Terug het zadelbos in: superkort, overbouwd, en rond

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 13:25

Welke westernzadelpasser was dit dan TS want het is echt de grootste onzin.
Haren schuren ook niet af door een te lang zadel, wel door een niet passend zadel.
Je lijkt me/komt me erg beïnvloedbaar over. Laat eens een goede zadelpasser komen, je kunt op deze pony prima een westernzadel passend vinden maar niet als je eis max 48 cm en 5 kg is.
Wat dus ook helemaal niet nodig is ;)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-21 13:31

Wildgirl schreef:
Welke westernzadelpasser was dit dan TS want het is echt de grootste onzin.
Haren schuren ook niet af door een te lang zadel, wel door een niet passend zadel.
Je lijkt me/komt me erg beïnvloedbaar over. Laat eens een goede zadelpasser komen, je kunt op deze pony prima een westernzadel passend vinden maar niet als je eis max 48 cm en 5 kg is.
Wat dus ook helemaal niet nodig is ;)

Dit was Hofsattlerei Cosack uit Duitsland, een zadelmaker die heel hoog aangeschreven staat voor niet alleen western maar zadels in het algemeen.

En ik weet niet wat je precies de grootste onzin noemt, maar de 15% regel is toch echt algemeen bekend, en ik zie ook geen reden om haar toch al niet zo optimale rug te belasten met meer gewicht dan nodig. Dat aspect van zadelpassen was ik even uit het oog verloren, dus ik ben heel blij dat hij mij hierop wees. Zij hoeft geen 5 kilo of nog meer extra mee te zeulen puur omdat ik een western zadel mooier vind.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 13:36

Misschien een gaucho zadel?
Die kan volgens mij best een beetje op de schouders liggen door de flexibiliteit waardoor jij op het punt komt te zitten waar je paard het meeste kan tillen - vlak achter de schoft.

En ze zijn gemaakt voor lange tochten en staan ook nog eens heel stoer 8-)

Kerkrade ligt een beetje buiten de route voor mij als Fries, maar misschien is er iemand dichter in de buurt die eentje heeft die je kunt proberen.

En nog iets... Met het risico me ergens mee te bemoeien waar ik niks mee te maken heb, maar hoe gaat het verder met de rug? Je geeft aan dat je de rug aan het verbeteren bent en uit je berichten haal ik dat je heel bewust hier goed rekening mee houdt. Maar op de foto's zie ik wat een karperrug. Wordt dit ook behandeld?

Skippy01

Re: Terug het zadelbos in: superkort, overbouwd, en rond

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 13:45

Ik vind het hier geopperde idee van een malibaud zadel ook niet gek.
Greendistance heeft verder bijv ook franco zadels, en ik weet dat bijv zaldi ook echt wel zadels heeft voor korte ruggen die wat oplopen in de lendenen.

Ik zou overigens ook wel de rug laten nakijken als dat nog niet gebeurd is - better safe than sorry.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-21 13:47

Ik zal er eens naar kijken!

Ik voel haar rug heel vaak af, omdat dat inderdaad soms zo lijkt. Maar haar ruggenwervels maken gewoon een mooie lijn (wel iets omhoog ipv recht, want overbouwd, maar geen hobbel oid). Er is ook vaker een dierenarts op stal (niet voor haar) maar ik laat ze allemaal steeds even kijken (3 verschillende) en er is niks verdachts aan. Het vertekent nu vooral door haar vacht, het platte op de plek van het zadel, dan het weggeschuurde, en dan het fluffy gedeelte er net achter.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 13:49

Heb je Jo Viehoff al eens gecontacteerd? Die zit best bij jou in de buurt en heeft een een heel arsenaal aan zadels...

Wij zijn daar goed grslaagd voor onze Freiberger.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 13:53

Jo Viehoff en Hans van Dijk zijn inderdaad beide heel fijn!

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-21 13:54

Neon schreef:
Heb je Jo Viehoff al eens gecontacteerd? Die zit best bij jou in de buurt en heeft een een heel arsenaal aan zadels...

Wij zijn daar goed grslaagd voor onze Freiberger.

Jo niet, maar Angela wel. Zij gaven aan dat het heel moeilijk gaat zijn, aangezien zij eigenlijk alleen "grote paarden/normale verhoudingen" zadels hebben. Ze hebben echter alleen foto's gezien en zijn er niet bij geweest, omdat ik dat het geld dan niet waard vond (omdat andere zadelmakers/passers zeiden meer in het assortiment te hebben).

Dit was echter ook alweer een tijd geleden, dus ik kan altijd nog eens navragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 14:08

Nala schreef:

Ik voel haar rug heel vaak af, omdat dat inderdaad soms zo lijkt. Maar haar ruggenwervels maken gewoon een mooie lijn (wel iets omhoog ipv recht, want overbouwd, maar geen hobbel oid). Er is ook vaker een dierenarts op stal (niet voor haar) maar ik laat ze allemaal steeds even kijken (3 verschillende) en er is niks verdachts aan. Het vertekent nu vooral door haar vacht, het platte op de plek van het zadel, dan het weggeschuurde, en dan het fluffy gedeelte er net achter.

Is ze ook helemaal röntgen gekeurd op de rug?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-21 14:11

brokjes schreef:
Nala schreef:

Is ze ook helemaal röntgen gekeurd op de rug?

Nee, dat niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 14:16

Nala, je lijkt wat aanvallend?
Ik weet dat er ook brede Ijslanders zijn, ik heb heel wat ijslander zadels bemiddeld en verkocht en heb er zelf ook 1 laten maken voor mezelf.
Echter zag ik in de OP foto‘s geen typische rug voor een ijslander zadel omdat ijslanders eerder richting hoog in het front gaan in de beweging (niet perse op stand) ipv hoog in de croupe (ja ja uiteraard zijn overal uitzonderingen) en minder extressief zijn in de schouders en heupen.
Het type paard wat jij hebt heeft gemiddeld (niet allemaal dus) de tendens het midden stuk te laten zinken in beweging (dat is geen kritiek).
Je zomer foto‘s geven inderdaad een heel ander beeld dus uiteindelijk moet je gewoon real-life proberen.
Heb je ooit al bij Deuber gekeken? Daar kun je kiezen tussen vaste boom en leer. Ook hebben die zadels die juist gericht aan de voorkant wat meer heffen (de veedrijf/werkzadels).

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-21 14:18

Dan komt dat misschien verkeerd over, ik bedoelde het namelijk niet zo.

Deuber hebben we nog niet geprobeerd, omdat die (voor zover ik maten kon vinden), te lang zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 14:23

Deuber maakt ook op maat. Zo hebben we zelfs wat gevonden met broekmaat 42 op een Karabagh (beetje het type pony wat jij hebt met sexie ronde vormen).

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-21 14:25

Sizzle schreef:
Deuber maakt ook op maat. Zo hebben we zelfs wat gevonden met broekmaat 42 op een Karabagh (beetje het type pony wat jij hebt met sexie ronde vormen).

Mij werd een maatzadel door verschillende zadelmakers afgeraden omdat ze niet het hele jaar door in (ongeveer) dezelfde conditie is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 14:30

Dan vallen de meeste houten boom zadels sowieso af. Met op maar bedoelde ik hier echter de lengte, niet de breedte, al moet dat ook passen natuurlijk. Deuber heeft verstelbare kopijzers trouwens en de leren boom is vaak met verwisselbaar ijzer.
Ik zou gewoon nog niets afschieten totdat je het getest hebt omdat je al erg beperkt bent.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 20-01-21 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 14:30

Maar deuber heeft ook verstelbare bomen toch? Deuber was bij een stalgenoot een uitkomst bij een paint met korte rug, die best flink overbouwd was en die ook strakke (bolle) lendenen had. Het zadel loopt achteraan op. Ik weet niet meer wat het effectieve draagvlak was, maar het was een stuk korter dan het me leek op het moment waarop ik dat zadel voor het eerst zag.
Een ander boomzadel zal je ook moeten laten aanpassen als ze niet het hele jaar door in dezelfde conditie is... Gelukkig gaat dat bi veel engelse zadels redelijk goed (de kussens dan, de boom niet altijd)

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 14:34

Afbeelding
HM Vogue zadel, flexibele boom uit diverse lagen opgebouwd.
Ik rijd met mijn zadel meerdere paarden ook met zeer korte rug met succes
Laatst bijgewerkt door Clasical op 20-01-21 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 14:48

Hans van Dijk is idd een goede optie.

Ik heb zelf meerdere IJslanders met een extreem korte rug. Ben er inmiddels achter dat boomzadels voor zulke korte ruggen eigenlijk per definitie ongeschikt zijn, die belemmeren de lengtebuiging. Voor die paarden gebruik ik uitsluitend mijn korte, boomloze Karlslund Kontakt II. Daar lopen ze veel lekkerder onder. Ik vind het zelf ook een heel prettig zadel, supercomfortabel, en je zit ook niet zover boven je paard als met bijv. een Ghost.

Verder rijd ik zelf in de bak met deze paarden standaard zonder zadel, en dan lopen ze nog fijner, met nog wat meer balans en ontspanning, dan met.

Een zadel voor een volwassene op zo'n kort ruggetje geeft altijd een zekere bewegingsbeperking, hoe goed het zadel ook past. Dat is zelfs mijn ervaring met een helemaal voor dat betreffende paard op maat gemaakt kwalitatief goed boomzadel.

Ik zou dus boomloos aanraden, of een fellsattel of zadelpad (laatste 2 wel zonder beugels uiteraard ivm puntbelasting), en dan afwisselen met zonder zadel rijden. Dat laatste vinden alle paarden erg fijn (soms na enige gewenning), mits de ruiter goed in balans zit.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-21 14:50

Bedankt voor de tips!

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 15:03

@Askja dat is ook echt een heel fijn zadel, de Karlslund :j
Heb hem getest op mijn haf. Máár mijn haflinger loopt (veel minder dan het paard van @Nala) ook wat op in de lendenen in beweging (wel een rechte rug en iets of wat schoft) en de karlslund kwam dan naar voren richting de schouder.
Dat zou TS natuurlijk zelf moeten uittesten, maar dat is wel een risico bij dit type paard.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 15:15

Nala schreef:
Daar heb ik inderdaad al vaak over nagedacht! Maar dat is hier in de buurt nogal moeilijk. Je kunt geen kant op vanuit stal zonder een berg op of af te moeten, wat dus ontzettend zwaar is met een kar. Ook is ze 90% van de tijd heel relaxed, maar als ze iets ziet wil ze er ook echt naar gaan staan kijken, inclusief soms halve rechtsomkeerten. Dat lijkt me met een kar niet zo super handig.

Mocht de zadel zoektocht echt zo onmogelijk worden, dan heb ik het ook voor haar over om gewoon niet meer op te stappen. Alleen loop ik dan tegen het punt dat ik het haar gun om lekker haar benen te kunnen strekken, en zo snel ben ik gewoon niet :')

Sizzle, Hans kreeg in ieder geval bij het zien van de foto's geen hartaanval en zei dat het wel te doen is om er een passend zadel voor te vinden. Dus ik ben benieuwd en wacht af. Die 100 euro is het me wel waard om erachter te komen of een ijslander zadel iets voor ons is. En dat ijslanders smaller zijn klopt heus niet per se (ik ben zelf op ruitertrektocht geweest met 50 ijslandse paarden, en daar zaten er ook veel van dit formaat en type tussen).

Ik vind beleren voor de kar nog niet eens zo'n gek idee. Van al het geld dat je tot nu toe hebt geïnvesteerd in zadels had je je paard professioneel kunnen beleren en een goede wagen kunnen kopen.

Eerlijk gezegd, mijn haflinger heeft ook een dramatische rug, maar minder dramatisch dan die van jou en ik herken het zadeldrama als geen ander. Het heeft me letterlijk duizenden euro's en bloed-zweet-en-tranen gekost. Ik rij nu niet meer, want zijn waardeloze bouw heeft helaas ook gezorgd voor vroegtijdige artrose. Anders had hij nu voor de wagen gelopen. Vandaar ook mijn eerdere reactie over de trektochten die je met dit paard wil rijden. Als ik het allemaal opnieuw had mogen doen met die van mij was ik er al veel eerder niet meer op gaan zitten en had ik hem laten beleren. Die belasting van extra ruitergewicht op die toch al veel te zware voorhand met zo'n overbouwde achterhand zorgt gewoon voor problemen vroeg of laat.

Als je in heuvelachtig gebied woont kan je kijken naar een geremde hans van der mee luxe tweewieler. Een stuk lichter dan een vierwieler. Bergop dus beter trekbaar en bergaf moet je gewoon meeremmen. Een goede, professionele beleerder zal ook die 10% kijkerigheid eruit kunnen trainen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 16:16

Het "voordeel" van Deuber is dat er een dealer vlak bij jou zit, de maten die op de deuber site staan zijn niet de maten van het oplegvlak, de deubers die ik in handen heb gehad zijn opvallend kort, waarbij ik het nog over een 17,5 inch zadel heb, dus als jij in een maatje kleiner past(ik denk het wel, ik pas érg makkelijk in de 17,5 inch-zadels).
Daarbij is het kopijzer verstelbaar, dus als dáár het verschil in zit kan je erg makkelijk bijstellen.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 16:29

Je hebt ook Baloun en Zaldizadels. Die zijn semi boomloos.

Sensation zadels zijn misschien ook een idee..

Wat mij ook opviel met je foto’s is dat je paard ook erg naar voren hangt in en tussen haar schouders. Hierdoor verergert haar overbouw. Focus je dus niet alleen met het zadel, maar ook op het trainen aan de hand zodat zij zich wat meer op richt.

Succes!

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-21 18:14

Dat ben ik ook zeer zeker van plan! Na de initiele reactie van "maar ik wil zo graag rijden" (misschien ook dat ik daarom hier even wat bot overkwam, omdat het idee van niet kunnen rijden in het begin even niet zo lekker ging in mijn brein :') ) begon ik na te denken: Wat is belangrijker, mijn paard, of het rijden? Nou, dat had ik binnen nog geen seconde beantwoord. Dus ik ga het rijden en de zadel zoektocht voor nu even laten voor wat het is, en contact opnemen met een instructeur werken aan de hand hier in de buurt. En wie weet, misschien stap ik nog wel eens op, of komt er inderdaad een kar/menwagen, of ik blijf er lekker naast.

To be continued!

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 18:31

Nala schreef:
Update......

En dat gedeelte was ik gewoon even helemaal vergeten. Een "echt" westernzadel gaat het bij ons gewoon nooit worden, omdat die veel te zwaar zijn. Zij weegt ongeveer 500 kilo, neem daarvan 15% (sommigen pakken 20%, maar daarvoor vind ik haar conditie te slecht), dat is 75. Ik weeg op mijn beste momenten 60, en zwank soms richting de 65, dus dan hebben we nog maar 10 kilo over. Dan ga je met een normaal western zadel al flink tegen die 75 grens tikken, en dat is me wat te tricky.

Begrijp me niet verkeerd: Ik heb me heel goed ingelezen over westernzadels en begrijp waarom ze zo zwaar 'moeten' zijn, alleen al vanwege het gebruikte materiaal. Het is niet negatief bedoeld, maar puur in de zin van dat het voor ons niks zal worden.
.......
.

Gewone westernzadels zijn niet te doen, maar de endurance versie blijft rond of onder de 10 kilo.
Ik heb er eentje met houten boom, en die weegt 9 kilo. Is wel een op maat gemaakt en kort zadel. Wij houden van lange buitenritten, en met een bontje erin, zadeltassen achterop gaat het uitstekend. Paard is ook rondgeribt, overbouwd zonder schoft. Met een sympanovapad ligt de boel als een huis. Ik zou dat type zadel toch niet direct afschrijven, puur vanwege het comfort ervan op lange ritten.