Wie heeft ervaring met bepaald type bitloos hoofdstel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Allegra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 12:09

Hij is echt super Ik weet wel naar wie ik toe ga als ik iets unieks wil

Edit: pmarena, ik ben echt heel erg nieuwsgierig naar je nieuwe shop

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 22:02

ik heb mijn hoofdstel nog niet... misschien is de betaling vertraagd. of ik krijg hem morgen... anders wordt het tot maandag wachten!

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 20:32

Die Louis is wel handig geloof ik Echt uniek hoofdstel zo.

Merrieveulen, het komt vast maandag of dinsdag. Ben ook heel benieuwd!

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 20:43

ik heb vandaag een mail gehad dat hij op de post is gegaan. ik verwacht hem dus Maandag.

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 21:47

Spànnend! Hoop morgen dan iets te lezen hier

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 23:43

Er staat nú een bruine te koop bij EAV, wegens niet passen, een full. 40 euro incl. verzenden.

Anoniem

Re: Wie heeft ervaring met bepaald type bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 00:00

Nou Soxje, wat let je?!

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 00:15

Ik wil een zwarte, heb een zwart paard met een brede witte bles. En een zwart zadel.....

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 09:51

Mijn hack komt ook van pmarena, heb er later nog een zelf bijbesteld uit Amerika, aangezien ik nu drie van onze vier paarden met hack rij.

Die ik van pmarena overgekocht heb:
Afbeelding

En degene die ik zelf besteld heb (met neopreen neusbandje):
Afbeelding

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 13:25

die zien er mooi uit hoor! maar ik denk toch dat je met het type hoofdstel dat ik nu besteld heb nog virendelijker kan inwerken, en minder ruis hebt. maar het belangrijkste is hoe je ermee omgaat natuurlijk. ik denk dat je zelfs van het vriendelijkste hoofdstel nog een martelwerktuig kan maken. de inwerking is en blijft toch nog altijd even vriendelijk als de hand van de ruiter!

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 20:17

Heb je dat hoofdstel nu nog steeds niet binnen merrieveulen?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 23:55

Citaat:
de inwerking is en blijft toch nog altijd even vriendelijk als de hand van de ruiter!

Hier heb je natuurlijk hartstikke gelijk in. Dit wordt ook telkens weer aangehaald bij discussies over bitten en hoofdstellen.
Maar dan denk ik bij mezelf, waarom een hoofdstel (of bit ) gebruiken die scherp kàn inwerken? Als je het toch niet gebruikt?
Dat begrijp ik dan niet. Als iemand zo zacht is, gebruik dan ook zachte middelen. Dan ben je tenminste altijd zacht. Eens?

(Heb je het hoofdstel nog steeds niet binnen??)

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 13:30

merrieveulen schreef:
@ allegra, ik had het inderdaad over een mechanische. ik bedoel dat de neusriem niet doorglijdt zoals bij deze. deze wordt ruimer als je hem loslaat. een hackamore ook, maar toch, op een andere manier. (kan het niet zo goed uitleggen) en aangezien Faram met een halster al prima te rijden is, denk ik dat dit voldoende zal zijn.
mooi Opala, ik denk dan dat ik het toch maar doe... ik begreep dat ze vrij klein vallen (omdat het op de foto door een shet wordt gedragen) maar dat valt dus wel mee. jammer eigenlijk, anders had ik er voor mijn shet ook eentje besteld (ook al wordt daar nog niet mee gereden). ik ga er maar eentje bestellen denk ik!
hier nog een duidelijkere foto, van de bruine (heb ik aangevraagd, ik heb nl een bruin westernzadel...) persoonlijk vind ik het er mooi uitzien, ook al is het geen merk ofzo. en voor 48 Euro zonder teugels lijkt het me dat je van de kwaliteit best wat mag verwachten.
Afbeelding

Waar heb je zo'n hoofdstel gekocht? Ik heb ze nog nooit in handen gehad, volgens mij is er geen ruitersportzaak in het noorden die ze verkoopt.

geluksvogel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 13:41

op marktplaats staan ze te koop voor een winkel. daar staat ook de link bij van de winkel. paarden, zadels en hoofdstellen. trefwoord bitloos en dan een plaatje met een zwarte shetlander aanklinkken

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-06 14:38

ik heb hem binnen hoor! ook gelijk maar even geprobeerd, en zoals eigenlijk wel verwacht loopt Faram er heerlijk op! ik heb het idee dat de signalen met dit hoofdstel duidelijker doorkomen voor hem, en hij vindt het ook fijner zitten dan wat ik eerder gebruikte. de neusriem is normaal gesproken lekker los, en de neusband is lekker zacht en breed! ik ben er erg tevreden over, het leer is van goede kwaliteit, ondanks dat er geen merkje op zit.
@ germie: het komt van http://www.ruitersportshop.com

Jovarna schreef:
Quote:
de inwerking is en blijft toch nog altijd even vriendelijk als de hand van de ruiter!

Hier heb je natuurlijk hartstikke gelijk in. Dit wordt ook telkens weer aangehaald bij discussies over bitten en hoofdstellen.
Maar dan denk ik bij mezelf, waarom een hoofdstel (of bit ) gebruiken die scherp kàn inwerken? Als je het toch niet gebruikt?
Dat begrijp ik dan niet. Als iemand zo zacht is, gebruik dan ook zachte middelen. Dan ben je tenminste altijd zacht. Eens?

(Heb je het hoofdstel nog steeds niet binnen??)

Precies, een meisje dat ik ken (die meent dat ze een topruiter is, maar dat is ze absoluut niet!) rijdt op ELK paard met een Pelham. onder het mom van: het bit is zo zacht als de hand van de ruiter. dat slaat zowiezo nergens op, want met een pelham werk je zelfs met de lichtste hulpen altijd nog harder in dan met een gewone trens. maar goed, ik heb ook een tijd met een westernstang gereden, en ondanks dat ik de zachtste soort heb genomen vond ik het niet prettig rijden. ik rij meestal met een lange teugel, en stuur met neckreining en beenhulpen. maar toch moet je soms gewoon je teugel erbij pakken, en ondanks dat Faram prima liep op die stang (hij vond het fijner dan zijn vorige gebroken trens, maar gebroken bitten zijn het voor hem zowiezo niet, door zijn bovenkaak/ onderkaak verhouding doet een gebroken bit hem snel pijn.), vond ik persoonlijk het idee niet echt fijn. met goede training is een paard net zo fijn te maken op een bitloos hoofdstel als op een westernstang.

maar goed, van mij zal je niks dan goeds horen over dit vriendelijke hoofdstel! Faram loopt lekker op eigen benen aan een lang teugel zoals we gewend zijn, en reageert gewoon lekker. ik raak er ook steeds meer van overtuigd dat het bit altijd een storende factor is geweest bij ons, omdat hij zelfs op de neckreining beter reageert. door de stropwerking heb je bij weinig contact al een voor het paard duidelijke inwerking, en je kunt er ook makkelijk door loslaten. ik ben er zeer tevreden over!!

[edit] nog even over die verhouding bovenkaak/ onderkaak, met een bitloos hoofdstel dat doorglijdt zoals deze hoef je daar niet op te letten, maar met de keuze van een bit wel! de meeste mensen gaan bij de keuze van een bit uit van een aantal factoren:

maat (uiteraard)
gebroken/ dubbel gebroken/ ongebroken/ meervoudig gebroken
wat wil ik met mijn paard bereiken? (dressuur, western, springen, mennen, recreatie (buiten)
dikte van het mondstuk
hoogte van het verhemelte
scherpte van de inwerking
materiaal
waar is mijn paard gevoeling op? (aanraking van de teugel (hoe sterk), gevoeling op lagen, tong, mondhoeken of verhemelte)

maar er wordt zelden gekeken hoe de kaak van het paard is. Faram heeft een niet 100% verhouding. zijn bovenkaak is normaal, maar zijn onderkaak is vrij smal. als ik een bit neem dat qua meet goed is op de bovenkaak, en dus niet knelt, is deze voor de onderkaak te wijd. als ik de maat afstem op de onderkaak, is het bit voor de bovenkaak te smal, en zal dus knellen en pijn doen. uitgaande van een gebroken bit houdt dit dus in dat het bit (dat op de onderkaak ligt) altijd in meerdere of mindere mate 'dubbel' zal liggen, en dus in het verhemelte of op de tong zal drukken, en ALTIJD een bovenmatige notenkraker werking zal hebben. dit geldt dan zelfs voor dubbelgebroken bitten (logisch).

andersom is uiteraard ook mogelijk. wat ik hiermee wil zeggen, is kijk altijd eerst naar de verhouding van de bovenkaak ten opzichte van de onderkaak. het kan veel leed voor het paard voorkomen, en zo kan je een betere keuze maken voor het juiste bit voor het individuele paard. door het fokken op bepaalde rassen komen 'scheve' verhoudingen vaak voor. denk bijvoorbeeld aan rassen die een fijn neusje moeten hebben, maar een grote, ronde kaak. (hackeys en arabieren bijvoorbeeld) bij dit soort rassen komt de verhouding smalle onderkaak/ brede(re) bovenkaak vaak voor, en daarmee zal rekening moeten worden gehouden bij de keuze van een bit.

hoe kom je hier achter, als je niet weet waarop je moet letten?

ik kwam er bij Faram achter toen ik de tandarts liet komen. (Faram had last van headshaking, dus ik wilde logischerwijs de tanden laten checken) er kwam uit dat bij Faram de BUITENKANT (buitenkant van het kauwvlak, uiteraard) van de onderkiezen, en de BINNENKANT (binnenkant van het kauwvlak, wederom) van de bovenkiezen sneller sleten dan de rest. door die kaakverhouding uiteraard. FARAM HAD GEEN HAKEN!!!!, voeding speelt in de slijtage van de tanden een grote rol, dus als het bij jouw paard niet gelijk duidelijk is door haken, wil dat nog niks zeggen. als je paard nou wel voor haken behandeld is/ wordt, kan je gelijk vragen waar het meer of minder slijt, en daaruit is makkelijk af te leiden wat voor verhouding de kaken van je paard hebben. toen de tandarts mij vertelde waar de slijtage zat, (hij liet het zien dmv. een mondklem, lekker interessant en leerzaam voor mij om dat eens goed te kunnen bekijken, hihi!) ging er bij mij gelijk een belletje rinkelen. als de slijtage zo lag, moest de onderkaak dus niet 100% aansluiten op de onderkaak. of de tanden moesten verkeerd staan, maar dat was niet het geval. als de onderkaak zo'n stuk smaller was (denk enkele millimeters t.o.v. de bovenkaak, aan iedere kant), MOEST dat invloed hebben op het bit. de rest is makkelijk te beredeneren natuurlijk. dat was voor mij de reden om over te stappen op ongebroken, en ik merkte duidelijk het verschil. Faram liep 'vrijer', hij had meer zin om te lopen en te rennen tijdens de ritten, en reageerde beter op de hulpen. de headshaking, waar de tandarts voor was gekomen, was ook weg. ik heb er af en toe nog wat van gemerkt, dus het zal niet alleen aan het bit gelegen hebben, maar de verbetering was overduidelijk.

al met al is het kijken naar de kaakverhouding dus erg belangrijk als je met een bit rijdt. jammer genoeg weten de meeste mensen dit niet, en is het eerste bit voor een paard eigenlijk altijd een enkel gerbroken. ik wil met mijn shet ook bitloos bezig, zij is 2,5 en komt voor een karretje te lopen, maar volgens mij is een paard net zo goed te trainen op een bit als op een bitloos hoofdstel. verslagen daavan volgen dus nog!

het bit is iets dat mensen hebben bedacht, net als het paardrijden en dus ook het bitloos rijden. het is maar net wat je een paard leert, met of zonder bit. voor de veiligheid, of zekerheid van de hulpen maakt dus niet het hulpmiddel, maar de training het verschil.

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 20:38

Fijn dat het hoofdles zo goed bevalt merrieveulen. Ik ga het nu ook bestellen. Moest vanmiddag dat koude bit indoen en sta het eerst dan maar armoedig in mijn handen op te warmen (geen warm water op stal). Nou ben ik geen type dat constant aanleuning vraagt maar ze was nogal heethoofdig op de rit dus heb haar eerst maar eens flink uit laten razen op de tankbanen en ben toen wat meer dressuurmatig gaan rijden. Ze schuimde flink en nu ik in de Bit gisteren heb gelezen dat dat schuimen vaak komt doordat ze amper kunnen slikken dankzij een bit hoop ik dat het bitloze hoofdstel snel in huis is. Want als dat waar is, is het toch pure mishandeling!

Ik hoop echt dat ze goed bitloos te rijden is maar ik heb er veel vertrouwen in.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 20:52

merrieveulen schreef:
ik heb hem binnen hoor! ook gelijk maar even geprobeerd, en zoals eigenlijk wel verwacht loopt Faram er heerlijk op! ik heb het idee dat de signalen met dit hoofdstel duidelijker doorkomen voor hem,

Gefeilicteerd!!! Fijn dat je hem hebt en dat hij jou ook zo goed bevalt!!

merrieveulen schreef:
Precies, een meisje dat ik ken (die meent dat ze een topruiter is, maar dat is ze absoluut niet!) rijdt op ELK paard met een Pelham. onder het mom van: het bit is zo zacht als de hand van de ruiter.

Ja, zo lust ik ze ook wel inderdaad!

merrieveulen schreef:
het bit is iets dat mensen hebben bedacht, net als het paardrijden en dus ook het bitloos rijden. het is maar net wat je een paard leert, met of zonder bit. voor de veiligheid, of zekerheid van de hulpen maakt dus niet het hulpmiddel, maar de training het verschil.

Mee eens!
Kleine toevoeging: ookal heeft het paard geleerd om met bit te rijden, je kunt altijd overstappen op bitloos.

Bedankt voor je uitgebreide uitleg over kiezen en kaken. Dit wordt nog maar al te vaak over 't hoofd gezien, helaas.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 20:53

Soxje schreef:
Ik hoop echt dat ze goed bitloos te rijden is maar ik heb er veel vertrouwen in.

Zeker weten Soxje. Want het blijkt gewoon dat paarden zonder bit veel meer ontspannen en veel relaxter zijn.
Laat je weten wanneer je hem hebt?

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 22:41

Ja, ik zal me melden

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-06 22:42

Precies, dat merkte ik ook allemaal. ik heb hier op Bokt al veel gelezen over zonder bit rijden, en ik doe het zelf ook al jaren, maar zonder bit mennen, daar hoor je weinig over. hetgene wat ik ervan gehoord heb op Bokt is dat het levensgevaarlijk is, en dom, en noem maar op. door de meeste ervarener menners hier wordt het afgeraden. ik ga het allemaal bijhouden, met foto's en als het lukt filmpjes en verslagen, om te bewijzen dat het wel degelijk kan! mijn paardjes hebben al vaker mensen versteld doen staan, en dat kunnen ze zeker nog een keer!

nog een leuk weetje: mijn Oma was superblij dat ik nu definitief van het bit afstap, zij is een echte dierengek en wil altijd alles zo diervriendelijk mogelijk. (ik heb het vast van haar, hihi) maar goed, ik vond het leuk om even te melden!

door alles wat ik vooral de laatste tijd heb geleerd over bitloos rijden, en door mijn eigen ervaringen, vooral de laatste paar dagen, raak ik er steeds meer van overtuigd dat een bit NOOIT noodzakelijk is, en dat het eerder een dwangmiddel is dan een hulpmiddel.

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 23:21

Ligt de neusriem nu op de plaats van een engelse neusriem of toch lager? Op een foto ligt de neusriem als een engelse neusriem, maar ik zie ze ook wel eens lager hangen.

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-06 23:30

ik heb hem een vingerbreedte onder het jukbeen, zo hoog mogelijk dus. daar is het het minst gevoelig, en als je hem té laag hangt zit je de ademhaling in de weg, en het onderste stuk van het neusbeen is 'zwevend' bot, en dat kan breken. maar goed, dan moet je hem wel érg laag hebben hangen, en goed hard trekken hoor! maar net onder het jukbeen vind ik het fijnst. is voor het paard het comfortabelst, en voor het overbrengen van de hulpen (kwaliteit) maakt het niet uit.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 01:48

Is jou hoofdstel vergelijkbaar met de van Dr Cook op www.bitlessbridle.com ?? Of zoiets als dat van Emiel Voest? Ik rij nu gewoon met een bitje, maar ik zit erover te denken ook bitloos te gaan rijden, in ieder geval bij buitenritten... nu leken die hoofdstellen van Dr Cook me wel wat, maar aardig prijzig! Viel me op dat die van Dr Cook kruislings zitten over de gehele zijde van het hoofd, terwijl die andere alleen kruislings onder de kin zitten?

Mij lijkt het systeem van dr Cook de druk beter te verdelen. Wat zijn jullie ervaringen?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 11:23

@Javayo: Het hoofdstel dat merrieveulen en ik hebben, is vergelijkbaar met die van Emiel Voest.
Het klopt dat die van Dr. Cook kruislings langs de gehele zijde van het hoofd lopen, en die van ons alleen kruislings onder de kin.

Ik kan niet exact aangeven hoe het hoofdstel van Cook werkt, maar hij lijkt qua werking op de LibraRB. Met de Libra heb ik wèl gereden (dat was m'n eerste bitloze hoofdstel na m'n overstap op bitloos).
Ik weet niet wat je verstaat onder drukverdeling, maar die van Cook geeft idd op meerdere plekken druk (naast de neus ook op de wangen en achter de oren). Je kunt je afvragen of je dit wilt. En het type hoofdstel is natuurlijk ook afhankelijk van waar je paard het beste mee overweg kan en wat bij jouw manier van rijden past.

Wat ik het fijne vind van ons hoofdstel, is dat er geen druk ìs. Slechts wanneer je de teugels strakker aanneemt (het bekende 'trekken'), komt er druk op de neus en onder de neus worden de kruislingse riempjes aangetrokken. De druk op de neus wordt heel goed verdeeld en is vrij zacht, omdat de neusriem vrij breed en van zacht materiaal is. Maar goed, wij 'trekken' niet hè .

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 11:34

Ik ben zelf begonnen met bitloos rijden met een Nobit hoofdstel (van paardenservice.nl). Dat is vergelijkbaar met die van Dr. Cook. Was op zich een fijn hoofdstel, ik kon er zo mee wegrijden. Op een gegeven moment wilde ik toch graag een leren hoofdstel (mijn Nobit was van kunststof), en toen heb ik dezelfde besteld die TS nu ook besteld heeft. Zonder kruiselingse werking onder de kaken, alleen onder de kin. Dit is een heerlijk hoofdstel om mee te rijden, heerlijk zacht en erg vriendelijk, alleen wanneer je een paard hebt (zoals die van mij), dat buiten af en toe gaat puberen en dan gewoon denkt "Ik luister lekker niet naar de rem, bekijk het maar", dan is mijn ervaring dat het toch beter iets kunt hebben waarmee je in zo'n geval strenger kunt zijn. Hij trekt zich dan nl. van dit hoofdstel niets aan. Heeft je paard niet zo'n kuren, dan is dit hoofdstel een echte aanrader.