Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Babootje schreef:ElCid schreef:Wat is een normale mond?
Geen laaghangend rooster, problemen met de kiezen of blessures als breuken ik de kaak.
Mariljo schreef:Een bit waar haken aankomen als er op gekauwd wordt zou ik gauw in de prullenbak gooien want juist door die haken krijg je wondjes lijkt mij.
Babootje schreef:ElCid schreef:Wat is een normale mond?
Geen laaghangend rooster, problemen met de kiezen of blessures als breuken ik de kaak.
ElCid schreef:Maar er zijn zoveel variaties in monden: dikke/ dunne/ "holle"/ smalle en brede tongen, korte/ lange mondspleet, wolfskiezen, smalle/ brede kaken, laag geplaatste kiezen, laag/ hoog verhemelte, etc. etc.
Een "normale" mond is er dus in aardig wat variaties, als je daarbij dan ook nog een voorkeur van paarden erbij pakt kan een bit dus wel degelijk voor aanleuningsproblemen zorgen als het niet bij de mondvorm en voorkeur past.
Het is, net als bij zadels, vrijwel onmogelijk om daar een standaard aan te hangen.
Muze schreef:Mijn pony is gisteren toevallig weer naar de tandarts geweest. Vorig jaar hoorde ik ( andere tandarts) dat een bitje een uitdaging kon worden,omdat hij een hele volle mond heeft. Z’n tong is erg dik, hij heeft een klein mondje en ook z’n gehemelte is iets laag.
Muze schreef:T moet relatief dun zijn en maatje 11,5..
Muze schreef:DuoPenotti schreef:Dan zou ik altijd eerst idd eens kijken ongebroken zonder tongboog.
Dat komt meestal het beste uit bij paarden met weinig plek in de mond
Moet er wel ruimte zijn voor die boog.
Net gisteren over gehad met de tandarts, is echt niet perse “ Dé oplossing”.
LaDonna75 schreef:Gaby_Shaggy schreef:Ik heb hele goede ervaringen met de Trust Inno sense flexi soft, en dan ongebroken en de 15mm dikte versie zodat je zeker weet dat je paard voldoende ruimte in de mond heeft. Een watertrens vangt dan nog de onrustige ruiterhand iets op. In mijn opinie een van de vriendelijkste bitten op de markt. Anders zou je altijd nog voor een bitloos hoofdstel kunnen gaan of een bit/hoofdstelfitter uitnodigen om met je mee te kijken.
Helemaal eens met dit. Mijn zeer gevoelige merrie doet het ook heel goed op dit Trust bit.
Overigens is bitloos niet per se vriendelijker dan met bit, veel bitloze hoofdstellen werken vrij hard in
Gaby_Shaggy schreef:Ik heb hele goede ervaringen met de Trust Inno sense flexi soft, en dan ongebroken en de 15mm dikte versie zodat je zeker weet dat je paard voldoende ruimte in de mond heeft. Een watertrens vangt dan nog de onrustige ruiterhand iets op. In mijn opinie een van de vriendelijkste bitten op de markt. Anders zou je altijd nog voor een bitloos hoofdstel kunnen gaan of een bit/hoofdstelfitter uitnodigen om met je mee te kijken.