alles leren, daar heb je gelijk in!!

Maar zeg nu zelf: je schrijft "omdat alles daar zo snel moet en mis ik een half uur les"
Dat geeft toch al aan dat je gewoon eerder van huis moet en meer tijd moet nemen ??
Je paard moet juist rust om zich heen hebben als hij jong is en geen gehaast.
Waarom ga je dan niet een half uur eerder weg, dan hoeft het niet snel, snel...

Jaa maar als je eerst mijn andere berichten leest dan snap je mijn reactie. ff een blz terug lezen :

" Ik ga wel eens lessen op de club. ik heb de les nodig dus ik ga daar heen. degene die mij daarheen brengs, kan mij daar altijd wat later ( omdat hij eerst werkt ) ernaartoe brengen dus ben ik standaart altijd klaar ( opgezadelt) als hij er is, omdat ik anders NOG later op de club ben. ( lees, als mijn les om 8 uur begint, is hij pas om 10 over 8 bij mij, dan nog 10 min. rijden, maarja, beter dan geen les )

Groetjes

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 09:42

oeps... lees het nu net, sorry had ik niet gezien...
hmmm...ook een te snelle reactie van mij dan, sorry

Afgezien van jouw situatie blijf ik bij mijn mening dat ik het normaal gesproken (uizonderingen daargelaten) zelf helemaal nooit zou doen en het mensen ook afraad.
En iedereen die bij mij in de trailer gaat , gaat bloot, hihihi.

amsolusa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 09:44

bij mij gaan ze ook niet als het niet nodig is, de trailer op met zadel.

ik snap je reactie wle hoor, want ik had t ( voordat ik naar de club moest ) ook nog nooit gedaan, en was het ook niet van plan.

nu komt het me gewoon wat beter uit, enja, zolang er geen rare dingen gebeuren laat ik het zo

Groetjes

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 10:07

Het wisselt per paard wat ik doe.
De paarden die braaf te zadelen zijn op vreemd terrein of die nog wat druk zijn op de trailer zadel ik op buiten de trailer, op het concoursterrein. Voor de wat drukkere paarden zorg ik dan voor een (ervaren!) hulpje om het paard even vast te houden.
Bij paarden die op concours echt praktisch niet te zadelen zijn (en dan is het ook echt geen kwestie meer van even vijf minuten zadelen hahaha!) of als het een druk paard is en ik krijg geen hulp geregeld, doe ik thuis het zadel erop, met hoes erover en zweetdeken. Het hoofdstel doe ik pas daar, maar wel op de trailer als de balk er nog achter zit. Die concoursen mogen dan max. een kwartier rijden zijn met de trailer.
Hetzelfde doe ik met paarden die ik thuis zoveel mogelijk losrij omdat ze op concours te druk worden. Concours dichtbij uitzoeken, thuis losrijden, zweetdeken erop en hoofdstel uit, paar minuutjes naar het concours rijden, hoofdstel weer in en nog rustig even stappen tot ik de ring in mag.

Caro

Re: Zadel op in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 10:13

Het valt me op dat er veel gedacht wordt aan het feit of het zadel wel of niet zou beschadigen.

Maar denk eens aan het paard...
Die 999 keer dat het goed gaat, nee natuurlijk is het dan geen probleem. Maar er hoeft maar 1 keer wat te gebeuren onderweg, wat niet eens jou fout niet hoeft te zijn.
Hoeveel meer risico's op blessures heeft je paard dan??

Denk je dan ook nog aan je zadel?

Er is altijd wel een risico verbonden aan het vervoeren van een paard over de weg. Probeer je dan niet die risico's zo klein mogelijk te houden?

FrankavdT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 10:18

Een reden als tijdsgebrek vind ik flauw. Sta 20 min. eerder op en vertrek 20 min eerder, dan ben je zeker op tijd en kun je rustig opzadelen, ook de jonge paarden die voor het eerst meegaan. Ze moeten het toch ooit leren!

Wij zadelen nooit op voordat we gaan, doen we altijd pas op concours. Scheelt misschien ook wel dat we een vrachtwagen hebben. Maar buiten dat zadelen we altijd rustig op, eerst nog even een laatste borsteltje eroverheen en dan rustig opzadelen. Vind dat wel zo fair tegenover het paard.
Verder lijkt me reizen met een zadel op niet eens zo fijn voor een paard. Zoals iemand eerder in dit topic al zei: net of je je skies al aanhebt in de auto, net of je zelf al klaar bent om de ring in te gaan...

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 10:32

Franka, ik sta vrij vaak in mijn eentje op concours te hannesen, dat is niet ideaal met bijv. een jonge hengst die graag alvast even 'parcours wil verkennen' En dat voor dressuurpaarden
Bij de brave paarden, no problem, die krijg ik in mijn eentje wel gezadeld. Maar de paarden voor wie het nieuw is of die het altijd spannend blijven vinden, die krijg ik in mijn eentje echt niet gezadeld. Dan moet er maar net even iemand mee kunnen.

@Caro, ik vind het risico van een paard los over het concoursterrein (en hopelijk alleen daar en niet ook nog de weg op...) net even wat groter en reeeler dan die kleine kans dat mijn trailer kantelt. Ik doe het nu al een jaar of 8 zo en ik heb nog geen krasje op mijn zadel gehad.

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 10:35

ik zet ze niet op de trailer met zadel => simpelweg omdat ze nu net tussen de schotten passen (zowel optrailer als op vrachtwagen) en met zadel erop denk ik dat het niet zal passen. (trekpaarden)
maar als we in tijdsnood zitten (gelijk door welke reden) zou ik er geen probleem van maken, en ze gewoon met zadel erop pleuren, zien we wel of het past of niet.
voordeel: ik heb een boomloos zadel, dus beschadigingen aan de boom of aan de rug zijn nihil

FrankavdT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 10:36

@Urielle: Ok, kan het echt niet anders en wil ie alvast 'het parcours doornemen' dan snap ik goed dat je hem thuis alvast opzadeld. Blijf erbij dat ze het toch een keer moeten leren.
Maar als ik lees dat het scheelt in tijd... dat vind ik lui aangelegd.

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 10:37

Frank: als je zoals in een van de vorige voorbeelden zowiezo al te laat op les bent, doordat je vervoer niet vroeger kan komen, dan zou ik toch ook wel thuis opzadelen, omdat het anders geen nut meer is om naar de les tegaan...

FrankavdT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 10:43

Wat maken 3 minuten opzadelen nou uit, je komt eraan, je gooit je zadel erop, hoofdstel aan en je rijdt aan. Meer dan 5 min hoeft dat echt niet te kosten. Als je lesgever je dat nog niet gunt...

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 10:45

Ik neem m'n haf van 5 jaar wel 's mee naar de manege ;is 10 min. rijden met de auto...
Ik doe 't zadel er ook vantevoren op,doe m'n stijgbeugels eraf,en leg er een deken overheen..
M'n haf is ook erg druk op 'vreemd' terrein;staat maar steeds te draaien en te doen.
Maar als ik wel verder weg moet ,dus langer rijden dan 10 min. dan doe ik 't zadel er ter plekke wel op...

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 11:02

FrankavdT schreef:
Wat maken 3 minuten opzadelen nou uit, je komt eraan, je gooit je zadel erop, hoofdstel aan en je rijdt aan. Meer dan 5 min hoeft dat echt niet te kosten. Als je lesgever je dat nog niet gunt...

Dit klinkt ook niet echt paardvriendelijk hoor. Mijn paard is er in ieder geval niet blij mee als ikhet zo doe. Die wordt liever op het gemak opgezadeld.
Als ik haast heb, vliegt hij alle kanten op.

Ik rijd regelmatig wedstrijden op zo'n 5 min afstand. Aangezien ze daar een bizonder slechte losrijbak hebben, rijd ik thuis los, (ook ik in tenue). Doe een zweetdeken op het paard, laadt in en rijnd weg.
Als ik er ben stap ik nog 10 min. en rijd zo de ring in.

Gaat prima.

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 11:20

FrankavdT schreef:

moet je mijn paardje eens uitproberen
singel moet om de beurt links- rechts een gaatje strakker, anders ligt haar velletje niet goed, en wordt mevrouw chagerijnig (hoeven ter grootte van een groot soepbord wil je echt niet tegen je, evenals geplet wordten tussen 1000 kilo paard en een trailer.

hoofdstel duurt ook een heel eind en moet met een trukje gedaan worden, anders trekt mevrouw haar ketting los (of als ze aan een trailer hangt zou ze de trailer omtrekken ook)
tegen dat je der dan opzit zijn we 20 minuten verder ,minimum

ik wil maar zeggen dat je dit heus wel kan met bepaalde paarden, maar met sommige lukt dit gewoon niet, en dan is het soms handiger om ze op voorhand op te zadelen in alle rust, want als je begint te stressen lukt het nog minder

Caro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 12:16

Urielle schreef:
@Caro, ik vind het risico van een paard los over het concoursterrein (en hopelijk alleen daar en niet ook nog de weg op...) net even wat groter en reeeler dan die kleine kans dat mijn trailer kantelt. Ik doe het nu al een jaar of 8 zo en ik heb nog geen krasje op mijn zadel gehad.

Maar dan denk jij iig na over de risico's voor je paard!
Het ging mij voornamelijk om de gedachte: het kan wel, want er is vorige keer ook geen krasje op mijn zadel gekomen

Als je paard naar de vernieling is, maakt dat zadel ook geen barst meer uit hoor...

Bingelding

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 12:58

ik deed het ook om niemand aan te vallen alleen ik sta er niet achter! ik vind het gewoon niet kunnen. stel dat je paard door een één of andere reden onderuit gaat met zadel erop niet echt fijn

DL_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 13:42

op sommige punten ben ik het wel met elcamino en Azzaro eens. als het om tijd gebrek gaat, dan moet je maar eerder beginnen. als het om 'het is makkelijker' gaat ben ik het ook met hun eens. maar er zijn nu eenmaal situaties waarbij het niet verantwoord is je paard daarna op te zadelen. ik heb nu een 3.5 jarige merrie, die kent nog niets maar moet ervaring op doen. maar het is niet verantwoord om haar, op vreemd terrein, compléét opgefokt, op een ópen grasveld waar je haar niet vast kunt zetten. hoe verstandig is het dan, om daar met je paard te gaan staan vechten om haar stil te laten staan, het zadel op te doen, waardoor er stress ontstaat zowel bij jezelf als bij je paard. er kan zooveel gebeuren, enge vrachtwagen (want die hebben ze nog nooit gezien) een schimmel (want ja de mijne is bang van schimmels.. (raar paard )) als ze daar gaan kletteren over dat terrein dan is dat gewoon veel gevaarlijker. met een jong paard kan je nou eenmaal niet overal goed terecht om hem / haar op te zadelen. dan kies ik er voor om (mits het niet langer dan een half uur rijden is ) thuis op een bekende plek, zonder stress je paard op te zadelen zodat je niet staat te stressen op wedstrijd met vaak alle gevolgen van dien.

kijk, er zijn óveral risico's aan verbonden, zélfs thuis op je eigen wasplaats opzadelen kan gevaarlijk zijn. je kan geen uitkomst vinden waarbij het risicoloos is. wat je moet doen, is voor jezelf beslissen wat jij denkt dat de minste risico's met zich mee brengt, en aan de hand van je paard inschatten hoe gevaarlijk het is om thúis op te zadelen en hoe gevaarlijk het is om op wedstrijd op te zadelen. Hoe dan ook, er zijn áltijd risico's en niet alleen met paardrijden..

Bingelding

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 13:44

DresslOver schreef:
op sommige punten ben ik het wel met elcamino en Azzaro eens. als het om tijd gebrek gaat, dan moet je maar eerder beginnen. als het om 'het is makkelijker' gaat ben ik het ook met hun eens. maar er zijn nu eenmaal situaties waarbij het niet verantwoord is je paard daarna op te zadelen. ik heb nu een 3.5 jarige merrie, die kent nog niets maar moet ervaring op doen. maar het is niet verantwoord om haar, op vreemd terrein, compléét opgefokt, op een ópen grasveld waar je haar niet vast kunt zetten. hoe verstandig is het dan, om daar met je paard te gaan staan vechten om haar stil te laten staan, het zadel op te doen, waardoor er stress ontstaat zowel bij jezelf als bij je paard. er kan zooveel gebeuren, enge vrachtwagen (want die hebben ze nog nooit gezien) een schimmel (want ja de mijne is bang van schimmels.. (raar paard )) als ze daar gaan kletteren over dat terrein dan is dat gewoon veel gevaarlijker. met een jong paard kan je nou eenmaal niet overal goed terecht om hem / haar op te zadelen. dan kies ik er voor om (mits het niet langer dan een half uur rijden is ) thuis op een bekende plek, zonder stress je paard op te zadelen zodat je niet staat te stressen op wedstrijd met vaak alle gevolgen van dien.

kijk, er zijn óveral risico's aan verbonden, zélfs thuis op je eigen wasplaats opzadelen kan gevaarlijk zijn. je kan geen uitkomst vinden waarbij het risicoloos is. wat je moet doen, is voor jezelf beslissen wat jij denkt dat de minste risico's met zich mee brengt, en aan de hand van je paard inschatten hoe gevaarlijk het is om thúis op te zadelen en hoe gevaarlijk het is om op wedstrijd op te zadelen. Hoe dan ook, er zijn áltijd risico's en niet alleen met paardrijden..

Ja dat is ook wel een punt waar je gelijk om hebt! Dat is dan ook niet verantwoorlijk. Heb je geen mogelijkheid om eraan de trailer vast te zetten? Ik blijf evengoed toch wel bij mijn standpunt dat ik het niet verantwoord vind! Maja das maar een mening he

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 13:45

als het kan, kan het heb er geen naar gevoel bij hoor als zo een dier opgezadeld op de trailer gaat. Ik zelf zou het niet zo snel doen

tomcat701

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 13:55

amsolusa schreef:
ElCamino schreef:
ik vind het ronduit BELACHELIJK en erg LUI om thuis alvast te zadel en in de trailer te proppen.

Buiten de genoemde beschadigingen aan je spullen wat ik je eigen fout vindt als je dit doet en de belasting voor je paard vind ik ook de risico's te groot om dit te doen.

Wat als je paard ergens aan blijft hangen met eruit lopen, wat als hij valt ( oh nee...dat doet ie nooit.....)

En zeg nu zelf: hoeveel tijd kost zadelen nu echt???? Een paar minuutjes !!!

Schaam jullie !!

Ik baal ook als ik in de hoosbuien sta te zadelen en met een natte reet moet rijden maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt gezadeld te vervoeren !
Geen 5 minuutjes en zeker geen lange tijd !!

Hallo, je doet net of sommmige van ons ( degene die ze wel eens thuis opzadelen ) dierenbuilen zijn!

Ik ga wel eens lessen op de club. ik heb de les nodig dus ik ga daar heen. degene die mij daarheen brengs, kan mij daar altijd wat later ( omdat hij eerst werkt ) ernaartoe brengen dus ben ik standaart altijd klaar ( opgezadelt) als hij er is, omdat ik anders NOG later op de club ben.

ten tweede zit er een zadelhoes overheen ( mijn zadel is in 3 jaar nog nooit beschadigt door trailer ), en een deken.

ten derde zitten de losse riempjes ( beugels e.d. onder de flap van mijn zadel, dus geen kans dat hij daarmee ergens achter blijft hangen.

dat je het lui noemt, slaat dan ook were nergens op. paarden mensen zijn niet lui

Jij vind vooraf opzadelen schandalig, ik vind domme opmerkingen in de rondte slingeren schandalig.

Heb ook een 4 jarig heet paard, dus geen haar aan MIJN hoofd die eraan denkt dat ik hem daar ga staan te opzadelen, terwijl ik snel naar de les wil, dan gaat het zeker fout.
Groetjes

MEE EENS!
Lekker makkelijk om dat allemaal te gaan roepen als je de situatie niet kent van de trailer, ruiter, paard, plaats en andere omstandigheden.

Ik doe het zelf ook, mijn paard is een verschikkelijk heet en loperig paard en zie ik er eerder gevaar in dat hij op een auto komt bij het zadelen dan die 5 min in de trailer met zadel staan.

happyjoyce

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 15:57

Ik heb het zelf nog nooit gedaan, en ga het ook niet doen.
Redenen zijn hier genoeg gegeven.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 11:56

Voor hele korte afstanden (bijv. naar bos) dan zadel ik thuis al op.
Daar gaat dan de zweetdeken overheen met een extra lange singel.

Zadel ligt er maar een kwartiertje op en is nog nooit beschadigd geweest.

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 16:45

Het paard wat ik een tijdje gereden heb die deden we thuis het zadel wel op. Mijn eigen paard zadel ik ter plekke op. Dit omdat aan mijn zadel een behoorlijk prijskaartje zit en zij ook redelijk rustig op vreemd terrein is. Het zadel van dat paard wat ik toen der tijd gereden heb was een goedkoop zadel. Dan zou ik het risico wel nemen. In dat geval was het ook een beetje gemakzucht Maar goed met paarden die erg onrustig op vreemd terrein zijn kan het wel een uitkomst zijn

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 22:20

Dat zou ik mijn dure zadel niet aandoen! En wat maakt het nou uit of je het zadel er thuis op legt of op de bestemming, daar win je echt niet veel tijd mee. Dus erg logisch vind ik het niet