Een niet dwingend dressuurzadel, waar moet ik zoeken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 11:26

SimoneX schreef:
Ik heb een Kentaur Ithaka. Niet dwingend en met verplaatsbare kniewrongen. Is een niet al te duur zadel en ik persoonlijk vind het heerlijk zitten.

Ja deze wilde ik ook aanraden idd!

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 11:40

De prestige top dressage is er alleen in hele maten, 17 of 18 inch.
Qua zit is dat echt een groot verschil. De 18 heeft een bredere zit. Ik had niet wat Avalanche beschrijft, maar kreeg direct last van mijn heupen.

Idefix, wat voor zadel is dat? Ben erg benieuwd. Niet dat ik nu op zoek ben naar een nieuw zadel, maar het klinkt erg goed.

Joki

Re: Een niet dwingend dressuurzadel, waar moet ik zoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 11:51

Ik ben gek op Passier zadels vanwege de ongedwongen zit. Ik heb zelf nu een hubertus schmidt en had hiervoor de GG. Als ik ooit een nieuwe moet dan wordt het waarschijnlijk de compact maar zeker weer een Passier

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 11:59

Van welk merk is je springzadel?
Daaruit kun je samen met een zadelpasser eerst eens proberen uit te vinden wat voor soort zitting bij je past.
Passier GG is inderdaad een fijn zadel maar ik rij me daarin kapot. Dat heeft niets met het zadel te maken maar met mijn lichaam. Als je eerst een idee hebt van het soort opbouw dan kun je wat gerichter zoeken.
Wel zul je voor jouw soort type paard waarschijnlijk moeilijker slagen bij de Italiaanse en Franse zadels. Dat is ook iets om in het achterhoofd te houden.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-23 13:04

Sizzle schreef:
Van welk merk is je springzadel?
Daaruit kun je samen met een zadelpasser eerst eens proberen uit te vinden wat voor soort zitting bij je past.
Passier GG is inderdaad een fijn zadel maar ik rij me daarin kapot. Dat heeft niets met het zadel te maken maar met mijn lichaam. Als je eerst een idee hebt van het soort opbouw dan kun je wat gerichter zoeken.
Wel zul je voor jouw soort type paard waarschijnlijk moeilijker slagen bij de Italiaanse en Franse zadels. Dat is ook iets om in het achterhoofd te houden.

Heb een Ikonic eventing zadel met MW boom. Maar ook een Prestige Versailles met 33 boom.
Paard is rond geribt met schoft

Passier ben ik idd bang dat dat minder bij mn paard past. Mijn vorige paard had een passier en daar zat ik wel prima in.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 13:09

Er is eigenlijk niet zoiets als "past minder bij mijn paard". Geen enkel zadel past "af fabriek" 100%.
Koop een zadel van een kwalitatief netjes merk waar jij goed in zit, wat enigszins in de buurt komt van passen (mn. boombreedte).

En daarna laat je gewoon een GOEDE zadelmaker komen die het geheel goed passend op je paard kan krijgen. Je weet wel, een échte ambachtsman/vrouw, die zelf zadels kan maken 'from scratch'.
(dat is een ander slag mensen dan zadelverkopers).

Je zit te ver weg, maar hier in het Noorden ken ik een paar mensen die dat serieus goed kunnen en heel niet zo duur zijn. Die zullen er in Brabant ook wel zijn. En dan is zo'n Passier GG een hele goede, haalbare optie.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 14:28

Als je de kans hebt zou ik equipe eens proberen. En als je budget het toelaat. Ik heb daar m’n spring zadels van en kan ook op weinig dressuur zadels lekker zitten door korte ronde benen maar deze zijn echt heel fijn en ongedwongen voor mij.
Zaldi is genoemd en kan ook een goede kanshebber zijn denk ik! Succes met je zoektocht

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 14:35

Dees schreef:
Er is eigenlijk niet zoiets als "past minder bij mijn paard". Geen enkel zadel past "af fabriek" 100%.
Koop een zadel van een kwalitatief netjes merk waar jij goed in zit, wat enigszins in de buurt komt van passen (mn. boombreedte).

En daarna laat je gewoon een GOEDE zadelmaker komen die het geheel goed passend op je paard kan krijgen. Je weet wel, een échte ambachtsman/vrouw, die zelf zadels kan maken 'from scratch'.

Je zit te ver weg, maar hier in het Noorden ken ik een paar mensen die dat serieus goed kunnen en heel niet zo duur zijn. Die zullen er in Brabant ook wel zijn. En dan is zo'n Passier GG een hele goede, haalbare optie.

De boom is toch echt bepalend voor hoe een zadel op een paard kan passen, dus zelf een zadel kopen wat 'in de buurt komt', dat gaat hem niet worden. En al helemaal niet als je boombreedte als belangrijkste factor neemt. De meeste zadels zijn tegenwoordig in breedte te veranderen in een pers bijvoorbeeld, de vorm van de boom over de lengte ga je niet kunnen veranderen.
Beter met een goede zadelmaker een geschikte boom zoeken bij een maatwerk merk en die verder opbouwen met geschikte kussens, wrongen etc.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 15:07

Janneke2 schreef:
IrishDraught schreef:
[ [url=m/NrmEpc.png]Afbeelding[/url] ]

Hier is het beeld wel duidelijk. Bovenlijf naar voren. Niet op billen

Is dit zadel niet gewoon te klein voor je...?

En ik ben ouderwets: een dressuurzadel hoeft geen kniewrongen te hebben.

Ik rijd trouwens op een 18' zadel met teruggesneden kussens.

Dit eigenlijk... :o Ik heb een Prestige Lucky dressage (ben een kleintje) en heb slechte... Wel alles eigenlijk. :+ Dus gedwongen zit werkt niet bij mij. Maar jouw zadel is imo gewoon te klein voor jou.

Tenzij Devoucoux het over een hele andere boeg gegooid heeft zou ik dat niet echt zadels met een ongedwongen zit noemen. :o

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 15:44

Bowo schreef:
Dees schreef:

De boom is toch echt bepalend voor hoe een zadel op een paard kan passen, dus zelf een zadel kopen wat 'in de buurt komt', dat gaat hem niet worden. En al helemaal niet als je boombreedte als belangrijkste factor neemt. De meeste zadels zijn tegenwoordig in breedte te veranderen in een pers bijvoorbeeld, de vorm van de boom over de lengte ga je niet kunnen veranderen.
Beter met een goede zadelmaker een geschikte boom zoeken bij een maatwerk merk en die verder opbouwen met geschikte kussens, wrongen etc.

Je hebt gelijk als je zegt dat de boom geschikt voor eeen Quarter niet gaat passen op die van een Europese warmbloed, net zo min als de boom geschikt voor een ezel niet past op de rug van een olifant.

Maarrrrrr... het gaat hier om een Europees warmbloedpaard en TS noemt merken die zadels maken voor Europese warmbloedpaarden, in types die gemaakt zijn voor Europese warmbloedpaarden. Zo'n boom is, afgezien de breedte ervan, in 99% van de gevallen gewoon geschikt. En het gaat om Engelse zadels die hun pasvorm helemaal niet uitsluitend ontlenen aan de vorm van de boom maar waarbij de kussenvulling en kussenvorm een heel groot deel van het echt passen uitmaakt.

Oftewel - je toevoeging aan dit topic is eentje uit de categorie 'muggezifterij' en eigenlijk de reden waarom veel mensen zo panisch doen over pasvormen van een Engels zadel.
Haal er gewoon een écht goede zadelmaker bij en je zult zien... er is geen reden voor paniek. Het gaat gewoon passen.

Er is meer reden om kritisch te zijn op met welke zadelmaker je in zee gaat, dan welk zadel je koopt.
Een echt goede zadelmaker kan ook heus de boomvorm aanpassen, zowel in de breedte als in de spanning.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 16:03

Nee, een heel goede zadelmsker gaat niet een nieuw zadel volledig strippen om er nieuwe banden op te spannen. Dat slaat ook nergens op, dan bouw je liever gelijk een nieuw zadel.

Aan een vaste kunsstof boom valt sowieso al niets te spannen. Bij Stübben worden er vaak leren blokjes onder geplakt als het wat rechter moet.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 16:55

Eens met Dees, die ervaring deel ik. En die goede zadels zijn goed omdat die bomen op heel veel paarden goed liggen. Kieffer was vroeger een goed merk, en je kon bijna op ieder paard een Kieffer leggen en zo wegrijden :) en dat is nog steeds zo.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 17:11

Ik las het en dacht direct, het anky zadel wat ik heb liggen. Tot je zei die zit niet lekker. Welke uitvoering heb je geprobeerd? Ik heb er 1 met verwisselbare boom en die zit zo lekker. Ik heb rug problemen waardoor een gedwongen zit mij veel pijn geeft, bij deze heb ik 0 problemen. Vandaag op een jc gezeten en die zat ook ongedwongen. Met lange bovenbenen is het heel lastig. Ik ben zelf ook 1.83 en het is al snel te kort.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 18:06

IrishDraught schreef:
Janneke2 schreef:

Is dit zadel niet gewoon te klein voor je...?

En ik ben ouderwets: een dressuurzadel hoeft geen kniewrongen te hebben.

Ik rijd trouwens op een 18' zadel met teruggesneden kussens.

Ik heb broekmaat 36 en dit is een 17,5 inch. Denk dat beeld wat vertekend omdat ik dus niet ga zitten omdat mn bovenbeen mn bovenlijf naar voren brengt

Je broekmaat is niet zo relevant, de lengte van je dijbeen wel.
Als je knieën bij de wrongen komen en die wrongen maken dat je alleen achterin het zadel kunt zitten,
dan snap ik 'dat je bovenbeen je bovenlichaam naar voren brengt'.

En dan heb je meer inch nodig tussen knie/wrong en diepste punt van het zadel.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-23 19:21

Sorry kwam in de knoei met de quotes

Het gaat hier om een Irish Draught en ja dat is een Europese warmbloed maar wel een ander paard dan Kwpn. Breder, meer schouder wel schoft.

Er zijn gewoon types zadel die hier iets minder mooi op passen en met kopijzer verbreden alleen kom je er dan niet.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 19:24

De Ainsley Vanguard is/was inderdaad een fantastisch zadel! <3 Helaas paste het niet op mijn eigen paard en kon ik er alleen op rijden met het paard van een oud-stalgenootje.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 19:26

Ik had dit ook. Heb nu een hulsebos met heel weinig wrong

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 19:52

Janneke2 schreef:
Je broekmaat is niet zo relevant, de lengte van je dijbeen wel.
Als je knieën bij de wrongen komen en die wrongen maken dat je alleen achterin het zadel kunt zitten,
dan snap ik 'dat je bovenbeen je bovenlichaam naar voren brengt'.

En dan heb je meer inch nodig tussen knie/wrong en diepste punt van het zadel.

Correct. Dit is waarom ik een voorkeur heb voor Franse en Italiaanse merken, die over het algemeen een korter draagvlak hebben. Ik zit fijn in een 18 inch normaal gezien. Welke maat ik ook heb (dat wisselt nog weleens :') )

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 19:53

ik heb als springruiter van oorsprong hetzelfde probleem gekend met dressuurzadels. Ik ben na zo'n 20 zadels uitproberen op een ouder hulsebos uitgekomen. Een anky zadel kon ik ook fijn inzitten. En een kieffer lech profi vond ik eigenlijk nog het lekkerst zitten, maar die was te smal voor mijn paard. De rest was snel te dwingend/te dikke wrong

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 19:56

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 19:59

Avalanche schreef:
Weer Kieffer he :D

TS, dan zou je ook aan deze kunnen denken:
https://www.dehertoghe-lydia.be/nl/webs ... del-zwart/

Kramer heeft ook Kieffer. Is wel een fijn modelletje en deze hebben wel een veel breder kussenkanaal dan ze vroeger hadden :)

Ik heb ooit een Kieffer gehad. Op t ene paard zat het heerlijk op t andere paard vreselijk. Hoewel het op beide paarden paste. Dat kan echt bij Kieffer ook.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 20:05

Klopt, ik had er een vroeger, en die kon ik zo overal op leggen, gekke ding paste echt altijd :D maar op het ene paard was het idd wel fijner dan op het andere :j

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 20:10

Kieffer is heel moeilijk aan te passen als het net niet goed zit. Heel weinig ruimte in het kussen om met de vulling te spelen en tegenwoordig zit alles vastgelijmd ipv genaaid.
Bij een brede schoft klemt hij heel vaak. Veel Duitse ruitersportzaken hebben ze niet eens meer in de winkel.

Niets tegen het zitcomfort overigens. Mijn eerste zadel was ook een Kieffer en dat was echt een fijn zadel.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 08-01-23 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 20:12

Vroeger werd dat idd genaaid, je kon ook alles loshalen en terug vast naaien.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 20:13

Ik rij m’n doos echt kapot aan een Kieffer.
Beugelophanging zit denk ik ook te ver naar voren:. Terwijl ik vroeger wel heel fijn zat in een stubben maestoso.

Lastige is dat je eigenlijk alles dus moet proefrijden.