SimoneX schreef:Ik heb een Kentaur Ithaka. Niet dwingend en met verplaatsbare kniewrongen. Is een niet al te duur zadel en ik persoonlijk vind het heerlijk zitten.
Ja deze wilde ik ook aanraden idd!
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sizzle schreef:Van welk merk is je springzadel?
Daaruit kun je samen met een zadelpasser eerst eens proberen uit te vinden wat voor soort zitting bij je past.
Passier GG is inderdaad een fijn zadel maar ik rij me daarin kapot. Dat heeft niets met het zadel te maken maar met mijn lichaam. Als je eerst een idee hebt van het soort opbouw dan kun je wat gerichter zoeken.
Wel zul je voor jouw soort type paard waarschijnlijk moeilijker slagen bij de Italiaanse en Franse zadels. Dat is ook iets om in het achterhoofd te houden.
Dees schreef:Er is eigenlijk niet zoiets als "past minder bij mijn paard". Geen enkel zadel past "af fabriek" 100%.
Koop een zadel van een kwalitatief netjes merk waar jij goed in zit, wat enigszins in de buurt komt van passen (mn. boombreedte).
En daarna laat je gewoon een GOEDE zadelmaker komen die het geheel goed passend op je paard kan krijgen. Je weet wel, een échte ambachtsman/vrouw, die zelf zadels kan maken 'from scratch'.
(dat is een ander slag mensen dan zadelverkopers).
Je zit te ver weg, maar hier in het Noorden ken ik een paar mensen die dat serieus goed kunnen en heel niet zo duur zijn. Die zullen er in Brabant ook wel zijn. En dan is zo'n Passier GG een hele goede, haalbare optie.
Janneke2 schreef:IrishDraught schreef:[ [url=m/NrmEpc.png]Afbeelding[/url] ]
Hier is het beeld wel duidelijk. Bovenlijf naar voren. Niet op billen
Is dit zadel niet gewoon te klein voor je...?
En ik ben ouderwets: een dressuurzadel hoeft geen kniewrongen te hebben.
Ik rijd trouwens op een 18' zadel met teruggesneden kussens.
Bowo schreef:Dees schreef:Er is eigenlijk niet zoiets als "past minder bij mijn paard". Geen enkel zadel past "af fabriek" 100%.
Koop een zadel van een kwalitatief netjes merk waar jij goed in zit, wat enigszins in de buurt komt van passen (mn. boombreedte).
En daarna laat je gewoon een GOEDE zadelmaker komen die het geheel goed passend op je paard kan krijgen. Je weet wel, een échte ambachtsman/vrouw, die zelf zadels kan maken 'from scratch'.
(dat is een ander slag mensen dan zadelverkopers).
Je zit te ver weg, maar hier in het Noorden ken ik een paar mensen die dat serieus goed kunnen en heel niet zo duur zijn. Die zullen er in Brabant ook wel zijn. En dan is zo'n Passier GG een hele goede, haalbare optie.
De boom is toch echt bepalend voor hoe een zadel op een paard kan passen, dus zelf een zadel kopen wat 'in de buurt komt', dat gaat hem niet worden. En al helemaal niet als je boombreedte als belangrijkste factor neemt. De meeste zadels zijn tegenwoordig in breedte te veranderen in een pers bijvoorbeeld, de vorm van de boom over de lengte ga je niet kunnen veranderen.
Beter met een goede zadelmaker een geschikte boom zoeken bij een maatwerk merk en die verder opbouwen met geschikte kussens, wrongen etc.
IrishDraught schreef:Janneke2 schreef:
Is dit zadel niet gewoon te klein voor je...?
En ik ben ouderwets: een dressuurzadel hoeft geen kniewrongen te hebben.
Ik rijd trouwens op een 18' zadel met teruggesneden kussens.
Ik heb broekmaat 36 en dit is een 17,5 inch. Denk dat beeld wat vertekend omdat ik dus niet ga zitten omdat mn bovenbeen mn bovenlijf naar voren brengt
Janneke2 schreef:Je broekmaat is niet zo relevant, de lengte van je dijbeen wel.
Als je knieën bij de wrongen komen en die wrongen maken dat je alleen achterin het zadel kunt zitten,
dan snap ik 'dat je bovenbeen je bovenlichaam naar voren brengt'.
En dan heb je meer inch nodig tussen knie/wrong en diepste punt van het zadel.
Avalanche schreef:Weer Kieffer he![]()
TS, dan zou je ook aan deze kunnen denken:
https://www.dehertoghe-lydia.be/nl/webs ... del-zwart/
Kramer heeft ook Kieffer. Is wel een fijn modelletje en deze hebben wel een veel breder kussenkanaal dan ze vroeger hadden