Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Moonsan schreef:Ik heb nu een Barefoot zadel, er zijn een aantal types die een kort genoeg draagvlak hebben. Grootste issue waar ik tegenaan loop is dat ze voor mij te breed zitten, ik heb wat gewrichtsproblemen door een auto immuun ziekte, dus (semi)boomloos is prima maar moet dan wel smal zitten.
Kunnen jullie iets meer over de zit vertellen van de genoemde écht korte zadels? En wellicht betrouwbare dealers/passers?
mirriejj schreef:Ik kom ook niet weg met een brede zit. Ik kon bijvoorbeeld met de Ghost ook echt niet rijden, ik werd er ook heel onzeker van.
Met de trekker had ik daar vanaf het begin geen last van, ik zat erin als een huis. Wel zit je heel vrij, dus dat was even goed zoeken naar mijn balans.
Azmay schreef:mirriejj schreef:Ik kom ook niet weg met een brede zit. Ik kon bijvoorbeeld met de Ghost ook echt niet rijden, ik werd er ook heel onzeker van.
Met de trekker had ik daar vanaf het begin geen last van, ik zat erin als een huis. Wel zit je heel vrij, dus dat was even goed zoeken naar mijn balans.
Ghost heeft juist een (heel) smalle zit voor boomloos. Alleen de heel erg oude waren breed.
Twiggy2008 schreef:MyWishMax schreef:Maar hoe belemmerde de zweetbladen de schoudervrijheid dan? Aangezien schouder hier nog steeds onder het zadel komt in beweging? Dat de semi boomloze boom (geen idee hoe te omschrijven anders) hierin helpt is logisch, maar zweetbladen snap ik niet.
Schouder ligt zeker vrij en zadel schuift niet naar voren. Singelgroeve lijkt wat 'dieper', doordat de singel wegzakt in zijn toenmalige dikke wintervacht. Ik heb in de winter een beertje als pony.
Ik heb zowel Green Distance als Buitenzinnig als Zadelwijzer én Zadellogisch erbij gehad met dit zadel (heb 'm al wat jaartjes). Hiervoor even de Trekker Pro Endurance gehad (oude versie Trekker met zweetbladen, dat was het écht niet), maar deze True Talent zit als een huis. Gelukkig ben ik tenger en klein, dus goed te doen voor zowel mij als mijn paard.
Ben het totaal niet eens met dat verhaal over dat langere zadels best kunnen, blabla. Bij mijn paard kon het gewoon absoluut niet. Zowel niet voor zijn rug als ook niet voor zijn schouders. Die zadelverkopers riepen ook 'dat de zadels niet gek zaten', dat het zo prima kon, omdat er gern druk op de achterkant zou zijn, maar mijn paard kreeg last van zijn lendenen én je zag het ook duidelijk in zijn bewegingsvrijheid.
Je hebt korte ruggen en écht korte ruggen.
Nu geen last meer van met dit fijne korte, compacte endurance zadel.
Hannanasjuh schreef:De lengte van een boomloos zadel is niet zo van belang voor het draagvlak als bij een boomzdel. Het gaat er veel meer om waar je billen zitten en dus waar de druk is bij een boomloos zadel. Iemand met maat 36 zou dan op zo'n kort draagvlak simpelweg beter passen dan iemand met maat 46.
Twiggy2008 schreef:Hannanasjuh schreef:De lengte van een boomloos zadel is niet zo van belang voor het draagvlak als bij een boomzdel. Het gaat er veel meer om waar je billen zitten en dus waar de druk is bij een boomloos zadel. Iemand met maat 36 zou dan op zo'n kort draagvlak simpelweg beter passen dan iemand met maat 46.
Bij mijn paard zit een te lang zadel, zoals bv een Ghost zowel op zijn nek als op zijn lendenen. Te lang IS te lang. Oprecht, kom gerust kijken.
Zelfde met een BF of de Edix of gewoon een gemiddelde Wintec.
Overigens heb ik een maatje 36 lijf. Past prima op een kort zadel. Ik ben ook niet lang (1,63). Een langer, zwaarder persoon past niet op ons korte zadel (en ook niet op mijn paard).
Mijn dochter is bv 1,76 en ook slank (maat 36/38), maar dat gaat 'm niet meer worden op onze ruin.