Hoe vaak laten jullie je zadel controleren/aanpassen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-22 22:31

Misschien nog leuk om hier even een update te plaatsen.

Afgelopen week is Kifrahorse langsgeweest en heeft een zadel voor mijn paard en mij gevonden. We hebben hem even op buitenrit mogen testen om te kijken of ze dan nog uit te zitten was en dat ging super goed.

Ze gaf aan dat het zadel wat ik had inderdaad beroerd lag.
Ook waren er inderdaad niet zo veel opties die wèl op mijn paard pasten, dit omdat ze inderdaad weinig zadelruimte heeft. Maar er hoeft er maar één tussen te zitten die goed past!

Ik ben mega tevreden en merk nu al enorm verschil in de bewegingen van mijn paard!

Sure_lee

Re: Hoe vaak laten jullie je zadel controleren/aanpassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 00:10

Super fijn om te horen! Wat voor zadel is het geworden?

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-22 00:23

Een Equestro Lusiana. Ik had er nog nooit van gehoord, maar het zit heerlijk!

Ik was bang dat ik niet kon wennen aan de wrongen, maar geeft juist super veel stevigheid!

Misschien wel even leuk om te vergelijken zo!

Het oude zadel
Afbeelding
Het nieuwe zadel
Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 08:39

Wel een mooi zadel, maar inderdaad, bij die wrongen zou ik ook vraagtekens zetten. Maar je mocht er dus echt op proefrijden om te voelen of het goed zat? Dan weet je wel of de wrongen in de weg zitten of toch niet.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 08:45

Mooi zadel en als het zadel je past, dan zijn zulke wrongen juist fijn.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-22 09:04

germie schreef:
Wel een mooi zadel, maar inderdaad, bij die wrongen zou ik ook vraagtekens zetten. Maar je mocht er dus echt op proefrijden om te voelen of het goed zat? Dan weet je wel of de wrongen in de weg zitten of toch niet.

Ja, ik heb sowieso natuurlijk met het passen gereden en omdat ik ook twijfels had of dit in het bos fijn zou zitten (dan gooit ze van enthousiastme graag met haar voorbenenen en lanceert ze mij in draf). Meestal deed ik dan mijn beugels en gaatje korter om balans te houden en ik had het idee dat dat niet lekker zou zitten met deze wrongen.
Met die reden zei ze dat ik hem op proef mocht om een buitenrit te maken. Tussendoor mocht ik er ook mee rijden, wat fijn was want ik had les en dan k in mijn instructrice ook meteen even mee kijken.

Het blijkt dat ik met dit zadel zo veel steviger zit dat mijn beugels niet korter hoeven. De bewegingen zijn veel vloeiender dus ik kan haar sowieso veel beter uitzitten nu. Ik kan zelfs ineens stukken doorzitten, wat eerder nauwelijks kon!

Super blij mee, en hele fijne service!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 10:08

Dat is het met wrongen. Als ze bij je passen voel je ze niet en word je niet gedwongen, ze volgen een soort natuurlijke beenligging dan. En dat is enorm fijn idd. Het probleem is juist als ze niet bij je passen en je wel gedwongen wordt.

Ik voel mijn wrongen niet, kan niet korter zitten maar heb dat ook niet nodig. Ga ik op een ander zadel zitten wat niet bij mij past zijn zelfs de kleinste wrongen irritant. Want dan moet je anders gaan zitten en zit je met spanning automatisch. Geef mij 10 zadels met zulke wrongen en maar 1 die fijn zit en niet het opgesloten idee geeft. Maar ook bij minder wrong is er van de 10 maar 1 fijn die je goed laat zitten en past bij jouw lijf.

Op naar vele fijne kilometers met dit nieuwe zadel!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 10:32

Mooi zadel! Ik vind dat soort types ook heerlijk, omdat mijn knie vrij ligt. Eigenlijk is dat een vereiste voor elke ruiter: een knie die niet in een wrong ligt. Bij de zadels zoals je oude zadel haal ik als dat kan (als ze met klittenband te verstellen zijn) altijd de wrong eraf. Anders staat mijn knie “af” en krijg ik daardoor ook last van mijn heupen.

Daarbij lijkt ook de twist anders en je beugelophanging meer naar achteren. Kan me voorstellen dat je heerlijk zit!