Veiligheidsbeugels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muze

Re: Veiligheidsbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-23 13:37

Ik? Ik heb momenteel helemaal nog geen beugels, behalve de compositi. Ga m’n pony deze zomer inrijden..

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 13:40

Ik dacht dat je al de bow balance had, verkeerd begrepen dan.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-23 13:40

Haha geeft niets.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 14:02

Ik quote mijzelf maar even uit een ander topic over dit onderwerp.
Roodvos schreef:
Voor een ieder die tevreden is met de gewone beugels maar toch meer veiligheid wil en/of een goedkope oplossing zoekt: er zijn ook veiligheidsclips die je tussen je beugel en je riem kan bevestigen.

Het waren mijn allereerste "veiligheidsbeugels" toen ik als arme student ruim 30 jaar geleden mijn inmiddels overleden maar toen 3-jarige ging inrijden. Ik heb nog de originele Swiss Clips. Ik zie dat Waldhausen inmiddels ook een variant op de markt heeft.
Een paar jaar terug in een topic over veiligheidsbeugels werd een (Youtube?) filmpje gepost met testen van veiligheidsbeugels op een rodeostier. De enige veiligheidsbeugel die 100% scoorde waren deze veiligheidsclips.

Mijn ervaring van 30 jaar geleden: in het begin merk je dat er een extra "stug" stukje aan je beugel zit. Ik ben ook niet zo groot (1.63 m) dus in verhouding tot mijn beugellengte is dat stukje plastic bij mij ook vrij lang. Maar na een paar keer rijden merkte ik het niet meer.

Ondertussen al weer bijna 13 jaar tevreden met mijn SafeStyle beugels. Ook al een paar keer onbedoeld getest en ze doen hun werk uitstekend.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 16:19

Muze schreef:
Oh echt?? Dat klinkt ook niet zo fijn..
Maar dan blijft er weinig over?

:P
Doen die van mij ook maar ik hoor dat niet…
Wel degenen die aan de kant staan. Soms smeer ik ze wel eens met vasiline

kampioen2be

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 16:29

Ik heb zelf een paar beugels die lijken op de acavallo arena alupro (volgens mij van merk feeling) en reden waarom ik deze kocht was omdat deze niet aan de bovenkant los klinkt, maar aan de zijkant. Gelukkig nog niet hoeven testen, schieten ook niet snel open.
Maar hebben niet het gedraaide ophangsysteem wat jij graag wilt

JMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 16:40

Je kan ook de Swiss Clip kiezen, deze komt tussen de riem en de stijgbeugel, dan kun je elke willekeurige stijgbeugel gebruiken.
Als je valt, komt met dit systeem de beugel los van de riem.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-23 16:42

Ik kan daar maar weinig over terug vinden en ben een beetje bang dat dit extra “ beweging” geeft

Vader83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 17:45

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 18:51

DuoPenotti schreef:
Ik heb al 30 jaar de quick outs en piepen niet.
2 paar gehad en geen van beide piepte.
Maar met het zadel poetsen onderhield ik ook de beugels, dus even afwassen en het systeem paar keer open en dicht doen.

Dit dus. Bij mij zijn ze ook nog nooit ongewenst open gegaan.

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 20:16

Muze schreef:
Ik lees over de lemieux balance dat ze met rijden weleens open gaan..
Delen mensen die ervaring??
Want dat lijkt me ontzettend irritant.. meer beugels die dat doen??

Dat was inderdaad met sommige beugels in de oude variant. Sinds ze vernieuwd zijn gebeurd het niet meer.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 20:23

Freejump soft up pro heb ik. Zijn echt hele fijne beugels, ik heb ze wel eens een enkele keer uitgeleend en dan zei ik er altijd bij: weet je het zeker want ze zijn duur hoor.
Whahaha want vaak als iemand ze geprobeerd had dan wilde die ook die beugels hebben. _O-

Iris_Casper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 20:32

Volgens mij voldoen de rid up beugels aan al je wensen. Deze klappen niet open, maar de beugels klikken er helemaal af. Ik vind ze fantastisch. Rijd er nu een jaar mee.
Afbeelding

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 20:53

sevke schreef:
DuoPenotti schreef:
Maar met het zadel poetsen onderhield ik ook de beugels, dus even afwassen en het systeem paar keer open en dicht doen.

Dit dus. Bij mij zijn ze ook nog nooit ongewenst open gegaan.

Kwik-outs klapt het hele voet bed mee, dus die gaan inderdaad niet zomaar open. Maar ik vind wel dat ze echt bar weinig grip hebben op het voetbed. Ik ken mensen die er echt met volle tevredenheid mee rijden, maar ik merk bij mezelf dat ik echt sneller grip kwijt ben dan bij andere beugels. Vooral bij gekke capriolen. En dan wil ik toch wel erg graag mijn voeten nog netjes in de beugels hebben als we weer netjes met alle voeten op de grond staan :+

Overigens ken ik geen enkel piepend paar kwik-outs.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 20:59

prugelpiet schreef:
DuoPenotti schreef:

Kwik-outs klapt het hele voet bed mee, dus die gaan inderdaad niet zomaar open. Maar ik vind wel dat ze echt bar weinig grip hebben op het voetbed. Ik ken mensen die er echt met volle tevredenheid mee rijden, maar ik merk bij mezelf dat ik echt sneller grip kwijt ben dan bij andere beugels. Vooral bij gekke capriolen. En dan wil ik toch wel erg graag mijn voeten nog netjes in de beugels hebben als we weer netjes met alle voeten op de grond staan :+

Overigens ken ik geen enkel piepend paar kwik-outs.

Tip; je kunt van die ruwe stickers kopen bij agradi om het voetbed wat stroever te maken.
En wat dat piepen betreft. Die van mij piepen wel maar zo’n drama is dat nu ook weer niet. Op het paard hoor je het bijna niet.
De oorzaak is dat 1 beugel bij de sluiting iets verbogen is na een val.
Het voetbed gaat idd niet zomaar open.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 21:13

Ik zal hier ook nog even plaatsen wat ik in een ander topic over aluminium veiligheidsbeugels had geplaatst één tijdje terug.

https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=117&p=108351481&uf=347975#p108351481

Ik heb getwijfeld een nieuw topic hiervoor te openen, maar omdat de Acavallo Alupro hier veel geadviseerd wordt, toch eerst hier een berichtje plaatsen, aangezien het een openbaar bericht betreft.

https://www.instagram.com/p/CmwAhA-ohYb ... MyMTA2M2Y=

Voor diegene die geen Instagram hebben:

Afbeelding

Afbeelding

Tijdens het rijden is het voet gedeelte geknapt en heeft een flinke snee in de flank van het paard veroorzaakt. Paard schok, struikelde en viel daarna met ruiter. De ruiter heeft haar arm en sleutelbeen gebroken en is aan beiden geopereerd.

Ze heeft op verschillende manieren contact met Acavallo gezocht en krijgt alleen een gerobotiseerd antwoordt dat Acavallo niet garandeerde dat het veiligheidsschanier werkt bij ongevallen. Uit de berichten onder de post blijkt dat meerdere mensen met klachten waarin een ongeluk beschreven wordt dit automatische antwoord krijgen.

Ik vraag me dan meteen af hoeveel klachten ze krijgen, dat ze hiervoor een automatisch antwoord nodig hebben…?

Overal kan een fabrieksfoutje in zitten, maar het lijkt mij toch dat als je zoveel geld voor stijgbeugels betaald, dat dit niet zou moeten kunnen/mogen, dat het bij de kwaliteitscontrole er al uitgehaald had moeten worden. Als er dan al iets heel erg mis gaat, zoals in dit geval, dan vind ik persoonlijk dat Acavallo hun verantwoordelijkheid zou moeten nemen.

Maar goed, een gewaarschuwd mens telt voor twee… in dit geval lijkt mij een waarschuwing wel op z’n plek. Heb je deze beugels, laat ze controleren op krassen, metaalmoeheid en dergelijke. Voorkomen is beter dan genezen.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-23 21:35

Oei… daar schrik ik dan ook wel weer enorm van heel eerlijk gezegd

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 22:00

Free jump S of flexcite van sprenger
De free jump hebben dan weer een heel fijne anti slip voet bed .

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 10:34

Iris_Casper schreef:
Volgens mij voldoen de rid up beugels aan al je wensen. Deze klappen niet open, maar de beugels klikken er helemaal af. Ik vind ze fantastisch. Rijd er nu een jaar mee.
[ [url=m/C8EKrr.png]Afbeelding[/url] ]

Oeh! Dit zou ik de perfecte beugel vinden. Spikes vind ik niet zo nodig, maar dat brede voetbed in combinatie met de gedraaide ophanging is precies wat ik zou willen hebben. Dat gezegd zijnde, is de prijs me veel te hoog ;( . Ik doe het nog maar even met mijn elastieken, maar als ik deze ooit tweedehands vind...

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 12:50

Muze schreef:
Ik kan daar maar weinig over terug vinden en ben een beetje bang dat dit extra “ beweging” geeft

Zie mijn bericht op deze pagina, 4e van boven.

Nee, geeft geen extra beweging, in tegendeel zelfs.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-23 19:33

Ja die zag ik inderdaad. Maar ik bedoel, op bokt en Google kom ik weinig Nederlandse ervaringen tegen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 14:55

Oh zo. Ik denk omdat ze heel weinig gebruikt worden. Onbekend maakt onbemind misschien? Ik heb naast mijzelf er nog nooit iemand mee gezien.
Maar het werkt echt heel goed. Heb je klein budget en/of heb je beugels die je fijn vindt, dan kan ik je van harte die clips aanbevelen.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-23 16:06

Ik heb wel beugels die ik prettig vind, m’n huidige compositi cheapy kunststof beugels..
Dus ik twijfel wel echt nu, haha..
Je voelt t dus echt niet? Ook niet onhandig bij webbers/ enkele riemen? Ik ben maar klein/ korte benen..

Zoeken op Duitse en Engelse info levert wel op dat mensen ze kwijtraken met springen? Geen idee hoe stabiel ze dus zijn? Wil niet al met een beetje balans verlies Oid ze kwijt zijn
Laatst bijgewerkt door Muze op 15-02-23 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 16:22

Ik rij echt al jaren met de bow balance van sprenger. Voor mij nog steeds de beste. *ff hout vasthouden, maar tijdens het vallen nog nooit blijven vasthangen. Vind ze naar duurzaamheid ook goed. Denk dat mijn oudste paar inmiddels toch ook al ruim 10 jaar oud zijn en doen nog steeds dienst.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 17:01

Muze schreef:
Ik heb wel beugels die ik prettig vind, m’n huidige compositi cheapy kunststof beugels..
Dus ik twijfel wel echt nu, haha..
Je voelt t dus echt niet? Ook niet onhandig bij webbers/ enkele riemen? Ik ben maar klein/ korte benen..

Zoeken op Duitse en Engelse info levert wel op dat mensen ze kwijtraken met springen? Geen idee hoe stabiel ze dus zijn? Wil niet al met een beetje balans verlies Oid ze kwijt zijn

Ik ben 1.63 m. In het begin voelde ik wel de aanwezigheid door verlies van een stukje flexibiliteit in de beugelriem. Ik ben ermee nog nooit ongewenst een beugel kwijt geraakt. Ik ben dan wel dressuurruiter, maar geloof me als ik zeg dat het paard wat ik toen reed heel wat rare capriolen uitgehaald heeft. Ik heb er ook (laag, tot ca. 1 m) mee gesprongen aan mono beugelriemen. Mijn paard sprong bij een hindernis van 60 cm gerust boven de staanders uit terwijl hij tussen zijn knieën door naar de hindernis keek :brr: .

Ze gaan los als je beugel een bepaalde hoek maakt ten opzichte van de clip. Als je heel erg je onderbeen afsteekt, ongeacht of dat nou bij dressuur of springen is, zal de clip los gaan. Ik heb inderdaad wel eens mensen zien springen waarbij het onderbeen boven de hindernis een hoek van bijna 90 graden maakt met de buik van het paard. Dan zul je inderdaad een beugel verliezen (wel een goede manier om je zit te verbeteren :+ ).

Ik heb ze momenteel werkloos in de kast liggen omdat ik nog maar 1 paard heb en 1 zadel gebruik. Ik weet niet waar je woont? Als je in de buurt woont mag je ze wel een maandje komen uitproberen.