Ligt dit zadel goed op mijn paard ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 17:44

Kan er kort over zijn, je zadel past niet, van geen kanten zelfs.
Bij de kussens gaan de alarm bellen af, slecht gevuld helemaal bobbelig.

Een op maat gemaakt zadel moet zonder hulpmiddelen of dekje goed dragend zijn.
Dat is met jouw zadel niet het geval. Ik had dit zadel niet geaccepteerd.

Rocamor

Re: Ligt dit zadel goed op mijn paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 18:04

Als je de pad er onderuit haalt, dan denk ik dat het zadel vnl naar voren kiept, of niet?

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 18:35

Ik heb ook het idee dat het een semi-boomloos zadel is. Dan snap ik het idee van de onderlegger wel al is het niet de juiste. Maar de kussens lijken extreem dun en de voorkant te smal. Welk merk is het?

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 19:17

Aan het embleem te zien is dit, zoals eerder benoemd, een graziozo zadel. Die zijn niet semi boomloos.
Vooral de kussens zien er erg apart uit. Het zadel zou bloot op de rug ook overal contact moeten maken op de rug, dan is zo’n onderlegger ook niet nodig. Ik weet niet hoeveel zadelpassers dit merk verkopen maar evt een andere passer ernaar laten kijken?

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 19:19

De mijne is absoluut niet boomloos en aangemeten door Graziozo zelf, na een ellenlange wachttijd ben ik ook erg teleurgesteld. Ik gok dat ik in totaal 10 keer heb gereden met het zadel, verder ligt het dus stof te happen. :(

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 19:21

Ik heb geen foto’s dat het op ligt behalve terwijl ik er op zit. Zonder pad, maar dan schoof het zijn nek in.

Met pad schuift het minder, maar ligt het ook voor geen meter meer. Ik heb ook de singel van Graziozo aangeschaft tegelijk met het zadel. Afbeelding
Afbeelding

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 19:23

Wat enorm zonde van zo’n duur zadel Balou_k..

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 19:26

Monody schreef:

Ja ik kan wel janken. En dat dus x 2 want mijn zusje heeft het zadel van mijn man en mij gehad. :+

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 19:40

Ik rij wel graag met een bontje of een (dunne winderen) pad maar mijn zadelmaker zegt juist dat je met een nieuw zadel de eerste maanden juist niet met een bontje of een pad moet rijden, juist zodat de wol zich goed kan vormen. Daarna kan er gewoon een pad onder.
Maar idd, die kussens achter zien er gewoon echt niet goed uit en het zadel lijkt bijzonder oncomfortabel te liggen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 19:40

Jij hebt ook al zo'n korte singel erbij, Balou, met de gespen onder de elleboog ipv er ruim boven.
Jammer dat er nog steeds veel zadelmakers niet mee gaan met de huidige inzichten voor het comfort voor het paard en de lengte van een singel, plaats van de gespen, etc.

@TS: er is al veel gezegd, waar ik me bij aansluit, het klopt niet dat je een op maat gemaakt zadel zo moet "inrijden" met een te korte singel.
Dat advies deugt echt niet.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 19:54

Balou_k schreef:
Monody schreef:

Ja ik kan wel janken. En dat dus x 2 want mijn zusje heeft het zadel van mijn man en mij gehad. :+

Ik hoor vaker dit soort klachten over dit zadel. Helaas. Als het niet past en zadelmaker kan het niet naar behoren oplossen, zou die toch gewoon tegen een fatsoenlijke prijs het zadel moeten terugnemen.

Als die zadelmaker in zijn eigen product gelooft, dan is ie zo'n zadel zo weer kwijt.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 19:59

Als het een nieuw product is die nog niet heel lang in gebruik is en duidelijk niet passend is kun je een zadelmaker in gebreke stellen en het geld terug vragen. Heb ik uiteindelijk ook gedaan met het zadel dat 4 kopijzers te klein was aangemeten (eerste paard, weinig ervaring, veel vertrouwen in de professionals) en het passende kopijzer paste er niet meer in dan had ik een breder type nodig. Heb dus een officiële brief gestuurd en gemaild dat ik de koop ongedaan wilde maken omdat me een niet passend product verkocht was wat wel passend had moeten zijn en daadwerkelijk schade bracht aan mijn paard. Heb toen alles behalve de 2 consult kosten terug gekregen gelukkig.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 20:07

Je zult de verkoper dan wel eerst de mogelijkheid moeten geven om het naar behoren op te lossen Celebi. Bij jou kon dat kennelijk niet.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 20:14

Celebi schreef:
Als het een nieuw product is die nog niet heel lang in gebruik is en duidelijk niet passend is kun je een zadelmaker in gebreke stellen en het geld terug vragen. Heb ik uiteindelijk ook gedaan met het zadel dat 4 kopijzers te klein was aangemeten (eerste paard, weinig ervaring, veel vertrouwen in de professionals) en het passende kopijzer paste er niet meer in dan had ik een breder type nodig. Heb dus een officiële brief gestuurd en gemaild dat ik de koop ongedaan wilde maken omdat me een niet passend product verkocht was wat wel passend had moeten zijn en daadwerkelijk schade bracht aan mijn paard. Heb toen alles behalve de 2 consult kosten terug gekregen gelukkig.

Vriendin van mij had hetzelfde. Zadelmaker ging ertegenin en ze heeft uiteindelijk niks terug gekregen omdat het volgens de zadelmaker een apart systeem was en die bleef volhouden dat het zadel bij moment van aanmeten gepast heeft. Was 3 boommaten te groot…

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 20:32

Wat een aparte dingen zegt jouw zadelmaker of zadelpasser.

Er is al veel gezegd en ik heb er niet heel veel verstand van maar ook de singel is sowieso te kort, gek verhaal dat je die achterste singelstoten moet gebruiken en een pad onder een op maat gemaakt zadel??

En dat allemaal voor 4000.- >;)
Ik vind er wat van.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 21:48

Flubberboot schreef:
Celebi schreef:

Vriendin van mij had hetzelfde. Zadelmaker ging ertegenin en ze heeft uiteindelijk niks terug gekregen omdat het volgens de zadelmaker een apart systeem was en die bleef volhouden dat het zadel bij moment van aanmeten gepast heeft. Was 3 boommaten te groot…

Elk product dat in Nederland verkocht wordt dient te voldoen aan de eisen die logischer wijs van het product verwacht mogen worden.

Als dit niet het geval is, dan is de verkoper verplicht om het product terug te nemen en het volledige aankoop bedrag te vergoeden.

Als het een zadel betreft, altijd een onafhankelijke gecertificeerde zadelpasser langs laten komen. Als deze zegt dat het zadel niet geschikt is, dan is de verkoper wettelijk verplicht het zadel terug te nemen.

Gaat de verkoper niet akkoord, dan kun je met het verslag van de zadelpasser naar verschillende instanties, die ervoor kunnen zorgen dat de verkoper het zadel alsnog terug neemt.

Over het algemeen zal een verkoper het niet zover laten komen, als een gecertificeerde zadelpasser het zadel heeft afgekeurd. Een slecht passend zadel kan medische klachten bij paard en ruiter veroorzaken en daar kun je de zadelverkoper ook aansprakelijk voor stellen. En daar zitten ze vaak toch niet op te wachten. Belangrijk is wel om zelf voet bij stuk te houden en je niet met smoesjes te laten afschepen.

Voorbeeld gecertificeerd zadelpasser : https://www.saddlebalance.nl/

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 01:33

Zoooo dat is beroerd voor dat geld!!! :\

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 01:47

Ik vind het wel echt vreselijk hoor, dat sommige zadelpassers er zo'n zooitje van maken voor zo veel geld. In mijn omgeving zitten een aantal mensen ook met de problemen nu, na slecht passende zadels gekregen te hebben van een ander merk zadel.

Jong17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-25 08:13

Ghazella schreef:
Zit je daadwerkelijk bij een zadelmaker, of iemand die heeft ingemeten en een zadel elders besteld?

Is bedrijf die alleen eigen merk zadels op maat verkoopt !

Jong17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-25 08:21

Hier foto’s blote rug, heb zadel sinds vorige week, gisteren mail gestuurd naar zadelmaker maar nog geen reactie !

Het zadel lijkt ook als het erop ligt een draai naar rechts te hebben ofzo, heb steeds idee dat ik het recht moet leggen, zakt ook naar rechts met rijden !
Laatst bijgewerkt door Jong17 op 09-01-25 08:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Jong17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-25 08:22

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 09:10

Oei, nee die ligt niet goed. Veel te hoog, niet aansluitend bij de schoft, bobbelige kussens, de druk wordt niet mooi verdeeld over het hele oppervlak.

Ik zou hier zeker niet mee akkoord gaan.

Nora1202

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 09:19

Dit kan echt niet.
Dit zadel lijkt op de foto niet correct te liggen.

Als ze recent is geweest en niet met een oplossing komt zou ik een geschil aanmelden bij de geschillencommissie van de vztd. Dit is de beroepsgroep waar grazioso is bij aangesloten.

https://vztd.nl/geschil/

Succes ben benieuwd naar de voortgang

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 09:20

Niet mailen maar bellen en heel snel! Zadel gaat ook niet aangepast kunnen worden op jou paard compleet ander model dan jou paard. Ik hoop heel erg voor je dat de fitter het zadel terug neemt. Heb je instructie die volgende x mee kan kijken als je zadels past?

Jong17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-25 09:22

Nora1202 schreef:
Dit kan echt niet.
Dit zadel lijkt op de foto niet correct te liggen.

Als ze recent is geweest en niet met een oplossing komt zou ik een geschil aanmelden bij de geschillencommissie van de vztd. Dit is de beroepsgroep waar grazioso is bij aangesloten.

https://vztd.nl/geschil/

Succes ben benieuwd naar de voortgang

Ja heb zadel sinds vrijdag, 2x geprobeerd met rijden, heb weer mee naar huis genomen., ga hier mijn paard niet mee rijden ! Ben ook benieuwd, gisteren gelijk gemaild maar nog geen reactie.