Hoofdstel dat achter de oren los kan

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

prugelpiet

Re: Hoofdstel dat achter de oren los kan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 19:35

Wellicht is de Dy'on Difference wel een hoofdstel die je over de oren krijgt? Ik heb ze nooit in handen gehad hoor, maar het 'gat' is wat groter.

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 20:39

En als je bij zo'n hoofdstel de frontriem eraf haalt: https://www.ej.nl/hoofdstel-horsegear-s ... 60722.html

Dan kan je hem bij de kaakriem dichthouden, maar dat gespje onder de kopstuk aan de linkerkant losmaken. Dan doe je hem dus om als een halster met bit, en kan je het kopstuk achter de oren heen gooien aan de rechterkant zoals je nu met het halster doet en dan kun je hem weer vast maken. Dan heb je in elk geval een stuk minder riempjes en gespjes dan bij een normaal hoofdstel wat allemaal weer vast moet.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-25 21:44

pmarena schreef:
tennan schreef:
Het Contour Physio hoofdstel van Barefoot! Zeker als je de frontriem eraf haalt.

Even voor het beeld, dat is deze, met een gespje aan de zijkant. Maar het lijkt me best een gedoe eigenlijk om steeds dat gespje los en vast te doen en dan in de tussentijd zo met dat bit bakstuk in je hand te staan...?

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Heeft ook extra ruimte voor de oren door een afgebogen vorm.

Zonder frontriem is hij normaal gesproken ook goed te gebruiken. Ik gebruikte nooit een frontriem met dit model hoofdstel :) En er zijn ook mensen die teugelclips aan het uiteinde van de bakstukken vastgespen, en daarmee het bit vastmaken en makkelijk kunnen loshalen om te verwisselen / schoonspoelen.

Ik denk dat t mee valt. T bit gaat er nu ook af.
T is er wel een die in ons voorkeuren lijstje staat voor nu. :)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-25 21:49

Mingming, dat is ook absoluut een hoofdstel die passend lijkt :)

Preugelpiet, dat hoofdstel ga ik bekijken. Ken ik nog niet.

Koper, heel fijn dat je zo mee denkt :D
Het onderste hoofdstel lijkt voor nu heel passend. Micklem lijkt ook wel wat.

Ze heeft nu gewoon een simpel normaal hoofdstel waar t bit vanaf kan met clipjes

Jep zo’n trainingshoofdstel kan ook. Mits de neusriem dus op dezelfde manier los kan.

Super lief dat jullie zo fanatiek mee denken <3

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 23:36

Oke ik heb een idee.. weet niet of je het wat vindt... Maar als halster wel makkelijk gaat, is dat waarschijnlijk omdat die losser zit. Wat nou als je een bakstuk neemt en losse clipjes eraan doet om hem aan het bit te kunnen klikken.. en dan, wanneer je het hoofdstel om wilt doen, een extra clipje tussen het clipje en het bit zet. Aan beide kanten of aan 1 kant, net wat nodig is. Dan heb je een ruimer bakstuk, gaat het niet zo krap over de oren, en als het over de oren zit, haal je het tweede clipje weg en klik je gewoon het eerste clipje aan het bit.

Beetje als hoe we vaak IJslanders optomen, maar dan met 2 clipjes op een rij voor de ruimte, en dan dus na het optomen 1 clipje er tussenuit halen

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 23:44

Dan kan je ook gewoon het bit losklikken, kopstuk omdoen en nadien bit erin doen…

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 23:54

Duhelo schreef:
Dan kan je ook gewoon het bit losklikken, kopstuk omdoen en nadien bit erin doen…

Nee want dat is heel onhandig

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 00:00

Dorine92 schreef:
Duhelo schreef:

Gaan zitten wriemelen aan het bit met al die clipjes is ook heel onhandig.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 00:20

Koper schreef:
Dorine92 schreef:

Gaan zitten wriemelen aan het bit met al die clipjes is ook heel onhandig.

Niet met een dubbele musketon ertussen. Dan klik je het bakstuk los van de dubbele musketon, aan het bit, en dan klik je de dubbele musketon los van het bit
Het hele paard is onhandig, dat is precies het probleem van de topicstarter. Maar clipjes is nog altijd makkelijker dan een bit los of aan 1 kant los in de mond hebben van een paard dat niet meewerkt. Dat wordt geheid bij de minste vorm van protest een bit die door de hele mond gaat en dan eruit valt

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 00:50

Stübben ijslanderhoofdstel
zonder frontriem (westeind) of de Prydi Comfort (atorka)

Beide hoofdstellen zonder frontriem, clipje tussen bit en bakstuk eventueel nog maken. Laag om de hals vastmaken, bit in en dan vanaf de hals (schoft) richting de oren vastmaken.

Dus niet vanaf de voorkant vd oren werken, maar juist vanaf de schoft richting de (achterkant vd) oren werken.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 01:18

Ik zou zeker eens bij ByBaukje kijken. Niet alle modellen zijn geschikt (de halster hoofdstellen gaan over de oren), maar de sidepulls, kaptooms en halsters kunnen allemaal gemaakt worden met een kopstuk zoals jouw halster. Met een extra haakje zodat je de het hoofdstel gewoon achter de oren langs kan gooien. Kies een variant met bitclips en je kunt er zonder problemen een volwaardig hoofdstel van maken. Ook handig dat je niet meer hoeft te wisselen tussen halster en hoofdstel, geeft zeker voor een paard die geen gedoe bij de oren wil een hoop rust denk ik.

Het kopstuk met haakje heet model Root geloof ik. Kun je bij veel producten gewoon kiezen en anders kan alles op aanvraag aangepast worden. Hele fijne service altijd.

Heb even als voorbeeld de kaptoom hieronder, die had de meest duidelijke foto.

Afbeelding

https://www.bybaukje.nl/product/1513199 ... model-root

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:33

Wat jullie ook kiezen, ik zou sowieso wel iets doen met een soort keelriempje :j

Zoals bvb. die van de Dochorse link is een heel tof hoofdstel maar als paard even ergens langs schuurt of soms zelfs met flink schudden is het toch best tricky.... het kopstuk riempje hoeft maar over de oren heen te floepen en je staat zonder hoofdstel :=

Ik heb het lang geleden ooit een keer gehad en daar word je niet blij van :')

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:18

@Dorine92: het paard werkt juist wel mee. Het is alleen gevoelig rondom de oren.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:34

Koper schreef:
@Dorine92: het paard werkt juist wel mee. Het is alleen gevoelig rondom de oren.

Ja precies. Dus dan gaat hij precies klooien als dat bit los in zn mond zit en jij dat bakstuk over zn oren wil doen. Vandaar beter met die clipjes

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:38

Dorine92 schreef:
Koper schreef:

Ja precies. Dus dan gaat hij precies klooien als dat bit los in zn mond zit en jij dat bakstuk over zn oren wil doen. Vandaar beter met die clipjes

Maar zoals jouw voorbeeld met extra clipjes gaat het bit net lager in de mond hangen als het kopstuk over de oren zit. Paarden vinden een bit tegen hun tanden niet zo prettig. Als je werkt met clipjes aan het bit kan je beter het bit volledig losklikken, kopstuk om, en dan het bit in de mond en aan beide kanten vastklikken (of een kant vast, bit in de mond, andere kant vast.

Maargoed, gezien het probleem van het paard niet met het bit is maar wel met de oren, is beide geen optie want het kopstuk moet zo alsnog over die oren en dat verdraagt het paard niet goed.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:40

Precies. Daarnaast, wie zegt dat het paard die clipjes prettig vindt. Zat paarden te vinden die het getinkel en gerammel van metaal op een metalen ding in hun mond niet prettig vinden.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 08:42

Het bit pakt ze nu ook pas aan als t hoofdstel verder zit. En dat kost totaal geen moeite. Dus we stoeien alleen met het stuk “over” haar oren. Maar daar hebben we gelukkig al een aantal kanshebbers voor gevonden *\o/*

tinkaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:16

Wij hebben een paard met een soort gelijk probleem.
We hebben een hoofdstel laten aanpassen zoals op de foto hieronder.
We klikken dit dan gewoon vast boven op het hoofd zonder de oren aan te raken

Afbeelding

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 16:53

Dat is ook een mooie oplossing. Of deze dat makkelijk gaat toelaten is nog even de vraag. Maar fijn dat jullie ook zo mee gedacht hebben met het paard

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:56

Zou een combinatie van deze niet heel goed kunnen werken?

Frontriem er af. Bit wat vastzit met bitclips. Bovenstaande operatie aan je hoofdstel laten doen. Hoofdstel eerst achter de oren leggen. Of nesnoods helemaal achterop de hals vastmaken en naar voren schuiven. En dan je bit nadien met bitclips vastmaken. Desnoods neusriem er ook gewoon af.
Dat zijn allemaal maar semi onmisbare onderdelen. Afhankelijk van hoe je paard verder (qua anatomie) is zou je die onderdelen wel eens helemaal niet hoeven missen. Wie zegt dat een hoofdstel er perse op een bepaalde manier uit moet zien?

(behalve de knhs, maar ik vermoed dat je met dit paard dan ook geen wedstrijden rijd)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 10:39

Met het paard zijn gewoon wedstrijden gereden en het is goed mogelijk dat dit in de toekomst ook gewoon gedaan word.
Bit kan er nu ook vanaf indd. Maar het hoofdstelsteeds helemaal uit elkaar halen is een heel gedoe en als het makkelijker kan, graag.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:03

Voor wedstrijden kan je prima een gewoon hoofdstel nemen die je dan voor die ene dag even uit elkaar haalt en omdoet, en voor training gewoon een halsterhoofdstel / biothane hoofdstel met een extra clipje.

Als je het hoofdstel maar op 1 paard gebruikt en voor biothane gaat, zou ik zeker aanraden om er een clipje tussen te laten zetten, die clip je dan zo los en vast en scheelt nog meer gepriegel met de gesp.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21 min geleden

Als ik wedstrijd rijdt ga ik niet met een heel ander hoofdstel rijden, daarom mijn keus voor de micklem destijds. Een riempje los, daarna weer vast en klaar. Ik reed niet met die clipje erbij.

Dat riempje was super soepel dus zo los te halen.
Bakstukken daarintegen zijn een stuk lastiger. Op vreemd terrein wil ik altijd zo snel mogelijk klaar, als bang voor ontsnappingspogingen :o