Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
996981 schreef:Hutcherson schreef:Voor het beeld zat ik ook teveel opgetrokken met mn benen, maar mijn paard is zo breed dat ik gewoon geen andere stabiele houding kan aannemen. Mijn benen gaan gewoon niet in die vorm
Dus die beugels gaatje langer zodat je een mooiere rechte lijn in je houding krijgt werkt zeker niet altijd.
Dit paard is duidelijk niet overdreven breed en ts heeft genoeg lengte in de benen
Lijkt me dus niet van toepassing op deze combi
Hutcherson schreef:996981 schreef:
Dit paard is duidelijk niet overdreven breed en ts heeft genoeg lengte in de benen
Lijkt me dus niet van toepassing op deze combi
Volgens mij gaf ze eerder al aan dat ze het geprobeerd had en ze voor geen meter kon rijden met dr beugels zo lang.
Hutcherson schreef:Volgens mij gaf ze eerder al aan dat ze het geprobeerd had en ze voor geen meter kon rijden met dr beugels zo lang.
sspinoy schreef:Hutcherson schreef:Volgens mij gaf ze eerder al aan dat ze het geprobeerd had en ze voor geen meter kon rijden met dr beugels zo lang.
Met 1 gaatje langer, zoals in het filmpje, dan kan ik nog uit het zadel komen dus daar zou ik wel aan kunnen wennen. Ookal heb ik er nu wel wat moeite mee. Dan hangt mijn stijgbeugel op deze hoogte wat ik echt het maximum vindt
[ [url=m/ewxANB.jpg]Afbeelding[/url] ]
Nog langer als dit, 2 gaten langer dus dan de allereerste post, kan ik niet meer recht staan in het zadel en tik ik met mijn *** tegen het zadel als ik het probeer. Is echt geen optie
sspinoy schreef:996981 schreef:Dat komt omdat nog teveel wil doen met lichtrijdenprobeer eens dichter bij je zadel te blijven en je paard je omhoog te laten duwen, in plaats van zelf te gaan staan
Oké zal ik proberendie opmerking heb ik op een ander paard ook al gehad, is idd een werkpunt
sspinoy schreef:996981 schreef:Dat komt omdat nog teveel wil doen met lichtrijdenprobeer eens dichter bij je zadel te blijven en je paard je omhoog te laten duwen, in plaats van zelf te gaan staan
Oké zal ik proberendie opmerking heb ik op een ander paard ook al gehad, is idd een werkpunt
Hutcherson schreef:Volgens mij gaf ze eerder al aan dat ze het geprobeerd had en ze voor geen meter kon rijden met dr beugels zo lang.
MirandaMalik schreef:Je beugels zoals op de laatste foto zijn echt lang genoeg, nog langer kan niet.
Ik denk nog steeds dat het zadel gewoon niet goed ligt, dat veroorzaakt de problemen met je zit.
En ik vind dat je qua zitting ook veel ruimte over hebt, je hoort een vlakke hand erachter te kunnen leggen en ik denk dat het bij jou meer is.
Maar de inchmaat is ook belangrijk voor je beenlengte.
Het is wel met de meeste merken net weer even anders dus daar kun je niet altijd precies van op aan.
996981 schreef:Een kleiner zitting gaat enkel nog meer zorgen voor knieën die over het zweetblad komen.
MirandaMalik schreef:996981 schreef:Een kleiner zitting gaat enkel nog meer zorgen voor knieën die over het zweetblad komen.
Neehoor dat hoeft helemaal niet, hangt helemaal af van het merk zadel, hoe diep de zit is en hoe het op het paard ligt.
Het principe is wel dat de inchmaat ook te maken heeft met de lengte van je been maar het is natuurlijk ook zo dat als je goed kunt zitten met een ontspannen hangend been je knieën niet zo naar voren komen.
Ik heb zelf twee zadels, een van 17 en 17half en de bladen zijn evenlang.
MirandaMalik schreef:996981 jij hebt zelf ook lange benen en een kleinere zitting dan ts.
Dus dat moet prima mogelijk zijn.
996981 schreef:MirandaMalik schreef:996981 jij hebt zelf ook lange benen en een kleinere zitting dan ts.
Dus dat moet prima mogelijk zijn.
Ik heb dan ook al meer ervaring en veel tijd besteedt aan correct zitten (wat ik overigens nog steeds doe).
Ik heb het over de lengte van haar been in combinatie met een kleinere zitting, met haar huidige manier van zitten. Daar zie ik geen heil inover een tijd, als ts anders heeft leren zitten kan dat heel anders zijn
Edit: daarnaast heb ik een zadel met de wrong op het zweetblad. Dat maakt het een stuk moeilijker om met je bovenbeen over het zweetblad te komen
MirandaMalik schreef:996981 schreef:
Ik heb dan ook al meer ervaring en veel tijd besteedt aan correct zitten (wat ik overigens nog steeds doe).
Ik heb het over de lengte van haar been in combinatie met een kleinere zitting, met haar huidige manier van zitten. Daar zie ik geen heil inover een tijd, als ts anders heeft leren zitten kan dat heel anders zijn
Edit: daarnaast heb ik een zadel met de wrong op het zweetblad. Dat maakt het een stuk moeilijker om met je bovenbeen over het zweetblad te komen
Haar zadel ligt gewoon te laag aan de voorkant, daarom komt ze zo voorin te zitten.
Ze kan evt. een stuk schuim van voren eronder doen en kijken of ze dan nog steeds zo voorin komt te zitten.
Ik denk echt dat het komt door de ligging van het zadel.
996981 schreef:Op het filmpje is je paard ook niet actief genoeg. Het kan zijn dat je daarom de nijging hebt te gaan duwen met je zit. Als je paard meer voorwaartse drang krijgt (opgewekt door jouw been) kun je “achter” je paard blijven zitten en neemt hij jou mee zonder dat je er iets voor hoeft te doen. Dan wordt paardrijden automatisch simpeler en en heb je ook meer tijd om je te focussen op je houding en zit.
Succes! Je lijkt echt open te staan voor tips, dus je zal waarschijnlijk snel stappen maken! Leuk om te zien
Art_Ificious schreef:Ga eens op een Joker rijden. Is heel verhelderend en echte eye opener.
Heb ik ook gedaan, ik kwam ook echt te ver uit mijn zadel bij lichtrijden.
Ben nu ook bezig met lessen in Balance coaching (centered riding)
Ayasha schreef:daarvoor zijn zitlessen.Bij een dressuurzadel zit je ín je zadel en "in" je paard. Op die manier voel je veel meer wat er onder je gebeurt. Niet er op zoals met springzadels en veel vz-zadels. Als je "op" een dressuurzadel gaat zitten zoals TS doet dan kan je inderdaad met geen mogelijkheid echt ontspannen zitten. Daar zijn ze nl. niet voor bedoelt.
Dat ze voor haar gevoel amper uit het zadel raakt met lichtrijden is logisch. Het is helemaal niet de bedoeling om zo ver uit je zadel te komen met lichtrijden. Op die manier ben je altijd achter het ritme van je paard en dan krijg je dus het beeld dat hier te zien is; het "neer ploffen"
TS zal dus of terug moeten naar een zadel wat wel bedoelt is om "op" te zitten, of echt gaan werken aan leren zitten.
pumpina schreef:Ha TS, knap hoe je alle tips oppakt hoor! Het lijkt me alleen misschien wat veel om je hele zit nu aan te gaan passen via bokt. Je zit met je huidige zit je paard helemaal niet in de weg dus je kan gerust ook voorlopig op je huidige manier blijven doorrijden. Alleen is dit zadel dan misschien (nu) niet ideaal voor je.
Maar om er toch even op terug te komen. Je kunt echt nog langer zitten, alleen daarvoor moet je je benen anders in het zadel leggen. En het kan zijn dat je dat in het begin wat moet oefenen omdat die spieren misschien niet zo flexibel zijn. Met lichtrijden is het voldoende als je een centimeter omhoog komt, je hebt daarvoor je beugels niet nodig. Je laat je als het ware omhoog gooien door de beweging van je paard. Het gaat erom dat de rug even vrij is, en het maakt niet uit of je dan 1 cm of 30 cm boven je paard bent zeg maar![]()
Voor bovenstaande heb je alleen even nodig die je hiermee kan helpen en begeleiden. In 1 a 2 keer zal er al een wereld voor je opengaan. In Nederland is Carmen van Schalk daar een heel bekende en goede voor. Je gaat dan eerst op een 'neppaard' en daarna op je eigen paard.
Als je je houding en zit echt wil aanpassen, zou ik naar zoiets op zoek gaan. En anders zou ik lekker even op je huidige manier blijven doorrijden.
Weliswaar wel even je zadel mbt je paard laten checken door een zadelmaker dan, want dat is lastig te zien vanaf een foto/filmpje.
Ayasha schreef:Sspinoy: als je door gaat zitten, voel je dan dat het paard je wat ‘omhoog wipt’? Als je wil blijven zitten vang je die beweging op in je bekken. Maar als je wil lichtrijden, dan moet je eigenlijk ‘gewoon’ mee omhoog gaan. En vervolgens gecontroleerd weer gaan zitten. Dan ben je echt helemaal mee in het ritme. En je hoeft echt niet te gaan ‘staan’. Gewoon lichtjes uit het zadel laten wippen en weer zitten.Dan is het voor jou ook makkelijker om ontspannen te blijven.