Welke zweetdeken neemt echt goed vocht op.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 13:24

SjonnieZ schreef:
Ik heb naast de eerder vermelde zweetdekens juist wel een bucas smartex. Helemaal nat gooi ik hem nooit op maar vind het juist prettig dat het laatste restantje zweet na de zweetdeken er ook nog uitgewerkt wordt door de deken.
Hetzelfde geldt trouwens voor het gezweet dat ontstaat als meneer met z’n maten de boel op stelten zet.

Ik gebruik dus idd eerst een zweetdeken en pas als paard bijna of helemaal droog is gooi ik de smartex op. Maar het is ook fijn als ze idd eens gek doen. Of als we natgeregend zijn buiten.

Maar opgooien meteen na het zweten, nee.

Kendra

Re: Welke zweetdeken neemt echt goed vocht op.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 13:30

Over dure zweetdekens: ik heb een gewone 100% wollen ‘mensendeken’ van de kringloop. Kostte haast niks. Ik doe er een singel om. Paard binnen een half uur droog…

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 14:05

Mijn wollen deken, wel echt zweetdeken, was ook echt niet duur. En gaat ook heel snel idd, als ik hem niet op doe wanneer het te warm is. Paard moet wel afgekoeld zijn en de temperatuur niet te hoog, maar goed voor elke zweetdeken moeten ze eigenlijk toch eerst wat afkoelen ipv meteen opgooien zonder cooling down.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 14:33

Ik doe ook eerst de wollen zweetdeken op voor ik mijn power turnout met staydry voering er op gooi. Stinken gaan ze overigens toch wel. Er zit ook een anti bacteriele werking op, voor zover dat geen verkooppraatje is. Ik vind deze deken in ieder geval niet erger stinken dan mijn regendeken zonder voering..

Mijn wollen deken heb ik op marktplaats gekocht voor 14 euro.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 15:24

Dreamboy schreef:
Maddy_Paola schreef:
Kan er in je amigo een liner? Van horseware heb je namelijk wel de airmax liner, die geeft dezelfde werking als de stay dry voering.

Ja dat kan. Ik ga eens even zoeken. Dank je.

Dit is absoluut niet hetzelfde als de staydry. Ook kwamen er hier schuurplekken door de mesh stof.

lovee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 15:33

Ik heb al jaren de scapa zweetdeken, heel fijn ding!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 16:00

SjonnieZ schreef:
Ik heb naast de eerder vermelde zweetdekens juist wel een bucas smartex. Helemaal nat gooi ik hem nooit op maar vind het juist prettig dat het laatste restantje zweet na de zweetdeken er ook nog uitgewerkt wordt door de deken.
Hetzelfde geldt trouwens voor het gezweet dat ontstaat als meneer met z’n maten de boel op stelten zet.

Dat doet elke goed ademende deken.

Daar heb je dat fleece laagje niet voor nodig, maar een ademende buitenkant.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 16:50

Ik vind de Rambo cosy heel fijn voor koudere dagen (is dezelfde stof als de new market lijn) en de Harry’s horse teddy verbazingwekkend fijn ook, die is iets dunner. Voor op stal heb ik ook de Kentucky vierkanten ‘wollen’ deken. Dezelfde eigenschappen als wol zeggen ze maar minder nadelen, die werkt ook echt fijn met een singeltje erom en gebruik hem ook als stap deken op concours enz. Voor warmer weer maar net te fris heb ik een greenfield thermatex, hele fijne luchtige deken maar toch snel drogend en fijn. :j
Had ook moeite om fijne te vinden maar met deze collectie kan ik alle kanten uit (2 paarden) en heb ik altijd wat achter de hand als er een 2e deken nodig is na extreem nat of wassen.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 20:22

Ik heb de rambo Dry Rug besteld, ben benieuwd

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 20:38

Dreamboy schreef:
Ik ben mij aan het orienteren voor een zweetdeken. Aangezien mijn paard 24/7 buiten loopt is het belangrijk dat de deken echt goed vocht op neemt zodat hij zijn winterdeken weer snel op kan. Uiteraard wordt hij ook goed uit gestapt. Wie heeft de tip voor een goede prijs / kwaliteit verhouding?

Als je paard ongeschoren is kun je hem ook op een beschutte plek zonder deken even laten staan of even aan de hand droog stappen.De vacht doet dan het werk.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-22 21:08

Popstra schreef:
Dreamboy schreef:
Ik ben mij aan het orienteren voor een zweetdeken. Aangezien mijn paard 24/7 buiten loopt is het belangrijk dat de deken echt goed vocht op neemt zodat hij zijn winterdeken weer snel op kan. Uiteraard wordt hij ook goed uit gestapt. Wie heeft de tip voor een goede prijs / kwaliteit verhouding?

Als je paard ongeschoren is kun je hem ook op een beschutte plek zonder deken even laten staan of even aan de hand droog stappen.De vacht doet dan het werk.

Maar duurt het dan niet heel lang voor hij droog genoeg is? Hij is inderdaad niet geschoren maar staat dit jaar wel voor het eerst met een deken op.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 22:53

De vacht zal wat langer nat blijven maar dan is de huid vaak al droog.

En mocht je een fijne deken op willen die handig is om je paard weer vlot nog wat nat buiten te zetten dan is idd de Smartex ideaal om je paard onder te zetten. Deze dekens zijn er in verschillende diktes. Goede kwaliteit. Ik heb ze zelf ook op mijn paarden liggen.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-22 23:37

Popstra schreef:
De vacht zal wat langer nat blijven maar dan is de huid vaak al droog.

En mocht je een fijne deken op willen die handig is om je paard weer vlot nog wat nat buiten te zetten dan is idd de Smartex ideaal om je paard onder te zetten. Deze dekens zijn er in verschillende diktes. Goede kwaliteit. Ik heb ze zelf ook op mijn paarden liggen.

Ja, maar dan moet ik allemaal nieuwe dekens gaan kopen. Ik heb net een aantal Amigo Bravo's aangeschaft en die zitten qua pasvorm eindelijk goed. Dat ga ik dus sowiezo niet doen. Eventueel wil ik die Rambo dry rug deken wel kopen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 02:58

Als je paard heel erg zweet kan je ook een baantje scheren. Dat scheelt ook vaak al behoorlijk.

Eerst scheerde ik ze helemaal en dan stapte ik ze wel op adem met een zweetdeken en dan andere zweetdeken, verzorgen en deken van dikte weer erop.

Daarna alleen een hals of baan uitgeschoren en gewoon goed op adem en temperatuur en dan de deken weer op. De binnenkant is dan wel na de gedragen periode wat goor, maar wassen doet de rest. Ik spoot altijd de binnenkant met de hoge druk schoon en deed niks met de buitenkant.

Het is jaren goed gegaan om de dekens er zo op te gooien, diverse diktes en merken bij verschillende paarden. Maar dus echt wel na goed op adem en temperatuur. Niet dat ze gaan nadampen.

Nu doe ik zweetdeken op en laat ze even rondlopen of doe daar de 0 gram even overheen. Afhankelijk van hoe laat het is, lopen ze daar even of iets langer mee en dan wisselen voor de dikkere deken.

De echt wollen dekens zijn mooi en doen het goed, maar ik vind ze ook zwaar en onhandig en slecht drogen in de schuur.
Heb ook 2 met teddy wolfleece en die vind ik voor de winter wel fijn.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-22 09:47

Superpony,dat is inderdaad ook nog een idee, die baan scheren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 10:19

En belangrijk is wel om altijd eerst af te koelen zonder deken. Daar waarschuwen verschillende dierenartsen voor anders is het slecht voor de spieren. Dus uitstappen zonder deken en daarna eerst op stal uit de wind laten afkoelen zonder deken. Als ze niet meer zo uitdampen dan zijn ze pas afgekoeld en kan de zweetdeken op.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-22 10:29

Spenk schreef:
En belangrijk is wel om altijd eerst af te koelen zonder deken. Daar waarschuwen verschillende dierenartsen voor anders is het slecht voor de spieren. Dus uitstappen zonder deken en daarna eerst op stal uit de wind laten afkoelen zonder deken. Als ze niet meer zo uitdampen dan zijn ze pas afgekoeld en kan de zweetdeken op.

Uitstappen doe ik sowiezo. Op stal wordt lastig want ze lopen 24/7 buiten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 13:32

Het is eigenlijk niet het uitstappen, maar het uitrijden wat veel mensen niet doen. Hard werken en alles losgooien en rondjes gaan stappen is best een flinke overgang en zie je nog veel.
Maar eigenlijk moet je net als je warming up ook echt een goede cooling down doen. Als ik uiteindelijk ga stappen en merk dat ze nog iets te zwaar ademen bijv, pak ik ook weer nog even een drafje. Dan was mn cooling down niet goed.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-22 13:54

superpony schreef:
Het is eigenlijk niet het uitstappen, maar het uitrijden wat veel mensen niet doen. Hard werken en alles losgooien en rondjes gaan stappen is best een flinke overgang en zie je nog veel.
Maar eigenlijk moet je net als je warming up ook echt een goede cooling down doen. Als ik uiteindelijk ga stappen en merk dat ze nog iets te zwaar ademen bijv, pak ik ook weer nog even een drafje. Dan was mn cooling down niet goed.

Tegen de tijd dat ik weer ga rijden is het alweer lente. Voorlopig zal het vooral longeren en grondwerk zijn. Maar inderdaad, een goede warming up en cooling down zijn heel belangrijk. Zo heb ik het vroeger ook geleerd. Iets wat je tegenwoordig niet heel veel meer ziet.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-22 15:23

Zojuist de Rambo dry rug besteld. Hopelijk doet deze wat hij belooft.

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 18:49

Dreamboy schreef:

Wil je ons op de hoogte houden? Ben ook wel benieuwd naar de pasvorm van deze :o
Ik heb vandaag een race-streep geschoren, eens kijken hoe dat helpt 8-)

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-22 19:17

lieke2 schreef:
Dreamboy schreef:

Wil je ons op de hoogte houden? Ben ook wel benieuwd naar de pasvorm van deze :o
Ik heb vandaag een race-streep geschoren, eens kijken hoe dat helpt 8-)

Zal ik zeker doen.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-22 19:18

Dreamboy schreef:

Ik heb vandaag een race-streep geschoren, eens kijken hoe dat helpt 8-)[/quote]

Zal ik zeker doen.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 19:46

Dreamboy schreef:

Die krijg ik vanavond ook binnen ;)

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-22 19:53

Cinnepin schreef:
Dreamboy schreef:

Die krijg ik vanavond ook binnen ;)

Ik ben benieuwd.