Welke deken? 24/7 buiten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-24 20:35

marleen_88 schreef:
Dat heb je snel geregeld, fijn dat je een passende deken hebt.

Ja haha morgen wordt hij gebracht, dus dan moet er natuurlijk al meteen iets goeds zijn :P

Kabouterdans

Re: Welke deken? 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 21:27

Is hij wel gras gewend?
Van paddock naar 24/7 op het gras is ook wel een overgang.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 22:06

Zonnetje81 schreef:
SandraWierda schreef:
Wordt wel een heftige overgang voor hem, van amper naar buiten naar 24/7 buiten in dit seizoen. Ook nog zonder schuil mogelijkheden, zou ik niet voor kiezen.

Vind ik ook.
Ik zou voor een waterdichte 200 gram gaan nu met hals.
Ik gebruik alleen rambo en zou dit nu zeker adviseren.

Ik heb pony's gehad die het in de winter zelfs met 420 gram net redden en met 200 gram het koud hebben. Maar ook die met 200 gram prima uit de voeten konden.

Ik heb de overgang van 100% binnen naar 24/7 buiten gemaakt met een oud-manegepony van 22 jaar, midden in de winter, terwijl er al een paar weken sneeuw/ijs op de weide lag.
Ik heb er van te voren wel wakker van gelegen, datum van verhuizing stond vast i.v.m. eind datum eigenaar manege en er lag dus al een tijdje sneeuw.
Nu had de pony geen deken op stal op en stond hij bij de buitendeur, dus hij had wel wat vacht, maar zeker geen waterdichte vacht.

Maar met voldoende ruwvoer en een water-/winddichte deken erop was de overgang voor hem prima te doen.

Een hele hals erop is vaak helemaal niet nodig, ik ben wel fan van het wug-model zoals dat bij de Horseware dekens heet, een "halve" hals, die regenen bij mijn paarden niet in.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 22:26

Daar ga je veel plezier van hebben denk ik. Fijn dat de deken zo goed past. Een hals is met veel regen wel fijn hoor. Gewoon 0 grams is prima. Dit voorkomt inregenen bij de schouders.

Bij droog weer(of alleen zo nu en dan een buitje) kan je de hals prima af laten. Dan blijven de manen ook voller.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-24 23:39

Hij is geen gras gewend, maar er staat daar nu amper gras dus wordt vooral knabbelen op hooi de hele dag.

Bij deze deken kan ik een aparte hals erbij kopen, dus dan doe ik dat als de weersvoorspellingen heel bagger worden.

Bedankt voor jullie hulp allemaal. Het is mijn eerste eigen paard, naast wat pony's in de kindertijd te hebben gehad haha, dus ik vind het heel spannend en wil het graag goed doen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 10:04

SandraWierda schreef:
Wordt wel een heftige overgang voor hem, van amper naar buiten naar 24/7 buiten in dit seizoen. Ook nog zonder schuil mogelijkheden, zou ik niet voor kiezen.

Zonder schuilstal ben ik nooit voorstander van.
Maar ik heb alle 3 mijn paarden in de winter naar huis gehaald. Allemaal van een stal met overdag (even) buiten situatie naar 24/7 buiten en allemaal vonden ze dat heel snel heel normaal. Moeite hebben ze daar niet mee gehad.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 10:11

Wat heerlijk voor dat paard. Van een paar uurtjes per dag buiten naar 24/7. Komt vast goed!