Zadelzoektocht met bekkeninstabiliteit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 18:52

office schreef:
Met een veelzijdigheidszadel zit je totaal anders dat zou ik toch ook een keer proberen misschien is dat wel comfortabel.

Ik heb op de pony van onze dochter die ik ook geregeld rijd een wintec liggen, vzh. Bij mij schiet het standaard in mijn heup na de eerste meters draven. Ik zou dat dus niet perse aanraden bij bekken klachten. Op ons grote paard ligt een Kentaur Elektra. Daar kan ik fijn op zitten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 21:42

rsstables schreef:
Ik heb een kunstheup en rijdt professioneel. Ik had altijd veel pijn in mijn heup en si, soms kon ik gewoon niet meer lopen. Sinds ik n erreplus connect mono heb kan ik veel meer paarden rijden per dag. Geeft je steun zonder je vast te zetten en je knie ligt verder naar voren zodat er geen druk op je heup komt.

Dat geeft maar aan hoe persoonlijk het is.
20 minuten op een Erreplus en ik verging van de pijn in mijn heupen :D

beline1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 22:56

Ik heb een paar jaar geleden een wervel gebroken, en kon echt niet gedwongen in een houding zitten.
Maar had als 50+ wel graag een beetje wrong, vooral om op buitenrit iets steviger te blijven zitten bij onverwachte acties.
Probleemloos 3 uur achter elkaar in het zadel, en geen rugpijn.
Albion Revelation, mono en keuze in lengte v.d. wrong, en een extra kussentje zodat je de ruiterspier (ik wist eerst niet eens dat ik die had) beter ontspant.
Country Mill in Nijkerk heeft veel zadels op voorraad en hebben een rijhal, en ook 2e hands zadels.

xVera94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-23 18:51

Bedankt weer voor alle tips!! *\o/* Het zorgt ervoor dat ik iets meer overzicht kan houden in de mogelijkheden.

Ook de centered riding / zitles tips neem ik zeker mee!! Wel wil ik aangeven dat de opmerking "het is altijd leuk om een nieuw zadel te mogen uitzoeken" me wel raakt, hoewel kan ik me indenken dat dat echt niet zo bedoeld is ;-). Ik kom uit een behoorlijk ziektetraject en helaas komen mijn klachten voort uit medicatiegebruik. Mijn zadel is relatief nieuw en wil ik het liefst houden; het is een superfijn zadel en ligt als een huis op mijn paard. Ik heb er bijna een jaar over gedaan met training naast & op het paard en verschillende soorten therapie om onder ogen te komen dat mijn huidige zadel mij gewoon echt niet meer past / gaat passen en verder herstel in de weg staat.

Momenteel heb ik geprobeerd:
- alle Tribal mono's (wrongen niet passend)
- alle Bates zadels (zetten mijn bekken niet in een neutrale stand)
- alle Passier zadels (zitten voor mij niet prettig; erg hard en weinig support)
- Harry Dabbs Allure & Evolution (op de laatste huilend afgestapt vanwege de wrongen helaas)
- Een Jeffries (geen idee welke variant: diepte was goed, wrong niet passend)
- Erreplus connect mono (schuif ik enorm in ivm de grootte, maar kleiner is waarschijnlijk geen optie ivm de wrongen)

De Erreplus is de enige op het misschien lijstje, maar eigenlijk ook geen optie.

Ik ben met mijn zadelmaker in gesprek of evt een dubbel zweetblad toch een mogelijkheid kan zijn. Dit omdat ik nu iedere keer tegen die gigantische wrongen aanloop die voor mij telkens nét niet lekker geplaatst zijn :') Ik heb me laten vertellen dat met een dubbel zweetblad je met een "oké" geplaatste wrong ook nog weg kan komen, terwijl op een monoblad dat toch nog een stukje secuurder komt.

Op het "te proberen lijstje" staan:
- Albion revelation
- Amerigo
- Ikonic mono (waarschijnlijk te breed, maar in ieder geval een mono zonder enorme wrongen)

Een aantal merken vallen helaas af vanwege de bouw van mijn paard. Bijv. Fairfax, Aviar, Prestige gaan hem om die reden niet worden.
En zo gaat de zoektocht verder... :+

immii_clarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 19:16

Nibbit

Re: Zadelzoektocht met bekkeninstabiliteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 19:25

Waarom wil je eigenlijk monoblad?

xVera94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-23 19:54

Dankjewel immii! Ziet er inderdaad uit als een optie.

@ Nibbit: door meerdere zadelmakers wordt aangegeven dat dat voor mijn paard eigenlijk een betere optie is ivm bewegingsvrijheid. Hij heeft een behoorlijk ontwikkelde trapezius & triceps.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 20:35

Snap ik, ik wil op dit paard ook niets anders als monoblad. En vind het zelf ook erg fijn.
Maar zoals je al merkt is het zo enorm persoonlijk. Gewoon echt lastig en het kan echt pijn doen als het geliefde zadel je ineens pijn doet :=

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 20:39

En Graziozo al geprobeerd? Was voor mijn pijnlijke bekken (en ik ben hypermobiel) echt een uitkomst.

sjouk_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 20:45

Een en deuber Amarant? Ik heb de deuber el campo al wel voorbij zien komen, maar de Amarant nog niet. Dit zadel heeft een verkort zweetblad, geen kniewrong, maar wel een dijbeen rol helemaal over de voorkant van het zadel. Breed in het zitvlak maar heel smal in de twist. Gezien de plaatsing van de rollen zit je echt in het zadel, eigenlijk alle bewegingen zijn eenvoudig uit te zitten (daar is hij op ontworpen aangezien het meer en Hogeschool zadel is).
Maar dus niet gedwongen in waar je benen liggen.

En aangezien het het zweetblad heel kort is, hindert het, net als een monoblad, je paard niet daar.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 21:12

Zijn bij de zadels die goed zitten de wrongen niet in een kleinere variant te krijgen?

En als de wrongen zo nou komen, zou je ook een zadel (met dubbel zweetblad) met klittenband wrongen kunnen proberen. Meer vrijheid in hoe groot en waar je de wrong wil kan je niet krijgen. En als jij daar een stuk beter mee zit, is dat uiteindelijk ook beter voor je paard dan een monoblad.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 21:19

Ik weet niet of meer merken het hebben, maar ik heb toen proefgereden met een Sella met monoblad waarbij dmv een schroef de kniewrong verplaatst kon worden.
Daar zag je van de buitenkant niks van.
Ik kan me voorstellen dat andere merken ook een dergelijke oplossing hebben.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 01:57

Ik heb zelf een Harry Dabbs Allure, met verstelbare beugelriemophanging. Zou die ophanging ook al geen verschil kunnen uitmaken?
Meer en meer merken hebben dit ondertussen.
En ooit een erreplus getest waarbij je de wrongen met klitteband kon verplaatsen

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 11:46

Ik kan ook echt een Graziozo zadel aan raden.
Niet vanwege dezelfde soort klachten maar wel vanwege veel klachten (lyme).
Jose kan gratis aan huis komen om e.e.a. uit te proberen en je bent natuurlijk niets verplicht.
Heel interessant om een keer te proberen. (Indien je budget zo'n zadel ook toe laat).
Bijna alles kan op maat gemaakt worden en dit zadel is ontwikkeld naar het bekken van de vrouw.

Hoe dan ook, succes! Ik hoop dat je iets vind dat je klachten weg neemt met rijden.

xVera94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-23 12:16

Wederom bedankt voor alle meedenkende en begripvolle berichten!! Echt heel fijn! <3

Deuber Amarant heb ik helemaal geen ervaring mee; mag hier gewoon mee gestart worden bij de KNHS?

Graziozo heb ik nu al zo vaak (ook via PB) voorbij zien komen, ga ik verder naar kijken!

@ Boemel en Farjen: ik heb de Bates Artiste uitgeprobeerd waarbij inderdaad zowel de wrong als beugelophanging aangepast kon worden. Dat geeft in de details zeker verschil, probleem met dat zadel was dat de zit niet passend was: ik kon er niet met een neutrale stand bekken in zitten.

@ Bowo: je opmerking heeft me aan het denken gezet, thanks!! Als ik er zo over na denk, dan zijn er op dit moment maar weinig zadels waarbij de zit wel goed is (ook al benoem ik overal de wrongen). Dat is sowieso bij mijn Amerigo eventingzadel, en qua dressuur evt ook de Jeffries en misschien ook de Erreplus. Bij de laatste was de twist smal genoeg, maar de zit wat aan de smalle kant (mogelijk omdat het zadel te groot was, dus kan ook best zijn dat ik daardoor net verkeerd kwam te zitten met mijn zitbeenknobbels).

Ik moet mezelf ook even verbeteren richting de Harry Dabbs Evolution. Ik kreeg last vanuit de wrong, maar de twist van dit zadel (in ieder geval de variant die ik gisteren heb geprobeerd) is te breed waardoor ik ga compenseren en vervolgens komt de wrong me in de weg te zitten. Heb het eens opgemeten en deze Harry Dabbs is zo'n 4 cm breder dan mijn Amerigo.. :o

Eind deze week kan ik bij mijn zadelmaker op de bok proefzitten op een aantal zadels met dubbel zweetblad om eens te voelen. Ook kan ik via een kennis een Kingsley proberen. Daarnaast ga ik verder kijken richting een Amerigo dressuurvariant en Graziozo, Erreplus Freestyle, Albion, Acavallo.. Er zijn in ieder geval nog opties :D

sjouk_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 18:00

De deuber Amarant is helaas niet door de knhs toegestaan, de rol aan de voorkant keuren ze niet goed. Deuber heeft een modellen die wel toegestaan zijn, maar daar heb ik verder geen ervaring mee

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 18:09

Ik dacht dat Devoucoux en Childeric ook types hebben met een smalle twist. Echt ontworpen voor het vrouwenbekken. Die kunnen misschien nog op je lijstje :D

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 18:29

Devoucoux, Childeric en Antares idd. In die categorie is Prestige ook een optie :)

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 19:23

Heb je al eens een Schleese geprobeerd? Niet goedkoop, wel smalle twist en gebouwd voor vrouwenbekken. Weet niet zeker of ze monoblad hebben, wel met klittenband verstelbare wrongen.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 19:37

xVera94 schreef:
Wederom bedankt voor alle meedenkende en begripvolle berichten!! Echt heel fijn! <3

Deuber Amarant heb ik helemaal geen ervaring mee; mag hier gewoon mee gestart worden bij de KNHS?

Graziozo heb ik nu al zo vaak (ook via PB) voorbij zien komen, ga ik verder naar kijken!

@ Boemel en Farjen: ik heb de Bates Artiste uitgeprobeerd waarbij inderdaad zowel de wrong als beugelophanging aangepast kon worden. Dat geeft in de details zeker verschil, probleem met dat zadel was dat de zit niet passend was: ik kon er niet met een neutrale stand bekken in zitten.

@ Bowo: je opmerking heeft me aan het denken gezet, thanks!! Als ik er zo over na denk, dan zijn er op dit moment maar weinig zadels waarbij de zit wel goed is (ook al benoem ik overal de wrongen). Dat is sowieso bij mijn Amerigo eventingzadel, en qua dressuur evt ook de Jeffries en misschien ook de Erreplus. Bij de laatste was de twist smal genoeg, maar de zit wat aan de smalle kant (mogelijk omdat het zadel te groot was, dus kan ook best zijn dat ik daardoor net verkeerd kwam te zitten met mijn zitbeenknobbels).

Ik moet mezelf ook even verbeteren richting de Harry Dabbs Evolution. Ik kreeg last vanuit de wrong, maar de twist van dit zadel (in ieder geval de variant die ik gisteren heb geprobeerd) is te breed waardoor ik ga compenseren en vervolgens komt de wrong me in de weg te zitten. Heb het eens opgemeten en deze Harry Dabbs is zo'n 4 cm breder dan mijn Amerigo.. :o

Eind deze week kan ik bij mijn zadelmaker op de bok proefzitten op een aantal zadels met dubbel zweetblad om eens te voelen. Ook kan ik via een kennis een Kingsley proberen. Daarnaast ga ik verder kijken richting een Amerigo dressuurvariant en Graziozo, Erreplus Freestyle, Albion, Acavallo.. Er zijn in ieder geval nog opties :D

Als je Albion en Erreplus probeert, dan is het Patrick Saddlery misschien ook wat. Hier zat ik fijner in dan de Albion en kreeg ik geen last van mijn heup/lies met springen van knoeperds van wissels als mijn paard overenthousiast was.