Stijgbeugels waar je geen zere voeten in krijgt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Plop1997

Re: Stijgbeugels waar je geen zere voeten in krijgt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 10:07

Ik heb net als Pablo hyper mobiele enkels en ook vaak last met rijden. Ik heb sinds kort de balance beugels van Lemieux en die schelen voor mij enorm met mijn enkel die omklapt.

De tintelingen heb ik ook gehad en dit kwam bij mij door druk op de zenuw. Geen enkel materiaal of verbeterde houding had hier kunnen helpen. Wat wel helpt is dat ik nu met mijn fysio in de sportschool bezig ben met rug revalidatie. Ik heb een enorm zwakke rug dat uitstraalt naar mijn benen/ voeten en armen/handen. Paardrijden blijft natuurlijk een sport, ook als je enkel buitenritten doet wordt je in een bepaalde houding geforceerd. Hoe langer je in die houding zit hoe moeër je rugspieren worden en dat kan naar beneden gaan uitstralen en voel je het in je voeten terwijl de oorzaak bij de rug zit.

Ik ben natuurlijk geen fysiotherapeut en ken je situatie verder niet maar dit is wat bij mij de doorbraak gaf.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-22 10:23

Misschien ga ik maar eens outdoor laarzen van Ariat aanschaffen die hebben nog een extra demping in de zool. En volgens mij ook nog wat stevigheid rondom de enkels.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 10:33

Pallatin schreef:
Ik heb compositi reflex beugels…die hebben een breed en verend voetbed. Ik heb met deze beugels geen last meer gehad van m’n voeten. Heb je ook eens je schoeisel/ laarzen en sokken onder de loep genomen? Dit kan ook meespelen…

Ik kan je deze beugels ook echt aanraden, super blij mee.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 10:40

Ik snap dat je zegt dat je volkomen goed zit. Maar dat gevoel moet ergens vandaan komen door iets af te knellen.

Als je terug kijkt, zit je aan het einde van de rit ook hetzelfde als aan het begin?

Mijn zit is goed, maar ik merk wel dat ik bij een te lange rit of als ik alleen maar lui stap en klets, toch iets anders kom te zitten.

Heb zelf dan wel western zadels en heb mijn voeten sws verder in de beugels dan vroeger bij engelse beugels. Maar ik vind bijv Ariat stalschoenen juist niet fijn rijden. Ik vind ze te stroef voor in de beugels. Mijn laarzen hebben een gladde zool.

Je zou ook een ritje kunnen maken zonder beugels en kijken wat er dan gebeurt qua gevoel.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-22 10:42

superpony schreef:
Ik snap dat je zegt dat je volkomen goed zit. Maar dat gevoel moet ergens vandaan komen door iets af te knellen.

Als je terug kijkt, zit je aan het einde van de rit ook hetzelfde als aan het begin?

Mijn zit is goed, maar ik merk wel dat ik bij een te lange rit of als ik alleen maar lui stap en klets, toch iets anders kom te zitten.

Heb zelf dan wel western zadels en heb mijn voeten sws verder in de beugels dan vroeger bij engelse beugels. Maar ik vind bijv Ariat stalschoenen juist niet fijn rijden. Ik vind ze te stroef voor in de beugels. Mijn laarzen hebben een gladde zool.

Je zou ook een ritje kunnen maken zonder beugels en kijken wat er dan gebeurt qua gevoel.

Volgens mij zit in wel altijd het zelfde, maar daar ga ik vandaag even extra opletten!

De hele rit zonder beugels (vooral in het begin) durf ik niet aan, mijn paard kan nog wel eens verrassingen in petto hebben en dan heb je met beugels in net iets meer bij te brengen.

vierspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 23:23

Sommige mensen herkennen het probleem, andere helemaal niet, er wordt over de zit gesproken of over de lengte van de beugels, maar je lichamelijke gesteldheid en/of je leeftijd, ben je 16 of 61 maakt ook verschil lijkt mij?

vierspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 21:59

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 23:12

Ik herken dit ook! Iets van de laatste tijd.
Ik merk het vaak al na een uurtje. Ik denk bij mij dat het komt door mijn zooltjes. Ik draag steunzolen, maar in mijn laarzen en rijschoenen passen deze niet. Ik denk dat er door veel druk op de bal van mijn voet dan iets afgekneld wordt wat dit nare gevoel geeft. Tijd voor nieuwe rijschoenen en kijken hoe het dan gaat.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 23:20

Beugels nemen met een breder voetbed. Druk = kracht per oppervlakte eenheid.

En de mensen die roepen dat als je maar goed genoeg zit gewone beugels prima zijn, rij eens een klasse twee endurance, succes.

Beugel riemen onder het zweetblad stoppen of fenders nemen

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 01:21

Arabesk schreef:

En de mensen die roepen dat als je maar goed genoeg zit gewone beugels prima zijn, rij eens een klasse twee endurance, succes.

Ook een endurance ruiter kan slecht zitten of tijdens de rit slechter gaan zitten. Ook daar worden mensen moe.

En je pikt ook daar de mensen er tussenuit die zelf in hele goede conditie zijn en een goede zit hebben of niet.
Stoelzit bijv zie je overal, net als het krampachtige zitten. Als je jezelf dat aan went, kan je dat best een tijd volhouden. Dan is een goede zit eerder vermoeiend als je dat niet gewend bent.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 16:46

Petrichor schreef:
Misschien ga ik maar eens outdoor laarzen van Ariat aanschaffen die hebben nog een extra demping in de zool. En volgens mij ook nog wat stevigheid rondom de enkels.

Als mijn voeten slapen zit het probleem niet onderaan mijn voet, maar bovenop mijn wreef.
Daar lopen enkele belangrijke zenuwen. Dus als je schoenveters hard spannen en dat in combinatie met korte stijgbeugels (en hielen die naar beneden gaan), dan knelt de boel gewoon af.
Stijgbeugels met een breed voetbed zullen daarom beter zijn, meer ondersteunen en minder kant in je hielen te ver naar beneden/afknikken.

Maar als het lukt, probeer dan je veters losser te maken. Misschien helpt dat al :)

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-22 18:21

Zoals in de openingspost staat: ik rij al met extra brede stijgbeugels dit helpt dus niet voldoende. Ik zou nog wel de endurance stijgbeugels die ook nog eens extra zacht zijn kunnen proberen.

Morgen komen mijn ariat outdoor laarzen, die hebben een nog wat dikkere zool en wat meer demping dus wie weet heeft dat nog een positieve invloed zo niet dan schaf ik de endurance stijgbeugels aan.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 18:28

superpony schreef:
Arabesk schreef:

Ook een endurance ruiter kan slecht zitten of tijdens de rit slechter gaan zitten. Ook daar worden mensen moe.

En je pikt ook daar de mensen er tussenuit die zelf in hele goede conditie zijn en een goede zit hebben of niet.
Stoelzit bijv zie je overal, net als het krampachtige zitten. Als je jezelf dat aan went, kan je dat best een tijd volhouden. Dan is een goede zit eerder vermoeiend als je dat niet gewend bent.

Dit topic wordt echt vaak besproken onder endurance ruiters en er rijden er echt heel veel mee. En echt niet omdat ze zo’n slecht gestel hebben of verkeerd zitten.

@TS, Kijk eens in de Endurance topics. Je gaat echt veel baat hebben met deze speciale beugels :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 02:07

Attitude schreef:
Dit topic wordt echt vaak besproken onder endurance ruiters en er rijden er echt heel veel mee. En echt niet omdat ze zo’n slecht gestel hebben of verkeerd zitten.

@TS, Kijk eens in de Endurance topics. Je gaat echt veel baat hebben met deze speciale beugels :)

Maar het gaat nu niet om getrainde endurance ruiters.

En ik gaf er een paar les die wel degelijk geen hele goede zit hadden. Maar ook veel naast het paard lopen tijdens het buiten trainen.

We weten niet waar het probleem bij TS ligt, want we zien haar niet rijden. Daarom gaf ik alleen aan dat veel mensen op een gegeven moment soms toch moe worden en de zit wel degelijk verandert.
Dat kan bij de een na 10km zijn en bij de ander na 50km etc.

En soms zitten mensen gewoon niet fijn in hun zadel.

xPabloBokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 10:09

Ik wil vandaag eindelijk eigen beugels en beugelriemen gaan halen, maar heb geen flauw benul wat een gangbare lengte is. De beugelriemen die ik op het oog heb hebben 150cm en 170cm, ik denk dat 150cm dan goed is?

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 10:26

superpony schreef:
Attitude schreef:

Maar het gaat nu niet om getrainde endurance ruiters.

En ik gaf er een paar les die wel degelijk geen hele goede zit hadden. Maar ook veel naast het paard lopen tijdens het buiten trainen.

We weten niet waar het probleem bij TS ligt, want we zien haar niet rijden. Daarom gaf ik alleen aan dat veel mensen op een gegeven moment soms toch moe worden en de zit wel degelijk verandert.
Dat kan bij de een na 10km zijn en bij de ander na 50km etc.

En soms zitten mensen gewoon niet fijn in hun zadel.

TS rijdt kilometers die gelijk staan aan klasse 1 en II dus wel degelijk.

In alle disciplines kunnen mensen ‘niet lekker’ zitten maar bij het maken van veel kilometers komen andere onderwerpen kijken maar zijn pijnlijke voeten echt wel een veel besproken onderwerp en zijn er dus oplossingen.
Zoals goed schoeisel en stijgbeugels.

Net zoals dat er voor hardlopen er ook is. Waarom krijgt de een wel blaren en de ander niet ?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 10:41

Het is dan wel opvallend dat endurancerijders als ze moe worden alsnog geen last van het voeten krijgen met bredere beugels. Als die zere voeten door vermoeidheid zouden komen, is dat dus wel apart dat dat wél met gewone beugels problemen oplevert en niet met extra brede beugels...

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 11:35

xPabloBokt schreef:
Ik wil vandaag eindelijk eigen beugels en beugelriemen gaan halen, maar heb geen flauw benul wat een gangbare lengte is. De beugelriemen die ik op het oog heb hebben 150cm en 170cm, ik denk dat 150cm dan goed is?

Dat ligt er aan hoe lang je bent en wat de binnenmaat is van je benen.
Ik heb altijd 170 cm beugelriemen, maar ik ben lang.

Meet even de binnenkant van je benen van je kruis tot aan je enkel en doe dat maal 2, dan weet je welke lengte je moet hebben.

xPabloBokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 12:05

Daphara schreef:
xPabloBokt schreef:

Dat ligt er aan hoe lang je bent en wat de binnenmaat is van je benen.
Ik heb altijd 170 cm beugelriemen, maar ik ben lang.

Meet even de binnenkant van je benen van je kruis tot aan je enkel en doe dat maal 2, dan weet je welke lengte je moet hebben.

Dank je wel!!

xPabloBokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 13:17

Ik heb dus even mijn binnenbeen opgemeten, en ik zit er natuurlijk precies tussenin :') binnenbeenlengte is om en nabij de 80 cm. Welke lengte kan ik dan het beste nemen? Moet ik dan de 170 nemen?

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 13:31

Kijk eens op de faceboek van GroningsTuig. Zij maken beugels die zowel voor aan de westernzadel als aan de dressuur/veelzijdigheid/spring zadels kunnen.

De beugels worden ergonomisch gemaakt. In mijn geval waren het vooral mijn enkels waar ik last van kreeg en de kleine tenen, dat is nu over :D

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-22 17:35

Nou ik heb vandaag een lange rit gemaakt met de beugels een gaatje langer, helaas klapte ik wel een paar keer door mijn enkels en had ik het gevoel niet bij mijn beugels te kunnen. Ik heb de beugels in stap elke keer uit gedaan en met draven weer in en dat hielp zeker want dan is het met beugels weer in net alsof je super kort zit. :+

Conclusie is dat ik wel iets minder last had van mijn voeten, maarja dit komt natuurlijk ook omdat ik veel de beugels uit heb gehad. Morgen proberen met mijn ariat outdoor laarzen, ben benieuwd hoe dat gaat!