Alleen ik vind uitspraken zoals "mijn voorkeur gaat uit naar een boomzadel, want beter drukverdelend" ook te kort door de bocht. Je kan wel bedoelen een goed passend boomzadel, maar als je dat er niet bij zet dan denken hele volksstammen lezers "oh een boomzadel is beter" en knallen er dan alsnog het eerste de beste boomzadeltje van Marktplaats op.
Ik ben het er overigens ook niet mee eens dat onder gelijke omstandigheden een goed passend boomzadel altijd beter zal zijn voor een paard dan een goed passend boomloos. De drukverdeling van een goed passend, goede kwaliteit boomloos zadel hoeft helemaal niets onder te doen voor de drukverdeling van een idem boomzadel.
Ik zie zelf geen enkele reden om ooit nog een boomzadel te kopen voor een paard. Niet omdat ik er tegen ben, helemaal niet. Maar voor mezelf zou ik het gewoon niet meer willen. Niet voor een zware ruiter, niet voor een scheef zittende of wat dan ook. Want zo'n ruiter maakt de nadelen van een zadelboom ook alleen maar groter.
En imo is het een utopie om uit te gaan van dat altijd, tijdens alle bewegingen en eventuele lichaamveranderingen, perfect passende en druk verdelende boomzadel. Al zou je 1, 2 of meer keer per jaar een zadelpasser laten komen.
Als je paard na 4 maanden eigenlijk een aanpassing aan het zadel nodig heeft. En het duurt nog 2 maanden tot de zadelpasser komt. Dan rij je in principe toch 2 maanden rond met een niet optimaal passend zadel. En dan moet je nog maar hopen dat die zadelpasser kundig genoeg is en geen slechte dag heeft ofzo, waardoor het probleem alsnog niet opgelost wordt na die 2 maanden....
Dan heb ik liever een boomloosje dat zèlf de rondingen van het zadel op elk moment automatisch aanpast wanneer dat nodig is

Boomloos is niet heilig. Boomzadels zijn niet heilig. Perfecte zadels bestaan niet. Maar imo verschillen de problemen die je met zowel boomzadel als boomloze kan krijgen, eigenlijk maar heel weinig onder dezelfde omstandigheden.