Help mijn paard sloopt al zijn dekens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 22:38

Lindsey_99 schreef:
Miiej schreef:
Ze zet het paard op dit moment toch ook op nummer 1 of ga jij in dit weer ook zonder jas buiten staan?

Wat een non-argument.

Echt he..
Leer en lees je in over de paardenvacht en de mensen huid...

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 22:41

Jolliegirl schreef:
Niets mis met een nat paard met dikke vacht.
Tevens is het nu al te laat om wintervacht tegen te gaan.

Ik zou de fase sloopgedrag lekker afwachten.

Alles wijst erop dat het voor jouw gemak is en niet voor je paard.

Kies voor je paard.

Mijn baby van 1 trekt ook haar sokken uit, haar schoenen en haar mutsje. Ze kauwt daarna graag op haar schoenen. Moet ik haar dan maar geen muts op doen in de vrieskou en alleen schoentjes te eten geven? Paarden kunnen, net als kindjes, niet echt zelf bedenken of een deken wel of niet zinnig is. De TS vraagt om een advies over een deken die heel blijft, niet om een advies over wel of geen deken.

TS, succes met het vinden van een deken die heel blijft!

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 22:43

Elisa2 schreef:
Typisch Bokt, houdt toch eens op met doordrammen. TS wil het dier onder een deken hebben. Punt.

Typisch bokt, als je het niet eens bent met een bokker en verder kijkt naar het dier ben je aan het "doordrammen". Vraag me af wie er in deze situatie aan het doordrammen is. >;)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 22:45

Je kunt het zoeken in een deken die onsloopbaar is, of anderszins zorgen dat slopen niet kan, of de zoektocht aangaan waarom dit gesloopt wordt en zoeken naar een deken die dit gedrag niet oproept.

Een paard in de sloopfase zou ik juist van verwachten dat die ook de dekens van zijn weidemaatjes sloopt.

Als die alleen zijn eigen dekens sloopt, zou ik toch heel kritisch kijken naar pasvorm, soort voering of andere zaken waarin dekens verschillen van elkaar.

Hem nu zonder zetten zou ik niet als eerste oplossing zien.

Maar slopen om het slopen is iets wat ik ook niet zomaar zonder meer zou willen geloven, eerlijk gezegd.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 22:47

Ik vind die pagony tiger dekens ook wel wat om te proberen, Vrij kort en sterk en zit niet tegen de benen aan. Ook goed waterdicht
Laatst bijgewerkt door imaudy op 29-12-24 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 22:52

Elisa2 schreef:
Typisch Bokt, houdt toch eens op met doordrammen. TS wil het dier onder een deken hebben. Punt.

We zijn het weer eens! *\o/*

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 23:15

Marije_jiplover schreef:
Je kunt het zoeken in een deken die onsloopbaar is, of anderszins zorgen dat slopen niet kan, of de zoektocht aangaan waarom dit gesloopt wordt en zoeken naar een deken die dit gedrag niet oproept.

Een paard in de sloopfase zou ik juist van verwachten dat die ook de dekens van zijn weidemaatjes sloopt.

Als die alleen zijn eigen dekens sloopt, zou ik toch heel kritisch kijken naar pasvorm, soort voering of andere zaken waarin dekens verschillen van elkaar.

Hem nu zonder zetten zou ik niet als eerste oplossing zien.

Maar slopen om het slopen is iets wat ik ook niet zomaar zonder meer zou willen geloven, eerlijk gezegd.

En naar het moment. Als het paard vooral op stal aan het slopen gaat heeft ie waarschijnlijk behoefte aan meer tijd samen met een ander paard kunnen staan/klooien.

_coquette_

Re: Help mijn paard sloopt al zijn dekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 23:35

Hier helaas ervaring mee gehad. Ik heb ongeveer alle dekens geprobeerd. Ook speciaal laten maken. Maar alles ging toch kapot. Hij begon als de voering niet lukte altijd aan de sluitingen of de biesjes. Ook alle antibijt spul geprobeerd maar niets hielp. Hij had echt een deken nodig. Zodra hij het koud kreeg stopte hij niet meer met rennen op de wei. Naarmate de jaren is het beter gegaan. Van 3-4 dekens in de week naar elke 1-2 maanden. Maar het is nooit over gegaan.

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 23:42

[/quote]

Wat een non-argument.[/quote]

Echt he..
Leer en lees je in over de paardenvacht en de mensen huid...[/quote]

Dan zijn we het niet eens.. maar ik vind een paard midden in de winter van een deken naar niks niet je paard op nummer 1 zetten. En ik kan me niet voorstellen dat ze het zonder wintervacht niet koud gaan krijgen nu.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 23:50

Puppetje schreef:
In die fase zit mijn paard nu Elisa2. Hij is jong en alles moet kapot of minimaal met de benen bewerkt worden. Er staan wel eens menwagens achter hem met opzadelen en hij gaat gewoon met zijn achterbenen proberen om op die menwagen te staan. Benen in emmers zetten is ook een hit.
Emmers rondslingeren en kapot maken ook.

Het scheuren van de dekens is nu een leuk tijdverdrijf geworden. Vorige winter was er niets aan de hand, maar hij heeft het ontdekt met de vliegendekens deze zomer in het land.

Ik zal eens naar een New Zealand deken kijken. Hij moet een sterke binnenkant hebben aangezien die kapot gemaakt wordt. De buitenkant laat hij heel. Ook de dekens van de paarden waar hij mee buiten staat laat hij heel. Het gaat echt om de binnenvoering en dan die witte vulling eruit trekken.

Deken opdoen zonder vulling?!
Dan kan hij deze niet kapot maken.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 23:59

En een deken met liners? Dan kan hij er misschien minder goed bij?

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 00:02

Ik zou de new zealand deken proberen.

En dit paard een jollybal of oude knuffel aan een elastisch bilkoord geven op stal :))

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 04:44

Een hengstendeken inderdaad, maar ook dat is herhaling en doordrammen, want die tip is ook al 20x gegeven :P

Al ben ik het wel met sommige eens dat dit dier enorm goed aangeeft wat hij wil. Hij laat ook dekens van andere paarden heel begrijp ik in je verhaal, je zou denken als het speel/sloopgedrag is dat die er ook aangaan.

Zo'n halve muilkorf vind ik helemaal dierenkwelling.

Cribox/anti bijt is symptoombestrijding ;)

Het heeft trouwens niks met "naturals" te maken als je naar je paard kan luisteren. Ik ben verder vrij 'traditioneel' qua paarden houden denk ik :+

Vergelijkingen met mensen/baby's slaan kant noch wal. Die vergelijking zou pas ergens op slaan als er naakt-paarden bestaan.. ( ik zie het al voor mij :') )

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 07:47

Nee, maar elk paard vergelijken met een ander paard ook niet. Ik was zelf altijd anti-deken. Ik had een welsh x arabier en een kruising met vanalles. Zij hebben jaaaaaaren zonder dekens gestaan; goede huid en vacht. Maar bij het ouder worden (en ook Cushing) beschermde de vacht niet meer en kregen ze dekens om. Mijn 2 (jonge) 8Arabisch Volbloeden kunnen ook niet zonder dekens, zij zijn toch qua vacht ed wel hele andere types dan bijv gezonde Haflingers/Fjorden/Tinkers/Ijslanders ed. Dusss misschien is het goed om respect te hebben voor TS en gewoon mee te denken in haar vraag, gezien zij zelf duidelijk aangeeft dat het paard een deken nodig heeft. Zij hoeft zich daar niet voor te verantwoorden. Er zijn legio redenen waarom dat nodig kan zijn en daar ligt haar vraag niet :)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 08:43

TS haar vraag wordt wel gerespecteerd. Alleen er zijn ook andere invalshoeken ;)

Arabieren snap ik, zelf ook 2 gehad met veel Arabisch bloed. Moest wel een deken anders koud. Maar wij hebben bijvoorbeeld ook een ruin die altijd de dekens aftrok. Hij kreeg geen deken meer om. Wat hij wou. 4.5 jaar geen deken opgehad, maar dit jaar was hij wel koud. Raad eens? Deken blijft hij van af en zit elke dag netjes om.

En daarnaast weet TS nu wat ze moet doen als ze een deken op wil hebben, en dat is een hengstendeken kopen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 08:49

Die zal inmiddels ook wel die fase voorbij zijn..

Een keer een andere invalshoek is prima, maar daarover door blijven gaan en TS als een mishandelaar neerzetten als ze het er niet mee eens is, dat is puur drammen en heeft ook niks met luisteren naar het paard te maken aangezien TS aangeeft in wat voor een fase het dier zit en dat het dus niks te maken heeft met wel of geen deken op willen.

Lijkt ook wel of niet iedereen beseft waarom New Zealand dekens uitgevonden zijn. Oftewel hengstendekens..
Dat is omdat hengsten over het algemeen oraal ingesteld zijn en dus ook heel erg graag in hun eigen deken bijten.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 09:27

Elisa2 overdrijven is ook een vak. Niemand noemt ts een mishandelaar volgens mij.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 09:31

Niet in die woorden nee, maar paard niet op 1 zetten, niet luisteren naar het paard komen regelmatig voorbij. Terwijl dat imo dikke squatsch is.

Ken wel paarden hoor die liever geen deken op willen, maar die laten dat merken bij het deken opdoen en niet door de deken uittrekken.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 09:40

Elisa2 schreef:
Niet in die woorden nee, maar paard niet op 1 zetten, niet luisteren naar het paard komen regelmatig voorbij. Terwijl dat imo dikke squatsch is.

Ken wel paarden hoor die liever geen deken op willen, maar die laten dat merken bij het deken opdoen en niet door de deken uittrekken.

Niet altijd. Mijn paard liet zich de dekens die hij niet fijn vond wel opleggen maar werd echt chagerijnig in de omgang met zijn vriendjes. Op het oog lagen de dekens goed maar hij vond ze echt niet prettig. Nu met de amigo bravo nergens meer last van. Maar het feit dat het paard van ts alleen zijn eigen deken sloopt is toch wel een signaal dat hij haar iets duidelijk wil maken, namelijk dat hij dit type deken niet fijn vindt. Tenzij hij alleen staat en geen dekens van anderen kan slopen natuurlijk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 10:06

Vind ik te simplistisch gedacht, mijn deken uittrekker sloopte ook de dekens van de andere paarden niet. Waar hij gewoon samen mee stond.
Alleen die van zichzelf, maar dat lag dus echt niet aan het feit dat hij geen deken op wilde maar alleen dat hij het leuk vond om ermee te spelen. En zoals ik al zei, was dat een fase.

Wij hadden er ook een die niet van dekens hield, die liet dat goed merken al bij het deken er op leggen door weg te lopen en ook chagerijnig te worden. Toen die gedwongen de deken op moest vanwege medische redenen liet hij hem netjes om maar liet merken dat hij zich in zijn bewegingsvrijheid beperkt voelde en was ook duidelijk niet happy.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 10:17

Bij ons lopen de paarden ook weg als ze hun deken niet op willen. Maar zij weten de weersvoorspellingen niet, dus tja, besluit ik dan toch anders. Compleet eigen belang. Want ik heb geen zin om laat op de avond de track nog op te moeten sjouwen door de regen omdat mn paard in een hoekje staat te rillen, niet meer eet en compleet verzuurd is en strak van de pijn staat. Kortom, blijkt het belang van mijn paard toch groter te zijn dan die van mezelf ;)

Moraal van mijn verhaal. Van achter een scherm is niet te beoordelen of dit paard zn deken niet op wil.
Je mag er vanuit gaan dat TS haar paard op nummer 1 zet, want welke ‘gek’ blijft nou paardendekens kopen als je paard alles molt. In mijn ogen zet je je eigen belang dan niet voor je paard. En als TS aangeeft dat het een fase is en ze gewoon een sterke deken zoekt, heeft het in mij mn ogen echt geen toegevoegde waarde om door te blijven gaan over dat TS niet naar haar paard luistert. Maar goed, ik ben geen mod, vind het gewoon vervelend voor TS.

@ts: ik hoop dat zo’n canvas deken uitkomst kan bieden. Of een liner eronder. En ik dacht nog aan een halsstuk of juist een deken met vaste hals. Zodat hij niet goed bij de bij de binnenkant vd deken kan komen omdat de hals erover valt. Succes!

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 10:20

Elisa2 schreef:

Inderdaad, TS zou ik absoluut geen mishandelaar noemen!
Maar wat JIJ quatsch vindt, hoeft voor een ander of een paard niet zo te zijn.
En ik vind het dan weer te simpel gedacht dat het paard dan wel weg zou lopen. Wie zegt dat het kan? Misschien staat het paard na het rijden wel even vast op een poetsplaats?

Sommigen hebben vast een "fase", maar niet allemaal. Je kunt niet alle paarden over 1 kam scheren en helaas kunnen ze niet praten.

En los van TS:
Maar eigenlijk is het te bizar dat wij ze dingen op willen leggen en als zij aangeven dat ze dat niet willen we ze de mogelijkheid ontnemen door zelfs hun mond normaal te gebruiken door zo'n anti-dekenbijt ding op te doen.
Als het medisch noodzakelijk is, ok.

Hopelijk heeft het paard van TS later de deken niet meer nodig of vind TS een passende die het paard ook accepteert. :)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 10:37

Myfairytale schreef:
En los van TS:
Maar eigenlijk is het te bizar dat wij ze dingen op willen leggen en als zij aangeven dat ze dat niet willen we ze de mogelijkheid ontnemen door zelfs hun mond normaal te gebruiken door zo'n anti-dekenbijt ding op te doen.
Als het medisch noodzakelijk is, ok.

Mee eens (en inderdaad, deze uitspraak even los van TS gezien). Als je bovenstaande in gedachten houdt is het misschien makkelijker om in andere oplossingen te denken.

Wij hebben een dekensloper gehad. Dat was echt verschrikkelijk, iedere dag weer iets nieuws kapot en/of deken uitgetrokken. Stond in principe op een best ok stal; ruime box, veel ruwvoer en in de winter (naast rijden etc) nog ruim 4 uur in een mooie zandpaddock. Op zich geen heel slechte stal maar niet genoeg voor dit paard. Hij staat nu 24/7 buiten en nooit meer gedoe gehad met dekens.

Zal niet voor het paard van TS gelden; want die trekt op de wei ook zijn deken uit. Persoonlijk zou ik als ik TS was zorgen voor een uitdagende omgeving waarin je paard zijn bijt/sloopgedrag kan uitleven op een veilige manier (bv boomstammen, autobanden, leuke maatjes die bij hem passen om mee te spelen). Maar ik snap ook dat dat niet altijd direct realiseerbaar is. Dan blijven er 2 opties of je zet m zonder deken (maar dat wil je niet) of met een sloopvaste deken (deze zijn echt hufterproof).

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 10:42

Als hij je regendeken met rust laat kan je ook enkel een staldeken eronder doen. Dat scheelt wel iets in de kosten. Ik heb een ouderwetse van een wat zwaardere stof aan de binnen en buitenkant. Maar mijn paard sloopt niet.

Aangezien hij de binnenkant sloopt ‘s nachts (?) kan het zijn dat hij met liggen/rollen zich niet vast rolt oid?

Als laatste, ik zou prima zo’n anti-bite ding testen indien ik een sloper had. Je wilt het gedrag doorbreken, dat betekent geen permanente oplossing, maar tijdelijk. Tot ze het opgeven en dan afleren. Indien dat niet helpt kan je weer andere maatregelen nemen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 14:58

Ik maak ts niet uit voor een mishandelaar elisa. Mocht dat wel zo overkomen, excuus.
Ik lees notabene nergens dat paard geschoren is of dat paard het koud heeft. Ik lees alleen dat TS geen zin heeft in een vies paard (begrijp ik uit "nat") of lange haren. (Tip van mij, paardenhaar groeit op licht, niet op warmte). Als paard wel geschoren is of het wel koud heeft, snap ik TS volkomen! (En dan dus die hengstendeken kopen)

Ik heb 5 jaar lang op een trainingsstal gewerkt waarbij na de zomer een hele koppel jonge hengsten op stal kwamen voor de keuring, welke ook allemaal een deken op kregen. Een enkeling van die grote groep paarden trok een deken af. Dus om het "normaal" te vinden bij jonge mannelijke paarden vind ik wat lastig te geloven