Kelly_ann schreef:Het voordeel van die 'blokken' is inderdaad dat je met je been dicht bij het paard kan zitten. Zeker als het ook een mono zweetblad is.
Nadeel is dat het heel erg maatwerk is, stap op een zadel dat niet je 'maat' is en je been ligt klem of veel te vrij.
Zelfde eigenlijk voor de diepe zit, als het diepste punt te ver voor of achterin zit voor de ruiter gelijk een ongunstig effect op de houding.
DAT is het punt, skip de rest.
Ooit op de manege gereden met een zadel met giga wrongen aan alle kanten. Veel mensen klaagden steen en been over dat zadel maar ik vond het geweldig zitten. Het leek wel op mijn persoon gemaakt zo precies op de juiste plek zaten alle wrongen. Maar alles moest ook precies kloppen: de exacte lengte van de beugels, precies op de juiste plek op de rug (niet gekanteld) en je houding moest goed zijn (mijn minder sterke kant) en dat was dus heel leerzaam om mee te rijden.
Later weer "verpest" door die platte IJslanderzadels en heel eerlijk: het maakt mij niet meer uit maar de bovenkant van het zadel moet bij mijn achterwerk passen, punt, uit.
Iemand schreef eens: het zadel is de adapter tussen paardenrug en mensenkont. Beiden moeten erin passen.
Je kunt het naar mijn idee niet treffender verwoorden.