Lederdoekjes

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Henrike106

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 01:47

Nielojram schreef:
Henrike106 schreef:
Ik vind de lederdressing van Grand National heel fijn. Na het rijden even de spray op een doekje en dan het leer schoonmaken. Het reinigt maar verzorgd ook meteen.

Reinigen en verzorgen van leer in-een bestaat niet.
De reiniging heeft een ander middel nodig dan verzorging.
Tenzij men denkt met olie leer schoon te kunnen maken...

@TS, die leerdoekjes gebruikte ik ooit ook, is echt hele chemische rotzooi.

Een zemelap een nacht laten inweken in 3 delen water en 1 deel driehoek ( groene zeep= glycerine)
Deze dan zachtjes uitwringen.

Bij gebruik een heel klein beetje nat maken, en je tuig wordt superschoon, en vooral zonder meuk waar het op den duur van kan gaan beschadigen ( volgens mij heb jij ook wel duur spul?).

Je kan ook een brok zadelzeep toevoegen, in dat mengsel, zadelzeep is glycerine nl.

Enige 'dure' aanschaf is de zemelap, dat moet echt leer zijn.

Het staat toch echt in de beschrijving van de lederdressing van Grand National…. Ik vind dat het leer nadien ook echt mooi schoon en verzorgd eruit ziet.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 13:13

Schapenwol schreef:
Ik maak me ernstig zorgen over de toekomst van deze planeet als ik hier lees dat 9 van de 10 mensen zonder enige schaamte pakken wegwerpdoekjes erdoor heen jaagt.

Wat is er mis met een fles zadelzeep en een doek?

Ga zo door en je eigen kinderen kunnen alleen nog maar een bootje kopen in Nederland in plaats van een paard, dan zitten we met natte voeten. Onder andere door dit soort wegwerpgedrag.

Ja, want kinderen nemen is zo duurzaam........

Weet je hoeveel afval je daarvan hebt, zeker de eerste jaren.

Kinderen nemen is echt een van de minst duurzame dingen die je kunt doen, en vlees eten (vooral de niet locale versie ervan) uit de supermarkt. Dat vervuilt echt veel meer dan een paar lederdoekjes.

rien10

Re: Lederdoekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 13:16

Echt Avalache, als je geen argumenten hebt, zeg dan niets.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 13:20

Ik heb prima argumenten en ik vind dat katten op een paar keer in de week een doekje gebruiken echt vrij hypocriet als mensen ook kinderen hebben.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 13:30

https://vanlieshoutdier-tuin.nl/product ... ide-250gr/

Wij mennen en tuig wordt na gebruik schoongemaakt met een sponsje en glycerine. Al jaren en dat werkt prima. En heel wat meer tuig onderdelen dan alleen een zadel of hoofdstel.
Die doekjes vind ik echt zonde. Met een of twee doekjes red je het niet om een heel tuig schoon te krijgen. Zeker als we door de modder zijn geweest.
Deze zeep gaat echt maanden mee en sponsje uitspoelen en klaar voor de volgende dag

Ik snap dan ook het voordeel van zulke doekjes niet.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 13:58

Avalanche schreef:
Ik heb prima argumenten en ik vind dat katten op een paar keer in de week een doekje gebruiken echt vrij hypocriet als mensen ook kinderen hebben.

Katten is nooit goed. Elkaar erop wijzen dat disposables niet meer van deze tijd zijn is prima.
Een wegwerpdoekje gelijk trekken met een kind is absolute flauwekul.

nnicolex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 14:06

Ik heb gekeken bij de hoogvliet hier in de buurt maar daar zag ik geen leerdoekjes? Andere wel succesvol?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 14:09

rien10 schreef:
Avalanche schreef:

Katten is nooit goed. Elkaar erop wijzen dat disposables niet meer van deze tijd zijn is prima.
Een wegwerpdoekje gelijk trekken met een kind is absolute flauwekul.

Gelukkig deed ik dat ook niet :D
Ik vergeleek de duurzaamheid ervan met elkaar.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 14:15

Dan nog is het flauwekul avalanche.
Als dat alles is wat je te melden hebt over kinderen, waarom ben jij dan op deze wereld mbt duurzaamheid.. of mag ik dat dan weer niet zeggen. Bedoel maar, een discussie van niks!
En eens dat men niet moet zeuren over een paar wegwerpdoekjes, ik mis ze ook bij de action.
Heb nu wel een gewone doek en verzorgingsspray :')

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 14:16

Weten jullie wel dat deze doekjes echt funest zijn voor je tuig?

Ja. Er zit glycerine in. Hierboven wordt al genoemd, zadelzeep. Zadelzeep. Dus voor je zadel.
Deze doekjes kan je prima gebruiken voor je zadel.

Maar het leer van je hoofdstel, laarzen, singel etc. is echt te kwetsbaar hiervoor. Droogt alleen maar uit. Of je moet het na het schoonmaken weer invetten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 14:18

Alsof je zelf een keuze had in geboren worden. Echt sorry dat argument hoor ik wel vaker maar een raarder argument kan ik niet bedenken.
Je hebt wel een keuze om kinderen te willen, of het ook lukt is wat anders. En of je doekjes gebruikt.
Dat zijn keuzes.
En ik kinderloze gebruik geen wegwerp doekjes. Want vind dat idd lui gedrag.
En nee niet als dat eens op wedstrijd of zo is. Maar daar waar je gewoon je complete zadelkast bij de hand hebt.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 14:26

Cherdenise schreef:
Dan nog is het flauwekul avalanche.
Als dat alles is wat je te melden hebt over kinderen, waarom ben jij dan op deze wereld mbt duurzaamheid.. of mag ik dat dan weer niet zeggen. Bedoel maar, een discussie van niks!
En eens dat men niet moet zeuren over een paar wegwerpdoekjes, ik mis ze ook bij de action.
Heb nu wel een gewone doek en verzorgingsspray :')

Daarvoor moet je bij mijn ouders zijn :D ik had daar geen stemrecht in.

Maar ik word zo moe van dat morele gebazel overal over.
En wegwerpdoekjes vind ik dan wel de minst erge. Misschien niet duurzaam, maar er zijn heel veel dingen niet duurzaam en wie weet is TS op andere gebieden wel veel duurzamer.

Als iemand vegan is, kan die persoon gerust in een Hummer rijden en is daarmee nog steeds duurzamer bezig dan een gemiddeld gezin met kinderen die elke avond zo goedkoop mogelijk vlees eten. Want dát is echt het minst duurzame wat je kunt doen.

Punt is dit: vind ik dat je duurzaam moet leven? Ja. Vind ik het onzin om iedereen overal op af te branden? Ook ja. Want dit is een beetje een easy target en dan zo een dramatische reactie (waar ik met name op reageerde) vind ik echt volkomen onnodig.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-23 14:38

Avalanche schreef:
Schapenwol schreef:
Ik maak me ernstig zorgen over de toekomst van deze planeet als ik hier lees dat 9 van de 10 mensen zonder enige schaamte pakken wegwerpdoekjes erdoor heen jaagt.

Wat is er mis met een fles zadelzeep en een doek?

Ga zo door en je eigen kinderen kunnen alleen nog maar een bootje kopen in Nederland in plaats van een paard, dan zitten we met natte voeten. Onder andere door dit soort wegwerpgedrag.

Ja, want kinderen nemen is zo duurzaam........

Weet je hoeveel afval je daarvan hebt, zeker de eerste jaren.

Kinderen nemen is echt een van de minst duurzame dingen die je kunt doen, en vlees eten (vooral de niet locale versie ervan) uit de supermarkt. Dat vervuilt echt veel meer dan een paar lederdoekjes.

Inderdaad! Ik heb heel bewust gekozen om geen kinderen te krijgen, dat was het meest duurzame besluit uit mijn leven!

Wist je dat er 150 miljoen kilo aan luierafval ieder jaar weggegooid wordt in Nederland! Gemiddeld 25 kg per kind per maand en dan reken ik de billendoekjes nog niet eens mee.

Ik produceer ongeveer 10 kg restafval per jaar, de rest wordt allemaal gerecycled. Ik eet 1 dag (heel soms 2 dagen) in de week vlees en mijn energie verbruik ligt ver onder het gemiddelde van mijn buren in dezelfde type woningen.

Dus inderdaad dat geneuzel om een paar doekjes… pfffff

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 14:41

Nou idd, mensen met kinderen die anderen wijzen op dingen die niet duurzaam zijn, neem ik niet serieus.
Waar hebben we het over? Een paar wegwerpdoekjes 8)7

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 14:42

Fitzroy schreef:
Nou idd, mensen met kinderen die anderen wijzen op dingen die niet duurzaam zijn, neem ik niet serieus.

Dit dus. De hypocrisie ten top.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 14:43

Fitzroy schreef:

Dus jij neemt, pak 'm beet, 50% van de mensen niet serieus? Dat vind ik een hele bijzondere gedachtegang.
.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 14:46

Ik zocht ze laatst ook, de Action heb ik het toen bij nagevraagd, kon ze ook al een tijdje niet zien. Blijkt dat ze uit het assortiment zijn gehaald. Ik haal ze nu bij de Praxis voor zo'n 4 euro per pakje.

StableHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 14:52

Ik gebruik ze nu niet meer. Maar wat zou de reden zijn dat ze overal uit het assortiment gehaald worden?
Vond ze soms wel handig maar ze drogen snel uit dus ik kon er maar een klein oppervlak mee schoon maken.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 14:55

rien10 schreef:
Fitzroy schreef:

Dus jij neemt, pak 'm beet, 50% van de mensen niet serieus? Dat vind ik een hele bijzondere gedachtegang.
.

Wel als je begint over wegwerpdoekjes en bv. vliegen tegen iemand zonder kinderen. Zelf met je kinderen niet duurzaam zijn en dan zeiken tegen anderen? Gelukkig zijn niet alle mensen met kinderen zo. :+

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 15:02

En heb je daar nog een leeftijd van de kinderen aan hangen? Of gewoon "iedereen met kinderen" of die kinderen nou volwassen zijn of kleutertje?

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-23 15:56

rien10 schreef:
En heb je daar nog een leeftijd van de kinderen aan hangen? Of gewoon "iedereen met kinderen" of die kinderen nou volwassen zijn of kleutertje?

En je punt is?

Het is toch gewoon bewezen dat kinderen krijgen één van de meest vervuilende acties is die je als mens kunt doen. Absoluut niet duurzaam.

Ik snap, als bewust kindvrij persoon, de reactie van Avalange op Schapenwol wel, zeker als er gesproken wordt over de wereld die achter gelaten wordt “voor onze kinderen” in relatie tot het gebruik van een paar doekjes.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 15:59

Mijn punt is oprechte belangstelling. Ik probeer te begrijpen hoe deze gedachtengang werkt.
Rob Jetten kan je wel serieus nemen, Jesse Klaver niet?
Mijn intentie is geen andere dan dit proberen te snappen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 16:11

Maar we dwalen af van de leder doekjes.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 16:22

Ik ga niet banketstaaf zijn en ook even mijn punt onderbouwen:

https://www.quest.nl/natuur/milieu/a310 ... n%20ouders.

Een kind minder krijgen levert volgens het onderzoek een reductie van 58,6 ton CO2-uitstoot per persoon per jaar op. De onderzoekers berekenden dit door alle toekomstige uitstoot van het potentiële kind en zijn nakomelingen op te tellen, en dat te delen door de levensverwachting van hun ouders. Iedere ouder krijgt 50 procent van dit potentiële kind voor zijn rekening, 25 procent van hun potentiële kleinkind (omdat elke kleinkind vier grootouders heeft) enzovoorts.

Dan de andere oplossingen. Geen autorijden scheelt je 2,4 ton per jaar. Mensen die een plantaardig dieet volgen, dragen ook hun steentje bij. Zij besparen 0,8 ton CO2-uitstoot per jaar.

Als je van deze cijfers uitgaat, staat het krijgen van één kind gelijk aan zo'n 36 transatlantische retourvluchten per jaar. Eén zo'n trip zorgt voor 1,6 ton kooldioxide in de atmosfeer.

En even wat feiten en cijfers.

Mijn punt gaat er niet om dat het niet belangrijk is duurzame keuzes te maken.
Maar het gaat me hier vooral om perspectief. Het is simpelweg niet duurzaam om kinderen te krijgen. Dat wil niet zeggen dat mensen helemaal geen kinderen meer op de wereld moeten zetten uiteraard, dat heeft waarde op meerdere vlakken.

Maar je kunt onmogelijk iemand verwijten dat die persoon wergwerpdoekjes gebruikt als je zelf kinderen hebt, omdat die kinderen veel belastender zijn voor het milieu, zelfs als je geen wegwerpluiers gebruikt. Zoals het artikel aangeeft, is dat wel gebaseerd op de gegevens van nu en kan het zijn dat dat er in de toekomst anders uitziet.

Maar: met de gegevens van nu, kunnen we dus imo ook een mening hebben over de oordelen van nu. En dan vind ik het niet fair om iemand te verwijten niet duurzaam te zijn om een paar wegwerpdoekjes en zelf er bewust voor te kiezen 58,6 ton CO2-uitstoot per persoon per jaar extra te gaan produceren.

Daarbij neem ik overigens mijn woorden over de vegan die in een Hummer rijdt terug, zoals aangetoond was ik in die bewering niet correct.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-23 16:42

rien10 schreef:
Maar we dwalen af van de leder doekjes.

Eens, mijn bestelde doekjes zijn nog niet binnen, dus heb nog niet kunnen testen of deze een goede vervanging kunnen zijn.

Iemand opperde ergens nog de Hoogvliet, maar die blijkt er momenteel ook niet meer aan te kunnen komen.