Pijnlijke borst schoft deken alternatief halve hals

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 22:33

snowsels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 22:42

Hannanas schreef:
snowsels schreef:
Kan iemand mee kijken en mee denken? onze pony is echt niet blij met zijn deken (smartex rain (5,3). Het lijkt erop dat hij nu zoveel last krijgt van zijn schoft dat hij continu pijn ervaart en elke aanraking tot zure oren en bijtdreigingen leidt :( Is er een vergelijkbare deken met halve hals?

Heb je al een deken met schoftkussen geprobeerd?

https://www.uhg-shop.nl/nl/stormshield- ... -hals.html

[HAR] Dekens met schoftkussen ervaringen

Oei nee, nog nooit van gehoord! interessant!

snowsels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 22:49

Hannanas schreef:
snowsels schreef:
Kan iemand mee kijken en mee denken? onze pony is echt niet blij met zijn deken (smartex rain (5,3). Het lijkt erop dat hij nu zoveel last krijgt van zijn schoft dat hij continu pijn ervaart en elke aanraking tot zure oren en bijtdreigingen leidt :( Is er een vergelijkbare deken met halve hals?

Heb je al een deken met schoftkussen geprobeerd?

https://www.uhg-shop.nl/nl/stormshield- ... -hals.html

[HAR] Dekens met schoftkussen ervaringen

Wat moet ik me er precies bij voorstellen? Op de epplejeck site vind ik niets met schoftkussen als zoekterm. Uit het topic kan ik het ook niet echt opmaken :)

xSCWx

Re: Pijnlijke borst schoft deken alternatief halve hals

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 22:51

snowsels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 22:58

ah zo ja.. helpt dat ook echt tegen druk en pijn? lijkt me meer tegen schuren en oppervlakkige kwetsuren?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 22:59

Ik heb er zelf geen ervaring mee, mij lijkt het niet handig om ertussen te doen als de deken al te strak zit. Je voegt toch weer een extra laag stof toe waardoor het nog strakker trekt lijkt me. Horseware Rhino heeft mooie wug dekens.

snowsels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 23:05

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 23:36

Heb je een foto van hoe je deken zit? Want ik kan zonder het te zien en zonder het model van je paard te weten echt onmogelijk advies geven :)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 23:41

snowsels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 23:52

Afbeelding
Avalanche schreef:
Heb je een foto van hoe je deken zit? Want ik kan zonder het te zien en zonder het model van je paard te weten echt onmogelijk advies geven :)

ik had dat al geprobeerd, maar niet gelukt blijkbaar? nu wel? ik zoek betere..

snowsels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 23:58

hier iets meer ponyAfbeelding

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 00:15

Ja lastig met Bucas dekens, mijn beide paarden hebben ook last van wondjes op de schroft met Bucas dekens, maar ik ben zo’n fan van Smartex dat ik geen andere dekens wil. Mijn ene paard heeft een mega hoge schroft de ander een lage schroft, beiden hebben wondjes zonder beschermer er tussen, ondanks dat ze al de “big neck” variant hebben met extra borstverbreder voorin (het zijn Shires).

Die schoftbeschermer van de link hierboven is echt wel de moeite waard op een lager budget.
Ik gebruik zelf de lamswollen (met memory foam vulling) schroft beschermer pads van Kentucky.

https://www.dochorse.nl/kentucky-bib-schoft.html

Hier zie je (ondanks de bewogen foto) wel waarom mijn dekens trekken op de schroft.
Afbeelding

Helaas ontdekten mijn paarden dat de pads niet vast zaten en trokken ze die los bij elkaar met het kroelen. Omdat ze beiden ook een borstbeschermer onder de deken dragen, heb ik de schoft beschermers daar nu aan vast genaaid en nu hoeven we niet elke keer meer de wei af te speuren voor de pads.
Voordeel van lamswol is wel dat het waterafstotend is.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 00:31

Ik heb zo'n vermoeden dat je deken te groot is snowsels. Hij trekt aan de voorkant helemaal scheef en als ik dit zo bekijk, denk ik dat je aan de achterkant nog een heel stuk over hebt.

Dus je moet sowieso een maat kleiner. Maar ik denk ook dat het model niet ideaal is. Ik zou in dit geval kiezen voor een Amigo deken. Ik denk dat die veel mooier ligt.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 00:42

Is jouw pony een beetje rond gebouwd? Mijn ervaring is dat Bucas daar niet lekker op ligt, mijn vorige pony had hetzelfde probleem. Rhino (sowieso Horseware volgens mij) is dan wel een fijne pasvorm

snowsels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 01:20

Het deken trek idd erg scheef, pony is ook wel scheef, wordt aan gewerkt normaal. Eigenlijk is dit deken vrij klein, zit redelijk strak om zijn voorbenen en aan de staart is er niets over (5,3 op een 145 d-pony). Kleiner zou van lengte niet passen denk ik.
Hij is vrij smal gebouwd, maar wel met een ronde buik (de 5,0 deken heb ik liggen trouwens en daar bleef echt een heel stuk buik zichtbaar en ook wat van zijn achterwerk).
Hij heeft geen wondjes, maar hij is sinds zondag echt hartstikke zuur en bijterig, niet op te zadelen. Zaterdag nog prima gereden. Ik stel me voor dat het deken zo irriteert/drukt dat hij er helemaal van overprikkeld is. Het gaat dus niet om wondjes. Ik kijk eens naar de Amigo en de Rhino!

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 01:42

Ja ik kan me goed voorstellen als zo’n deken heel de dag scheef zit te drukken dat super vervelend is en je dat terug ziet in gedrag.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 08:15

En eenzelfde model maar dan met gladde binnenvoering? Dus een Bucas Irish bijvoorbeeld?
Ik heb voor mijn ruin zowel een smartex als een irish, maar die smartex doe ik bijna nooit op. Dekens zakken bij hem ook scheef (paard is scheef); de irish kan ik zo weer rechttrekken zonder het paard omver te trekken of de deken los te maken, terwijl dat met de smartex niet lukt ivm ruwere voering. Die moet ik echt los maken en opnieuw neerleggen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 09:23

Westherbeeta heeft dekens met ingenaaide schoftkussens en hebben voor mijn pony een veel fijnere pasvorm dan bucas.

snowsels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 11:50

Marije_jiplover schreef:
Westherbeeta heeft dekens met ingenaaide schoftkussens en hebben voor mijn pony een veel fijnere pasvorm dan bucas.

Weet je toevallig welk model dat je precies hebt?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 12:40

Ik heb meerdere modellen, maar weet niet exact meer welke. Wel uit het duurdere segment, maar dat is zeker het geld waard.
Heb ze nl al 5 en 6 jaar en ze zijn nog goed heel en waterdicht en warm.

Volgens mij heb ik dekens uit de Free lijn, ik heb 1 ultracozy en een aantal comfitech dynamic oid.

Meeste destijds rechtstreeks in het VK besteld, dat scheelde toen (voor Brexit) behoorlijk in de kosten.
Bovendien waren ze toen in Nederland nog heel erg weinig te krijgen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 12:45

snowsels schreef:
Marije_jiplover schreef:

Weet je toevallig welk model dat je precies hebt?

Je ziet op de weatherbeeta site zelf welke het zijn hè! Ik had er ook al geplaatst.

Agradi heeft er nu ook een in de aanbieding
https://www.agradi.nl/wb-winterdeken-co ... IAQAvD_BwE

snowsels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 13:00

Hannanas schreef:
Je ziet op de weatherbeeta site zelf welke het zijn hè! Ik had er ook al geplaatst.

Agradi heeft er nu ook een in de aanbieding
https://www.agradi.nl/wb-winterdeken-co ... IAQAvD_BwE

Die van afraid was ik idd al tegen gekomen. En ik zie nu op de site van weatherbeet dat je idd kan selecteren op 'witherrelief', top!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 13:20

Mijn Weatherbeeta Comfitec premier free heeft het inderdaad ook. Volgens mij heeft alleen de goedkope lijn het niet.

Andere optie is een "paarden-bh" borstbeschermer van Back on track of Le Mieux, die hebben vulling op de schoft.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 13:31

Voor smalle ponies is een halve hals ook best fijn.

Een paarden bh heb ik ooit geprobeerd, maar slechte ervaringen mee, die schuurde ook.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 15:10

Mijn ervaring met bucas is het past of het past niet, en bij het laatste past het ook echt niet.
Ik zou daar niet eens mee gaan aanpassen oid maar een ander merk kopen.

Meestal passen de horseware of weather Beeta dekens dan wel.