Tong/Bit probleem

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-22 23:27

Hoi! Inmiddels een bitfitter erbij geweest. Er was niet veel geks te zien in zijn mond. En ze vond zijn tong niet schrikbarend dik. Stukje tong uit zijn mond kon ze niet verklaren, helaas.

Een pelham, btrens, en een locked bit uitgeprobeerd. Pelham liep hij beroerd op, btrens werd hij heel stug. Op het locked bit liep hij het fijnste. Dit is een paar weken zo geweest, maar helaas sinds van de week toch weer wat verzet en ineens weer sterk op rechts terwijl dat al die weken niet was. Heb nog gevraagd naar een tongboog maar daar was de bitfitter niet zo van omdat het in de lage kan prikken.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-22 19:46

Ik up hem even.
Inmiddels overstapt naar een myler waar ik redelijk tevreden over ben. Maar helaas zijn we er sindskort achter dat dit paard littekenweefsel heeft op het begin van zijn tong. Hij zet zijn snijtanden in zijn tong, ook zonder bit. Hij is pas geleden op de foto geweest. Rug hals si. Alles was goed. Osteopaat/tandarts hadden er niet echt een verklaring voor.

Zou dit een fok fout kunnen zijn? Te grote tong voor een te kleine mond?
Iemand die dit herkent?
Afbeelding

Avalanche

Re: Tong/Bit probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 20:19

Nah, dat is normaal. Alle dieren hebben een tong die langer is dan de mond, anders kun je niet eten. Heb jij ook. En ook wij bijten op onze tong van tijd tot tijd.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-22 21:01

Avalanche schreef:
Nah, dat is normaal. Alle dieren hebben een tong die langer is dan de mond, anders kun je niet eten. Heb jij ook. En ook wij bijten op onze tong van tijd tot tijd.

Hmm maar toch zitten die littekens op de plek waar die zijn snijtanden houdt. Ben er nog niet over uit haha

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 21:16

Ik ben vroeger als 6 jarig kind op school gevallen in de klas. Met de klas in lopen en nog wat sneeuw onder de schoenen.
Bam met mijn kin op tafel en mijn tong tussen mijn kiezen. Bloeden!
Wel 20 jaar lang heb ik aan het litteken op mijn tong gevoeld wanneer het veel ging regenen :+

Toch denk ik dat mijn tong wel past in mijn mond.
Paard kan natuurlijk ook een domme actie gehad hebben. Net als ik toen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 22:40

michelle933 schreef:
Avalanche schreef:

Hmm maar toch zitten die littekens op de plek waar die zijn snijtanden houdt. Ben er nog niet over uit haha

Ook dat is toch niet onlogisch? Die snijtanden bewegen niet.

DuoPenotti schreef:
Ik ben vroeger als 6 jarig kind op school gevallen in de klas. Met de klas in lopen en nog wat sneeuw onder de schoenen.
Bam met mijn kin op tafel en mijn tong tussen mijn kiezen. Bloeden!
Wel 20 jaar lang heb ik aan het litteken op mijn tong gevoeld wanneer het veel ging regenen :+

Toch denk ik dat mijn tong wel past in mijn mond.
Paard kan natuurlijk ook een domme actie gehad hebben. Net als ik toen.

Die kans is idd heel groot. Paarden en domme acties is een redelijk veel voorkomende situatie :')

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 22:47

Mijn paard doet precies hetzelfde. Hij heeft vermoedelijk in de opfok een trauma opgelopen, waardoor hij litteken weefsel op zijn tong heeft. Hierdoor is zijn tong dikker en heeft hij dus weinig tot geen ruimte in zijn mond. Ik rijd hem of met een onderlegtrens, of bitloos.