Sperriem stabiliseert het bit - hoe dan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fillis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 20:21

MyWishMax schreef:
Hier passen die neusriemen ook niet dicht. Laat staan zo los als ik wil. Bizar is dat, gewoon normaal paard, geen groot of breed hoofd oid. Ik heb eerder al eens gezegd dat het ervop lijkt dat neusriemen kleiner geworden zijn. 1 van de vorige paarden had veel breder hoofd enndaar kon ik toen wel een neusriem voor vinden. Nu met een nornaler formaat paard dus niet. Het is geen elegant pony hoofdje maar gewoon normaal paard.

Dit heb ik ook ervaren bij aansnoerneusriemen inderdaad. Je moet ze wel aansnoeren, want de riemen zijn gewoon te kort :n Kon echt niet aan de maatvoering liggen, was een cob hoofdstel van een gangbaar merk op een paard die altijd cob paste, en alle andere onderdelen waren goed pas te krijgen, maar op het meest losse gaatje was er krap 1 vinger op het neusbot tussen te krijgen, en te weinig ruimte om gaatjes bij te knippen. Echt bizar.

Als ik een Engels type hoofdstel zoek dan zoek ik altijd op 'hunter hoofdstel', gewoon een normale hoge neusriem en chique zonder bling-bling te zijn. Dan heb je ook niet dat stomme sperriemlusje...

Overigens wordt het 'twee vingers op de neus' nogal eens variabel geïnterpreteerd. Zo hoort het dus (en hier wel een aansnoerneusriem die ruim genoeg is :j ):
Afbeelding
Bron afbeelding

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 21:39

Ik heb er bij alle type neusriemen last van. Ook degene die geen aansnoer zijn.
Nu heb ik er dus wel 1, omdat ik dat gedeelte los kon bestellen in de maat die ik nodig had. Bij normale had ik er een stuk aan moeten laten maken en dat was een beetje tegen principe in als je al flink betaalt voor een hoofdstel en dan nog moet laten aanpassen.

En als je dan bedenkt dat halster ook normale full is en die neusriem juist wat strakker zou mogen maar de gaatjes zijn op. :+

Raineri

Re: Sperriem stabiliseert het bit - hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 21:58

Ik ben een beetje in shock. Jaren met sperriem gereden met het idee dat dit vriendelijker zou zijn. Naar mijn idee liep mijn paard ook fijner met. Kom ik er nu achter dat het geen effect heeft! :oo
Ik zag wel laatste een mooi anatomisch hoofdstuk waar het bit met een extra riempje aan de neusriem zat. Dit had echt de functie dat je het niet niet door z’n bek kan trekken. Niet van plan. Maar vind dit handig als je bijvoorbeeld valt en je trekt perongeluk aan de teugels.

NHorseMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 22:15

Een sperriempje is net als de neusriem zelf overbodig. Ooit is de neusriem uitgevonden om te voorkomen dat de kaken van het paard niet konden breken. Die tijd zijn we allang gepasseerd gelukkig! :D

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 22:27

Ik heb na jaren zoeken eindelijk een hoofdstel gevonden met een simpele, platte hoge neusriem, met een normale sluiting, dus geen aansnoer, geen bling of anders onderlegd. Geen lelijk, ongebruikt lusje meer op de neusriem.. Ik ben er helemaal blij mee :D

Afbeelding

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 22:38

Volgens mij heb je dan gewoon een maatje te klein gekocht, als je de neusriem moet aansnoeren om hem dicht te krijgen.. Die van mij heeft echt een groot hoofd en bij hem kan ik de neusriem gewoon losjes vastmaken..

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 23:05

Full en bij 1 paard bovenste gaatje bakstuk ander 5 van boven. Nooit in de onderste. Klinkt dat als te klein?

https://boktimg.nl/img/m/Nd42j9.jpg
Wel een langer riempje aan gezet.

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 23:29

DJZ schreef:
Ik heb na jaren zoeken eindelijk een hoofdstel gevonden met een simpele, platte hoge neusriem, met een normale sluiting, dus geen aansnoer, geen bling of anders onderlegd. Geen lelijk, ongebruikt lusje meer op de neusriem.. Ik ben er helemaal blij mee :D

[ [url=m/LtyiJb.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een mooi hoofdstel!
Ik ben ook druk zoekende naar zoiets, maar wat een ramp zeg. Of het is een gecombineerde, laag of stang&trens maar een gewoon simpel hoofdstel is amper te vinden.

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 23:31

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 00:07

beegee schreef:
https://www.ej.nl/paard/hoofdstellen-bi ... 19581.html

Ik heb oa deze gehad. Hoge neusriem, niet aan te snoeren want geen sluiting :D, anatomisch en erg zacht en licht.

Die had ik inderdaad gevonden en ik vond hem erg gaaf. Totdat ik hier op Bokt ergens las dat je dan wel een stille hand moet hebben omdat deze gelijk op de neus inwerkt. Dus nu twijfel ik...

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 00:10

maitestar23 schreef:
beegee schreef:
https://www.ej.nl/paard/hoofdstellen-bi ... 19581.html

Ik heb oa deze gehad. Hoge neusriem, niet aan te snoeren want geen sluiting :D, anatomisch en erg zacht en licht.

Die had ik inderdaad gevonden en ik vond hem erg gaaf. Totdat ik hier op Bokt ergens las dat je dan wel een stille hand moet hebben omdat deze gelijk op de neus inwerkt. Dus nu twijfel ik...

Zitten de bakstukken daar aan de neusriem vast? Dan zou ik er inderdaad maar goed mee oppassen, want dan zit je inderdaad aan de neus. Hoewel je natuurlijk altijd voorzichtig hoort te zijn met de hand, maar toch. Met druk op de neus kun je de neus breken als je het verkeerd doet..

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 00:18

Texas02 schreef:
maitestar23 schreef:

Zitten de bakstukken daar aan de neusriem vast? Dan zou ik er inderdaad maar goed mee oppassen, want dan zit je inderdaad aan de neus. Hoewel je natuurlijk altijd voorzichtig hoort te zijn met de hand, maar toch. Met druk op de neus kun je de neus breken als je het verkeerd doet..

Ik weet niet hoe hard jij verwacht dat men aan het hoofdstel trekt, maar om de neus op die plek te breken met zo’n neusriem mag je wel buitengewoon veel kracht zetten. En een hamer gebruiken of zo. Dat kan echt niet.

Maitestar, over heftige inwerking geen last gehad hoor. Maar ik zit dan ook niet in zijn mond te rukken plukken en verbouwen. Hand stil houden en niks geen problemen. Hoewel dat altijd het uitgangspunt is lijkt mij.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 00:25

Je kunt zeer zeker wel het neusbot van het paard breken als je met druk op de neus verkeerd rijdt, of het te laag bevestigt.

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 00:31

Nee kan niet. :+ Dat gedeelte van de neus is niet te breken door hardhandig rijden met zo’n hoofdstel. Punt. Neusriem te laag op het puntje van zwevend neusbot: kan. Maar wat jij zegt kan niet. Bestaat niet.

Maar goed, we dwalen af. Lets agree to disagree ;) Ik zal mij terugtrekken en stilaan meelezen. Er worden interessante punten benoemd hier.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 01:12

Texas02 schreef:
Je kunt zeer zeker wel het neusbot van het paard breken als je met druk op de neus verkeerd rijdt, of het te laag bevestigt.

Zeker niet dat het je lukt bij dit hoofdstel, broodje aap.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 04:32

Neusbotje breken is echt een fabel van de anti-bitloos club. Volgens mij is daar nooit bewijs van geweest dat dat ooit bij iemand gebeurt is.

Ik had altijd een heel fijn Engels hoofdstel voor mijn vorige paard.

Afbeelding

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 08:49

beegee schreef:
Maitestar, over heftige inwerking geen last gehad hoor. Maar ik zit dan ook niet in zijn mond te rukken plukken en verbouwen. Hand stil houden en niks geen problemen. Hoewel dat altijd het uitgangspunt is lijkt mij.

Dat is uiteraard ook mijn uitgangspunt, maar de twijfel zit dan vooral bij mijn rijkunsten. Kan nog wel eens angstig zijn en of ik dan genoeg los kan laten is de vraag bij mij.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 08:54

Texas02 schreef:
Dan zou ik er inderdaad maar goed mee oppassen, want dan zit je inderdaad aan de neus. Hoewel je natuurlijk altijd voorzichtig hoort te zijn met de hand, maar toch. Met druk op de neus kun je de neus breken als je het verkeerd doet..

Haha nee joh. Jij breekt echt de schedel niet op dat punt met je hand aan een teugeltje hoor.

Waar dat vandaan komt is met gebruik van hackamore, en die dan (in mijn ogen) veel te laag hangen, op dat losse stukje bot bij de neusgaten. Een Hack heeft hefboom, dus als je dan ineens een mega harde ruk geeft, dan geloof ik wel dat het kan breken. Maar echt, ik vind dat je hem dan veel te laag hebt.

Op het punt van de schedel waar de hoge neusriem hangt is het gewoon een vrij massief stuk bot.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 08:57

Dit is mij altijd verteld, wel interessant om het nu ook eens anders te lezen! :j

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 09:01

Zie hieronder de schedel.
Daarom leer je (als het goed is) dat je 2 vingers onder het jukbeen de hoge neusriem vast moet maken.
En rij je bitloos net zo goed. Of ook je stalhalster, die zie je ook vaak eng laag hangen.
Op dat stuk van het hoofd heb je nog gewoon massief de schedel zitten.
Dan moet er een zwaar ongeluk gebeuren wil je dat breken.
Lager heb je dus dat zweven neusbot, ook dat breek niet zomaar, maar het kan wel.
Daar wil je dus geen hoofdstel of halster op hebben zitten.

Afbeelding

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 09:04

maitestar23 schreef:
beegee schreef:

Dat is uiteraard ook mijn uitgangspunt, maar de twijfel zit dan vooral bij mijn rijkunsten. Kan nog wel eens angstig zijn en of ik dan genoeg los kan laten is de vraag bij mij.

Merk je vanzelf: dan gaat die mond open :D. Want dát kan zonder de sperriem! Er wordt gedaan of een neusriem met bakstukken gelijk staat aan een bitloos hoofdstel met hefboomwerking. Dat is niet zo en zo heftig is die inwerking helemaal niet. Een micklem heeft ook vaste bakstukken. Maar dat is echt niet per definitie scherper dan een ander hoofdstel. Wel kan het dat je paard het niet fijn vindt: dat zul je met de tijd moeten ondervinden.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 09:07

Ik ken 1 geval van een gebroken neus. Dit was met een mechanische (ook wel duitse genoemd) hackamore die veel te laag bevestigd was. Een mechanische hackamore heeft in tegenstelling tot een gewone (of engelse) hackamore een hefboomwerking van 5-6, waar de engelse tussen de 2-3 zit (lengte scharen onder neusstuk / lengte scharen boven neusstuk).

Dit is zo'n mechanische hackamore, die eigenlijk ook nog wat te laag bevestigd is (door het kantelen/verzakken van de metalen boog, zou hij inwerken waar hij nu zit, kan het nog net, maar hij heeft nog wat ruimte over doordat het met leer omwikkelde gedeelte te groot is).
Afbeelding

Deze is echter nog niet laag genoeg bevestigd om de neus te breken. Daarvoor moet hij nog wel minimaal 2cm, maar waarschijnlijk wel 3 of 4cm lager zitten en alsnog grof geweld op gebruiken (volle gewicht hangen aan de teugels).

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 09:08

Het is hier al eerder in het topic benoemd dacht ik, maar ik ging laatst op zoek naar een nieuwe neusriem, en het viel mij zo tegen hoeveel neusriemen er verkocht worden zonder sperriem. Bijna overal zat zo’n ding aan. Los lusje aan de neusriem vind ik niet mooi. Uiteindelijk ergens op pagina 10 van Agradi eentje kunnen vinden. :')
Bijzonder vond ik dat! Het zal wel vraag en aanbod zijn, aangezien de meeste mensen met sperriem rijden. Ik heb er nooit mee gereden, vond het onzin voor zo’n recreatief iemand als ik.

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 09:16

Ja, dat klopt... Ik ben ook nog steeds geen hoofdstel tegen gekomen dat volledig aan mijn wensen voldoet. Heb nu een micklem maar vind dat het toch ook niet helemaal. Misschien is dan de enige optie een hoofdstel laten aanmeten.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 09:25

Ik lees al een tijdje mee in dit topic, omdat ik het een heel interessant onderwerp vind. Ben zelf ook niet zo'n fan van een riempje voor het bit langs. Ik heb een Micklem, maar mijn draver protesteert bijna altijd bij het vastmaken van dat riempje.
Nou zag ik op Engelse webshops echt véél meer hoofdstellen met een normale hoge neusriem. Misschien is dat nog eens het bekijken waard. (Als de Brexit niet al teveel gedoe oplevert.)