Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
pmarena schreef:Wat een onzin zeg om te beweren dat een jong paard de stabiliteit nodig heeft van een boomzadel....
Je kan paarden prima inrijden met een boomzadel, of met een boomloze, met een flexibele... als het maar goed past voor ruiter en paard
pmarena schreef:Een boomloos of flexibel zadel is juist ideaal om een paard mee in te rijden.
Als een boomzadel al echt goed past (vaker niet dan wel...) dan zijn er maar weinig mensen die het elke 2 maanden laten controleren en aanpassen, naarmate de bespiering van hun paard verandert. Je loopt altijd achter de feiten aan.
Hoe meer contact je hebt, hoe beter de communicatie tussen ruiter en paard kan zijn.
Als je voor de eerste keer op je paard gaat zitten en je dit goed voorbereid hebt, is meer direct op de rug zitten zodat het dier je goed kan voelen, voor een paard vaak minder spannend en eng dan wanneer je ineens "weg" bent en ergens bovenop een stijfjes zadel zit te balanceren.
manzano schreef:Ik vond de zweetbladen van de Tudor zo kort. Je kan ze verlengen, maar weet niet of het echt meerwaarde heeft. Iemand ervaring daarmee?
Weet iemand of Edix ook testzadels heeft? Ik zou zo graag eens een buitenrit maken voor ik beslis.... Heb snel pijn in m'n rug van een zadel maar met een paar rondjes in de bak kan ik het onvoldoende testen.