Discussietopic - badkuip zadels zijn slecht voor je zit en je paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 19:52

Avalanche schreef:
DP: dat block is echt heel klein? Dus nee, ik heb geen zadel met een groot block erop in de eerste plaats. Er zit een wrong op een plek waar mijn been niet eens in de buurt komt.

Klein? Dan heb ik een andere definitie van klein :D

Ja gamma dat zeg ik. Jij komt er niet tegen. Dus waarom wil je blok er dan op hebben?
Dat is mijn vraag nu net.

Dus aub lees mijn bericht nog eens. :)

prompter

Re: Discussietopic - badkuip zadels zijn slecht voor je zit en je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 20:00

De Antares valt bij mij ook niet onder de definitie "vrije zit" met die grote wrong aan de voorkant. Het fijnste zadel waar ik ooit op heb gezeten was de oude Passiert Grand Gilbert, maar die was destijds duurder dan mijn paard en is er nooit gekomen :D. Ik had een Kieffer wien, die was ook aardig plat.

Omdat ik nog maar weinig rij en mijn draverhengst enorm breed is, heb ik nu een Wintec wide dressuur zadel met het 1 na breedste kopijzer, iets anders past niet. De klittenbandwrongen, op zich vrij bescheiden, heb ik er toch afgehaald, zelfs dat voelt al als te veel van het goede.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 20:06

Ik kan vanwege een heupblessure niet op een zadel met grote wrongen rijden, ik heb meer bewegingsruimte nodig voor mijn been. En ook badkuiplepels (mooi woord wel) vind ik oncomfortabel.

Mijn favoriete zadel is plat zonder wrongen:
Afbeelding

Helaas past het niet op mijn huidige paard, dus het ligt nu thuis dienst te doen als kruk. :Y) Ik heb op mijn merrie een heel fijn zadel van JC.

Ik ben wel benieuwd hoe ruiters met een zadel met veel wrong en een hoge lepel het doen als ze een keer op een platter zadel zonder wrong zitten. Heeft iemand die overgang al eens bewust gemaakt en wat heb je gemerkt?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 20:10

Ik heb ooit eens op een 'park saddle' gereden - de zadels die op Amerikaanse gangenpaarden zoals Saddlebreds en Tennessee Walkers worden gebruikt. Platter dan plat, bijna te vergelijken met die Shetlander pannenkoekzadels. Reed heerlijk, vooral 'in gait', maar goed, ik was al niet van de opgesloten zadels, dus de overgang was niet echt groot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 20:19

prompter schreef:
De Antares valt bij mij ook niet onder de definitie "vrije zit" met die grote wrong aan de voorkant. Het fijnste zadel waar ik ooit op heb gezeten was de oude Passiert Grand Gilbert, maar die was destijds duurder dan mijn paard en is er nooit gekomen :D. Ik had een Kieffer wien, die was ook aardig plat.

Omdat ik nog maar weinig rij en mijn draverhengst enorm breed is, heb ik nu een Wintec wide dressuur zadel met het 1 na breedste kopijzer, iets anders past niet. De klittenbandwrongen, op zich vrij bescheiden, heb ik er toch afgehaald, zelfs dat voelt al als te veel van het goede.
Slecht excuus, mijn zadel was ook ruim twee keer zo duur als mijn paard. :+ :))

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 20:29

Dit was in 1992 :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 20:32

En mijn paard kostte ook maar £1000. :')

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 20:38

Tja, ik heb van mezelf wel neiging tot stoel zit (heeft met zenuwschade in mijn rechterbeen te maken, die hangt niet recht af). Hiervoor heb ik nu dus wel een zadel met een kleine wrong, want dat corrigeert al genoeg.
Ik heb een wintec 250 met de standaard kleine klittenband wrongen.

Persoonlijk vind ik het voorbeeld zadel van ava ook al behoorlijk dwingend eruit zien haha. Best diepe zit en een groot blok. Maar ik snap dat als je er ruim in zit dat je er misschien geen last van hebt

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 20:43

Interessant topic. Heel eerlijk gezegd heb ik weinig toe te voegen, want ik heb er echt totaal geen verstand van. Ik heb ook niet echt een voorkeur, of ik ben me er niet van bewust :o Maar ik ben nu wel benieuwd of mijn zadel valt onder 'badkuip'. Overigens ben ik er zo'n 20 jaar uit geweest en was ik bij 'herintreding' echt heel verbaasd over de nieuwe zadels met enorme blokken. Ik kende het niet en het lijkt me ook niet erg lekker zitten. Mijn zadel heeft wel extra (klittenband) wrongen, maar die heb ik er af gehaald, omdat ik het niet lekker vind zitten (m'n zadel heeft er wel een lelijke vouw aan overgehouden trouwens..).

Afbeelding

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 20:55

Er wordt hier steeds over de zitting en de wrongen gesproken, maar is het niet veel belangrijker dat de boom van het zadel passende is bij de rug van het paard?

Veel merken zadel bieden maar 1 model boom aan en hoe kan dat passen op paarden met uiteenlopende ruggen van zeer recht tot verzonken?

Ik lees hier dat mensen zadels met een smalle twist fijn vinden, maar hoeveel paarden kunnen een smalle ruimte tussen de rails en ook stijle rails hebben?

Hier een zeer interessant stuk erover. https://www.equinesaddlefittingspeciali ... it-twisted

Ik denk dat dat misschien nog wel je grootste zorg is.

Ik heb onlangs onderstaand model zadel gekocht. Eerst heeft zadelmaker zijn rug bekeken en een rechte boom was onmogelijk voor zijn niet zo’n rechte rug. Daarna zijn we voor mij gaan zoeken.
Smalle twist was sowieso onmogelijk want hij is flink bespierd.

Daarna was het pas aan mij om wat te kiezen, nadat het voor hem echt goed was.
Afbeelding

Schapenwol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 21:16

Ik kan van mezelf zeggen dat ik een zeer correcte zit heb en heb jaren centered riding les gehad en western.
Ik rijd met zo weinig mogelijk gedwongen zit. Zo plat en los mogelijk dus. Liefst zelfs met een boomloos zadel, maar dat is weer minder geschikt voor de meeste paardenruggen helaas.

Die blocks vind ik verschrikkelijk en kan ik niet mee rijden. Dressuurzadels sowieso vind ik vreselijk. Ik snap niet dar mensen daar geen last in hun lijf van krijgen. Sowieso zou je dat soort hulpmiddelen niet nodig moeten hebben als je een onafhankelijke zit hebt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 21:18

Boomloos staat ook niet automatisch voor ongedwongen.
Ik heb de barefoot London gehad. Dat vond ik dus een badkuip.

Maar die modellen zonder wrong is natuurlijk anders.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 21:26

PSvanLot schreef:
Daarna was het pas aan mij om wat te kiezen, nadat het voor hem echt goed was.
[ [url=m/RE2UFt.jpg]Afbeelding[/url] ]

oeh, die is wel prachtig zeg <3
wat is het voor zadel?

edit; zie het al (zit op telefoon ), een Harry Dabs. Heel mooi!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 21:37

Kelly_ann schreef:
Het voordeel van die 'blokken' is inderdaad dat je met je been dicht bij het paard kan zitten. Zeker als het ook een mono zweetblad is.

Nadeel is dat het heel erg maatwerk is, stap op een zadel dat niet je 'maat' is en je been ligt klem of veel te vrij.

Zelfde eigenlijk voor de diepe zit, als het diepste punt te ver voor of achterin zit voor de ruiter gelijk een ongunstig effect op de houding.

DAT is het punt, skip de rest.

Ooit op de manege gereden met een zadel met giga wrongen aan alle kanten. Veel mensen klaagden steen en been over dat zadel maar ik vond het geweldig zitten. Het leek wel op mijn persoon gemaakt zo precies op de juiste plek zaten alle wrongen. Maar alles moest ook precies kloppen: de exacte lengte van de beugels, precies op de juiste plek op de rug (niet gekanteld) en je houding moest goed zijn (mijn minder sterke kant) en dat was dus heel leerzaam om mee te rijden.

Later weer "verpest" door die platte IJslanderzadels en heel eerlijk: het maakt mij niet meer uit maar de bovenkant van het zadel moet bij mijn achterwerk passen, punt, uit.

Iemand schreef eens: het zadel is de adapter tussen paardenrug en mensenkont. Beiden moeten erin passen.
Je kunt het naar mijn idee niet treffender verwoorden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 21:41

lies schreef:
Interessant topic. Heel eerlijk gezegd heb ik weinig toe te voegen, want ik heb er echt totaal geen verstand van. Ik heb ook niet echt een voorkeur, of ik ben me er niet van bewust :o Maar ik ben nu wel benieuwd of mijn zadel valt onder 'badkuip'. Overigens ben ik er zo'n 20 jaar uit geweest en was ik bij 'herintreding' echt heel verbaasd over de nieuwe zadels met enorme blokken. Ik kende het niet en het lijkt me ook niet erg lekker zitten. Mijn zadel heeft wel extra (klittenband) wrongen, maar die heb ik er af gehaald, omdat ik het niet lekker vind zitten (m'n zadel heeft er wel een lelijke vouw aan overgehouden trouwens..).

[ [url=m/e5RUNV.jpg]Afbeelding[/url] ]
Jouw zadel heeft vooral een hoge lepel, maar niet echt een diepe zit. De zit zelf is wel vrij vlak, alleen de lepel gaat vrij steil omhoog.

Schapenwol schreef:
Ik kan van mezelf zeggen dat ik een zeer correcte zit heb en heb jaren centered riding les gehad en western.
Ik rijd met zo weinig mogelijk gedwongen zit. Zo plat en los mogelijk dus. Liefst zelfs met een boomloos zadel, maar dat is weer minder geschikt voor de meeste paardenruggen helaas.

Die blocks vind ik verschrikkelijk en kan ik niet mee rijden. Dressuurzadels sowieso vind ik vreselijk. Ik snap niet dar mensen daar geen last in hun lijf van krijgen. Sowieso zou je dat soort hulpmiddelen niet nodig moeten hebben als je een onafhankelijke zit hebt.
Omdat het ene dressuurzadel het andere niet is. :+ Ik ben van een renzadel overgestapt op een Albion K2 en het enige waar ik, na vijf jaar alleen in renzadels gereden te hebben, gevoelsmatig aan moest wennen, was dat ik weer veel meer 'boven' m'n paard zat in plaats van er direct op, en m'n spieren moesten heel erg wennen aan het weer langer rijden. Verder vind ik het een heerlijk zadel, terwijl mijn horrorscenario ook echt was dat de zadelmaker met zo'n badkuip zou aankomen. Gelukkig zijn die in Engeland echter nog niet zo populair als in Nederland en kan ik in dit zadel heel makkelijk bijna alles doen wat ik in een renzadel ook kan (half omgedraaid zitten, benen voor het zadel gooien, hangen als een zoutzak als ik zou willen), alleen kan ik ook weer fatsoenlijk zitten. :))

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 21:46

Ach, ik heb zo'n badkuip blijkbaar. Niet omdat ik geen onafhankelijke zit heb, heb altijd met allerlei verschillende zadels gereden, zonder zadel en op allerlei paarden. Er zit enorm veel verschil in zadels, zelfs tussen 2 platte. De ene rijdt heerlijk, de ander niet. Ik voel mijn wrong helemaal niet, been ligt erachter. Juist omdat het voor mij (en paard natuurlijk) gemaakt is. Op andere zadels met zulke wrongen kan ik niet rijden, want niet voor mijn lijf gemaakt. Dit zadel wel en ik kan precies zo zitten als ik wil zonder dwang, gewoon in natuurlijke houding. Het was ook het enige zadel dat breed genoeg was voor paard en waar ik nog wel op kan zitten, want met mijn slechte gezondheid en gewrichten is zo'n breed paard helemaal niet zo handig. De smallere twisten lagen verschrikkelijk, of je had het gevoel 2 meter boven paard te zitten.

Een groter probleem wat ik zie zijn mensen die een te klein zadel hebben en dat zie ik echt wel extreem vaak. Ook bij platte zadels. Maar paard kan maximaal zoveel inch hebben, dus de ruiter rijdt met een te klein zadel voor zichzelf.

Maar het is nogal een gedurfde uitspraak dat het slecht voor paard zou zijn, zo'n zadel en dat het enige juiste hun mening is. Ja, een slecht passend zadel is slecht voor een paard. Maar dat is niet alleen een diepere zit of grotere wrongen. Alle soorten zadel kunnen slecht liggen en de houding van een ruiter kan in elk zadel druk op de verkeerde plek geven waar het paard last van heeft.

Ik vind trouwens de wrong van het voorbeeld zadel ook niet klein? Dat is gewoon vergelijkbaar met wat ik heb. Alleen loopt de mijne langer door voor mijn langere benen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-23 22:00

DuoPenotti schreef:
Avalanche schreef:
DP: dat block is echt heel klein? Dus nee, ik heb geen zadel met een groot block erop in de eerste plaats. Er zit een wrong op een plek waar mijn been niet eens in de buurt komt.

Klein? Dan heb ik een andere definitie van klein :D

Ja gamma dat zeg ik. Jij komt er niet tegen. Dus waarom wil je blok er dan op hebben?
Dat is mijn vraag nu net.

Dus aub lees mijn bericht nog eens. :)

Oh goh, van mij had het er in de eerste plaats niet op gehoeven. Ik heb hem niet nodig, maar hij zat erop, en dit merk ligt super op mijn paard.
Ik heb voor dit zadel gekozen om de vlakke zit, om het foam in de kussens, waardoor het super fijn is voor het paard, en omdat ik in dit zadel me niet gedwongen voelde. Maar hij had kleiner gekund :)

Ik ben zeer gelukkig met de plek waar hij zit, want totaal geen dwingend zadel.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 22:02

Wat mij opvalt bij de 2 zadels in de opening post:

Het badkuip zadel heeft langere kussens die plat over de rug van het paard liggen en deze kussens lopen zelfs iets langer door dan het zitvlak. Daarmee komt automatisch het laagste punt (aangewezen op de foto) toch nog mooi in het midden van de drukverdeling.
Daarnaast betwijfel ik of de aangewezen pijl tot waar het zitvlak loopt, wel daadwerkelijk tot daar loopt. Je ziet het inderdaad wel eens in de praktijk, maar als een ruiter gewicht tot die lijn loopt, is de ruiter naar mijn idee toch wat te groot voor dat zadel.

Het andere zadel heeft hele andere kussens; de kussens lopen achter mee in de vorm van het zadel. De drukverdeling loopt dan ook achter minder ver door en krijgt een piek belasting op dat punt waar ook het ruitergewicht in de buurt zit.

Bij beide zadels geld naar mijn idee: de ene is niet slechter dan de ander. Echter, is het (zoals bij alle zadels) van belang dat het goed past en aansluit op de rug van het paard.

Over het algemeen geld dat hoe meer oppervlakte, hoe meer drukverdeling.

Ik heb zelf een westernzadel en een Bates dressuur zadel. Beide aangepast op de rug van mijn paard. Ik heb een digitale drukmeting test gedaan en daaruit bleek dat mijn (goed passende) westernzadel zelfs nog ver onder het gemiddelde scoorde van geaccepteerde druk.

Persoonlijk vind ik bijna alle zadels zijn charme hebben en afhankelijk van wat voor paard ik rij, vind ik het ene zadel fijner dan het andere, wat bij een ander paard dan weer andersom is.
Daarnaast ligt het er voor mij ook aan welke discipline ik rij. In het bos heb ik toch echt het liefst mijn western zadel. Maar voor training in de bak, gaat mijn voorkeur uit naar dressuur zadel. Dat is natuurlijk wel persoonlijk.

Maar nee, ik vind een 'badkuip zadel' niet per definitie slechter dan een 'vrijer zadel'

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 22:25

Ik ben wel heel benieuwd of jullie mijn zadel ook onder badkuip vinden vallen. Met uitproberen kwam ik er achter dat ik een zadel met grote wrongen bovenop het zweetblad in elk geval erg onprettig vond. (Dacht dat mijn benen te dik waren om ze achter die wrongen te houden.) Afbeelding
Ik heb zelf het idee dat mijn zadel er wat tussenin zit?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 22:27

Een zadel is echt zo persoonlijk, daarom is het ook zo moeilijk om een echt goed passend zadel te vinden bij paard én ruiter.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 22:48

Ik heb met zadels passen voor m'n paard eens geprobeerd: verschrikkelijk! Ik heb wat stevigere bovenbenen waardoor het totaal niet past. Ik heb nu wel een zadel met wrongen, maar geen gedwongen zit... Kan ook zijn dat het ene zadel niet het andere zadel is natuurlijk, maar ik vond het niet fijn...

Dit is mijn zadel nu:

Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 01:29

Ik heb vrijwel altijd zadels met weinig wrong gehad. Ooit ook een Kieffer wien gehad, die zat echt fijn vond ik.

Ik snap dan eigenlijk ook niet hoe mensen eraf kuikelen als een paard eens schrikt (uitzonderingen zijn er wel zelf ook gehad namelijk met één paardje die recht op de bak rand afstoof in rengalop en dan plots draaide) . Dat heeft dan toch meer met je eigen balans te maken want ook met dikke blokken kan je eens vallen en misschien dan met meer pijn of blessures doordat je minder vrijheid had.

Ik zie tegenwoordig ook springzadels met een dikke kniewrong, dan vraag ik me echt af... Is dat niet pijnlijk voor de knieën?
M'n stalgenoot/collega wil ook geen springzadel met zulke dikke kniewrongen.

Ik heb nu sinds gisteren een springzadel met vlakke zit en weinig wrong. Paard schrok vandaag van het nieuwe hekwerk langs de buitenbak en draaide zich in de draf 180 graden om, ik ben er echt niet vanaf gevallen, zat zelfs best stevig en kreeg hem tot stilstand nog voor hij in galop ervandoor kon gaan.
Met de vorige zadels die ik had ook alrijd blijven zitten als het paard eens schrok.

Ik ben alleen met de wintec vzh 3x gevallen met m'n huidige paard, maar dat was omdat ik al in verlichte zit zat aan de sprong en het paard op laatste moment toch weigerde en dus wegdraaide, doordat mijn gewicht dan meer naar voor ligt viel ik er wel af. Maar ik val niet bij elke weigering :)

Het dressuurzadel dat ik had was ook niet ene met veel wrong. Dat was de grootste eis naar zadelmaker toe. Geen gedwongen zit.
M'n knie kwam er soms overheen als ik m'n benen optrok in galop en ik merkte er niets van zag dat altijd op foto's of filmpjes pas terug.
Op de foto lijkt de wrong dikker dan die eigenlijk was. De lepel oogt ook hoog maar hij zat echt niet opgesloten. Ik had soms zelfs het gevoel dat de zit maat nog te ruim was voor mij :')
Het is jammer dat mijn paard eruit gegroeid was. (van MW naar W gegaan in 8 maanden)
Afbeelding

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 07:58

Ja ik heb 2 echt totaal verschillende zadels, een wintec vzh op de pony van onze dochter, daar rijd ik gemiddeld eens per week op, soms vaker. En we hebben een Kentaur dressuurzadel op onze KWPN'er. Weet het type even niet uit mijn hoofd, we hebben hem pas nieuw. Dat omdat de vorige niet meer paste. Mijn man kreeg daar rugklachten door, omdat het zadel iets achterover kiepte ( boom te smal geworden). Nu wel meer wrong en wat hogere lepel dan eerst, maar geen rugklachten bij mijn man met rijden. En ik kan er ook fijn in zitten. Ik moest wel erg wennen, vooral in draf. Maar nu zit het echt heerlijk. Kan op de wintec ook prima zitten :j al geeft zo'n dressuurzadel wel meer comfort.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 08:30

Ik heb een KN Symphonie van 24 jaar oud, waar ik heerlijk op zit. Vorige week de zadelpasser langs laten komen om te kijken of hij ook op mijn nieuwe jonkie past, en ligt perfect....pffftttt...blij!!!

Ik heb zelf HD en inmiddels 1 kunstheup en ik moet eerlijk zeggen dat ik al pijn in mijn heupen krijg als ik kijk naar die hele diepe zadels met enorme blokken. Ik moet vrij zitten. Ik vind ook vaak dat je als je naar een wedstrijdterrein loopt (basissport) dat je vaak van een afstand al ziet, als je alleen de contouren nog maar ziet zeg maar, wie er op zulke zadels vaak gecombineerd met een plak mij vast broek zit. Ze zitten stil, maar statisch, vaak wat surfend met de bovenbenen steunend aan het blok en het bovenlichaam strak. Plaatje op de foto doet het goed, plaatje in de beweging vind ik echt niet prettig...te strak.

Maar er zullen ook genoeg mensen zijn die wel goed op die zadels mee kunnen zitten, maar die konden waarschijnlijk ook al goed zitten voor ze op zo'n zadel gingen zitten. Dan voegt het iets toe. Ik kan me nl best heel goed voorstellen dat als je hoger komt als die basis, als je uitgestrekte draf, passage, galopwissels om de pas of pirouettes uit moet zitten, dat zo'n zadel kan echt wel een plus kan zijn. Maar voor de gemiddelde basisruiter vind ik het vaak eerder een storend beeld dan een fijn beeld.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 08:36

Maar een westernruiter moet stops, spins, wissels en roll backs uitzitten en dat allemaal zonder wrongen, die zadels zijn echt geen badkuipen. Waarom blijven die dan wel zitten?