Krakend zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 15:13

rien10 schreef:
Ik heb een keer van de zadelmaker de tip gekregen: Leg je zadel ondersteboven op oude handdoeken en giet olie in alle openingen die open vallen. Dus rokje, naden, kieren, zweetblad etc.
Hier, op Bokt, werd het mij afgeraden. Maar toen had ik het al gedaan. Bovendien was die tip van de zadel maker waar ik het zadel nieuw had aangeschaft. Na twee keer gegoten te hebben binnen 2 weken was ik van het gekraak af.

Maar dan is het goed toch? Maar dat wil niet zeggen dat dit ook geadviseerd wordt door een andere verkoper?

Ik werk bij een groothandel, en wij verkopen een bepaald soort machine.....
Er zijn ook andere groothandels, die ook machientjes verkopen, soms van een ander merk, soms niet eens....Maar ook die adviseren echt wel eens andere dingen dan dat wij adviseren.
En aangezien je garantie altijd moet halen daar waar je het gekocht heb, adviseer ik altijd om dus ook daar om informatie te vragen.
Want als de mensen met onze machines doen, wat de andere groothandel adviseert....dan is de kans aanwezig dat de totale garantie vervallen is omdat ze zelf aan de machine hebben gesleutelt....

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-24 15:13

Olie is mij ook afgeraden door beide zadelpassers, dus hier begin ik niet aan.
Is inderdaad geen westernzadel, maar een engels vzh. Beide zadelpassers zijn ook echt wezen kijken en hebben niet zomaar met de natte vinger gewezen. Het grote verschil is dat zadelpasser 1 zei dat ik niet moest balsemen (ging tegen mijn principes in maar bon ik geloof dan sneller een zadelpasser dan mezelf), zadelpasser 2 zegt dat ik nu net veel moet balsemen omdat er wat achterstand door is opgelopen. Het leer voelt oprecht wel beter aan, dus ik denk dat het piepen er gewoon even door moet

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-24 15:14

Sky_As schreef:
heb je dit zadel nieuw gekocht ts: https://www.drunensruiterhuis.nl/veelzi ... EALw_wcB#2

(is overigens alleen foto voor voorbeeld, ik weet natuurlijk niet waar je hem gekocht hebt)....

ik zou echt nog even contact opnemen met de verkoper. Gewoon blijven bellen/appen/mailen.
En als ze daar echt niet op reageren, dan zou ik toch via Facebook ofzo contact op proberen te nemen/recensie achterlaten..

Is inderdaad dit zadel! Gekocht bij Cloots Ruitersport in België

Sky_As

Re: Krakend zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 15:16

maar voor dit geld mag je toch gewoon terug voor een oplossing.... ik zou echt niet kunnen leven met een krakend zadel.... zeker niet bij een nieuw zadel.

Als zij zeggen, olie het 4 keer in, en over een maand moet het over zijn...prima, probeer ik dat. Maar ik vind wel dat het probleem uiteindelijk weg moet zijn. Daar wil ik best wat dingen voor proberen, maar dat moet uiteindelijk wel helpen.

Ik zou het toch blijven melden, en om een oplossing vragen....

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-24 15:20

Daarom probeer ik nu even door te zetten. In oktober ofzo moet hij sowieso terugkomen omdat hij dan verwacht dat mijn paard wat meer uitgezet zal zijn (zit nu tussen 2 boommaten in) en er dus sowieso een aanpassing zal moeten gebeuren.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 15:23

Als het leer heel droog is olie ik wel.

Ik kocht een 2e hands zadel, maar was maar 10 keer gebruikt. Wat ook te zien was want singeltsoten en alles was niks op te zien van gebruik.
Maar droog, zooooo enooorm droog.
Die mensen waren ook bang van olie.... en f.ck de zadelpasser
Als ik droog leer heb gaat er olie op. }>
Hoofdstel, laarzen, zadels overal.Onderkant, zitting, overal.
Met een verfkwast zodat je ook onder het rokje kan in elk naadje en kiertje.
En in het begin zuigt dat, voordat je het zadel helemaal hebt gehad kun je weer vooraf beginnen.
Wat ik dan ook doe.
En dan pak ik de delen die daarna nog zuigen, want dat is per plek anders.
Met een doek daarna goed uitpoetsen, rijden met een oude broek die vies mag worden en nooit meer zuiver. En de week daarna hetzelfde..
En als dan het ergste is geweest, alle delen dus ook van binnen hun vocht op peil hebben ga ik vetten.
Gewoon normale manier en goed uitpoetsen.

Ik heb zadels gehad van 20 jaar oud met de complimenten over het leer.
Goedkope hoofdstellen, die zo lang mee gaan.
Leer heeft het vocht nodig, anders gaat het scheuren.
En als vet niet diep genoeg komt, dan maar olie.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 17:10

En ik maar denken het om een westernzadel ging :')

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 17:37

Serieuze vraag van mij. Maakt dat in onderhoud tegenover Engels?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 19:37

Er zit vaak veel tooling in het leer waar vuil en stof lastig te verwijderen is. Schoonmaken is dus best een priegelwerk.
Maar ik olie ook. Word het leer echter wel donkerder van. Dus doe ik niet vaak

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-24 19:54

Zwart zadel dus geen probleem als het donkerder wordt haha

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 20:05

Talkpoeder kun je gewoon proberen hoor, kan geen kwaad en heb ik wel eens gedaan. Zadel even op een zachte ondergrond op de kop, wat talkpoeder bij de beugelophanging en tussen t zweetblad/singelstoten strooien.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 20:11

Volgens mij heb je gewoon “last” van de wrijving tussen je zadel en je laarzen dat gaat piepen/kraken.

Als ik beide net ingevet heb is dat bij mij ook. Ik het hetzelfde merk zadel maar dan dressuur (ik wil een ander zadel maar om een andere reden) en ja ik heb ook leren rijlaarzen. Het is bij mij maar eventjes en dan is het weer over. Ik had er ooit een andere kraak in zitten tijdens het rijden. Dat had ik opgenomen in een filmpje en dat heeft mijn zadelpasser toen opgelost maar het piepen/kraken na invetten blijft. En vooral dus als ik ook mijn laarzen heb gedaan.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 20:21

Popstra schreef:
Er zit vaak veel tooling in het leer waar vuil en stof lastig te verwijderen is. Schoonmaken is dus best een priegelwerk.
Maar ik olie ook. Word het leer echter wel donkerder van. Dus doe ik niet vaak

Oh ja. Dat zal wel moeilijker zijn ja dat mooi schoon te krijgen.

Maar piepen/kraken met de laarzen. Is dat een Bates ding dan?
Want heb zelf altijd leren zadels en laarzen en nooit gepiep gehad.
En het is ook niet dat ik dat veel om me heen hoor

Riviera87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 20:23

Misschien een rare vraag maar welk dekje heb je eronder? Mijn zadel (prestige) ging ook piepen na het invetten maar dat was dan de wrijving van mijn laarzen tegen de bladen offff dus bij lemieux dekjes, de nieuwe met de neplederen inzet... bij andere dekjes had ik geen last van piepen

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-24 21:25

Ik rij vnl met lemieux hahaha, de cc suede variant, maar heb ook een Anky dekje waarvan ik mij nu besef dat deze dat ook heeft. Ik heb nog wel ergens een oude BR event liggen die hem echt niet staat, maar misschien wel eens de moeite om te zien of het hier ook bij voorkomt. Ik vermoed van wel eigenlijk, maar het is het proberen waard

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 21:43

Ik heb jaren gereden met een krakend zadel. Alle middeltjes wel gebruikt. Kraak ging er niet uit. Op een gegeven moment hoor je het zelf niet meer.

Ik zou om een ander zadel vragen. Mogelijkerwijs is het gewoon het leer zelf wat van een inferieure kwaliteit is.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 21:48

Geen idee of dat een Bates ding is. Ik had in het begin van het topic al eens gereageerd zag ik. Met die laarzen had ik het af en toe maar inmiddels andere laarzen en dan heb ik het dus eerste keer rijden na invetten ook altijd. Vooral dus als je zadel en laarzen hebt gevet. Het is ook irritant trouwens hoor whaha maar hoe het dan komt? Gek eigenlijk hè.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-24 22:01

Binnen 1,5-2 jaar koop ik sowieso een ander zadel dat een maat kleiner is (17 inch ligt net wat beter dan 17,5) dus zie het echt niet zitten om een ander zadel te vragen nu. Het is echt wel voorderest een perfect zadel. Aangezien het leer de eerste paar keren, voor het invetten, niet kraakte, ga ik er van uit dat het leer wel gewoon goed is. Misschien ook eens een ander soort vet gebruiken, ik gebruik nu Effol met bijenwas.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 14:19

Ik heb op 2 paarden met 2 bates zadels gereden en die kraakten/piepten niet hoor…
@TS heb je de talkpoeder tip al geprobeerd?

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-24 15:12

Pallatin schreef:
Ik heb op 2 paarden met 2 bates zadels gereden en die kraakten/piepten niet hoor…
@TS heb je de talkpoeder tip al geprobeerd?

Nog niet, ben nog niet aan talkpoeder geraakt haha