MyWishMax schreef:Maar wat is te vaak? Het ligt eerder aan de manier en waarmee. Ik heb nog nooit last gehad van 'te vaak' poetsen, ook niet als ik 4 keer per week hoofdstel en singel poetste om zweet eraf te halen.
Olie moet je mee oppassen, ook op kussens, en kan je te vaak doen maar zeep en regelmatig vet niet hoor.
Juist singel en hoofdstel wil je schoon hebben, dat zit continu op/tegen paard en huid aan en zweet is gewoon niet zo lekker voor het leer en daardoor voor paard.
Nooit last gehad van spullen die sleten van dat onderhoud.
precies
Ook toen ik nog veel reed, bijna wekelijks op concours ging en ik dus meer poetste dan nu is van het poetsen nooit schade gekomen.
Dan moet je je spons zeiknat maken of zo en dan ook zeiknat wegleggen?
Of inderdaad keer op keer olie en dat laten zitten?
En nee het hele zadel deed ik niet na elke keer rijden. Daar is het dekje voor uitgevonden.
Maar singel wel. Neopreen/kunststof onder de kraan, peesbeschermers ff af borstelen aan de binnenkant of onder de kraan.
En een leren singel met zeep en een sponsje ff afnemen.
Hoofdstel ook bij zweet.
Je hebt het hoofdstel toch al in je hand voor het bit af te spoelen.
Nou en dan even met dat sponsje over je laarzen.
Echt zo typen duurt voor mij langer dan het uitvoeren.
En ik heb juist een paar keer een compliment gekregen van de zadelmaker dat mijn spullen er altijd zo fijn uitzagen. En die werden in die tijd toch heel wat uurtjes in de week gebruikt.
Nu lijdt het bij mij meer door het niks doen....