vriendelijk bitje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ElCid

Re: vriendelijk bitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 20:59

Wat is een normale mond?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 21:45

Mijn paard met gevoelig/onrustig/klein mondje loopt tot nu toe het fijnste op de Sprenger Duo. Zo’n wit kunststof bit, zacht, heel licht buigbaar en ruimte voor de tong. Hij neemt hem heel graag aan. Enige nadeel is dat als ze er op kauwen er gelijk haken op zitten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 22:41

ElCid schreef:
Wat is een normale mond?

Geen laaghangend rooster, problemen met de kiezen of blessures als breuken ik de kaak.

Mariljo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 08:00

Ik denk dat een slecht passend bit wel degelijk het probleem kan zijn. Maar dan bedoel ik vooral bijvoorbeeld een te grote of te kleine dubbel gebroken watertrens waar dan de slijmvliezen tussen de schakels gaan zitten. Een goede tandarts kan zoiets zien. Verder maakt het denk ik weinig uit of je een goed passend bit van 30 euro of van 130 euro hebt.
Een bit waar haken aankomen als er op gekauwd wordt zou ik gauw in de prullenbak gooien want juist door die haken krijg je wondjes lijkt mij.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 09:18

Babootje schreef:
ElCid schreef:
Wat is een normale mond?

Geen laaghangend rooster, problemen met de kiezen of blessures als breuken ik de kaak.

Maar er zijn zoveel variaties in monden: dikke/ dunne/ "holle"/ smalle en brede tongen, korte/ lange mondspleet, wolfskiezen, smalle/ brede kaken, laag geplaatste kiezen, laag/ hoog verhemelte, etc. etc.
Een "normale" mond is er dus in aardig wat variaties, als je daarbij dan ook nog een voorkeur van paarden erbij pakt kan een bit dus wel degelijk voor aanleuningsproblemen zorgen als het niet bij de mondvorm en voorkeur past.
Het is, net als bij zadels, vrijwel onmogelijk om daar een standaard aan te hangen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 09:20

Mariljo schreef:
Een bit waar haken aankomen als er op gekauwd wordt zou ik gauw in de prullenbak gooien want juist door die haken krijg je wondjes lijkt mij.

Als er op een bit gekauwd wordt past het niet of vind het paard het niet fijn of heeft de ruiter geen beste hand. Een bit ligt op de lagen en mag niet bij de kiezen in de buurt komen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 09:54

Babootje schreef:
ElCid schreef:
Wat is een normale mond?

ElCid schreef:
Maar er zijn zoveel variaties in monden: dikke/ dunne/ "holle"/ smalle en brede tongen, korte/ lange mondspleet, wolfskiezen, smalle/ brede kaken, laag geplaatste kiezen, laag/ hoog verhemelte, etc. etc.
Een "normale" mond is er dus in aardig wat variaties, als je daarbij dan ook nog een voorkeur van paarden erbij pakt kan een bit dus wel degelijk voor aanleuningsproblemen zorgen als het niet bij de mondvorm en voorkeur past.
Het is, net als bij zadels, vrijwel onmogelijk om daar een standaard aan te hangen.

Voor er uberhaupt een bit in gaat, gaat hier een paard eerst naar de tandarts en worden wolfskiezen - als ze er nog zitten - verwijderd. Laag verhemelte is laaghangend rooster. Dat zijn eigenlijk de 2 abnormalities naast dat een paard andere verwondingen in de mond kan hebben gehad.
De tong is minder van belang, de vorm ervan al helemaal niet.
Een dierenarts liet het me ooit mooi zien toen die met de tanden van mijn paard bezig was. Mijn paard had een klein mondje en ik vroeg of er wel genoeg ruimte was voor een bit. Hij zei, dat er eigenlijk nooit ruimte was in een paardenmond maar dat het paard plaats maakt voor het bit.
Als je veel jonge paarden rijdt dan merk je dat paarden ook echt moeten wennen aan een bit (en het maken van plaats ervoor). Dat uit zich dan in teveel kauwen op het bit, of te licht worden of juist sleuren aan het bit en alles daartussenin. De een doet dat meer dan de ander. In zo'n periode hebben we ons ook wel eens laten verleiden tot het proberen van andere bitten (een dure grap). En eigenlijk altijd onnodig. Dus zonde van het geld. In het algemeen kun je met een minder goed passend bit je paard ook in een goede aanleuning rijden. Maar het is wel de bedoeling dat je bit goed past en op de goede hoogte hangt. Daar kan iemand met verstand ervan bv je instructie best beoordelen.
Dit wil niet zeggen dat een paard geen voorkeur kan hebben voor een bepaald soort bit, maar dat valt wat mij betreft meer onder finetuning. Daarom vind ik bitfitten ook geen onzin. Ik heb het bij mijn beide paarden gedaan (Hoofdstel en bitfitten) Bij de 1 zagen we geen verschil, bij de ander zagen we juist een groot verschil bij het kopstuk van het hoofdstel, waarvan hij de 1 duidelijk meer comfortabel vond dan de ander. Geen verschil met de gepaste bitten en ons eigen bit.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 10:07

Let's agree to disagree........i.m.o. is de tong ( qua vorm) nl. wel degelijk van, heel groot, belang. Daar is overigens ook door meerdere mensen echt wel onderzoek naar gedaan en een dikke tong bijv. heeft toch echt een andere vorm bit nodig dan een dunne tong.
Wij wennen onze paarden, voor een vrij lange periode, aan het dragen van een bit nadat ze bitloos ( op bosal) zijn ingereden gaat er een bit bij in zonder teugels, zodat ze eerst leren wat het is en hoe ze er mee om moeten gaan en vooral hoe ze het zouden kunnen dragen of de ligging beïnvloeden met hun tong ( en daarom komt er dus een bit in wat ook past bij de vorm van de tong, de vorm van de kaak, de lengte van de mondspleet, hoogte van verhemelte ( of rooster ;-) ) etc. etc. ).
Natuurlijk moeten paarden wennen aan een bit; er is niks logisch of natuurlijks aan een stuk ijzer ( of wat dan ook) in een paardenmond stoppen en vervolgens te verwachten dat zo'n dier snapt wat de bedoeling is. Jammer genoeg zijn er wel mensen die zo denken en zonder kijken een bit in een paardenmond hangen.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 10:17

Mijn ene shet heeft inderdaad een dusdanig dikke tong dat ie ook over de tanden ligt. Zijn leren bitje heeft nu dus een welfing naar boven gekregen omdat het zich heeft aangepast aan die tong. Bij hem een recht bit erin stoppen leidt tot staken en steigeren, want hij is ook nog eens vrij gevoelig in de mond.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 12:55

Mijn pony is gisteren toevallig weer naar de tandarts geweest. Vorig jaar hoorde ik ( andere tandarts) dat een bitje een uitdaging kon worden,omdat hij een hele volle mond heeft. Z’n tong is erg dik, hij heeft een klein mondje en ook z’n gehemelte is iets laag.
Heb een tijdje geen bit meer in gehad, hij is nog niet onder r zadel en wat we doen gaat nu bitloos.
Ben voor hem ook wat aan t zoeken, heb een leren bitje liggen en een nep Myler. Maar eens kijken of dat iets kan zijn.
T moet relatief dun zijn en maatje 11,5..

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 13:49

Dan zou ik altijd eerst idd eens kijken ongebroken zonder tongboog.
Dat komt meestal het beste uit bij paarden met weinig plek in de mond :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 15:30

Muze schreef:
Mijn pony is gisteren toevallig weer naar de tandarts geweest. Vorig jaar hoorde ik ( andere tandarts) dat een bitje een uitdaging kon worden,omdat hij een hele volle mond heeft. Z’n tong is erg dik, hij heeft een klein mondje en ook z’n gehemelte is iets laag.

Bij jonge paarden kan als gevolg van het wisselen het gehemelte wat gezwollen zijn. Dat wordt een hangend rooster genoemd. De mond is dan gevoelig en doet soms zeer. Als dit te lang duurt zijn soms pijnstillers of ontstekingsremmers nodig. Dit trekt weg als je paard klaar is met wisselen.
Ook met een dikke tong, kan het paard "plaats maken" voor het bit. Dat doet het paard door de kaak te ontspannen. Daarvoor moet de neusriem voldoende ruimte geven, dat het paard dat ook kan.
Het enige probleem lijkt me bij jouw paard nu het wat gezwollen rooster.

Muze schreef:
T moet relatief dun zijn en maatje 11,5..

Hoe kleiner de bitten hoe dunner het bit naar verhouding ook is.
Bedenk ook dat bitten met tongvrijheid / een tongboog maar harder inwerken op de lagen en dus niet per se vriendelijker zijn.

Bij LA Equistyle kun je bitten testen.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 15:33

DuoPenotti schreef:

Moet er wel ruimte zijn voor die boog.
Net gisteren over gehad met de tandarts, is echt niet perse “ Dé oplossing”.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 15:40

Muze schreef:
DuoPenotti schreef:

Moet er wel ruimte zijn voor die boog.
Net gisteren over gehad met de tandarts, is echt niet perse “ Dé oplossing”.

Ik denk al, ben ik per ongeluk zonder vergeten te typen.
Maar nee, zonder boog dus :)

Met boog is niet vaak een oplossing naar mijn idee.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 15:58

Eens met Duo Penotti

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 15:59

Oooh excuses ik las te snel.
Yes, die staat ook op het lijstje.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 16:01

Muze schreef:
Oooh excuses ik las te snel.
Yes, die staat ook op het lijstje.

Maakt niet uit.
Hebben we allemaal wel eens :)

Net als dat ik vrolijk een woord vergeet, had ook zomaar gekund.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 11:31

Sommige paarden vinden de boog wel erg fijn in mijn ervaring. :o

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 11:35

sevke schreef:
Sommige paarden vinden de boog wel erg fijn in mijn ervaring. :o

Maar die hebben weinig plek in de mond?
Daar ging het hier even over :)

En ja ook dan zullen er wellicht zijn. Is echt uit proberen denk ik dan
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 06-10-23 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 11:35

oeps, sorry :o?
Te snel gereageerd...

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 11:38

Mijne net een nep mylertje ingelegd, d trensje.
Dat leek best prima te gaan.
Leren bitje lag duidelijk minder fijn

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 12:04

LaDonna75 schreef:
Gaby_Shaggy schreef:
Ik heb hele goede ervaringen met de Trust Inno sense flexi soft, en dan ongebroken en de 15mm dikte versie zodat je zeker weet dat je paard voldoende ruimte in de mond heeft. Een watertrens vangt dan nog de onrustige ruiterhand iets op. In mijn opinie een van de vriendelijkste bitten op de markt. Anders zou je altijd nog voor een bitloos hoofdstel kunnen gaan of een bit/hoofdstelfitter uitnodigen om met je mee te kijken.

Helemaal eens met dit. Mijn zeer gevoelige merrie doet het ook heel goed op dit Trust bit.
Overigens is bitloos niet per se vriendelijker dan met bit, veel bitloze hoofdstellen werken vrij hard in ;)

Ik heb dit bit ook voor mijn merrie. Inderdaad omdat dit het meest vriendelijke bit zou zijn (mits passend bij je paard)

Overigens zou ik mijn merrie niet eens structureel bitloos durven rijden. Die heeft zo'n 'bloot' hoofd. Dat lijkt me nog gevoeliger. Maar dat is per paard verschillend.

Maar smaken en monden verschillen inderdaad sterk. Ik heb uit enthousiasme over bovenstaande bit mijn andere paard er ook mee uitgeprobeerd en die vond het dan weer duidelijk minder prettig dan zijn eigen dunne dubbelgebroken bit. Ook goed, rijden we jou met iets anders.

B_Fokker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-23 20:30

Ben ondertussen nu een week met het trust innocense bitje aan de slag geweest en merk echt verschil. Ga wel nog wat meer proberen en kijken waar ze het best op reageerd maar denk dat dit weleens een kans hebber is. Krijg nu ook opmerkingen dat ze er met rijden continue voor blijft terwijl ze er eerst nog wel eens even net achter wou als het moeilijk werd. Dus daar ben ik echt mega blij mee al

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 23:36

Het is echt enorm verschillend per paard. Hier na veel info winnen en uitproberen op fager uitgekomen en wil niks anders meer voor DIT paard

Zou nog wel eens een Appelbitje willen proberen. Totaal anders dan fager

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 17:34

Gaby_Shaggy schreef:
Ik heb hele goede ervaringen met de Trust Inno sense flexi soft, en dan ongebroken en de 15mm dikte versie zodat je zeker weet dat je paard voldoende ruimte in de mond heeft. Een watertrens vangt dan nog de onrustige ruiterhand iets op. In mijn opinie een van de vriendelijkste bitten op de markt. Anders zou je altijd nog voor een bitloos hoofdstel kunnen gaan of een bit/hoofdstelfitter uitnodigen om met je mee te kijken.

Ook ik sluit me hierbij aan. Voor dit bit had ik de Sprenger Duo bustrens en die is vergelijkbaar. Alleen is de kleinste maat van de Sprenger 12 cm en heeft mijn PRE een smal mondje. Dus toen Trust met dit nieuwe bit in een maat 11,5 cm kwam ben ik daar naar overgestapt.
Ik heb dus ook van de Trust de bustrens en vind het echt hele fijne bitten! :j