Bitloos: ik kom er niet uit.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Runa

Re: Bitloos: ik kom er niet uit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 12:40

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen hoe je met een bitloos hoofdstel heen druk geeft op het hoofd? Kun je dan niet beter zonder hoofdstel rijden?

Heb je al eens met een gewoon stalhalster gereden, ts?
Misschien is dat ook nog eens het proberen waard als je dat nog niet gedaan hebt.

Wat ik trouwens wel vaker heb gehoord en gemerkt is dat paarden bij een bitloos hoofdstel liever niet de neusriem te hoog hebben. De welbekende stelregel van de neusriem 2 vingers onder het jukbeen betekent bij sommige paarden namelijk dat de neusriem juist precies op de zenuwen komt te liggen. Dan kan ie beter net ietsje lager.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 12:46

Ik ben juist van het erg lichte contact.
Wat ik met een bit en de korte hack ook heb. Met bit zelfs soms weer te los.
Maar met sidepull gaat dame toch zelf meer gewicht zoeken
Uiteraard is dat ook een rijtechnisch ding, maar goed we rijden nog geen Z en goed op de achterhand.
Dus het komt ook deels uit het paard.

De fra lami ken ik dan niet, maar zou ook wel benieuwd zijn hoe dat ze dat ervaart.
Net als kin gekruist, dat hebben we dan ook nog niet geprobeerd.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-25 18:35

Nou ik heb echt heel zacht gedaan en juist steeds goed loslaten. Ik let er met bitloos misschien nog wel meer op dan met zijn gewone hoofdstel. Ook omdat ik weet dat het anders voelt voor hem en ik hem niet wil overvallen en hem de tijd wil geven te kunnen wennen aan het andere gevoel.

Met bitfitten gaf hij het eigenlijk ook met 10 seconden al aan wat hij er wel of niet van vond maar ik heb het uiteraard wel langer de tijd gegeven. Toch denk ik, mijn paard kennende, dat het vrijwel direct goed moet zijn wil het echt iets worden.

Met de lami leek hij gewoon al met al niet blij.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 18:48

Melzazu schreef:
Azmay schreef:
Probeer de lami ook even als sidepull. Door de vorm ligt hij veel stabieler dan normale sidepull hoofdstellen maar dat gekruiste was hier ook geen succes.

Maar hoe ga ik dat dan doen? Dat onderste kingekruiste ligt toch alleen “vast” doordat het vast zit aan de teugels?
Als ik de teugels aan de ringen aan de zijkant bevestig dan hang het verder toch helemaal los.

Ik had een kinriempje van een westernhoofdstel over maar om te proberen zou je ook best een dik genoeg touw op de juiste lengte eraan kunnen knopen.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 21:31

Wat veel mensen vergeten bij het beleren van een paard, is de uitleg van hoe het bit werkt.
Het is belangrijk om duidelijk aan je paard uit te leggen wat je verwacht als je een bepaalde hulp geeft, want van nature heeft een paard geen bit, of in dit geval, neusriem, om op af te reageren.

Het is dus ook met bitloos rijden een kwestie van het hoofdstel om doen en grondwerk doen om uit te leggen wat je wil. Heel simpel, korte ophoudinkjes tot je de gewenste reactie krijgt, hoe klein ook, uitgebreid belonen en dat doen tot het kwartje valt.

Pas als je paard begrijpt wat je van hem wil met de nieuwe optoming, kan je bekijken welke het fijnst werkt, maar tot die tijd is het eigenlijk niet fair om van hem te verwachten dat hij de hulpen snapt, welke soort bitloos je dan ook kiest.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-25 23:13

Gisteren was mijn hoofdstel (scawbrig) binnen gekomen en vandaag daar eens mee gereden. Had het idee dat dit wel fijn ging. Hij moet nog wel echt wennen merk ik met de hulpen maar ik vond deze tot dusver het beste gaan van de 3 die ik getest heb.

Ik weet niet of het bitloos blijvend gaat zijn bij ons maar ik vind het leuk om er nog wat mee door te testen zo.