Bittenvraag: meer controle in parcours bij overenthousiaste welsh pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 08:29

Hier in de regio zijn er van die oefen parcoursen.
Neem aan overal wel.
En ja dan gelden de gewone regels.
Maar vaak laten ze dat parcours een paar dagen staan (op sommige plekken altijd) en kun je voor jezelf oefenen. En dan kan je 20 keer een lijntje oefenen.
Of dus iemand laten bellen.

Heb het al gezegd maar nog eens.
Wil je parcours fijn leren rijden is op die manier les in een parcours zo waardevol.

En ja uiteraard is het voor het echie dan anders.
Maar als je al weet waar je als combi op moet letten in een parcours rijd dat echt wel heel veel fijner.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 08:46

Heerlijk zo'n leerpony die het spelletje kent en er plezier inheeft!
Voor een jonge ruiter kan het echter spannend zijn als ze het gevoel heeft de controle te verliezen.

Er worden hier goede tips gegeven over het aanpakken van de basis. O.a. vertrouwd raken met een hoger galop tempo (want hoe je het ook went of keert, bij het springen heb je gewoon een hoger basisritme nodig in het parcours).

Daarnaast valt het met op dat men hier afkerend reageert op een ander bitje. Weet dat een ander bitje, niet meteen scherper betekent of per defintie ongemak voor de pony. Bij een pelham bijvoorbeeld komt de druk niet enkel op de lagen, maar ook achter de oren en kaak. De druk is dus niet per defintie meer, maar wel anders verdeelt waardoor het voor de pony duidelijker kan zijn.

Overleg met de instructeur of een pelham (of ander bitje met lichte hefboom) wellicht helpend zou kunnen zijn. Het is niet de bedoeling dat je dochter het plezier en vertrouwen kwijtraakt omdat de pony op standje automatische piloot gaat en zijn eigen piloot vergeet tijdens het spelletje. De pony is 20 en kent het spelletje door en door. Die ingesleten patronen verander je moeilijk. Helemaal als onervaren ruitertje. Daarnaast kun je je imo afvragen wat je mag verwachten van een 10-jarige.

snorkel1986

Re: Bittenvraag: meer controle in parcours bij overenthousiaste welsh pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 11:18

Kan je instructeur niet een x mee? ( daar heb ik destijds veel aan gehad ( oké in de dresuur) maar veel tips en dingen die ik anders ging doen als met een les..

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 11:51

Ik had hetzelfde probleem met mijn fanatieke pony. Die was over het algemeen heel fijn te rijden maar werd soms buiten of in het parcours net even iets te sterk.

Bij ons was de Easy Control D-trens van Stübben de oplossing. (Heeft een vergelijkbare werking als een danger bit) Is een dubbel gebroken bit wat bij voorwaartse druk (dus van het paard zelf) blokkeert tot een ongebroken bit.

https://www.dochorse.nl/stubben-easy-co ... g-bit.html

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 07:59

Ik ben op zich niet tegen een scherper bitje, maar wel als het een rijtechnisch probleem verdoezeld. Kind leert veel meer als ze dit nu op een goede manier leert op te lossen (voor zover mogelijk) en dat kan ze meenemen naar volgende pony's. Mocht het nu niet helemaal op te lossen zijn dan kan zo'n scherper bitje altijd nog. Maar dan wel met eerst een goede dressuurbasis er in in het parcours, op wedstrijd etc...daar heeft ze echt veel meer aan voor de rest van haar leven.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 08:02

Elisa2 schreef:
Ik ben op zich niet tegen een scherper bitje, maar wel als het een rijtechnisch probleem verdoezeld. Kind leert veel meer als ze dit nu op een goede manier leert op te lossen (voor zover mogelijk) en dat kan ze meenemen naar volgende pony's. Mocht het nu niet helemaal op te lossen zijn dan kan zo'n scherper bitje altijd nog. Maar dan wel met eerst een goede dressuurbasis er in in het parcours, op wedstrijd etc...daar heeft ze echt veel meer aan voor de rest van haar leven.

Eens, maar het meisje is 10. Wat mag je van een meisje van die leeftijd verwachten?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 08:09

Ligt denk ik een beetje aan haar gevoel en talent, ik zou het in ieder geval eerst proberen op te lossen met les en eventueel een martingaaltje en als dat niet lukt vanwege leeftijd inderdaad dan eens een ander bitje proberen maar dan wel weer zonder martingaal.

Eigenlijk komt het er op neer dat ze gewoon een goede instructeur nodig heeft die zowel geschikt is om kinderen les te geven als om de pony rij/ gedragtechnisch te verbeteren.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 08:11

Over die bel: kennis haar merrie ging altijd steigeren bij het horen van bel bij dressuurwedstrijd. Heel tof, kon ze gelijk inpakken.

Het zijn ook geen uilen hé, die viervoeters van ons.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 08:25

Waarom moet je vertrekken bij de bel bij dressuur?

Ik heb er ooit een gereden die zo mee groette de eerste wedstrijden. Maar ben er nooit om uitgesloten.

Verder met Elisa2 eens.
Ik lees nergens over goede parcours training.
Dat gaat voor op deze manier de Quickfix bit.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 08:34

Elisa2 schreef:
Ligt denk ik een beetje aan haar gevoel en talent, ik zou het in ieder geval eerst proberen op te lossen met les en eventueel een martingaaltje en als dat niet lukt vanwege leeftijd inderdaad dan eens een ander bitje proberen maar dan wel weer zonder martingaal.

Eigenlijk komt het er op neer dat ze gewoon een goede instructeur nodig heeft die zowel geschikt is om kinderen les te geven als om de pony rij/ gedragtechnisch te verbeteren.

Een martingaal helpt niet als de pony het hoofd niet omhoog brengt. Dat doet deze pony niet. Hij maakt zich lang (en nodigt waarschijnlijk uit om vast te houden).

De beste instructeur ter wereld kan nog niet toveren. Je hebt altijd te maken met het gebrek aan coördinatie, kennis, kunde en cognitieve capaciteit van een kind. Een volwassene kun je uitleggen dat ze niet vast moet houden maar op houdingen moeten maken als de pony hard gaat. Een kind kun je dat uitleggen (en moet je uit blijven doen!) maar dat ze het snappen betekent niet per definitie dat ze het ook op die manier kunnen uitvoeren.

Plezier staat voorop. Als een kind remt en er gebeurt niks is dat gewoon eng. Dat is in dit geval te voorkomen door in het parcours te kiezen voor een ander bitje. Daarnaast blijf je uiteraard werken aan de controle in de lessen. Zo’n professor ga je echter niet veranderen als 10-jarige (als volwassene is dat al onwijs lastig). Die moet je waarderen voor zijn inzet, maar het wel werkbaar maken voor een kind.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 08:51

Hier ook eentje die als een malle over de hindernissen ging met mijn dochter. Pure enthousiasme van de pony.
1x een lijntje gesprongen dan wist de pony zelf al hoe ze alles af kon snijden om nog sneller rond te gaan.

Wat mijn dochter en pony heel veel heeft geholpen is dressuurles in het parcours. En af en toe een sprongetje erbij pakken later.
Pony heeft echt moeten leren wachten en beheersen.
Maar helemaal 100% is het nooit geworden, maar zeker 75% verbeterd.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 09:11

996981 schreef:
Eens, maar het meisje is 10. Wat mag je van een meisje van die leeftijd verwachten?

Een andere pony? Die wel geschikt is voor haar?

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 10:04

Een oude trouwe gediende is zijn geld in gewicht waard. Helaas zijn ze bij eerdere (grotere) ruiters vaak op een hoog tempo gereden. Zegt niet dat deze pony ongeschikt is. Pony weet alleen even niet beter. Die weet parcours is gas.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 10:58

Kinke schreef:
996981 schreef:

Dat is natuurlijk ook een optie maar ergens moet het kind daar ook voor open staan. Ergens zul je uit moeten leggen dat de pony niet helemaal geschikt is op dit moment en dat het misschien beter is om te kijken voor een andere.
Is het echter zo dat het kind zo gehecht is aan de pony dat het eigenlijk niet open staat voor een andere dan kan het juist weer averechts werken.
Pony erbij houden kan natuurlijk ook als daar de ruimte voor is maar dat heeft ook niet iedereen.

Maargoed, ik ken de pony en de dochter niet dus dat is slechts mijn gedachte.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 11:01

Kinke schreef:
996981 schreef:

Dat is wel wat dramatisch, want zover ik lees, is het vooral een wedstrijdding. Als het kind verder helemaal gelukkig is met de pony, zou ik eerst een ander bit proberen en meer begeleiding, alvorens der pony weg te doen.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 11:05

Lithya schreef:
Een oude trouwe gediende is zijn geld in gewicht waard. Helaas zijn ze bij eerdere (grotere) ruiters vaak op een hoog tempo gereden. Zegt niet dat deze pony ongeschikt is. Pony weet alleen even niet beter. Die weet parcours is gas.

Klinkt als een geweldige leermeester. Maar dan moet de motivatie daar wel voor zijn. Aan de andere kant kan het verlies van controle ook het verlies van motivatie veroorzaken.
Wat dat betreft denk ik dat de adviezen om de instructrice mee te vragen op concours nuttig is. En situaties opzoeken waar de wedstrijddrukte een beetje kan worden nagebootst.
Een scherper bitje kan helpen, maar ook daar went de pony aan. En dan?

Misschien is het verstandig om het wedstrijdspringen even te laten voor wat het is tot het ruitertje fysiek wat sterker en handiger is. En tot die tijd vooral dressuur en springen trainen en regelmatig lekker oefenparcoursen meepakken.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 11:15

Kinke schreef:
996981 schreef:

Omdat de pony evt op een ander bitje in 1 van de vele situaties waarin het kind ermee werkt(wat niet per definitie scherper is) beter functioneert moet er een andere pony komen. Ok…

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 12:49

Citaat:
Wat mijn dochter en pony heel veel heeft geholpen is dressuurles in het parcours. En af en toe een sprongetje erbij pakken later.
Pony heeft echt moeten leren wachten en beheersen.

=================

Misschien is het verstandig om het wedstrijdspringen even te laten voor wat het is tot het ruitertje fysiek wat sterker en handiger is. En tot die tijd vooral dressuur en springen trainen en regelmatig lekker oefenparcoursen meepakken.

Dit! Als je dochter nog niet in staat is om de pony bij iets te veel enthousiasme aan te kunnen, dan wil dat nog niet zeggen dat ze dat het over een half jaar of jaar ook niet kan.
Ze zijn er als combinatie nu nog niet (helemaal) klaar voor.

Dan is ze wat groter, heeft meer rij-ervaring, is zelfverzekerder, en lukt wel wellicht een stuk beter.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 13:25

996981 schreef:
Omdat de pony evt op een ander bitje in 1 van de vele situaties waarin het kind ermee werkt(wat niet per definitie scherper is) beter functioneert moet er een andere pony komen. Ok…

Ik heb er niet voor niets een vraagteken achter gezet?
Maar ik zal hem even op jouw manier terugkaatsen:
Dus omdat het kind niet goed genoeg kan rijden voor deze pony moet het dier maar een scherper bit doorstaan….Ok….

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 13:31

Kinke schreef:
996981 schreef:

Ik heb er niet voor niets een vraagteken achter gezet?
Maar ik zal hem even op jouw manier terugkaatsen:
Dus omdat het kind niet goed genoeg kan rijden voor deze pony moet het dier maar een scherper bit doorstaan….Ok….

Een pelham is (nogmaals) niet per definitie scherper. Het verdeelt de druk anders (kaak, lagen, achter de oren) in plaats van enkel lagen. Daardoor kan het duidelijker communiceren zijn.

Nog even een edit; welk bit aangenaam is voor een paard is zo paard afhankelijk. Een dubbel gebroken trens is niet de gouden standaard.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 16:18

Toch vind ik persoonlijk dat een kind, met een toch al vaak een wat meer onrustige hand niet geschikt is voor de wat zwaardere bitten.

Ben het er wel mee eens dat het bit bij de pony moet passen maar volgens mij hebben ze geen problemen als ze niet in het parcours rijden?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 16:38

Elk bit is uiteraard ook gewoon zo scherp als de hand van de ruiter.
Als je met een gewone zachte trens je handen vast zet dan is ook deze niet fijn voor je paard.

Een palham net zo, als je die gewoon met een losse teugel gebruikt is er niets bijzonders mee. Zet je je handen vast dan kan ik me bijvoorbeeld best voorstellen dat het paard of pony un dit geval wel een keer zegt bekijk het maar.

Pakt de pony niet gewoon het bit vast zit ik nu te bedenken ? Dan heb je natuurlijk ook niet zo veel meer te vertellen :+

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 17:41

maar als je hem met een losse teugel gebruikt dan schiet dat kind er niks mee op :D

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 17:56

Kinke schreef:
maar als je hem met een losse teugel gebruikt dan schiet dat kind er niks mee op :D

Je kent die paarden niet waarbij een zweepje alleen vasthouden al genoeg is?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 18:00

Kinke schreef:
996981 schreef:

Oh hoeveel mensen dat vroeger wel niet tegen mijn moeder hebben gezegd. Steigerend opstappen op m’n Dpony, die nog best wel groot voor mij was. Wat was ik gek op die pony. Lekker veel pit. En voelde enorm veilig voor mij. Vloog ook door de parcoursen. Geweldig. Daarvoor had ik een Welsh waar ik heel bang voor was, maar niet voor deze. Dus nee, jou advies zou ik niet aannemen. Je kan voor kinderen wel altijd kant en klare ‘dooie’ pony’s kopen zodat ze gaan winnen en alles ‘veilig’ blijft maar wat leert een kind hier van? Van zulke pony’s leren ze tenminste rijden

Ts rijtechnische/bit tips heb ik helaas niet. Maar zolang je kind veel plezier aan deze pony beleefd en er niet bang voor is lekker door gaan. En pony is al 20, hou er rekening mee dat je dit er niet meer (helemaal) uit gaat krijgen