[WN] beenbeschermers-->trail

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Re: beenbeschermers-->trail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 16:09

anya het eerste deel vind ik onzin, dan zou je het bij de reiners ook moeten afschaffen

wat betreft beginners wel ,vind ik super en daar ging het mij inderdaad om
de gevorderde ruiters zouden beter moeten kunnen inschatten of het te doen is met hun paard, hoewel zoals iski aangeeft er altijd dingen kunnen gebeuren buiten je om
ik heb een keffende jack-russel in mijn ring gehad !

verder zie ik mijn paarden nog niet zo één , twee , drie de bak uit springen maar ik kan me voostellen dat dat bij jou paard anders is

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 16:15

Ben ik voor een groot deel wel met je eens Anya. Maar dat neemt niet weg dat de discussie wel gevoerd moet blijven en niet moet stokken omdat er nu eenmaal een regel is. Regels zouden dus nooit onwrikbaar moeten zijn maar dat schrijft Chris ook (Dus: gelijk houden als het kán, en afwijken als het móet.)

Jij schrijft verder: De bescherming kan als effect hebben dat ruiters minder voorzichtig worden. maar dat kan m.i. heel eenvoudig door de jury vastgesteld en afgetikt worden. Hetzelfde geldt voor foutief aangebrachte beschermers (te strak of er dingen in verstopt...???? ( de slechtheid van de mens kent blijkbaar geen grenzen)).

Ik zou alleen een pleidooi voor afschaffing van het verbod willen houden. En het verbod dat er nu is, is er blijkbaar uitsluitend omdat het eenduidigheid in de regelementen van de verschillende verenigingen oplevert en omdat een paard in de trail door de aard van de oefening zichzelf niet kan beschadigen. En ik vind beide argumenten op z'n minst erg mager.

Het gaat mij er dus niet om dat je alles veilig moet maken (buikflap a.d singel? Dat wil ik wel eens zien. ) maar om het verbod op veiligheidsmaatregelen.

silvester

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 16:28

silvester schreef:
Ik zou het goed vinden als die regel mbt beenbescherming veranderd zou worden en dat het een vrije keus voor de ruiter wordt.

Even mezelf quoten.
Hetgeen Iski nu zegt, volgens mij begon ik daarmee als eerste reactie in dit topic!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 16:40

iski schreef:
..(buikflap a.d singel? Dat wil ik wel eens zien. ) .

U vraagt en wij draaien
Afbeelding

Ik vind ook dat het optioneel moet zijn en dat het de ruiters vrijstaat om er al dan niet gebruik van te maken.
Als er een bittenkontrole bestaat, kan een beenbeschermingscontrole er ook nog wel bij

Frayba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 16:46

iski schreef:
Ik zou alleen een pleidooi voor afschaffing van het verbod willen houden.
'
Ik ben het helemaal met je eens: ik zou in de trail alle bescherming willen toelaten die relevant is.

Helaas helpen beenbeschermers en bandages zo weinig tegen ongecontroleerd op balken springen: zoals ik al schreef hadden de blessures die ik heb ervaren in 20 jaar officiële Trails (en dat zijn er heel wat) slechts in 1 gevalletje voorkomen kunnen worden door beenbeschermers of bandages. Tot zover vind ik persoonlijk (maar ik ben ook maar 1 stem in de WRAN...) het belang van uniformiteit groter.

Maar vertel maar: welke bescherming had jij in gedachten waardoor een paard veilig ongecontroleerd op balken rond kan springen, bv omdat er een italiaans vogelnestje bezwijkt, of zodat een paard niet meer voorzichtig hoeft te zijn tijdens de ere-ronde als het materiaal nog in de bak staat?

Groeten,

Chris.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 16:53

Een trailparcours bestaat uit meer dingen dan alleen balken

Al zou je dat op de Worldshow niet zeggen

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 17:21

Frayba schreef:
iski schreef:
Ik zou alleen een pleidooi voor afschaffing van het verbod willen houden.

'
Ik ben het helemaal met je eens: ik zou in de trail alle bescherming willen toelaten die relevant is.

Helaas helpen beenbeschermers en bandages zo weinig tegen ongecontroleerd
op
balken springen: zoals ik al schreef hadden de blessures die ik heb ervaren in 20 jaar officiële Trails (en dat zijn er heel wat) slechts in 1 gevalletje voorkomen kunnen worden door beenbeschermers of bandages. Tot zover vind ik persoonlijk (maar ik ben ook maar 1 stem in de WRAN...) het belang van uniformiteit groter.

Maar vertel maar: welke bescherming had jij in gedachten waardoor een paard veilig ongecontroleerd op balken rond kan springen, bv omdat er een italiaans vogelnestje bezwijkt, of zodat een paard niet meer voorzichtig hoeft te zijn tijdens de ere-ronde als het materiaal nog in de bak staat?

Groeten,

Chris.

Wederom helemaal gelijk....en het gaat er ook niet om dat anderen ongelijk hebben of dat ik gelijk zou hebben. Het gaat er mij slechts om dat daar waar mogelijk, en logischerwijze voorhanden, ieder die beschrerming zou moeten kunnen aanbrengen die hij/zijn wenselijk vindt en die dus in andere onderdelen èn gebruikelijk èn toegestaan zijn. Traildeelnemers hiervan uitsluiten om de 2 genoemde redenen vind ik dus erg mager.

Geen ereronde zolang het materiaal nog in de bak staat of hooguit in stap. Tijdens zo'n ereronde , en dat weet jij ook, gaat het iets minder geconcentreerd, heeft de deelnemer/ster een beker in de handen, een wapperend lint, teugels en liefs nog 1 hand aan de hoed omdat die dreigt weg te waaien. Ik heb meer hoeden af zien gaan tijdens ererondes dan tijdens de proeven. Allemaal situaties die niets meer te maken hebben met de proef zelf die, zoals jij bedoeld, intrinsiek geen gevaar voor het paard opleveren. En op zich heb je daar gelijk in. Maar juist de trail kenmerkt zich door aanwezigheid van diverse obstakels waaraan een paard zich in principe kan beschadigen. Obstakels die er in andere onderdelen niet zijn en in sommige waarvan mag een beenbeschermer dan weer wel.... Er zit een zekere tegenspraak in de regelgeving.

Maar ik lees dat ik in jou in deze een medestander heb dus laten wij dan in ieder geval elkaar geen vliegen afvangen en de haren kloven over details. Bescherming waar het kan en voor zover relevant maar in ieder geval over te laten aan de beoordeling van de ruiter zelf....dus geen verbod. Ik ben tegen het verbod maar zie ook wel de steekhoudendheid van jouw argument in dan je met beenbescherming niet alles voorkomen kunt. Maar dat argument vanwege de eenduidigheid dient m.i. meer het gemak van de mens (jury) tja....Chris, en dan preek je toch echt voor eigen parochie.....

Op jouw oproep: balken met een driehoekig profiel i.p.v. rond...kunnen niet wegrollen, hooguit verschuiven zodat het voor een jury waarneembaar blijft dat een paard de grens van een hindernis bereikt/overschrijdt.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 21:40

@frayba

Chris,

ik heb eindelijk een antwoord gekeregen van de AQHA over het "kratje bier" topic. misschien was het niet helemaal duidelijk maar ik had het over reining.

ik citeer,

.....if taken literally, it could be construed as giving an exhibitor an unfair advantage in reining, cutting and cowhorse. However, we do not want to take the crowd's excitement out of our shows.......it would be difficult to decide if the crowd was cheering or assisting so judges are recommended not to enforce rule 441 (d) in these situations. There are times when a person assists and brings undue and continuous attention to an exhibitor when (ruleb 441(d)) could be enforced......

van NRHA kwam

....NRHA does not have any rules on assistance from outside the arena because NRHA wants the crowd to be involved in the sport of reining and it can not be discerned if a person tries to hurt or help a rider....

het kratje is je gegund en je zal het zeker krijgen als ik je tegen het lijf loop maar ik wou je deze reacties niet onthouden.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 09:14

Dus bij de AQHA mag je alleen massaal een ruiter 'helpen', maar wordt hulp door 1 persoon niet gewaardeerd.

Bij de NRHA kent men alleen massaal roepen (wat mag) en dus komt het door 1 persoon niet voor

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 09:20

het komt best voor maar NRHA wil niet dat de jury zich daarmee bezig houdt (bepalen of iemand helpt of een ruiter probeert de DQen) maar met de run.

iski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 09:41

Sugarmiss schreef:
Bij de NRHA kent men alleen massaal roepen (wat mag) en dus komt het door 1 persoon niet voor

Denk daar nou eens over na....denk daar nou een goed over na....en lees dan nog eens wat ik een aantal maanden geleden over Reiners schreef....en hun groupies....dan komt zo'n onderzoek van die Ierse Universiteit naar het Landelijk IQ toch weer in een ander daglicht te staan of niet soms..

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 09:44

Je bedoelt dat Reiners eigenlijk onNederlands zijn

iski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 09:46

Sugarmiss schreef:
Je bedoelt dat Reiners eigenlijk onNederlands zijn

Ja....(zucht), laten we het daar maar op houden anders krijg ik weer post over negatieve geprédisponeerdheid t.a.v. bepaalde groepen hobbyisten.

En nu als de somemieter on topic anders maken ze onze huiskabouter weer wakker.

Frayba

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 10:16

Volgens mij ging het hier om "beenbeschermers -> trail". In dát verband blijf ik erbij dat er meer redenen zijn om ze niet- dan om ze wél toe te staan, waarbij de redenen om ze wel toe te staan minstens zo zwak zijn als de redenen om ze niet toe te staan.

@iski: Maar je maakt de discussie nu breder. Mij best: in álle onderdelen toestaan levert ook uniformiteit op, en dan hoeft wat mij betreft de trail niet uitgesloten te worden.

Maar dezelfde argumenten zijn dan geldig om een helm, een bodyprotector, knie- en elleboogbeschermers, een keflar deken over het paard bij de koeien-onderdelen (en trail, want wie weet valt het hek een keer om), een paardenhelm (zou ik wel verplicht willen stellen bij fencing), zadels zonder knop, en weet ik niet wat nogal meer toe te staan...

Naast het feit dat het bovenstaande estetisch de nodige bezwaren oplevert (de "puurheid" van de sport en zo), denk ik ook dat teveel "bescherming" leidt tot meer risico's nemen: als je niet bang hoeft te zijn dat je wat gebeurt als je van- of met je paard valt, dan durft iedereen voluit te gaan in bv barrelrace. Dit is nu slechts voorbehouden aan diegenen die de risico's dankzij rijkunst beheersen en heel goed weten waar de grens is (en kamikazes natuurlijk).

Citaat:
Maar dat argument vanwege de eenduidigheid dient m.i. meer het gemak van de mens (jury) tja....Chris, en dan preek je toch echt voor eigen parochie.....

Een bijzonder flauwe opmerking in een poging leuk te zijn, en bovendien onterecht: zoals ik al uitlegde maakt de WRAN vaak gebruik van AQHA/APHA/ApHC jury's. Het is hoogst zelden dat een USA jury vaker in NL jureert, dus iedere keer moeten hem de afwijkingen opnieuw uitgelegd worden, én moet hij die afwijkingen gedurende het hele weekend blijven onthouden en toepassen, behalve tijdens de QH, App-, en PH-klassen. Dit alles geeft helemaal niets, want de WRAN schrijft voor dat er in die gevallen een bekwaam ringmeester (bv NL-jury) naast moet staan om hem te helpen die afwijkingen te onthouden en toe te passen. Je hoeft geen graad in wiskunde te hebben om te beseffen dat hoe meer afwijkingen er zijn, hoe meer kansen op fouten er zijn. En dat weer gecombineerd met de wet van Murphy, levert op een grote wedstrijd de zekerheid op dat er een (ernstige) fout plaatsvindt (een onterechte foutaanrekening bij een potentiele winnaar bv.). En nu hoef je geen graad in de psychologie te hebben om te beseffen dat de benadeelde ruiter daar een groter probleem mee heeft dan de jury, die tot voor een paar dagen dacht: "Nederland? Isn't that the capital of Amsterdam?". Kortom, niet de jury's maar de deelnemers hebben er primair belang bij dat de regels consistent zijn (overigens ken ik meer jury's die de regels goed kennen dan deelnemers, terwijl ik veel meer deelnemers ken...).

Citaat:
Op jouw oproep: balken met een driehoekig profiel i.p.v. rond...

Ik ben er stil van...

Samen met je vorige opmerking vind ik dit stukje vernieuwd inzicht in de biofysica wel het hoogtepunt van deze discussie, en wil dan ook de traditie om op hoogtepunten te stoppen vooral ook hier toepassen.

Groeten,

Chris.

PS: mocht er iemand dit laatste voorstel serieus overwegen: trek klompen aan en ren eerst zelf eens over driehoekige balken...

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 10:23

chris,

amen to that !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 10:38

Mede dankzij de al dan niet serieuse opmerkingen slaan we nu idd wat door. Jammer maar des Bokts zou ik haast zeggen

Ondanks dat kunnen we konkluderen dat er mensen zijn die in de Trail, maar misschien ook in andere onderdelen wel degelijk het nut zien van beenbescherming en iig dat het aan de ruiter zou moeten zijn om dit te overwegen en niet gebonden aan regels vanuit de organisatie zou moeten zijn.

Voor al die mensen; wordt lid (als je het nog niet bent) en dien een regelwijziging in en kom op de vergadering als er over gestemd gaat worden.

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 11:21

Tja, nu wordt ik er weer (even) stil van.

Inderdaad, beperken we ons tot beenbeschermers. Daar vinden we elkaar dus niet. En de rest van de protectieve maatregelen....als ik zie hoe een paard soms ingepakt wordt wanneer ie een trailer in stapt....en daar liggen geen balken hoor..maar idd tijdens het rijden niet zinvol (behalve dan misschien weer die helm).

Maar dat argument vanwege de eenduidigheid dient m.i. meer het gemak van de mens (jury)
Ik bedoelde dus alle mensen inclusief de Jury. En het gemak voor de mens mag in mijn visie nooit boven de veiligheid van een dier staan. En zodra ik Nederland verlaat krijg ik te maken met andere wetten en (verkeers)regels en die wordt dan ook geacht te kennen, je kunt je ten overstaande van een agent ook niet verantwoorden door te zeggen "das habe ich nicht gewußt" (en in Duitsland al helemaal niet). En om in Nederland beenbeschermers tijdens de trail voor iedereen toe te staan is ook een vorm van consequent zijn, het is alleen niet congruent maar dat geldt dus voor veel dingen in het leven en daar zijn we ook aan gewend.

Buitendien vind ik dat het wèl aan mogen brengen van beenbescherming binnen WRAN-georganiseerde shows (terwijl dat dan niet mag bij shows van de verschillende rasverenigingen omdat die internationale regels hanteren) van een ander niveau dan wanneer je een verschil in rijtechnische regels zou hebben (al of niet toestaan van 1 of meerdere vingers tussen de teugels of, bij trail, wel of niet mogen overpakken) Een jury jureert op het rijvaardige deel en wanneer je een buitenlands jurylid aan het begin verteld dat beenbescherming in een WRAN trail altijd toegestaan is zal dat betreffende jurylid daar niet van in de war raken en een deelnemer ook niet. Je hebt gelijk dat veel deelnemers niet alle regels kennen maar dat mag m.i. nooit een argument zijn om een veiligheidsmaatregel niet door te voeren.

Voor wat betreft die driehoekige balken. Ze zijn er, hebben het profiel zoals de zuiger van een wankelmotor (dus met afgeronde hoeken en dermate groot van doorsnede dat de ronding overeenkomt met die van een balk van 6 cm doorsnede) rollen niet weg wanneer je erop gaat staan, zijn gemaakt van gerecycled plastic, sterk, duurzaam, in alle kleuren te maken. En zolang je op je klompen òver driehoekige balken rent is er niks aan de hand. Wat er gebeurt wanneer je erop gaat staan, daar gaat het om.
En ik heb te weinig verstand van de bouw van een paardenbeen/voet om uit te kunnen knobbelen hoe een paard hierop reageert. Ik lees alleen dat mensen vrees hebben voor het balkje dat wegrolt wanneer een paard er met het gewicht op gaat staan. Uit eigen ervaring weet ik dat je dan ergens bij de enkel afbreekt.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 12:13

iski schreef:
En ik heb te weinig verstand van de bouw van een paardenbeen/voet om uit te kunnen knobbelen hoe een paard hierop reageert. Ik lees alleen dat mensen vrees hebben voor het balkje dat wegrolt wanneer een paard er met het gewicht op gaat staan. Uit eigen ervaring weet ik dat je dan ergens bij de enkel afbreekt.

Volgens mijn, maar ik kan het natuurlijk ook verkeerd hebben, worden de beweringen van wat goed en slecht zou zijn, volledig op de kop gezet.

Wetenschappelijk is er aangetoond dat als iets mee geeft, er juist minder blessures, kwetsuren zijn, dan als iets star zou wezen.

Dus lijkt het mijn dat de vrees die er dan al zal zijn, bestreden moet gaan worden.

Voor de mens:
Auto’s moeten voorzien gaan worden, met name aan de voorzijde van mee gevende materialen.
Verkeerszuilen moeten bij het minste geringste afbreken, maar door middel van een ketting bevestiging ook weer niet weg kunnen schieten.
Beton pijlers, burg fundamenten, daar worden de zogeheten schaar vang rails bij aan gebracht.

Vroeger jaren waren bij de grote springwedstrijden, vaker de uit blokken opgestapelde muren waar te nemen, dan heden ten dagen.

Zomaar wat voorbeelden waar geen blessures mee kunnen worden voorkomen! Nee, zomaar wat voorbeelden, omdat er door de jaren heen bewezen is, dat als iets meegeeft, beter is, dan als iets star zou zijn.

iski schreef:
Voor wat betreft die driehoekige balken. Ze zijn er, hebben het profiel zoals de zuiger van een wankelmotor (dus met afgeronde hoeken en dermate groot van doorsnede dat de ronding overeenkomt met die van een balk van 6 cm doorsnede) rollen niet weg wanneer je erop gaat staan, zijn gemaakt van gerecycled plastic, sterk, duurzaam, in alle kleuren te maken. En zolang je op je klompen òver driehoekige balken rent is er niks aan de hand. Wat er gebeurt wanneer je erop gaat staan, daar gaat het om.

Dus het kan nu niet zo wezen omdat er een één of ander bedrijf die niet weet waar hij met zijn oude troep heen moet, dus maar driehoekige balken daarvan gaat maken, dat deze omdat die er mooi uitzien dan ook geschikt zouden kunnen zijn voor de paarden sport.

Er moet rekening gehouden worden met de wetenschappelijke kennis op dit gebied.

Mits je aandelen hebt in deze plastic gerecyclede strek duurzaam in alle kleuren te verkrijgen niet weg rollende balken hebt, natuurlijk.

De vrees van de mens, moet in dit geval ondergeschikt gemaakt gaan worden, omdat je zou kunnen zeggen dat de keuze voor, een keuze is uit het slechten en het hele slechten in dit geval voor het paard.

Dus je hoort mijn niet zeggen dan ronde blaken goed zijn, maar wel beter dan het door jou aangegeven model.

Peter

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 12:25

Persoonlijk vind ik het al goed dat er af en toe over nagedacht wordt.

Als er één sport tradioneel is is het wel de paardensport.
(neem nu het pakje uit de dressuur, welke zichzelf respecterende sport rijdt met witte kleding van materialen waar je binnen drie minuten uitzweet).

En prachtig voorbeeld vind ik nog altijd de eventing.
Ik woon zeer dicht bij Boekelo en mag ieder jaar met een vrijkaartje wederop kijken hoe paarden over mijns inziens veel te gevaarlijke hindernissen worden gestuurd. Door goede ruiters overigens. En ja. Dan gaat het met enige regelmaat mis. Vooral op de zware vaste hindernissen. Tot voor kort nam men voor lief dat er dan bij tijd en wijlen een paard verongelukte. Of een ruiter. Dat hoorde erbij vond iedereen. Na een ongeluk riep de crowd hoe triest het allemaal was en draaide zich weer om naar de tent van het betreffende uitnodigende bedrijf om nog een wijntje te nuttigen. Ze zijn er immers niet echt voor de sport: de meeste van die bezoekers.

Inmiddels is ook binnen de eventing de break-hindernis ingevoerd. Volkomen verguist door de die-hards van het eerste uur, maar omarmd door de rest. Introductie van die meegevende vast lijkende hindernis heeft paardenlevens gered en stevige blessures voorkomen.

Dus of een discussie nu over bescherming van bij de trail gaat of vaste hindernissen bij de military; ik ben al bij dat de discussie gevoerd wordt. Zodat standpunten worden bepaald o.b.v. afgewogen argumenten i.p.v. "zo is het altijd geweest en dus moet het zo blijven".

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 12:26

@ PV: Wetenschappelijk is er aangetoond dat als iets mee geeft, er juist minder blessures, kwetsuren zijn, dan als iets star zou wezen.
Klopt..100 punten.

@PV: Mits je aandelen hebt in deze plastic gerecyclede strek duurzaam in alle kleuren te verkrijgen niet weg rollende balken hebt, natuurlijk.
Geen flauw idee.....ik heb een portefeuille dus daar kan van alles inzitten.

@PV: Dus het kan nu niet zo wezen omdat er een één of ander bedrijf die niet weet waar hij met zijn oude troep heen moet, dus maar driehoekige balken daarvan gaat maken, dat deze omdat die er mooi uitzien dan ook geschikt zouden kunnen zijn voor de paarden sport.
Voor dat doel worden ze ook niet gemaakt. Maar ik heb ze er wel voor gebruikt zien worden en ze schuiven weg i.p.v weg te rollen. Ik ben iig niet van plan om ze te importeren, ik hou het voorlopig bij kleding....

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 12:30

@Anya: Dus of een discussie nu over bescherming van bij de trail gaat of vaste hindernissen bij de military; ik ben al bij dat de discussie gevoerd wordt. Zodat standpunten worden bepaald o.b.v. afgewogen argumenten i.p.v. "zo is het altijd geweest en dus moet het zo blijven".
Juist....vastzittende ideeën zijn dus al net zo slecht als vaste obstakels. En door er af en toe eens lekker tegenaan te schoppen komen te zeer vastgeroeste gedachten op gang...en sommigen prefereren een smeermiddel...ik gebruik een moker.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 12:31

@Iski: ohh dus ze komen uit Amerika... dan moet het goed zijn

Even geduld dus gewoon. We lopen hier altijd wat achter, dus misschien over een paar jaar zijn ze hier ook standaard.

iski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 13:00

Sugarmiss schreef:
@Iski: ohh dus ze komen uit Amerika... dan moet het goed zijn

Even geduld dus gewoon. We lopen hier altijd wat achter, dus misschien over een paar jaar zijn ze hier ook standaard.

Nee....New Zeeland...maar per slot van rekening beginnen de dagen daar ook 12 uur eerder...

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 19:19

Ik zou het prettig vinden als het toegestaan word in de trail, in alle klassen, sommige koudbloeden hebben wat groffere sporen, en b.v met balken zouden ze zich daaraan kunnen verwonden, dus ik ben wel voor de peesbeschermers.