Edix zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

siskeh

Re: Edix zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 11:54

Ik vind ook niet dat je een Edix Softtree met een boomloze als Barefoot, Ghost of Trekker mag vergelijken.
Als je het al met boomloos wil vergelijken dan een startrekk-dressuur(de espaniola is al weer meer boomloos) of een Hidalgo zadel.
Maar het is juist veel meer richting boomzadel(vandaar dat ook heel veel "gewone" zadelpassers er mee werken)

Saarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 12:19

Ik heb sinds afgelopen zomer de Edix Tudor op mijn rondgeribde Haflinger met korte rug liggen. Ben er zeer tevreden over! Heb meerdere zadels gepast van Edix maar ook andere merken en deze paste bij zowel mij als mijn pony het beste. Kwaliteit heb ik niets op aan te merken tot nu toe, gebruik hem dus nu een aantal maanden maar ziet er nog uit als nieuw en is fijn in gebruik.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-22 12:21

Mocht iemand rondom Arnhem er eentje hebben die ik eens mag proef zitten?( of iets verder)

JosjeDZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 15:22

Muze schreef:
Mocht iemand rondom Arnhem er eentje hebben die ik eens mag proef zitten?( of iets verder)

Groesbeek te doen?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 15:39

pmarena schreef:
Wat een onzin zeg om te beweren dat een jong paard de stabiliteit nodig heeft van een boomzadel....
Je kan paarden prima inrijden met een boomzadel, of met een boomloze, met een flexibele... als het maar goed past voor ruiter en paard :)

Dat is precies wat ik bedoel. Zolang een jong paard nog maar weinig balans heeft is een boomloos zadel niet fijn omdat dat de onbalans versterkt. Niet alleen bij het paard, maar ook bij de ruiter/amazone. Een flexibele boom zadel kan, maar moet wel goed blijven liggen.
Bij alle zadels is het natuurlijk van belang dat het goed past. En bij een jong paard hoort daar dus bij dat je dat iedere paar maanden laat controleren door je zadelmaker. Achter de feiten aanlopen hoeft zeker niet / is gewoon slecht management.

pmarena schreef:
Een boomloos of flexibel zadel is juist ideaal om een paard mee in te rijden.
Als een boomzadel al echt goed past (vaker niet dan wel...) dan zijn er maar weinig mensen die het elke 2 maanden laten controleren en aanpassen, naarmate de bespiering van hun paard verandert. Je loopt altijd achter de feiten aan.
Hoe meer contact je hebt, hoe beter de communicatie tussen ruiter en paard kan zijn.
Als je voor de eerste keer op je paard gaat zitten en je dit goed voorbereid hebt, is meer direct op de rug zitten zodat het dier je goed kan voelen, voor een paard vaak minder spannend en eng dan wanneer je ineens "weg" bent en ergens bovenop een stijfjes zadel zit te balanceren.

Dit is echt onzin. En de rest is een aanname.
Wat een paard echt eng vindt is als jij op zn rug zit te wiebelen en het paard geen steun kan geven in zijn balans. Een beetje sensibel paard kan daar flink van aan de kletter gaan. Direct op de wervelkolom zitten is voor geen enkel paard goed.
Om een gezonde paardenrug te houden, moet de wervelkolom vrij liggen en de druk van het zadel en gewicht van de ruiter goed zijn verdeeld.
De meeste moderne zadels hebben wel een in bepaalde mate flexibele boom. Belangrijkste is dat het de wervelkolom niet in de weg zit.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 16:02

De redenen waarom je eventueel bovenop een paard zou gaan zitten wiebelen kunnen bij een boomzadel minstens zo vaak voor komen als bij een boomloos of flexibel, dus het blijft echt onzin om het zo te stellen.

Van direct op de wervelkolom zitten is ook helemaal geen sprake bij een fatsoenlijk boomloos / flexibel zadel :?
Heb je het niet over een BareBackPad ofzo...? :=

Overigens vind ik een fatsoenlijke BBP ook prima geschikt voor het eerste zadelmak maken / de eerste rondjes met een ruiter er op. Door het close-contact kun je vaak toch met meer vertrouwen die eerste rondjes maken. Omdat je als ruiter het contact behoudt en letterlijk en figuurlijk dicht bij je paard blijft.

Voor hobby-ruiters die niet per-sé een ster in het inrijden zijn en geen moeite hebben met veel tijd in de opleiding van hun paard steken en graag veel kleine stapjes maken is dat in de praktijk toch vaak fijner om wat laagdrempeliger even op hun paard te klimmen, dan meteen maar de grotere stap te nemen van op een "echt" boomzadel te gaan hobbelen :)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 18:14

Ik vond de zweetbladen van de Tudor zo kort. Je kan ze verlengen, maar weet niet of het echt meerwaarde heeft. Iemand ervaring daarmee?
Weet iemand of Edix ook testzadels heeft? Ik zou zo graag eens een buitenrit maken voor ik beslis.... Heb snel pijn in m'n rug van een zadel maar met een paar rondjes in de bak kan ik het onvoldoende testen.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 19:22

Ik heb een edix western zadel.
Ik heb er twee gehad die waren super scheef.. die ik nu heb vind ik nog steeds niet helemaal super recht naar dat is dat de tooling anders geplaatst zit. De ruggengraat etc zit wel mooi recht.
Het is dat dit het enige zadel is waar ik echt lang in kan zitten. Maar ik zou nooit weer voor edix gaan. Vind de kwaliteit toch echt niet super geweldig. Ook de riempjes die boven aan de singelophanging zitten slijten ontzettend snel, edix verkoopt ze los. En zegt dat het niet zomaar knapt..
Het zou, maar echt fijn rijd het niet altijd

Vind hem wel prachtig overigens

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-22 20:25

manzano schreef:
Ik vond de zweetbladen van de Tudor zo kort. Je kan ze verlengen, maar weet niet of het echt meerwaarde heeft. Iemand ervaring daarmee?
Weet iemand of Edix ook testzadels heeft? Ik zou zo graag eens een buitenrit maken voor ik beslis.... Heb snel pijn in m'n rug van een zadel maar met een paar rondjes in de bak kan ik het onvoldoende testen.

Becidor heeft test zadels..

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 20:31

Tnx. Had ik inmiddels gezien. Lastige is dat dat alleen kan in combi met een zadelpas sessie en die heb ik gisteren net gehad :=
Heb de passer net een bericht gestuurd om eens te informeren.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-22 20:33

Misschien kan jouw passer het voor je regelen? Bij becidor?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 18:37

Ik heb een testzadel te leen gekregen van Dana. Althans, kan hem zaterdag halen. Super blij mee!

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-22 18:41

Wat fijn!
Ik heb toch besloten m’n jonkie idd zadelmak te gaan maken met een boomloos zadel en ik neig daarvoor naar een simpele Barefoot.
Wellicht dat ik later dan overga naar edix.

JosjeDZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 19:10

manzano schreef:
Ik heb een testzadel te leen gekregen van Dana. Althans, kan hem zaterdag halen. Super blij mee!

Fijn! Ben benieuwd naar je ervaringen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 19:35

Zadelmak maken kan prima met boomloos. Ik rij mij jonge tinker vanaf het begin met een freemax. Gaat prima. Juist omwille van het makkelijk aanpassen. Hij is echt van standje smal naar kolos gegaan 3n hij ligt nog prima.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-22 19:44

Freemax wil ik ook ooit passen. Zie die ook wel tweedehands maar die pasvorm komt iets “ nauwer”, durf ik niet op de gok te kopen

valine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 20:50

Mocht iemand nog een Edix Tudor 17” hebben en er vanaf willen… ik ben op zoek :D

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 23:02

Gistermiddag de test Tudor opgehaald. Kan helaas pas dinsdag rijden. Ben heel benieuwd.
Schrok wel even van die mega dikke halfpad. Die had ik met passen nog niet gezien. Toen hadden we alleen wat inlages onder het zadel gelegd. Ben heel benieuwd hoe het voelt met die pad eronder.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 18:55

En, hoe ging het Manzano?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 19:00

lies schreef:
En, hoe ging het Manzano?

Helaas nog niet kunnen testen, want ponylief heeft zich verstapt en is niet rad :(

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 20:49

Oh balen. Beterschap! :)

Ben inmiddels ook wel enthousiast over dit zadel, voor mijn steeds veranderende rondgeribte merrie. Althans, op papier dan, want heb het nog niet in handen gehad, laat staan op gezeten. Hopelijk binnenkort een pasconsult.

Artimes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 08:48

Ik rij ook al jaren edix maar dan de Libre en Courville, vind het hele fijne zadels, kwalitatief zijn deze modellen echt heel goed en ik vind ze heel comfortabel!

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-22 09:22

Hoe vallen die qua maat?
Zie dan s en m en l staan,m is gelijk aan Barefoot 1?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 09:24

Ik lees hier even mee. Mijn merrie heeft nu de breedste boommaat in haar Thorowgood (zelfde lijn als o.a. Kent&Masters). Ze is echter nog niet uitgegroeid -O- Edix leek me ideaal, maar hoor er erg wisselende verhalen over.

Iemand die met meerdere Edix zadels in het noorden zou kunnen komen passen zou het meest ideale zijn.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 14:51

De Edix softtree gaan niet breder dan de kent en masters zadels. Heb je een Cob? of een gewone? De Cob gaat een maatje breder nog.