Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ElCamino schreef:Ik bedoel het niet aanvallend en alle paardjes moeten inderdaad alles leren, daar heb je gelijk in!!
Maar zeg nu zelf: je schrijft "omdat alles daar zo snel moet en mis ik een half uur les"
Dat geeft toch al aan dat je gewoon eerder van huis moet en meer tijd moet nemen ??
Je paard moet juist rust om zich heen hebben als hij jong is en geen gehaast.
Waarom ga je dan niet een half uur eerder weg, dan hoeft het niet snel, snel...
FrankavdT schreef:Wat maken 3 minuten opzadelen nou uit, je komt eraan, je gooit je zadel erop, hoofdstel aan en je rijdt aan. Meer dan 5 min hoeft dat echt niet te kosten. Als je lesgever je dat nog niet gunt...
FrankavdT schreef:Wat maken 3 minuten opzadelen nou uit, je komt eraan, je gooit je zadel erop, hoofdstel aan en je rijdt aan. Meer dan 5 min hoeft dat echt niet te kosten. Als je lesgever je dat nog niet gunt...
Urielle schreef:@Caro, ik vind het risico van een paard los over het concoursterrein (en hopelijk alleen daar en niet ook nog de weg op...) net even wat groter en reeeler dan die kleine kans dat mijn trailer kantelt. Ik doe het nu al een jaar of 8 zo en ik heb nog geen krasje op mijn zadel gehad.
DresslOver schreef:op sommige punten ben ik het wel met elcamino en Azzaro eens. als het om tijd gebrek gaat, dan moet je maar eerder beginnen. als het om 'het is makkelijker' gaat ben ik het ook met hun eens. maar er zijn nu eenmaal situaties waarbij het niet verantwoord is je paard daarna op te zadelen. ik heb nu een 3.5 jarige merrie, die kent nog niets maar moet ervaring op doen. maar het is niet verantwoord om haar, op vreemd terrein, compléét opgefokt, op een ópen grasveld waar je haar niet vast kunt zetten. hoe verstandig is het dan, om daar met je paard te gaan staan vechten om haar stil te laten staan, het zadel op te doen, waardoor er stress ontstaat zowel bij jezelf als bij je paard. er kan zooveel gebeuren, enge vrachtwagen (want die hebben ze nog nooit gezien) een schimmel (want ja de mijne is bang van schimmels.. (raar paard)) als ze daar gaan kletteren over dat terrein dan is dat gewoon veel gevaarlijker. met een jong paard kan je nou eenmaal niet overal goed terecht om hem / haar op te zadelen. dan kies ik er voor om (mits het niet langer dan een half uur rijden is ) thuis op een bekende plek, zonder stress je paard op te zadelen zodat je niet staat te stressen op wedstrijd met vaak alle gevolgen van dien.
kijk, er zijn óveral risico's aan verbonden, zélfs thuis op je eigen wasplaats opzadelen kan gevaarlijk zijn. je kan geen uitkomst vinden waarbij het risicoloos is. wat je moet doen, is voor jezelf beslissen wat jij denkt dat de minste risico's met zich mee brengt, en aan de hand van je paard inschatten hoe gevaarlijk het is om thúis op te zadelen en hoe gevaarlijk het is om op wedstrijd op te zadelen. Hoe dan ook, er zijn áltijd risico's en niet alleen met paardrijden..
amsolusa schreef:ElCamino schreef:ik vind het ronduit BELACHELIJK en erg LUI om thuis alvast te zadel en in de trailer te proppen.
Buiten de genoemde beschadigingen aan je spullen wat ik je eigen fout vindt als je dit doet en de belasting voor je paard vind ik ook de risico's te groot om dit te doen.
Wat als je paard ergens aan blijft hangen met eruit lopen, wat als hij valt ( oh nee...dat doet ie nooit.....)
En zeg nu zelf: hoeveel tijd kost zadelen nu echt???? Een paar minuutjes !!!
Schaam jullie !!
Ik baal ook als ik in de hoosbuien sta te zadelen en met een natte reet moet rijden maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt gezadeld te vervoeren !
Geen 5 minuutjes en zeker geen lange tijd !!
Hallo, je doet net of sommmige van ons ( degene die ze wel eens thuis opzadelen ) dierenbuilen zijn!
Ik ga wel eens lessen op de club. ik heb de les nodig dus ik ga daar heen. degene die mij daarheen brengs, kan mij daar altijd wat later ( omdat hij eerst werkt ) ernaartoe brengen dus ben ik standaart altijd klaar ( opgezadelt) als hij er is, omdat ik anders NOG later op de club ben.
ten tweede zit er een zadelhoes overheen ( mijn zadel is in 3 jaar nog nooit beschadigt door trailer ), en een deken.
ten derde zitten de losse riempjes ( beugels e.d. onder de flap van mijn zadel, dus geen kans dat hij daarmee ergens achter blijft hangen.
dat je het lui noemt, slaat dan ook were nergens op. paarden mensen zijn niet lui![]()
Jij vind vooraf opzadelen schandalig, ik vind domme opmerkingen in de rondte slingeren schandalig.
Heb ook een 4 jarig heet paard, dus geen haar aan MIJN hoofd die eraan denkt dat ik hem daar ga staan te opzadelen, terwijl ik snel naar de les wil, dan gaat het zeker fout.
Groetjes