Nala schreef:Update......
En dat gedeelte was ik gewoon even helemaal vergeten. Een "echt" westernzadel gaat het bij ons gewoon nooit worden, omdat die veel te zwaar zijn. Zij weegt ongeveer 500 kilo, neem daarvan 15% (sommigen pakken 20%, maar daarvoor vind ik haar conditie te slecht), dat is 75. Ik weeg op mijn beste momenten 60, en zwank soms richting de 65, dus dan hebben we nog maar 10 kilo over. Dan ga je met een normaal western zadel al flink tegen die 75 grens tikken, en dat is me wat te tricky.
Begrijp me niet verkeerd: Ik heb me heel goed ingelezen over westernzadels en begrijp waarom ze zo zwaar 'moeten' zijn, alleen al vanwege het gebruikte materiaal. Het is niet negatief bedoeld, maar puur in de zin van dat het voor ons niks zal worden.
.......
.
Gewone westernzadels zijn niet te doen, maar de endurance versie blijft rond of onder de 10 kilo.
Ik heb er eentje met houten boom, en die weegt 9 kilo. Is wel een op maat gemaakt en kort zadel. Wij houden van lange buitenritten, en met een bontje erin, zadeltassen achterop gaat het uitstekend. Paard is ook rondgeribt, overbouwd zonder schoft. Met een sympanovapad ligt de boel als een huis. Ik zou dat type zadel toch niet direct afschrijven, puur vanwege het comfort ervan op lange ritten.