Wat missen jullie nog in de paardenwereld aan harnachement?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gerardyolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 01:53

silvericathy schreef:
Niet zozeer harnachement, maar het verbaast me een beetje dat er nog geen tool is uitgevonden voor de perfect geknipte manen. Bijvoorbeeld iets dat je over de gehele hanenkam heen kunt leggen en dan de manen naar beneden drukt, en je dan er onder langs kunt knippen en zo de manen "perfect" op handbreedte of andere lengtes kunt afdoen.

Eens, dit had mijn paard een hoop scheve kort pittige kapsels gescheeld :')

Texas02

Re: Wat missen jullie nog in de paardenwereld aan harnachement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 08:48

Meer mooie neusriemen in x-full die ook mooi zacht zijn.

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 11:13

Ik mis vooral produkten die in NL nagenoeg niet (meer) verkrijgbaar zijn, maar in het buitenland vaak wel gewoon te vinden zijn. Normale spullen van kwaliteit zonder glitters, siliconen of synthetische zooi.
Ik zou juist graag de rijbroek met echt lederen zit weer terug zien komen in de moderne variant met telefoonzak en in meerdere kleuren. Die broeken zijn onverwoestbaar. Het ouderwetse zadelvormige sjabrak van schapenbont of normale in de trend kleurtjes. Gewoon de winkel inlopen voor laarzen zonder rits. Dat soort dingen. Met google is het allemaal wel te vinden, maar de keuze is veel beperkter of je moet het dan uit het buitenland halen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 09:32

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 09:35

165 euro en alleen VS bij LeMieux als ik goed kijk.
Ik heb nog 3 Stubben dressuur sjabrakken liggen, die koester ik voorlopig maar even. :')
Laatst bijgewerkt door Ann op 23-01-25 09:40, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 09:38

Gerardyolo schreef:
silvericathy schreef:
Niet zozeer harnachement, maar het verbaast me een beetje dat er nog geen tool is uitgevonden voor de perfect geknipte manen. Bijvoorbeeld iets dat je over de gehele hanenkam heen kunt leggen en dan de manen naar beneden drukt, en je dan er onder langs kunt knippen en zo de manen "perfect" op handbreedte of andere lengtes kunt afdoen.

Eens, dit had mijn paard een hoop scheve kort pittige kapsels gescheeld :')

Je kunt gewoon manen trekken en er zijn ook van die speciale mesjes voor, voor als je niet wilt trekken. Nog nooit op deze manier een scheve manenkam gehad.
Met knippen wel, maar knippen oogt ook onnatuurlijk. Ben wel eens pissig geweest op een bijrijder die manen van mijn paard had geknipt en natuurlijk ook scheef. Toen kon ik ze weer recht trekken, terwijl mijn paard op dat moment manen had die tot onder de hals kwamen. Dus daar blijf je dan helemaal af. Ik laat ze niet voor niets groeien.

Als ik iets mis aan spullen voor de ruiter, dus geen harnachement, dan zijn dat de ouderwetse rijlaarzen zonder rits, maar wel met dressuurboog. Alles moet tegenwoordig met rits en dan sluiten ze te veel aan op de achillespees waardoor ik geen rijlaarzen meer kan vinden. Nu heb ik nog een paar ouderwetse en verder rij ik gewoon ook Engels met westernlaarzen.

vierspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 09:43

jiehaaa schreef:
Ann schreef:
Zadelvormige sjabrakken, zoals die van Stubben (die niet meer te koop zijn). Gewoon een goede kwaliteit stof/vulling zonder blingbling.

Eens. Die mis ik ook.

En die dikke vilten, die er ooit waren?

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 09:53

Ann schreef:
165 euro en alleen VS bij LeMieux als ik goed kijk.
Ik heb nog 3 Stubben dressuur sjabrakken liggen, die koester ik voorlopig maar even. :')

De numnah’s Shires liggen bij mij goed onder vzh en dressuurzadel. Ze zijn er echt nog wel, maar ik zou meer kleurkeuze wel fijn vinden. Cal Rei heeft ook dressuur, alleen heb je dan geen simpele van katoen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 10:41

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 10:46

Die zadelvormige heeft Shires ook, in een betere prijsrange, in volledig katoen of volledig schaap.
Die van LeMieux hebben alleen een schapenbontje randje.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 10:49

@pol013
Ik dacht dat je zoeken op de LM site bedoelde. :)
Maar er is gelukkig nog meer keus.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 10:50

Ik heb mijn roze zadelvormige dressuursjabrak in de container gedaan een tijd terug. Je krijgt er niets voor en verkopen lukt ook niet.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 10:52

Misschien kun je kijken bij de IJslander merken? Die hebben veel zadelvormige dekjes en niet perse hele dure merken met veel poespas.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 10:52

Keuze in menhoofdstellen, soepeler, meer anatomisch. En keuze in bitten maat 9,5.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 10:54

Qua vochtopname vond ik die van Stubben net wat beter dan andere merken. Maar ik moet sowieso eerst weer een eigen paard zoeken. Het viel me gewoon op dat ze wat minder goed te vinden waren dan de vierkante dekjes.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 11:16

Niet echt harnachement, maar zoals in dit topic al een paar keer genoemd: de rijbroeken zonder silicone, dus met een stoffen zitvlak.
Ik was laatst in de epplejeck en heb letterlijk 1 zo’n soort rijbroek gevonden in heel de winkel, die dan natuurlijk ook helaas niet paste.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 13:05

troi schreef:
Mensen willen graag aparte dingen, milieuverantwoord/vegan maar voor een heel klein prijsje, een ali-prijsje. Dat kan helemaal niet, tenminste niet als de maker en verkoper geen verlies willen lijden.

Ik vrees dat er weinig economisch interessante zaken zijn die nog missen op de markt.

Hier op voortbordurend; goede kwaliteit leer en zadelmakers die tweedehands zadels aanmeten in plaats van alles nieuw, nieuw, nieuw. Als we het over milieuverantwoord hebben, vind ik dat wel echt een gemis. Zadels konden meerdere paardenlevens meegaan.