Uitdaging - draagvlak zadel 35cm

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Uitdaging - draagvlak zadel 35cm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 18:07

Barefoot is ook echt een monster (vind ik).
Zo zitten echt niet alle boomloze of semi-boomloze zadels.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 19:35

Moonsan schreef:
Ik heb nu een Barefoot zadel, er zijn een aantal types die een kort genoeg draagvlak hebben. Grootste issue waar ik tegenaan loop is dat ze voor mij te breed zitten, ik heb wat gewrichtsproblemen door een auto immuun ziekte, dus (semi)boomloos is prima maar moet dan wel smal zitten.

Kunnen jullie iets meer over de zit vertellen van de genoemde écht korte zadels? En wellicht betrouwbare dealers/passers?

Erg herkenbaar, ik ben ooit begonnen met een Barefoot Cheyenne (eerst maat 1, daarna nog een 0 gehad), maar vond het een drama zadel (sorry). Zowel voor mijn paard als voor mij. Ook ik heb gewrichts- en spierproblemen (en artrose) in mijn onderrug/bekken). De BF zit echt niet fijn, te brede zit.

De Trekker True Talent zit heerlijk smal, maar.... Je moet wel balans hebben, als je met gewone beugels rijdt, zoals ik. Je kunt er ook fenders bij kopen met wrongen, maar ik hou zelf absoluut niet van wrongen. Maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Green Distance verkopen Trekkers, volgens mij, al heb ik mijn TTT nieuw uit België en aan laten passen/checken door o.a. Buitenzinnig en tegenwoordig komt Raisa van Zadellogisch bij ons langs.

Ik hoop dat jij een fijn zadel kunt vinden. Succes daarmee, hoor, het is een lekkere zoektocht!!!

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 14:19

Heb je de nieuwe serie van Barefoot al eens geprobeerd, de pro serie? Ik heb ook gewrichtsproblemen en in de pro kan ik prima zitten. Ik heb ook een pony met een kort ruggetje, ik heb voor haar een Barefoot Lexinton in maat 1 en die zit voor mij, met mijn heup- en knieproblemen, als een huis. Sinds kort heb ik er een JC bij, die met volledig nieuwe kussens te pas gemaakt is. Mijn Barefoot houd ik alleen wel achter de hand, pony wil wel eens wat slinken/uitdijen namelijk, waardoor een boomzadel dan tricky wordt maar de boomloze nog wel past.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 14:29

Ik kom ook niet weg met een brede zit. Ik kon bijvoorbeeld met de Ghost ook echt niet rijden, ik werd er ook heel onzeker van.
Met de trekker had ik daar vanaf het begin geen last van, ik zat erin als een huis. Wel zit je heel vrij, dus dat was even goed zoeken naar mijn balans.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 19:34

Heather Moffet heeft ook korte (semi) boomloze met een smalle zit. Smaller nog dan mijn boomzadel. Misschien is dat nog een optie?

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 20:46

Ik heb een IJslander zadel. Is compleet flexibel en zeer compact zitvlak. Dit is het kort wat ik kon vinden. Deze ligt nu bij mij thuis over. Is van Kramer Ruitersport de Fengur misschien iets? Weet niet waar je woont maar je mag het van mij proberen. Moet wel een goede pad of woldekje onder. Zit wel super comfortabel en stevig. Hij is 44cm maar door plat en niets extra is echt zeer compact.

Afbeelding

Als je echt nog korter wil kom je op kinderzadels uit van shetlanders en daar passen we als volwassen nauwelijks in.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 22:17

mirriejj schreef:
Ik kom ook niet weg met een brede zit. Ik kon bijvoorbeeld met de Ghost ook echt niet rijden, ik werd er ook heel onzeker van.
Met de trekker had ik daar vanaf het begin geen last van, ik zat erin als een huis. Wel zit je heel vrij, dus dat was even goed zoeken naar mijn balans.

Ghost heeft juist een (heel) smalle zit voor boomloos. Alleen de heel erg oude waren breed.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 00:23

Azmay schreef:
mirriejj schreef:

Ghost heeft juist een (heel) smalle zit voor boomloos. Alleen de heel erg oude waren breed.

Maar ze zijn alsnog te lang voor de écht korte ruggen....

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 00:40

Ghost is idd best lang. Op mijn toenmalige D pony paste het niet. Ik had de normale maat dus niet de picolo.
Deze pony had een draagvlak van ik dacht 42cm. Dus voor de pony van TS zal een ghost niet lukken vrees ik.

Ik vrees eigenlijk dat je geen zadel in 35cm vind die ook nog eens 17,5 inch is.

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 07:55

De lengte van een boomloos zadel is niet zo van belang voor het draagvlak als bij een boomzdel. Het gaat er veel meer om waar je billen zitten en dus waar de druk is bij een boomloos zadel. Iemand met maat 36 zou dan op zo'n kort draagvlak simpelweg beter passen dan iemand met maat 46.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 08:10

Twiggy2008 schreef:
MyWishMax schreef:
Maar hoe belemmerde de zweetbladen de schoudervrijheid dan? Aangezien schouder hier nog steeds onder het zadel komt in beweging? Dat de semi boomloze boom ( :+ geen idee hoe te omschrijven anders) hierin helpt is logisch, maar zweetbladen snap ik niet.

Schouder ligt zeker vrij en zadel schuift niet naar voren. Singelgroeve lijkt wat 'dieper', doordat de singel wegzakt in zijn toenmalige dikke wintervacht. Ik heb in de winter een beertje als pony :+ .

Ik heb zowel Green Distance als Buitenzinnig als Zadelwijzer én Zadellogisch erbij gehad met dit zadel (heb 'm al wat jaartjes). Hiervoor even de Trekker Pro Endurance gehad (oude versie Trekker met zweetbladen, dat was het écht niet), maar deze True Talent zit als een huis. Gelukkig ben ik tenger en klein, dus goed te doen voor zowel mij als mijn paard.

Ben het totaal niet eens met dat verhaal over dat langere zadels best kunnen, blabla. Bij mijn paard kon het gewoon absoluut niet. Zowel niet voor zijn rug als ook niet voor zijn schouders. Die zadelverkopers riepen ook 'dat de zadels niet gek zaten', dat het zo prima kon, omdat er gern druk op de achterkant zou zijn, maar mijn paard kreeg last van zijn lendenen én je zag het ook duidelijk in zijn bewegingsvrijheid.

Je hebt korte ruggen en écht korte ruggen.

Nu geen last meer van met dit fijne korte, compacte endurance zadel.

Maar ik snap juist niet hoe zweetbladen van invloed zijn op de schoudervrijheid en wat dus het voordeel is van geen zweetbladen. Dat het type zadel bij jouw paard past snap ik, maar niet fatsoenlijk het vanwege ontbreken van zweetbladen zou zijn.

Maar ik kon idd ook niet met langere zadels rijden. Dus vind dat draagvlak idd heel belangrijk. Misschien kan het bij sommige paarden wel, maar bij anderen dus absoluut niet. Maakt niet dat je een grote zitting op korte kussens moet willen, dat is weer een ander verhaal.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 08:23

Hannanasjuh schreef:
De lengte van een boomloos zadel is niet zo van belang voor het draagvlak als bij een boomzdel. Het gaat er veel meer om waar je billen zitten en dus waar de druk is bij een boomloos zadel. Iemand met maat 36 zou dan op zo'n kort draagvlak simpelweg beter passen dan iemand met maat 46.

Bij mijn paard zit een te lang zadel, zoals bv een Ghost zowel op zijn nek als op zijn lendenen. Te lang IS te lang. Oprecht, kom gerust kijken.

Zelfde met een BF of de Edix of gewoon een gemiddelde Wintec.

Overigens heb ik een maatje 36 lijf. Past prima op een kort zadel. Ik ben ook niet lang (1,63). Een langer, zwaarder persoon past niet op ons korte zadel (en ook niet op mijn paard).

Mijn dochter is bv 1,76 en ook slank (maat 36/38), maar dat gaat 'm niet meer worden op onze ruin.

@MyWishMax: Hetzelfde verhaal, ik heb een zeer compact gebouwde ruin. Ik kan er niets anders van maken. Zijn vorige oude Trekker zadel (Pro Endurance) was net zo kort (met de korte kussens), maar de zweetbladen lagen gewoon net iets te veel op de schouder. Dat verschil zag ik zeker, toen de True Talentversie op de markt kwam en ik die liet passen. Wát een verschil!!
En eerlijk is eerlijk, ik mis ze ook totaal niet, hoor. Vind dit een erg fijn, licht zadel en wil nooit meer anders bij dit paard.

De zitting kun je verstellen tot best grote maat (zou even op moeten zoeken tot welje maat, dat weet ik niet meer). Maar ik heb dat zadel doorverkocht aan iemand, die 'm versteld heeft tot maat 18 inch.

Ikzelf ben tenger en vrij klein, ik weeg 54 kg. Grotere, zwaardere mensen passen inderdaad niet in mijn aangepaste zadel. Maar die passen eigenlijk ook niet op mijn paard, vind ik.

Ik heb ook ooit een maat 0 Barefoot Cheyenne laten maken, omdat maat 1 ook te lang was en te massaal lag op zijn rug (niet voldoende schoudervrijheid, ondanks dat de verkoper zei dat het wel goed lag op foto's :o ).
Ik zat er prima in qua maat, maar qua zit vond ik het een vreselijk zadel. Maar je had in die periode ook bar weinig korte zadels. Maar zelfs die maat 0 was het écht niet en heb amper gereden toen.

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 08:36

Twiggy2008 schreef:
Hannanasjuh schreef:

Bij mijn paard zit een te lang zadel, zoals bv een Ghost zowel op zijn nek als op zijn lendenen. Te lang IS te lang. Oprecht, kom gerust kijken.

Zelfde met een BF of de Edix of gewoon een gemiddelde Wintec.

Overigens heb ik een maatje 36 lijf. Past prima op een kort zadel. Ik ben ook niet lang (1,63). Een langer, zwaarder persoon past niet op ons korte zadel (en ook niet op mijn paard).

Mijn dochter is bv 1,76 en ook slank (maat 36/38), maar dat gaat 'm niet meer worden op onze ruin.

Ja natuurlijk moet je wel gezond verstand er bij blijven gebruiken. Ik hoef niet te komen kijken hoor, geloof je zo ook wel.
Qua lengte ging de vraag vooral over de 18e rib van de ts. Niet of het zadel op de nek mag liggen. Daar reageer ik dan ook op.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 09:14

Haha, ok, dan begrijpen wij elkaar, Hannanasjuh ;) .

Maar TS heeft ook een paard met zo'n extreem kort ruggetje en dat is echt een dingetje. Laat staan als je wat groter/zwaarder bent dan bv ik ben...
Maar goed, hopelijk heeft ze nu wat opties....
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 28-09-23 09:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 09:30

Ah, bekende 'stal'. Onze 2 dames hebben daar ook gestaan voor we ze hebben verkocht :)
Misschien is Hidalgo nog een optie? Daar kunnen ook kortere kussens onder als dat nodig is. Volgens mij zijn de Heather Moffet/Flexee's ook niet zo lang.