Hoofdstel af bij de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 12:31

Over de klap bij een halsband: Die komt juist minder hard aan omdat de band verder naar achter op de hals ligt. Het wipwap effect: hoe dichter tegen het scharnierpunt hoe meer kracht er nodig is om de wip in beweging te zetten.

Voor het vastzetten aan de trailer gebruik ik graag deze: https://www.kramer.nl/Stallen/Stal-rijb ... anbindhulp

Dit ding zorgt er voor dat je touw bij veel kracht iets gaat glijden door de ring. En daardoor dus niet breekt. Voordeel is dus minder abrupte klap, meer tijd en te reageren (zeker met een leadrope) en je paard loopt vervolgens in het uiterste geval 'los' met halster en touw intact.
Even zoeken welk touw je dan moet gebruiken. De dikte bepaalt mede de weerstand.

Ik heb die 'handige halsters'/ menhalsters ook gebruikt. https://www.paardendrogist.nl/halster-e ... olor-Blauw
En toegegeven ze werken echt. Maar ik werd vrij snel zat van dat ik ze weer in elkaar moest puzzelen iedere keer :+
En mijn paard is ook niet zo'n fan van dat gepiel aan zijn hoofd.
Dus weer terug naar mijn band gegaan.

En als het niet om een wedstrijd oid gaat: gewoon een touwhalster onder je hoofdstel laten zitten tijdens het rijden. Dat heb ik in het begin bij mijn jonge paard ook altijd gedaan. Meteen handig als iemand je even ergens mee heen moet begeleiden.

Voordeel van al die foefjes: je hoeft je om steeds minder dingen druk te maken. Uiteindelijk heeft dat er bij ons juist toe geleid dat ik nu op mijn dooie gemak gewoon het hoofstel er af trek en daarna pas het halster om doe. Er komt gewoon steeds meer rust in je handelingen en ook dát helpt.

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-21 16:08

Bralindy schreef:
Ik denk dat een halster-hoofdstel ook wel een mooie optie voor je zal zijn TS. Je klikt het bit en teugels af en klaar.

Oh dat is ook een goed idee!

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-21 16:09

pol013 schreef:
Over de klap bij een halsband: Die komt juist minder hard aan omdat de band verder naar achter op de hals ligt. Het wipwap effect: hoe dichter tegen het scharnierpunt hoe meer kracht er nodig is om de wip in beweging te zetten.

Voor het vastzetten aan de trailer gebruik ik graag deze: https://www.kramer.nl/Stallen/Stal-rijb ... anbindhulp

Dit ding zorgt er voor dat je touw bij veel kracht iets gaat glijden door de ring. En daardoor dus niet breekt. Voordeel is dus minder abrupte klap, meer tijd en te reageren (zeker met een leadrope) en je paard loopt vervolgens in het uiterste geval 'los' met halster en touw intact.
Even zoeken welk touw je dan moet gebruiken. De dikte bepaalt mede de weerstand.

Ik heb die 'handige halsters'/ menhalsters ook gebruikt. https://www.paardendrogist.nl/halster-e ... olor-Blauw
En toegegeven ze werken echt. Maar ik werd vrij snel zat van dat ik ze weer in elkaar moest puzzelen iedere keer :+
En mijn paard is ook niet zo'n fan van dat gepiel aan zijn hoofd.
Dus weer terug naar mijn band gegaan.

En als het niet om een wedstrijd oid gaat: gewoon een touwhalster onder je hoofdstel laten zitten tijdens het rijden. Dat heb ik in het begin bij mijn jonge paard ook altijd gedaan. Meteen handig als iemand je even ergens mee heen moet begeleiden.

Voordeel van al die foefjes: je hoeft je om steeds minder dingen druk te maken. Uiteindelijk heeft dat er bij ons juist toe geleid dat ik nu op mijn dooie gemak gewoon het hoofstel er af trek en daarna pas het halster om doe. Er komt gewoon steeds meer rust in je handelingen en ook dát helpt.

Helemaal waar! Maar dat halster van de paardendrogist ga ik bestellen! Echt top! Alleen geen paardenmaat, dus hoop dat de Cob groot valt.

mellen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 16:18

Indi_Vito schreef:
Halster om de hals, hoofdstel uit, halster om teugels van de hals en klaar. Zo doe ik het m'n hele leven al eigenlijk.

Zo doe ik het ook altijd, en dat is het eerste wat ik de verzorgers leerde.
Mellen wilde nog wel eens ontsnappen als hij het idee had dat hij los stond

Sheran

Re: Hoofdstel af bij de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 16:19

Halster om de hals inderdaad. En anders gewoon pas uit doen als hij in de trailer staat?

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 16:23

Ik rij aangespannen met mijn pony’s maar ook worden ze onder het zadel gereden.
Ik heb men onderhalsters van Zilco. Ik vind het ideaal en veilig.
Ze zijn ook in het zwart.
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 20:41

Rivjenn schreef:
[ [url=m/AYV7jS.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/oJeZ2f.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/vfROvW.jpg]Afbeelding[/url] ]

dat zit veels te strak en veels te hoog, zo keel je je pony al wanneer ie zijn hoofd gewoon draagt

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 23:52

speurneusc schreef:
Rivjenn schreef:
[ [url=m/AYV7jS.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/oJeZ2f.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/vfROvW.jpg]Afbeelding[/url] ]

dat zit veels te strak en veels te hoog, zo keel je je pony al wanneer ie zijn hoofd gewoon draagt

Welnee, het zit
prima en hij leeft nog steeds hoor

Afbeelding

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 00:18

zit strak tegen zijn jukbeen, horen ook 2 vingers tussen en neusriem te strak zitten geen 2 vingers tussen, zelfs zijn haar past er niet tussen, bij keelriem ook geen vuist maar strak en zelfs nog gedraaid ook

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 00:20

speurneusc schreef:
zit strak tegen zijn jukbeen, horen ook 2 vingers tussen en neusriem te strak zitten geen 2 vingers tussen, zelfs zijn haar past er niet tussen, bij keelriem ook geen vuist maar strak en zelfs nog gedraaid ook

Kan niet lager ivm neusriem hoofdstel.
Keelriem niet helemaal gedraaid hoor maar stukje omgedraaid, zo is hij niet op pad gegaan.
Maar prima hoor, wat jullie willen.
Kijk maar eens bij andere menners :wave:
Laatst bijgewerkt door Rivjenn op 03-04-21 00:25, in het totaal 1 keer bewerkt

BriPi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 00:22

speurneusc schreef:

Was er niet eerder in dit topic gezegd dat dat soort halsters strakker zitten dan normaal? Ik heb geen verstand van mennen, maar dat is wat ik heb gelezen.

En weer ontopic, mijn eerste reactie was ook halsterhoofdstel, klik je zo het bit vanaf en volgens mij kun je bij sommige modellen de teugels ook als lijn gebruiken.
Maar ik zie dat je al een halster gaat bestellen, ben benieuwd of het werkt, succes! :)

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 00:37

Denk ik nou te makkelijk om aan 1 kant het bakstuk gewoon los te maken en m te laten grazen. Op de trailer te zetten en daar het hoofdstel om te wisselen voor een halster?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 00:51

Amado schreef:
Denk ik nou te makkelijk om aan 1 kant het bakstuk gewoon los te maken en m te laten grazen. Op de trailer te zetten en daar het hoofdstel om te wisselen voor een halster?

Ja dat is te makkelijk, waar laat je dan je touw om paard aan vast te houden?
Of laat je het bit lekker bungelen ad zijkant met de teugels eraan?
Paard van TS is niet zo braaf dus lijkt me geen optie.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 07:58

nikysa90 schreef:
Helemaal waar! Maar dat halster van de paardendrogist ga ik bestellen! Echt top! Alleen geen paardenmaat, dus hoop dat de Cob groot valt.

De link naar de originele site van dat halster werd al eerder genoemd. Kan je zelf de kleuren en maten aangeven die je wil
https://www.equ-all.nl/

Een halsterhoofdstel lijkt me ook zeker een optie

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 08:25

Ik heb persoonlijk niet het probleem van een te schieterig paard dat me geen tijd geeft om te wisselen. Maar als ik alleen met trailer op pad ga, houd ik meestal het halster onder het hoofdstel. Vind ik veiliger en handiger (ook als ik bvb onderweg een pauze houd).

Vroeger inderdaad ook die banden gebruikt en die zijn echt ideaal. Paar paarden gekend die er het handje van hadden om los te trekken tijdens de halster/hoofdstel wissel. Vastzetten aan band voor je nog maar begint aan wisselen en ze hadden het snel genoeg door dat dat achteruit spurten wanneer de gesp van het halster los ging dus geen optie was.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 10:24

cissy schreef:
Amado schreef:

Ja dat is te makkelijk, waar laat je dan je touw om paard aan vast te houden?
Of laat je het bit lekker bungelen ad zijkant met de teugels eraan?
Paard van TS is niet zo braaf dus lijkt me geen optie.

Als t goed is heb je toch een neusriem? Dan kun je daar het touw aan vast maken. Ik doe het altijd zo

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 13:02

Een neusriem is niet gemaakt om een touw aan vast te doen en je zult het bit/teugels ook ergens moeten laten. Dat het voor jou werkt wil niet zeggen dat het bij anderen ook werkt.
Ik denk dat paard van TS iets te rillerig is om dat zo te doen.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 13:08

Nounou ik kom ook alleen maar met een idee :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 13:14

Dat mag toch ook? Ik geef ook alleen maar mijn visie op jouw idee :D

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 16:57

BriPi schreef:
speurneusc schreef:

Was er niet eerder in dit topic gezegd dat dat soort halsters strakker zitten dan normaal? Ik heb geen verstand van mennen, maar dat is wat ik heb gelezen.

Ik had dat geschreven, mijn stalgenoot gebruikt er zo een en het zit wel iets strakker als een simpel halster. Maar bij mijn stalgenoot zit het zeker niet strakker dan het hoofdstel zelf. De keelriem en neusriem zijn zeker wel ietsjes losser dan de keelriem en neusriem van haar hoofdstel alleen niet heel erg veel want het idee is juist ook dat de bandjes niet gaan schuiven of frommelen onder het hoofdstel. Maar als ze voor het mennen gewoon de pony aan dat halstertje vast heeft staan ziet het er echt niet heel anders uit, gewoon een net wat fijner halstertje dan een stalhalster.
Maar foto's kunnen een beetje vertekenen en ieder paard heeft natuurlijk ook een andere hoofdvorm. Je moet natuurlijk altijd even goed passen of het voor jouw paard ook wel lekker past, in het echt door er wat vingers tussen te steken enzo :Y)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 17:07

daffie1986 schreef:
Gewoon halster over het hoofdstel heen, teugels indraaien en keelriem erdoorheen steken. Zo deden wij altijd de paarden vervoeren op een ritje van 20-30 minuten.

Of gewoon het halster eronder houden. Eentje die hoog genoeg komt dat je niet in de knoei komt met je neusriem

Hier ook gewoon een halster over het hoofdstel heen als het wisselen niet heel makkelijk gaat.

carrie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 17:08

Ik zet mijn merrie gewoon in de trailer en doe dan het hoofdstel af en halster om.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 17:10

carrie79 schreef:
Ik zet mijn merrie gewoon in de trailer en doe dan het hoofdstel af en halster om.

De TS wil haar paard graag nog even laten grazen voor hij de trailer op gaat ;) , vandaar dat er tips worden gevraagd om dan het wisselen buiten de trailer makkelijker/veiliger te maken.

carrie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 17:10

Blackberry28 schreef:
carrie79 schreef:

De TS wil haar paard graag nog even laten grazen voor hij de trailer op gaat ;) , vandaar dat er tips worden gevraagd om dan het wisselen buiten de trailer makkelijker/veiliger te maken.

Sorry scheel gelezen

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 17:15

Paard gaat er niet dood van om even te grazen met bit in :+ alleen niet teveel lang gras.