Moska schreef:Maar dat verklaard niet waarom ik bij de EJ standaard mijn gewone broekmaat kan pakken en het is de juiste maat ongeacht merk? En bij andere winkels met paardrijkleding precies zo. Lijkt me sterk dat die allemaal toevallig op maat vallen? En mijn oude 2e hands broeken ook. Want dan zou het niet zo'n issue zijn waar veel mensen over klagen. Zoals ik zeg, alle broeken die ik heb gepast vallen zo ver normaal bij mij. Maar bij genoeg mensen die ik ken weer consequent niet. Echt per persoon dus, niet per merk.Sommige merken vallen gewoon anders. Ik heb in het verleden broeken van Nedhorse gehad en toen had ik confectiemaat 38/40, maar de rijbroek was maat 42 en benam me bijna de adem zo ontzettend smal was de taille. En bij de kuiten en knieën had ik ruimte over.
En broeken van Harry’s Horse moest ik voorheen ook twee maten groter hebben om überhaupt mijn kuiten erin te krijgen (en die waren toen heel normaal qua formaat), maar dan paste natuurlijk de taille niet meer (te groot).
Wellicht zit het dan meer in het model dan de maatvoering. Dat het op bepaalde figuur lichamen beter past. Maar dan wordt het vrijwel onmogelijk om een broek te maken die voor iedereen op maat valt. Daarbij vraag ik me af waarom dit bij paardrijbroeken zo'n veelvoorkomend iets is, maar niet bij andere soorten broeken. Wat maakt een paardrijbriek zo "raar" in de maten vergeleken met een skinnyjeans ofzo.