Is dit zadel te lang?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 19:33

Die van jou is ook een EV TS?
Die moet je echt op onbeperkt ruwvoer zetten, senioris prioris is ook een heel mooi product, komen ze ook van aan.
En inderdaad eerst zorgen dat de bovenlijn weer bespierd raakt, anders zit je op de ruggengraat, waar ze echt last van gaan krijgen.
Heel veel succes

CapeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-22 19:36

Ja een volbloed, en hij heeft vanad het moment dat ik hem over heb genomen altijd onbeperkt hooi gehad. Dat doen wij bij al onze paarden. Hebben een 400kg baal (gaat hij in een maandje doorheen) binnen staan, dan een opening in de schuur zodat hij altijd erbij kan.

Het zadel ligt gelukkig niet op zijn ruggengraat, dat is ook de reden dat de zadelmaker die pad aanradde. zonder pad is er niet heel veel ruimte over
Laatst bijgewerkt door CapeS op 23-03-22 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt

CapeS

Re: Is dit zadel te lang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-22 19:36

Is het slim om eerst op vet te focussen en dan op spier of tegelijk?

CapeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-22 19:37

Sterrenpony schreef:
Ik heb echt geen idee wat er mis zou kunnen zijn.

Maar je kan in ieder geval veel informatie uit een bloedtest halen.

Wellicht kom je tot een bron en zo een goede plan van aanpak.

Ik zal de dierenarts er over vragen

Sterrenpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 19:39

CapeS schreef:
Is het slim om eerst op vet te focussen en dan op spier of tegelijk?

Ik zou eerst op vet focussen.
Zonder vet kan je onmogelijk spier aanmaken.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 19:41

Eerst vet idd :j dan spieren. Spieren opbouwen kost heel veel energie, dus je hebt best wat reserve dan.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 19:41

TS kijk een in het topic: Het Engelse Volbloed topic, daar staan heel veel tips over voeding en zadels e.d.

CapeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-22 19:41

zal ik doen, dan heb ik wat verkeerde informatie mee gekregen helaas.

CapeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-22 19:42

Desi_2409 schreef:
TS kijk een in het topic: Het Engelse Volbloed topic, daar staan heel veel tips over voeding en zadels e.d.

Oh die heb ik nog niet gezien, zal ik doen

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 19:43

Earth schreef:
Ik zat er ook al aan te denken, waarschijnlijk is er iets in de darmen waardoor hij voedingsstoffen niet goed opneemt. Dat kunnen verschillende dingen zijn. Ik heb bijv een paard bijna net zo mager als deze zien aankomen door een behandeling van de osteopaat. Maar er zijn ook paarden die door maagzweren, bacterieën of beschadigde darmwand voedingsstoffen niet goed kunnen opnemen. Ik denk dat alleen een dierenarts daar je mee kan helpen.

Ja ik denk dat Earth wel gelijk heeft. Voordat je er vanalles ingooit is het beter om met een veearts eens te gaan kijken of en hoe hij wat beter in conditie kan komen. Hem onbeperkt hooi geven is dus blijkbaar niet de enige oplossing. Eerst vet op de botten en spieren kweken is het eerste.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 19:46

En onbeperkt hooi neerzetten, wil niet zeggen dat hij het ook onbeperkt kan eten, met andere paarden om hem heen. Ook zou het beter zijn om je paard een wat rijker voordrooghooi te geven, dit kunnen ze prima aan.

CapeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-22 19:47

Desi_2409 schreef:
En onbeperkt hooi neerzetten, wil niet zeggen dat hij het ook onbeperkt kan eten, met andere paarden om hem heen. Ook zou het beter zijn om je paard een wat rijker voordrooghooi te geven, dit kunnen ze prima aan.

Hij staat samen met een shetje in zijn wei, hij is flink de baas van dat groepje, vooral als het om eten gaat :')
Laatst bijgewerkt door CapeS op 23-03-22 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

CapeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-22 19:49

Babootje schreef:
Earth schreef:
Ik zat er ook al aan te denken, waarschijnlijk is er iets in de darmen waardoor hij voedingsstoffen niet goed opneemt. Dat kunnen verschillende dingen zijn. Ik heb bijv een paard bijna net zo mager als deze zien aankomen door een behandeling van de osteopaat. Maar er zijn ook paarden die door maagzweren, bacterieën of beschadigde darmwand voedingsstoffen niet goed kunnen opnemen. Ik denk dat alleen een dierenarts daar je mee kan helpen.

Ja ik denk dat Earth wel gelijk heeft. Voordat je er vanalles ingooit is het beter om met een veearts eens te gaan kijken of en hoe hij wat beter in conditie kan komen. Hem onbeperkt hooi geven is dus blijkbaar niet de enige oplossing. Eerst vet op de botten en spieren kweken is het eerste.

Dit is idd waar ik mee bezig ben, maar de dierenarts heeft dit regimen gegeven en ik wacht nog een aantal maanden af of het beter wordt. Ze heeft nog niks gezegd over de darmen hoewel ik daar ook aan begon te denken

weet iemand misschien fijne supplementen om darmgezondheid te verbeteren? Kan nooit kwaad om te proberen neem ik aan

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 19:50

CapeS schreef:
Desi_2409 schreef:

Hij staat samen met een schetje in zijn wei, hij is flink de baas van dat groepje, vooral als het om eten gaat :')

Ja maar gezien zijn schrale conditie is dat dus voor hem niet voldoende Dus wat ga je daar dan aan doen?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 19:50

Ik wacht normaal gezien geen maanden af.

Het is logisch dat aankomen wat tijd kost, maar ik wil wel binnen 4 weken verandering zien

CapeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-22 20:11

Babootje schreef:

Ja maar gezien zijn schrale conditie is dat dus voor hem niet voldoende Dus wat ga je daar dan aan doen?

Ik ben er duidelijk mee bezig niet?

CapeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-22 20:12

Avalanche schreef:

Het is logisch dat aankomen wat tijd kost, maar ik wil wel binnen 4 weken verandering zien

Zo snel al? Mijn dierenarts zei dat we over 2 maanden verschil moesten gaan zien. Nu ongeveer 3weken in met zijn nieuwe voeding

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 20:23

CapeS schreef:
Avalanche schreef:

Zo snel al? Mijn dierenarts zei dat we over 2 maanden verschil moesten gaan zien. Nu ongeveer 3weken in met zijn nieuwe voeding

Paarden die zo mager zijn, daar kun je echt met een paar weken wel verschil zien :j

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 20:24

Terug naar het zadel: op het blote, broodmagere paard ligt dat dus netjes recht. Wellicht net iets te lang, twijfelgeval.
Maar boom en middelpunt lijken goed en de stijgbeugels hangen recht af.

Ik hoop dat je paard serieus zal verbeteren in lichaamsmassa (tip: pavo alfabeet). Maar zodra die herstelt is, hou er maar rekening mee dat de boom te smal zal zijn. Dat zie je op de eerdere foto's al terug met dat malle matras onder het zadel. Dan ligt het zadel al achterover.

Maar goed, dit paard heeft wel 2-3 maanden heel veel voer nodig zonder training voordat je weer kunt overwegen om het weer te zadelen. Sterkte!

CapeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-22 20:36

Dees schreef:
Terug naar het zadel: op het blote, broodmagere paard ligt dat dus netjes recht. Wellicht net iets te lang, twijfelgeval.
Maar boom en middelpunt lijken goed en de stijgbeugels hangen recht af.

Ik hoop dat je paard serieus zal verbeteren in lichaamsmassa (tip: pavo alfabeet). Maar zodra die herstelt is, hou er maar rekening mee dat de boom te smal zal zijn. Dat zie je op de eerdere foto's al terug met dat malle matras onder het zadel. Dan ligt het zadel al achterover.

Maar goed, dit paard heeft wel 2-3 maanden heel veel voer nodig zonder training voordat je weer kunt overwegen om het weer te zadelen. Sterkte!

Zijn we idd mee bezig, dit topic ging over de lengte van het zadel, dit paard wordt niet actief gereden. De lengte van het zadel zal niet veranderen als hij aankomt, dit zadel was aangemeten voordat hij dit gewicht verloor door zijn sarcoiden (infectie gehad dus eetlust weg) aankomen hebben we nu moeite mee. Ik waardeer alle hulp en advies.

CapeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-22 20:40

Earth schreef:
CapeS schreef:

Paarden die zo mager zijn, daar kun je echt met een paar weken wel verschil zien :j

IRL is het wel minder en is er al een beetje verschil met begin, echt ingezakt, maar niet dramatisch ofzo. Zijn kont is van achter gezien nu al rond en zijn buik is ook ronder geworden.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 20:43

Je moet de ribben niet kunnen zien. Hij moet zeker 100 kg aankomen :)

CapeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-22 21:05

Avalanche schreef:
Je moet de ribben niet kunnen zien. Hij moet zeker 100 kg aankomen :)

Ik zeg ook niet dat hij niet te dun is. Maar een skelet ook weer niet
Dit is hem zonder zadel

Afbeelding

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 21:24

Je zou eens bij de supplementen van Eco Style kunnen kijken. Oer balans bijvoorbeeld is heel goed spul.

CapeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-22 21:33

pillow schreef:
Je zou eens bij de supplementen van Eco Style kunnen kijken. Oer balans bijvoorbeeld is heel goed spul.

Thanks ik zal er zeker even naar kijken!