Veiliheidswaarschuwing Acavallo veiligheidsbeugels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 12:09

manzano schreef:
De manier van afstappen lijkt me voor de waarschuwing niet zo van belang. Als er iets onverwachts gebeurt mag je gewoon niet vast blijven zitten.

Ik zat dus vast met opstappen en dat is ook gevaarlijk. Ik viel net als TS ongeveer achterover omdat mn paard weg liep en ik dus vast zat. Dat mag gewoon niet gebeuren met een veiligheidsbeugel.

Gezien ik al een paar mensen hetzelfde heb zien overkomen met gewone gladde beugels door deze manier van af stappen vind ik die waarschuwing wel van belang. Veiligheidsbeugels zijn ook alleen veilig als je ze correct gebruikt.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 12:09

Amber_anne schreef:
Als je dit topic doorleest dan zie je dat er meerdere mensen zijn met precies hetzelfde probleem. Namelijk dat de puntjes van de beugel vast zitten in de schoen. Die niet met western laarzen reden (en die niet afstapten). Het ligt dus niet aan ts haar schoenen maar het is iets wat dus vaker voor komt

Dat schreef ik dus in mijn eerste post. Dat ik het niet herken ondanks meerdere gebruikers. En me dus afvroeg of haar laarzen niet te breed zijn.

996981 schreef:
Zijn je laarzen niet gewoon te breed? Ik ken geen vergelijkbare situaties en heel veel mensen met
Soortgelijke beugels… gelukkig alles goed afgelopen

Hier melden zich dus meerderen die wel dezelfde ervaring hebben. Inderdaad opletten met deze specifieke beugels dus. Bizar. TS als je soortgelijke beugels wil waarbij dit niet voorkomt: Flex-On. En doe alsjeblieft passend schoeisel aan… veiligheidsbeugels zijn een extra, geen vrijbrief om met ieder schoeisel te gaan rijden.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 12:11

Als ik de schoenen op de foto zie (er van uitgaande dat ze die aanhad bij het gebeuren) vind ik de zeker te breed om mee te rijden zonder bredere beugels. Of dat nou Engelse of westernbeugels zijn maakt verder niet uit denk ik.
Laatst bijgewerkt door 996981 op 28-12-24 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 12:29

Heb het niet meegemaakt.
Maar ik heb 1x met zulke beugels gereden en ik zeg, nooit meer. Ik vond mijn balans niet meer zo goed, en ik voelde de grip veel te fel onder m'n voeten (ben heel gevoelig aan m'n voeten, zelfs met werkschoenen met ondoordringbare zool voel ik een klein steentje nog onder m'n schoen).

Voor mij gewone beugels (de old style ijzeren of de plastic beugels van compositie met rubber blokjes). En niet zo'n breder voetbed en al zeker stalen grip niet.

Het ligt niet aan het schoeisel. Uit andere ervaringen die hier gepost worden is toch al duidelijk gebleken dat dit vasthangen vaker voorkomt ook met gewone rijlaarzen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 12:32

Ayasha schreef:
manzano schreef:
De manier van afstappen lijkt me voor de waarschuwing niet zo van belang. Als er iets onverwachts gebeurt mag je gewoon niet vast blijven zitten.

Ik zat dus vast met opstappen en dat is ook gevaarlijk. Ik viel net als TS ongeveer achterover omdat mn paard weg liep en ik dus vast zat. Dat mag gewoon niet gebeuren met een veiligheidsbeugel.

Gezien ik al een paar mensen hetzelfde heb zien overkomen met gewone gladde beugels door deze manier van af stappen vind ik die waarschuwing wel van belang. Veiligheidsbeugels zijn ook alleen veilig als je ze correct gebruikt.

De beugel hoort hoe dan ook niet vast te komen te zitten in de zool van je schoen. Als je opstapt zal je toch echt de voet in de beugel moeten zetten. Dat is dezelfde positie als afstappen met je voet in de beugel. En tuurlijk kan het beter zijn om je voet uit de beugel te doen, maar als je het niet doet hoor je gewoon niet vast te blijven zitten. Gewoon nooit!

Deze beugels gaan dus zeker van mn lijstje.
Laatst bijgewerkt door manzano op 28-12-24 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 12:32

Ik heb dit laatst op concours gezien. Amazone (met gewone laarzen) viel met uitstappen van het paard toen deze opzij sprong en zat ook muurvast aan de puntjes. Gelukkig was het paard heel braaf en de betreffende amazone niet zo zwaar en hebben we haar met twee mensen iets op kunnen tillen en heeft de derde persoon de beugel los gekregen van de voetzool. Had heel anders af kunnen lopen....

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 12:35

996981 schreef:
Als ik de schoenen op de foto zie (er van uitgaande dat ze die aanhad bij het gebeuren) vind ik de zeker te breed om mee te rijden zonder bredere beugels. Of dat nou Engelse of westernbeugels zijn maakt verder niet uit denk ik.

Ik heb zelf verschillende types rijlaarzen. Zo zijn de winterrijlaarzen die ik heb ook iets breder, beetje het model voet als TS op haar foto, en ja dat zijn rijlaarzen om in de winter mee te rijden. Zijn die volgens jou dan ook te breed?

Tevens zijn stal schoenen vaak wel. Iets breder nog maar ook daar heb je modellen in waarvan ze zeggen geschikt om mee te rijden (ik heb er waar zelfs een sporen houder op zit aan de achterkant).

Jolliegirl

Re: Veiliheidswaarschuwing Acavallo veiligheidsbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 12:38

Ai wat blijft die pony braaf! Precies tot het juiste moment, wat goed.

Ik heb exact hetzelfde gehad...met normale paardrijlaarzen en normale beugels..
Doordat mijn teen omhoog ging en mn hak naar beneden bleef ik vast zitten....

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 12:40

996981 schreef:

hoe kun jij van zo'n klein filmpje op grote afstand zien wat voor schoenen ze aanhad? Ik kan dat niet. Lijkt wel of je je gelijk wilt halen.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 12:40

gomir schreef:
Ik heb dit laatst op concours gezien. Amazone (met gewone laarzen) viel met uitstappen van het paard toen deze opzij sprong en zat ook muurvast aan de puntjes. Gelukkig was het paard heel braaf en de betreffende amazone niet zo zwaar en hebben we haar met twee mensen iets op kunnen tillen en heeft de derde persoon de beugel los gekregen van de voetzool. Had heel anders af kunnen lopen....

Goh met een sprong opzij zijn deze beugels al uit bij mij en dat heb ik regelmatig heb ook meerdere paar. Ik vraag me dan toch af of mensen hun tuig en zo wel goed in de gaten houden dat ze niet scherp worden of de zool van de laars zacht en kapot.

En als dat allemaal niet zo is ze de fabrikant benaderen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 12:44

Art_Ificious schreef:
996981 schreef:

Ik heb zelf verschillende types rijlaarzen. Zo zijn de winterrijlaarzen die ik heb ook iets breder, beetje het model voet als TS op haar foto, en ja dat zijn rijlaarzen om in de winter mee te rijden. Zijn die volgens jou dan ook te breed?

Tevens zijn stal schoenen vaak wel. Iets breder nog maar ook daar heb je modellen in waarvan ze zeggen geschikt om mee te rijden (ik heb er waar zelfs een sporen houder op zit aan de achterkant).

Ik weet niet of die te breed zijn. Van belang is dat je aan beide kanten minimaal een centimeter over hebt als je de voet in het midden hebt. De meeste winter/stalschoenen zijn niet enkel breder dan normale lederen laarzen, maar ook grover, waardoor ze ook hoger in de beugel sneller nog contact kunnen maken cq vast komen te zitten. Niet voor niets heten stalschoenen geen rijschoenen. Ze zijn gemaakt om mee te werken. Niet om mee te rijden. Los van het gevaar heb je er vaak ook gewoon minder gevoel mee. Voor dat uurtje per dag dat de meeste hobbyruiters rijden zou ik gewoon laarzen/jodphurs aan doen. Is even kouder, maar wel een stuk veiliger

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 12:46

Zij verloor haar beugel dus niet uit toen paard opzij sprong, maar viel er aan de zijkant af en zat toen vast. Niets mis met de laarzen, ook niet met het prima onderhouden tuig overigens (maar door een stug hoofdstel of een slecht onderhouden beugelriem blijft je laars ook niet ineens vast zitten in je beugel).

Wij dachten dat het pech was en ik was het voorval al haast vergeten, maar nu ik dit topic op bokt zie denk ik er weer aan.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 12:52

@996981, de ts had cowboylaarzen aan, dat zijn gewoon laarzen om mee te rijden. Niet gevaarlijker of breder dan engelse rijlaarzen. Tenminste de mijne niet. Het zijn ook geen winterlaarzen. Maar als het om rijlaarzen gaat voor de winter, dan zijn ze ontwikkeld om mee te rijden.
Als een man met maat 47 rijlaarzen draagt zijn die automatisch breder en hoger dan laarzen van iemand met maat 40. Zijn die dan gevaarlijk?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 12:53

Ts komt ongetwijfeld nog met een foto van de betreffende laarzen :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 12:55

SansaS schreef:
gomir schreef:

Goh met een sprong opzij zijn deze beugels al uit bij mij en dat heb ik regelmatig heb ook meerdere paar. Ik vraag me dan toch af of mensen hun tuig en zo wel goed in de gaten houden dat ze niet scherp worden of de zool van de laars zacht en kapot.

En als dat allemaal niet zo is ze de fabrikant benaderen.

Hier idd dezelfde beugels en die zijn stomp en zeker niet scherp. Door ziekte heb ik enorm kwetsbare huid en ik kan gewoon op de blokjes duwen met handen en erover heen wrijven zonder schade aan mijn huid en dat zegt wat. Ik vind ze ook niet meer antislip als mijn ouderwetse beugels eigenlijk, behalve wanneer er zand aan de zool blijft plakken. In de rubberen gaat dat in het blokje en hier valt het door de gaten. Ik rijd wel altijd alleen maar met mijn rijlaarzen en controleer mijn zolen geregeld. Geen stalschoenen of 'winter' laarzen of ander schoeisel.

Zou dus zeker niet gaan vijlen, dan maak je het juist scherp tenzij je elk ding apart gaat afronden.

Bijna iedereen rijdt er hier mee en nog nooit probleem gehad. Ik heb juist andere merken terug gestuurd of niet gekocht vanwege scherpte of te stroeve veiligheidsopeningen. Die dus veel te veel kracht vroegen om open te gaan.

Daarnaast blijft het afstappen echt niet correct en kan dat met elke beugel gevaarlijk zijn.

Flexons hebben juist scherpere punten he? :=
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 28-12-24 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 12:55

996981 schreef:
Van belang is dat je aan beide kanten minimaal een centimeter over hebt als je de voet in het midden hebt.

Net even mijn gewone (niet wintermodel) jodphurs* gemeten en die zijn met maat 39 net een paar mm breder dan 10 cm.
Dat zou dus inhouden dat iedereen boven de maat 39 niet meer in normale engelse beugels zou moeten rijden.
(*per merk/model kan er dus wel verschil in breedte van de schoen zitten)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 13:03

Ibbel schreef:
Ik zou de beugels er af halen, en je laarzen pakken, en dan eens op tafel proberen te reconstrueren wat er precies is gebeurd. Dan kan je nl ook precies bepalen waar je eventuele aanpassingen wilt of moet maken.

Dit dus...ik zou me ook afvragen waar het precies aan ligt.

Daarnaast: in de VS is afstijgen, zoals TS van plan was, de standaard bij Western riding, dus zo heel erg fout is het nou ook weer niet.

Gelukkig heeft TS een bewezen braaf paard.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 13:12

Zoals ik al schreef stap je altijd zo af met een westernzadel. Dus dat is niet ineens gevaarlijk met een Engels zadel.

voet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 13:23

Als ik zo af zou stappen, en met mn niet lenige lijf zo zou staan, druk ik hard op de beugel, in combinatie met anti slip, glijdt de beugel niet uit. Als ik dan mn evenwicht zou verliezen, zou ik vallen. Anti slip doet dus wel z’n werk. Manier van afstappen is niet handig. (In mijn geval?, niet lenig zijnde.)
Eerste foto uit het filmpje na val, zit de zool van de schoen niet vast. Hij zit anders klem, en de ijzeren puntjes/ ribbels zullen idd niet meewerken dat de beugel los gaat. Maar ‘normaal’ afstappen had dit wel voorkomen.
Afbeelding

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 13:28

voet schreef:
Als ik zo af zou stappen, en met mn niet lenige lijf zo zou staan, druk ik hard op de beugel, in combinatie met anti slip, glijdt de beugel niet uit. Als ik dan mn evenwicht zou verliezen, zou ik vallen. Anti slip doet dus wel z’n werk. Manier van afstappen is niet handig. (In mijn geval?, niet lenig zijnde.)
Eerste foto uit het filmpje na val, zit de zool van de schoen niet vast. Hij zit anders klem, en de ijzeren puntjes/ ribbels zullen idd niet meewerken dat de beugel los gaat. Maar ‘normaal’ afstappen had dit wel voorkomen.
[ Afbeelding ]

Dat is wel een goede screenshot.

Heb je sporen bandjes?
Zag pas een filmje van iemand die achter dat haakje bleef hangen.

Afbeelding

Afbeelding

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 13:30

@germie Wel als je heel klein bent en/of hele grote paarden rijdt. Been there, done that. :+

Ben wel echt benieuwd naar het gat in de zool. En ik vond het een goede tip van iemand om schoen en beugel los erbij te pakken en dit te reconstrueren. Kijken waar het probleem precies zat.

Ik rij/reed zelf met hele grove Ariat Tellurides. Stond veel en lang in verlichte zit buiten dus veel belasting op de beugels maar heb nog nooit gehad dat de punten mijn zool in zakten. Ging wel om twee andere merken maar beide met zo'n metalen bodem. Heb er denk ik al 4 jaar zo mee gereden en vond ze juist een verademing. Eindelijk echt grip wat niet spekglad wordt van een beetje zand of modder onder je schoen. Maar ben dus ook wel benieuwd hoe ik wel in deze dingen vast zou kunnen komen te zitten en wat ik dus vooral niet zou moeten doen.

Zo afstappen met mijn lengte is eigenlijk al onmogelijk dus dat scheelt. _O-
Laatst bijgewerkt door Celebi op 28-12-24 13:31, in het totaal 2 keer bewerkt

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 13:31

vervelende en leerzame ervaring. maar wat een lieve brave pony heb je!! mag je trots op zijn :)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 13:40

MyWishMax schreef:
Flexons hebben juist scherpere punten he? :=

Ligt eraan welke je hebt. Flex on heeft ook beugels zonder ijzeren puntjes.

Nou vind ik de puntjes van de flex on beugels sowieso niet scherp eigenlijk.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 13:54

Ik heb deze beugels ook en rij met judphurs, winterlaarzen, Ariat laarzen en m'n brede winter Mountain horze schoenen. Door een nogal gebrekkig lijf stap ik altijd af met m'n voet in de beugel tot ik halverwege hem dan gooi ik hem uit. En nog nooit blijven hangen of wat dan ook. Heb net ook de zolen bekeken van m'n schoenen en nergens gaatjes.
Misschien een partij die ff te scherp is gemaakt?

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 14:02

ik rijd al jaren met dit soort beugels, nog nooit gehad dat ik er vast in zat, je manier van afstappen is wel heel gevaarlijk,( dat is het eerste wat ik kindjes in de manegeles leer, eerst de voet uit de beugel... gelukkig alles goed gegaan..