Mijn eerste reactie: Kan het nog gekker?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 19:31

Ayasha schreef:
Ik vrees dat mensen die hun paarden nog op ijzers zetten "omdat het hoort" niet naar een hoefschoen gaan kijken. Die doelgroep gaat deze schoen dus niet bereiken. :(:)

Ik ken werkelijk niemand die ijzers onder een paard heeft "omdat het hoort" zeker niet met de huidige prijzen voor beslag. :=

Nou zeg dat, als het kon had ik mijn paard ook blootvoets, scheelt een hoop geld... :j

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 19:34

ingvdh schreef:
faunty schreef:
ik heb geen idee wat paardnatuurlijk is ...
maar zoals avalanche omschrijft is precies wat ik bedoel, een paard wat slechte hoeven heeft die comfortabel op ijzers loopt is helemaal top. Ik doel in dit specifieke topic meer op de paarden die ijzers onder hebben "omdat alle paarden die om hebben " en het "hoort" dat is zeker in de (amateur) sport nog veel aan de hand. terwijl een paard met gezonde hoeven, die dressuurmatig wedstrijden loopt op een zandbodem echt prima en zelfs een heel stuk beter zonder ijzers kan. dat was meer mijn insteek ook kijkend naar deze hoefschoenen. als deze mensen die ijzers onder hun paard zetten dit doen "omdat het hoort en andere op stal het ook doen" dan beter een passende hoefschoen om kunnen doen met trainen dan hun paard 24/7 op 4 ijzers zetten. kunnen de voetjes de rest van de tijd lekker pompen en optimaal bloed circuleren

Waarom denkt mensen die tegen ijzers zijn nog steeds dat er mensen zijn die voor de fun ijzers onder laten zetten? Je gaat toch niet elke zoveel weken dubbel zoveel betalen voor iets wat niet nodig is?

Verreweg de meeste paarden die op een ijzer lopen hebben daar veel baat bij en niet omdat de eigenaar zo nodig mee wil doen met een of ander hype.

Die schoenen uit de openingpost hebben geen enkele functie, die laat ik dus lekker staan.

Tegen ijzers ? Waar lees jij dat ik tegen ijzers ben dan ? Ik ben voor goed gebruik van ijzers ! Heb meerdere paarden in revalidatie gehad die juist vooruit gaan met een ijzer ! Maar ze moeten goed gebruikt worden !

En ik het ook heel wat revalidatie paarden gezien die al een jaar !!! Met een blessure staan die elke 6 weken vierkant beslag krijgen ‘omdat ze dat al jaren krijgen en gewoon normaal is’ die mensen zijn er nog heel veel ! Veel meer dan wij (helaas) weten…

Ik ben niet voor of tegen ijzers, ik ben voor mits ze bijdragen aan de levenskwaliteit van het paard ! Als er maar over nagedacht wordt

En dan denk ik, maar dat is mijn gedachte, als mensen er dan toch nier over nadenken zie ik liever hoefschoenen die passen en maar een gedeelte van de tijd gebruikt worden omdat ze ‘cool’ zijn dan ijzers onder een hoef geslagen

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 19:36

DuoPenotti schreef:
Ik vond de Nike airs die mijn paard vroeger aan had toch ook wel gaaf. :D

[ Afbeelding ]

Hoe zaten die vast?

Mungbean

Re: Mijn eerste reactie: Kan het nog gekker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 19:41

Misschien kunnen de gympen ook wel over de ijzers heen <<)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 19:43

Sizzle schreef:
Misschien kunnen de gympen ook wel over de ijzers heen <<)

_O- _O-

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 19:47

Monique1963 schreef:
Hahahah ik vind het ge-wel-dig. Ik heb met al mijn paarden tot nu toe eigenlijk, (omdat mijn rijpaard van nu eindelijk eens geen gevoelige zolen heeft) met hoefschoenen gereden. De kleuren werden al feller omdat het dan makkelijker terugvindt als je ze verliest.
Dus voor mij kan het niet gek genoeg als het maar fijn zit voor je paard en als het maar blijft zitten.

Zo ver had ik nog geeneens gedacht, maar idd ja nog los van of iemand het misschien too much vind... dit soort designs ga je wel sneller terug vinden bij verlies buiten tov een zwarte schoen bv. :j

Nu zijn er altijd bedrijven die 't gewoon voor een statement doen en flink willen verdienen erop, maar dat ze idd wel al felle kleuren hebben uitgebracht is wel heel slim in dat opzicht!

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 23:43

faunty schreef:
ingvdh schreef:

Waarom denkt mensen die tegen ijzers zijn nog steeds dat er mensen zijn die voor de fun ijzers onder laten zetten? Je gaat toch niet elke zoveel weken dubbel zoveel betalen voor iets wat niet nodig is?

Verreweg de meeste paarden die op een ijzer lopen hebben daar veel baat bij en niet omdat de eigenaar zo nodig mee wil doen met een of ander hype.

Die schoenen uit de openingpost hebben geen enkele functie, die laat ik dus lekker staan.

Tegen ijzers ? Waar lees jij dat ik tegen ijzers ben dan ? Ik ben voor goed gebruik van ijzers ! Heb meerdere paarden in revalidatie gehad die juist vooruit gaan met een ijzer ! Maar ze moeten goed gebruikt worden !

En ik het ook heel wat revalidatie paarden gezien die al een jaar !!! Met een blessure staan die elke 6 weken vierkant beslag krijgen ‘omdat ze dat al jaren krijgen en gewoon normaal is’ die mensen zijn er nog heel veel ! Veel meer dan wij (helaas) weten…

Ik ben niet voor of tegen ijzers, ik ben voor mits ze bijdragen aan de levenskwaliteit van het paard ! Als er maar over nagedacht wordt

En dan denk ik, maar dat is mijn gedachte, als mensen er dan toch nier over nadenken zie ik liever hoefschoenen die passen en maar een gedeelte van de tijd gebruikt worden omdat ze ‘cool’ zijn dan ijzers onder een hoef geslagen

Is dit niet een beetje kort door de bocht? Want wie zegt dat die mensen er niet over nadenken? Je hebt alleen wel met een professional te maken, een hoefsmid dus, waar je op moet vertrouwen.

Ik persoonlijk ben ook geen enorme fan van mensen die persé ijzerloos willen, ijzers eronderuit halen en vervolgens een paard een jaar lang op zere voeten laten lopen voor ze gaan bedenken of er misschien iets anders moet.

On topic: hoewel ik geen hoefschoenen gebruik, had dit toch wel in mijn straatje gepast. Ik hou wel van wat gekkigheid :')

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 23:44

cursebreaker schreef:
Monique1963 schreef:
Hahahah ik vind het ge-wel-dig. Ik heb met al mijn paarden tot nu toe eigenlijk, (omdat mijn rijpaard van nu eindelijk eens geen gevoelige zolen heeft) met hoefschoenen gereden. De kleuren werden al feller omdat het dan makkelijker terugvindt als je ze verliest.
Dus voor mij kan het niet gek genoeg als het maar fijn zit voor je paard en als het maar blijft zitten.

Zo ver had ik nog geeneens gedacht, maar idd ja nog los van of iemand het misschien too much vind... dit soort designs ga je wel sneller terug vinden bij verlies buiten tov een zwarte schoen bv. :j

Nu zijn er altijd bedrijven die 't gewoon voor een statement doen en flink willen verdienen erop, maar dat ze idd wel al felle kleuren hebben uitgebracht is wel heel slim in dat opzicht!

En het is een errug duur grapje om die krengen, niet eens van nike, te verliezen. Er liggen in de bossen nog steeds een groene renegade en een zwarte easyboot van mij.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 07:07

Hihi, ik vind t wel grappig :D. Ik vraag me af of ze goed blijven zitten en niet gaan schuren, oid. Ik vind ze er op de foto heel losjes uitzien.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 07:21

Ik vind ze er op de foto uitzien alsof het totaal geen meerwaarde heeft voor het paard. Als het nou echt hoefschoenen zijn in een jasje zoals dit ach dan is het toch best grappig. Als ik alleen het zooltje al zie denk ik dat het na 1 ritje al helemaal versleten is lijkt haast meer een pantoffel voor paarden. :')

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 08:11

Op de website van deze schoenen staat heel groot “ COMING SOON TO LEXINGTON, KENTUCKY” wat een paarden stad in Amerika is.
dit ziet er gewoon uit als een publiciteitsstunt van deze stad. :j
De opbrengst van deze schoenen gaat naar goede doelen in de stad.
https://horsekickslex.com/

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 09:17

Monique1963 schreef:

Met van die ledjes als hij loopt, handig in het donker :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 09:26

Ik kom even binnen vallen maar Hevonen, DAT zou ik dan wel een puik idee vinden! Niet dat ik nu vaak in het donker op pad ga, maar het zou wel aantrekkelijker worden mits er goede verlichting mogelijk is.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 09:27

maava schreef:
Op de website van deze schoenen staat heel groot “ COMING SOON TO LEXINGTON, KENTUCKY” wat een paarden stad in Amerika is.
dit ziet er gewoon uit als een publiciteitsstunt van deze stad. :j
De opbrengst van deze schoenen gaat naar goede doelen in de stad.
https://horsekickslex.com/

Klopt. Ik las elders dat het gewoon als kunst wordt beschouwd. Iedere leek kan zien dat deze schoenen gewoonweg niet eens functioneel zijn. Ze sluiten totaal niet aan.

Kunst met een grappige publiciteitsstunt dus. Ik apprecieer het wel.

Vooral om dan zo'n serieuze topic te zien als dit. :') Maarja HLN is ook eenmaal niet je meest betrouwbare bron :Y)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 09:53

Ik vind ze wel leuk! Geen idee of ze net zo (goed) functioneren als een hoefschoen, maar als dat het geval is waarom dan niet? Ik denk zeker dat er een markt voor is. En als je het niets vind dan hoef je het natuurlijk niet te kopen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 09:55

_San87_ schreef:
Hihi, ik vind t wel grappig :D. Ik vraag me af of ze goed blijven zitten en niet gaan schuren, oid. Ik vind ze er op de foto heel losjes uitzien.

De basis is een gewone hoefschoen en de sportschoen wordt daarover heen vast gemaakt.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 10:46

Ayasha schreef:
Ik ken werkelijk niemand die ijzers onder een paard heeft "omdat het hoort" zeker niet met de huidige prijzen voor beslag. :=

Ik heb er daar 4 van op stal :+ wordt niks mee gedaan (oprecht niet, eens in het half jaar een ritje). Het is heel gewoon, normaal beslag, zonder medische noodzaak.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 13:09

Wat voor rare stal sta jij zeg?
Ik ken die mensen dus ook niet.
Zelfs in de sport niet omdat zoveel tegenwoordig op zand is. Vroeger moest je vaak nog wel zodat je schroeven in kon draaien.
Ik ken dus ook echt niemand die even 100 euro extra neertelt voor de leuk.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 13:30

Imo zet je een paard ook niet op ijzers om die paar uur dat je ermee rijdt.

Redenen om het wel te doen zijn bijvoorbeeld een dunne zool, en bij sommige paarden blijft die echt chronisch dun, brokkelhoeven, een slechte vorm van de hoeven, waardoor de hoef scheef afslijt, en je in een neerwaartse spiraal terecht komt.

Dat kan je voor een deel ondervangen met bekappen, maar als de hoeven slecht zijn van nature, kan een ijzer best heel veel verlichting geven voor het dagelijks leven.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 13:33

DuoPenotti schreef:
Wat voor rare stal sta jij zeg?
Ik ken die mensen dus ook niet.
Zelfs in de sport niet omdat zoveel tegenwoordig op zand is. Vroeger moest je vaak nog wel zodat je schroeven in kon draaien.
Ik ken dus ook echt niemand die even 100 euro extra neertelt voor de leuk.

Ja zelfde vraag eigenlijk. :+ Als ik die van mij er voor vanaf kon halen dan deed ik het vandaag nog, niet alleen de kosten maar ook gewoon het gezeik. Als ze geen ijzers hebben kunnen ze ook niks af trappen. Het gebeurt hier zelden (drie keer op tien jaar inmiddels) maar élke keer de dag van een wedstrijd. :roll:

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 13:39

Ik ken ze ook niet hoor, mensen die voor niks paarden op ijzers zetten. Ik ken er helaas wel enkelen die “zo natuurlijk mogelijk” willen, dus tegen ijzers zijn en inderdaad paarden laten doorlopen op slechte hoeven of met zeer pijnlijke hoeven.

On topic, wacht een jaartje en dan kun je namaak sportshoefschoenen op Ali-express bestellen.
Ik vind ze wel humor, hoewel ik niet verwacht dat ze in maat Shire beschikbaar zullen zijn/komen (ook niet in namaak)

Gelukkig hebben mijn twee Shires ook geen hoefschoenen nodig.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 14:10

Ik ken het wel van vroeger. Toen hadden we gewoon allemaal ijzers, liefst ook nog rondom. Maar dan heb ik het ook wel over meer dan 20 jaar geleden.

Sambam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 14:58

Ayasha schreef:
Ik vrees dat mensen die hun paarden nog op ijzers zetten "omdat het hoort" niet naar een hoefschoen gaan kijken. Die doelgroep gaat deze schoen dus niet bereiken. :(:)

Nou.... ik ken er toch nog genoeg :D Ook veel mensen die hun paard er niet af willen/durven halen, omdat ze nou eenmaal al hun hele leven op ijzers staan en 'niet meer zonder kunnen'.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 15:14

Ik ken ook genoeg mensen die ze er zonder gegronde reden onder hebben. Mensen weten vaak zelf niet hoe gezonde hoeven eruit horen te zien en zeker bij jonge meiden willen ze ijzers als de rest dat ook heeft.

Hoor ook weleens; ja voor buitenrijden. Maar dat houdt dan in , 5 min over straat eens in de 2 weken als ze ooit naar het bos gaan.

EN heel vaak wordt er verder niks gedaan aan de gezondheid van de hoeven. Huisvesting, voeding, goed bekapwerk wordt niet naar gekeken of veel te weinig.

Goede hoefschoenen die passen vinden en gebruiken vind ik ook nog wel een vak apart. Te vaak passen ze niet goed en dan is het ook geen geweldig middel.

Maar qua uiterlijk moet het niet uitmaken. Ik heb ook roze ijzers gezien, tja........Als ze er maar goed onder geslagen worden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 15:20

SamvdHoeven schreef:
Ayasha schreef:

Nou.... ik ken er toch nog genoeg :D Ook veel mensen die hun paard er niet af willen/durven halen, omdat ze nou eenmaal al hun hele leven op ijzers staan en 'niet meer zonder kunnen'.

Tja als ik eentje van 15 ofzo zou kopen die er al zijn hele leven op staat zou ik hem ook geen twee maanden pijn laten hebben alleen voor een principe.