Wat voor zadel op paard met een weke rug?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lonimma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 21:56

Mijn Fries heeft hetzelfde als jou paard. In rust heeft ze een (redelijk tot zeer) weke rug en in beweging bolt ze mooi op. Ik heb een hulsebos dynamic 3 aangeschaft en ben er zeer tevreden over. Drukverdeling iets naar voren en ligt prachtig op haar. Ze is er echt veel beter van geworden. Afbeelding

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-20 22:06

lonimma schreef:
Mijn Fries heeft hetzelfde als jou paard. In rust heeft ze een (redelijk tot zeer) weke rug en in beweging bolt ze mooi op. Ik heb een hulsebos dynamic 3 aangeschaft en ben er zeer tevreden over. Drukverdeling iets naar voren en ligt prachtig op haar. Ze is er echt veel beter van geworden. [ [url=m/NRbbaF.jpg]Afbeelding[/url] ]

Er noemt hier ook iemand een Hulsebos wb3, is dat hetzelfde zadel of dezelfde boom?
Echt zo lastig een weke rug en in principe kan dat ook niet worden aangepast zodat het in rust én in beweging goed ligt.
Hebben ze dat bij jou dan zo aangemeten dat het in beweging goed ligt? Heeft het in rust dan geen brugligging?
Ik rij ook graag buiten en dan hoeft hij van mij niet continu nageeflijk te lopen, dus ik zou het liefst een zadel hebben dat zowel goed ligt als de rugspieren niet worden gebruikt als wel maar dat is volgens de zadelmaker niet mogelijk.
Weet jij hoe ze dat bij jou hebben gedaan?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 22:15

Hier een merrie met overbouw en een dipje na de schoft die enorm bolt met beweging.

Hier een thorowgood, high whriter in dit geval.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 22:18

Lola96 schreef:
Daphneeeej schreef:
Heb zelf ook naast de Espaniola een HM Flexee, zijn ook prima zadels voor jou type paard.

Die HM Flexee heb ik al vaker naar gekeken.
Heb jij hem besteld in Engeland en hier door een zadelmaker aan laten meten?
Heb jij toevallig een 17 inch liggen? Zou jij me misschien kunnen vertellen hoe lang de kussens ervan zijn?

Ja ik heb een 17 inch. Ooit via een nederlandse dealer besteld. Geen zadelmaker er bij gehad omdat in het (aan)passen zelf doe. kan morgen de lengte wel even meten voor je. (heb wel een gp versie)

Mocht je jn de buurt van midden nederland komen mag je de Espaniola, hidalgo en Flexee ook wel eens in echt komen bekijken. (zeewolde)

lonimma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 22:24

Lola96 schreef:
lonimma schreef:
Mijn Fries heeft hetzelfde als jou paard. In rust heeft ze een (redelijk tot zeer) weke rug en in beweging bolt ze mooi op. Ik heb een hulsebos dynamic 3 aangeschaft en ben er zeer tevreden over. Drukverdeling iets naar voren en ligt prachtig op haar. Ze is er echt veel beter van geworden. [ [url=m/NRbbaF.jpg]Afbeelding[/url] ]

Er noemt hier ook iemand een Hulsebos wb3, is dat hetzelfde zadel of dezelfde boom?
Echt zo lastig een weke rug en in principe kan dat ook niet worden aangepast zodat het in rust én in beweging goed ligt.
Hebben ze dat bij jou dan zo aangemeten dat het in beweging goed ligt? Heeft het in rust dan geen brugligging?
Ik rij ook graag buiten en dan hoeft hij van mij niet continu nageeflijk te lopen, dus ik zou het liefst een zadel hebben dat zowel goed ligt als de rugspieren niet worden gebruikt als wel maar dat is volgens de zadelmaker niet mogelijk.
Weet jij hoe ze dat bij jou hebben gedaan?

Ik denk dat hetzelfde zadel bedoeld wordt maar de wb3 bestaat ook. Die van mij heeft wel de genoemde vierkante lepel.

We hebben het zadel gepast, en mee gereden. Haar schoft is opgemeten en het zadel gemaakt, en met afleveren zo opgevuld dat hij perfect ligt. Het zadel ligt zowel in stand als beweging mooi in balans.

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-20 23:17

maralyn schreef:
Hier een merrie met overbouw en een dipje na de schoft die enorm bolt met beweging.

Hier een thorowgood, high whriter in dit geval.

Thorowgood heb ik er met passen op gehad, die was te lang voor hem.

Lola96

Re: Wat voor zadel op paard met een weke rug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-20 23:24

Daphneeeej, als je de kussens voor me op zou willen meten, heel erg graag!
De GP is de volledig leren versie toch? Dat zou dan ook degene zijn waarvoor ik zou kiezen.
Weet je nog welke Nederlandse dealer dat was?
Zeewolde is hier 5 kwartier vandaan maar dat hou ik zeker even in gedachten, hartstikke bedankt!!!

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-20 23:30

Lonimma, dat klinkt echt super maar begrijpen doe ik het niet.
Je zou zeggen, in principe is het niet mogelijk om een boomzadel mooi aan te laten sluiten in rust en in beweging maar als Hulsebos daar een oplossing voor heeft dan wil ik daar zeker meer van weten!
Ik denk dat ik even contact met ze op ga nemen om ze daarnaar te vragen, dank je wel!

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-20 23:58

Lola96 schreef:
sunny43 schreef:
Laat een goede zadelmaker komen die het ook echt aan kan passen. Ooit het probleem met een pony gehad, diverse zadelpassers langs gehad, uiteindelijk Hans Zuiddijk? van Best Fit Zadels uit Hilversum en... het zadel bleef op zijn plek. Andere aanrader is Anouk van Well Saddles.

Hans Zuiddijk, ik dacht dat hij Zuiddam heette ... is de slechtste zadelmaker die ik ooit had voor een paard en ik heb al heel wat zadelmakers gehad in de 40 jaar dat ik paarden heb. Die man mag bij mij niet meer komen al krijg ik geld toe.

Hahaha het is nog anders, hij heet Hans Zuidweg.
Ik heb begrepen dat ik hier ervaringen uit de eerste hand mag delen, ik ben niet iemand die met modder gooit op internet maar mijn ervaring met deze clown wil ik hier wel even delen, al is het maar om je te waarschuwen.
Dat was met een ander paard, ik merkte dat ik anders ging zitten in het zadel, ik werd in een stoelzit gezet dus belde Best Fit zadelservice om mijn zadel na te laten kijken.
Het zwaartepunt lag verkeerd en dat kon volgens zijn zadelmaker, John Koole, worden opgelost door er een voorsingel in te zetten, toen wist ik nog niet beter dus ik geloofde dat en er werd een voorsingel ingezet.
Mijn paard liep er voor geen meter onder, ze liep met de rem erop dus ik belde ze en sprak met Dhr Zuidweg, deze zei me dat mijn paard eraan moest wennen dat zou een paar weken duren.
Ik maakte met dat paard vaak lange duinritten waarbij ze onderweg meestal wel een keer moest plassen, maar toen ze wilde plassen onder het zadel ging dat niet, ze had moeite om in die houding te staan, dus ik belde weer, toen ben ik me toch uitgelachen!
Toen hij klaar was met lachen kreeg ik te horen dat ik geen voorbarige conclusies moest trekken en het geduld op moest brengen om mijn paard eraan te laten wennen, hij gebruikte deze constructie al jaren en mijn paard zou wel de eerste zijn die daar niet onder liep.
Toen ik die keer erop weer een duinrit ging maken staakte mijn paard halverwege, toen ben ik afgestapt, heb ik het zadel eraf gehaald en zag direct dat ze er drukplekken van had, dus ik ben met mijn paard aan de hand en het zadel op mijn arm terug gelopen naar huis, huilend, zo schuldig voelde ik me tegenover mijn paard!
Toen ik hem weer belde was ik kwaad, en hij nog veel kwader op mij! Maar na veel aandringen zou hij zijn zadelmaker weer sturen.
Toen deze de drukplekken zag vroeg hij me of ik mijn paard wel goed ontwormde!!! Toen ben ik echt uit mijn vel gesprongen en heb ik geeist dat ze het zadel in de oude staat terug zouden brengen.
Dat hebben ze gedaan maar ik moest ervoor betalen, net als voor het bezoek van de zadelmaker.
Dat heb ik geweigerd aangezien ik voor het eerste bezoek en het inbouwen van de voorsingel al een paar honderd euro kwijt was.
Mijn paard had er behalve de drukkingen ook een paar flinke blokkades in de rug aan overgehouden, waarvoor de osteopaat 3 keer is geweest om dat op te lossen, het heeft een hele tijd geduurd voordat ik mijn paard weer een zadel op kon leggen zonder dat ze daarvan in de stress raakte en het heeft me heel veel geld gekost.
Toen ik daarna een goede zadelmaker liet komen bleek natuurlijk gewoon dat het zadel van voren te krap was geworden, daarom was het zwaartepunt anders gaan liggen, dus je kunt wel nagaan wat de voorsingel heeft gedaan hiermee, deze heeft hem op dat punt nog strakker gelegd.

Daarom voor mij nooit meer Best fit zadelservice, een fout kan iedereen maken maar het zit hem in de manier hoe je daarmee omgaat en hoe zij daarmee om zijn gegaan is ronduit schandalig.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 09:19

Je krijgt nu heel veel tips van mensen met paarden die helemaal niet op de jouwe lijken, ik zie zo al een heleboel zadels genoemd die bij jouw paard net zo hard of harder nog kunnen gaan schuiven dan je zadel nu. Als je een zadel hebt waar je paard (en pre s zijn ontzettend kieskeurig!) fijn onder loopt: hou dat! En zoek een zadelmaker met verstand van het ras die dat specifieke zadel zo kan aanpassen dat het minder schuift. Vaak is het een beetje vulling erbij op de juiste plaats wat wonderen doet. En het is ook een trainingsfase waar je helaas even doorheen moet, hoe meer je paard zich ontwikkelt, hoe minder je zadel zal schuiven.

DexterM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 10:13

Ik heb jaren geleden voor mijn merrie met wat doorgezakte rug een zadel laten aanpassen, bijna niets paste. Zij was rondgeribt en beetje ouderwets type, zadel schoof naar voren. Had toen een passier zadel, 17 inch. Zadelmaker heeft de kussens er onder uit gehaald en er hele nieuwe, handgemaakte kussens onder gezet. Daarna weer perfect kunnen rijden. Dat zadel ligt nu voor de verkoop bij de country mill in nijkerk. Ook heb ik daar een Jaguar/Harry Dabbs liggen vr de verkoop, dus mocht je die kant op willen gaan....

colette40

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 10:19

Ik heb een e pony, inmiddels rond geribd en een korte rug
Ik heb vanaf het begin een ruiz diaz dressuurzadel opgehad
Deze heeft verschillende kop stukken die vervangen worden als het nodig is.
Ik begon hel smal maar zit inmiddels op aardig wijd.
Heerlijk zacht zadel

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 10:22

Ik heb een zadel van Ninon Schutte met frans kussen. De legend, want daarvan wijzen de boomtakken iets meer naar achteren zodat hij beter met de schouder valt. Daarnaast een prolite look-a-like singel en die combinatie maakt het af.

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 10:52

Lola96 schreef:
Wiske2 schreef:
Ik zou een hulsebos wb3 met vierkante lepel nemen. Dat was bij mijn paard met weke rug het enige dat niet schoof. Ik heb er 20 uitgeprobeerd.
Omdat de luxe had ze uit te proberen heb ik er echt veel geprobeerd.
Fryso ging ook maar daar zat ik zelf niet lekker op.

Misschien een stomme vraag, maar maakt een vierkante lepel verschil?

Ik had een dynamic 3 sorry ik zei wb3. Het model met vierkante lepel had ook kortere kussens en zat heerlijk.
Het was voor mijn paard de beste oplossing het schoof in ieder geval niet en brugde niet. Doordat de kussens soepel waren ging het met bewegen ook goed. Alleen soms nog verschil van zomer en winter het dekje aanpassen.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 10:58

Lola96 schreef:
Wat fijn dat er zoveel mensen zijn die met me meedenken!
Om jullie een idee te geven, dit is het paard waar het om gaat.

[ [url=m/hwuHto.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/wVFiKG.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zoals je hier duidelijk kan zien, in stilstand een weke rug maar zodra hij in actie komt dan komt de rug omhoog.

Is dit een weke rug of een overbouwd paard?
Is in mijn ogen wel echt een verschil

lonimma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 11:34

Lola96 schreef:
Je zou zeggen, in principe is het niet mogelijk om een boomzadel mooi aan te laten sluiten in rust en in beweging maar als Hulsebos daar een oplossing voor heeft dan wil ik daar zeker meer van weten!
Ik denk dat ik even contact met ze op ga nemen om ze daarnaar te vragen, dank je wel!

Ik begrijp het ook niet echt, ik ben vanavond op stal, dan wil ik in rust wel een foto voor je maken. Ik had nog op de site gekeken en daar werden de leenwoorden Friezen, andalusiers, weke rug en rondgeribt in het verhaal genoemd. Je zou haast denken dat ik reclame maak, maar ik ben gewoon een heel tevreden klant bellen kun je ze altijd, super blij en vriendelijk altijd aan de telefoon

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-20 21:08

dianaw33 schreef:
Je krijgt nu heel veel tips van mensen met paarden die helemaal niet op de jouwe lijken, ik zie zo al een heleboel zadels genoemd die bij jouw paard net zo hard of harder nog kunnen gaan schuiven dan je zadel nu. Als je een zadel hebt waar je paard (en pre s zijn ontzettend kieskeurig!) fijn onder loopt: hou dat! En zoek een zadelmaker met verstand van het ras die dat specifieke zadel zo kan aanpassen dat het minder schuift. Vaak is het een beetje vulling erbij op de juiste plaats wat wonderen doet. En het is ook een trainingsfase waar je helaas even doorheen moet, hoe meer je paard zich ontwikkelt, hoe minder je zadel zal schuiven.

Wat jij zegt heb ik ook aan gedacht hoor. Het zadel dat ik nu heb doe ik ook zeker niet weg!
Ik heb besloten het nog eenmaal te proberen, gewoonweg omdat ik er moedeloos van wordt steeds af te moeten stappen om dat zadel naar achteren te leggen.

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-20 21:09

DexterM schreef:
Ik heb jaren geleden voor mijn merrie met wat doorgezakte rug een zadel laten aanpassen, bijna niets paste. Zij was rondgeribt en beetje ouderwets type, zadel schoof naar voren. Had toen een passier zadel, 17 inch. Zadelmaker heeft de kussens er onder uit gehaald en er hele nieuwe, handgemaakte kussens onder gezet. Daarna weer perfect kunnen rijden. Dat zadel ligt nu voor de verkoop bij de country mill in nijkerk. Ook heb ik daar een Jaguar/Harry Dabbs liggen vr de verkoop, dus mocht je die kant op willen gaan....

Country mill komt helaas niet aan huis om te passen, anders had ik ze zeker gebeld!

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-20 21:12

colette40 schreef:
Ik heb een e pony, inmiddels rond geribd en een korte rug
Ik heb vanaf het begin een ruiz diaz dressuurzadel opgehad
Deze heeft verschillende kop stukken die vervangen worden als het nodig is.
Ik begon hel smal maar zit inmiddels op aardig wijd.
Heerlijk zacht zadel

Ruiz Diaz is inmiddels Seabis, heb ik ook, een Seabis Carina.
Mooi kort zadel, zou in theorie perfect moeten passen maar hij vindt het vreselijk, loopt er helemaal niet goed onder, ik gebruik het nu om paarden zadelmak mee te maken.

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-20 21:16

Barvrouwke schreef:
Ik heb een zadel van Ninon Schutte met frans kussen. De legend, want daarvan wijzen de boomtakken iets meer naar achteren zodat hij beter met de schouder valt. Daarnaast een prolite look-a-like singel en die combinatie maakt het af.

Een Schutte zadel ga ik zeker proberen wanneer ik zeker weet dat er niet meer spier op komt en hij gelijk blijft in boommaat.
Zo'n Prolite singel is toch de goedkopere versie van de Fairfax singel?
Een Fairfax singel heb ik gehad voor hem, ik schrok me rot, dacht dat hij kreupel was maar kwam door de singel! Geeft bij hem teveel druk op het borstbeen.

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-20 21:18

friesam schreef:
Lola96 schreef:
Wat fijn dat er zoveel mensen zijn die met me meedenken!
Om jullie een idee te geven, dit is het paard waar het om gaat.

[ [url=m/hwuHto.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/wVFiKG.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zoals je hier duidelijk kan zien, in stilstand een weke rug maar zodra hij in actie komt dan komt de rug omhoog.

Is dit een weke rug of een overbouwd paard?
Is in mijn ogen wel echt een verschil

Beide, hij is inderdaad ook overbouwd maar het is de weke rug welke het probleem geeft een goed passend zadel te vinden.

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-20 21:22

lonimma schreef:
Lola96 schreef:

Ik begrijp het ook niet echt, ik ben vanavond op stal, dan wil ik in rust wel een foto voor je maken. Ik had nog op de site gekeken en daar werden de leenwoorden Friezen, andalusiers, weke rug en rondgeribt in het verhaal genoemd. Je zou haast denken dat ik reclame maak, maar ik ben gewoon een heel tevreden klant bellen kun je ze altijd, super blij en vriendelijk altijd aan de telefoon

Brugligging kun je op een foto niet zien.
Ik ben wel heel benieuwd wat je voelt als je er met je hand tussen gaat, of de kussens overal mooi aansluiten in rust.
Nee hoor ik verdenk je er niet van reclame te maken hahaha, als iets goed is en er goede service verleend wordt dan mag dat gezegd worden toch? Ik ben alleen maar blij met het advies.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 22:19

Heb je de prolite narrow of de gewone gehad?

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-20 08:33

siskeh schreef:
Heb je de prolite narrow of de gewone gehad?

De narrow, dat was degene die ik nodig had volgens de zadelmaker.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 11:41

Lola96 schreef:
Barvrouwke schreef:

Een Schutte zadel ga ik zeker proberen wanneer ik zeker weet dat er niet meer spier op komt en hij gelijk blijft in boommaat.
Zo'n Prolite singel is toch de goedkopere versie van de Fairfax singel?
Een Fairfax singel heb ik gehad voor hem, ik schrok me rot, dacht dat hij kreupel was maar kwam door de singel! Geeft bij hem teveel druk op het borstbeen.

Ja, zoiets. Ninon Schutte heeft ze ook op haar site staan inmiddels. Maar het moet inderdaad bij je paard passen. Bij sommigen gaat hij enorm open staan en krijg je een verkeerde drukverdeling, die rijd ik met een andere singel.
Ik heb een paar zadels via marktplaats op de kop getikt (+/- 1000,- p/s) en die aan laten passen. Heb meerdere paarden, dus dan kon ik wat puzzelen. Mochten ze eruit groeien, dan zoek ik wel weer verder.

Ninon heeft een mooi filmpje op haar youtube staan, waarom zij niet voor aanpasbare bomen kiest. Wel interessant.