Teleurgesteld in zadelmaker

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-20 11:39

Sclimpre schreef:
SinneJ schreef:
Maar als hij standaard zo loopt als op de tweede foto, wil ik je vooral meegeven dat je eender welk geld dat je nu investeert in een zadel, snel weer kwijt bent als je niet daarmee aan de slag gaat.

Natuurlijk heb je voor die training ook een goed zadel nodig, maar als je nu weer zo gaat rijden met een passend zadel, krijg je alsnog veel problemen. De houding van de tweede foto is best alarmerend en ik denk dat hij vaak zo loopt. Dat was bij Limo ook steeds het geval. En dat is niet erg, dat moet je leren, maar je mag dat niet nog jaren laten liggen, want dan krijg je miserie.

Die 2de foto lijkt me meer een paard dat in de verte iets interessants gezien heeft (hoofd hoog, oortjes gespitst, teugels hangen door). Als hij constant in die houding loopt is het niet ok, maar op basis van deze foto kan ik dat niet opmaken.
Hoe het zadel ligt bij het springen is idd wel een probleem.
klopt hij was toen idd gefocust op wat anders. En mijn zus speelde via een app ook paardengeluiden af.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 11:41

Je zegt dat je graag wilt dat hij ontspannen kan lopen en daarom met zo min mogelijk druk tijd.
Dat vind ik een mooi streven en het los vast is niet het eerste waar ik dan over zou vallen. dat komt vanzelf wel.
Wat me wel opvalt is dat die handen overal heen gaan, omhoog opzij, overal. Alsof je toch die druk op aan het zoeken bent?

Met longeren heb je je armen langs je lichaam hangen, blijven de handen netjes op dezelfde plek.
Als je nu zo ook eens zou gaan rijden :) Handen mogen net wat dichter bij elkaar, maar wel die armen zo, handen op 1 plek. Teugeltje mag dan best wat aan de de lange kant zijn.
Vind je dat moeilijk, doe een beugelriem of een halstertouw om zijn hals en hou je dat vast als reminder, handen horen daar.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-20 11:45

Oeps en van lesgeefster moet ik mijn handen wat hoger houden omdat ik die steeds net boven het zadel hield.
Bij een wending moet ik ook de binnenteugel wat omhoog doen, dat is iets wat ik voorheen nooit gehoord had, wel teugel van de hals af maar omhoog nog nooit van gehoord.

Als ik weer zou rijden met barebackpad ga ik wel sowieso op mijn handen/armen letten. Bedankt voor de tip.

Ranger heb ik sowieso deze week niet gereden of gelongeerd gehad. Enkel gaan voeren en wat gestreeld. Vond dat een prettig idee omdat hij misschien wel pijn/ongemak zou kunnen ondervonden hebben door dat rijden met dat zadel.

Haha nu wordt het topic meer een topic wat beter past bij rijtechnisch onderdeel op bokt.
Maar ben wel enorm blij met jullie input hoor ;)

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 11:54

Als je de handen drukt, doen ook ruiters, zou ik ook zeggen handen hoger.
Maar ongeveer een 10 cm boven de schoft is op zich een prima plek.
Als je kijkt naar fotos van je rijden, kijk dan zijn de teugels en mijn onderarm in een mooie rechte lijn, vanuit je elleboog tot aan het bit, geen knik ergens.

Lessen waarbij ruiters handen moeten optillen ben ik geen fan, maar ik weet er zijn meer wegen naar Rome.
Ik vind het al snel een onrustige hand veroorzaken ipv een hand waar het paard zelf garaag naartoe wil.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 11:56

Ik denk dat het heel goed is dat je wat hebt 'gespeeld' met Ranger. Het was misschien niet anatomisch ideaal, maar ik denk dat het voor jouw balans heel goed was, want eerder zat je nog eens wat onzeker en wobbly in het zadel en nu denk ik dat je wel meer klaar bent om onafhankelijk van je zit met je handen aan de slag te gaan. En dat is onontbeerlijk om eindelijk aan die nageeflijkheid en aanleuning te gaan werken.

Voorlopig laat hij de hals nog vallen tijdens het longeren, dat is in mijn ogen een goed teken. Die neerwaartse neiging mag je niet verliezen. Dus beloon dat gedrag ook. Zelfs als hij nu nog wat 'sloft' en het niet echt een nette over de rug houding is, is het beter dan sterrenkijken. Dus zeker dat hals laten vallen aanmoedigen aan de longe!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 11:57

Nu, ok, ik snap wel dat er rijtechnische tips gegeven worden, maar dit zadel ligt toch echt wel niet goed en goed, degelijk, passend materiaal is toch wel de basis. Ook bij een niet goed lopend paard met een beginner erop kan een zadelpasser wel zien of het zadel degelijk ligt of niet.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 11:59

Gini schreef:
Nu, ok, ik snap wel dat er rijtechnische tips gegeven worden, maar dit zadel ligt toch echt wel niet goed en goed, degelijk, passend materiaal is toch wel de basis. Ook bij een niet goed lopend paard met een beginner erop kan een zadelpasser wel zien of het zadel degelijk ligt of niet.

Eens hoor. Ik vind het vooral belangrijk dat mee te geven bij een beperkt budget, want het paard kan met juist trainen op korte tijd nog enorm veranderen. En dan kan het interessanter zijn wat meer te focussen op werk aan de hand of de longe alvorens een nieuw zadel aan te schaffen.

_Penotti

Re: Teleurgesteld in zadelmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 12:09

Al is beide misschien ook wel fijn :j

Ik ben iemand die ook graag rijd, niet alleen grond werkt.
Ik zou een passend zadel net zo belangrijk vinden als dat ik fijn kan longeren.
Als ik de algehele conditie van het paard zie denk ik niet dat als hij nu een passend zadel heeft dat hij na wat training er meteen uit groeit. Ts gaat immers geen grand prix niveau verlangen.

Ik begrijp wat eerder werd aangehaald eerst op de grond bezig zijn, ik denk dan, met een passend zadel, kan het beide wel.
Ook lekker buitenritten maken rechtuit, is ook fijn voor de afwisseling.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 12:14

Ik denk wel dat hij heel snel kan veranderen. Dier is nooit over de rug gereden, dus die spieren zijn nooit aangesproken. Dan kan het heel snel gaan. Ik denk dat dit een paard is dat best aanleg heeft voor zichtbare spieren, dat het een 'bulky' type is dat nog gaat uitzetten.

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 12:18

Ik zou naar een andere merk zadel gaan
Dit zadel nieuw wat je nu heb is niet goed en rijdt ook niet lekker voor jouw
Zou meerdere merken laten passen en veel informatie vragen welk zadel geschikt is
Jammer dat zo heeft moeten lopen duur zadel waar je nu niks aan heb
Misschien kan je zadel inruilen op een andere zadel die je gaat kopen

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-20 14:48

SinneJ schreef:
Ik denk wel dat hij heel snel kan veranderen. Dier is nooit over de rug gereden, dus die spieren zijn nooit aangesproken. Dan kan het heel snel gaan. Ik denk dat dit een paard is dat best aanleg heeft voor zichtbare spieren, dat het een 'bulky' type is dat nog gaat uitzetten.

Zo erg bulky denk ik eigenlijk ook niet. Hij is niet een volle quarter, Als ik zijn vader en volle broer (https://rolcap.wixsite.com/sunsetcolors ... e-de-verre) bekijk... Spreken de ruggen me eigenlijk niet echt aan.
Al zie ik bij Ranger verbeting doorheen het jaar dat ik hem al heb. In begin leek hij een weke rug te hebben namelijk.

Maar hij is zeker ook in breedte en hoogte gegroeid in dat jaartje. :j

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-20 14:54

sporten schreef:
Ik zou naar een andere merk zadel gaan
Dit zadel nieuw wat je nu heb is niet goed en rijdt ook niet lekker voor jouw
Zou meerdere merken laten passen en veel informatie vragen welk zadel geschikt is
Jammer dat zo heeft moeten lopen duur zadel waar je nu niks aan heb
Misschien kan je zadel inruilen op een andere zadel die je gaat kopen

Dat ben ik sowieso van plan, meerdere zadels testen en vragen welke mogelijkheden er zijn.

Ik blijf anderzijds ook neigen naar semi boomloos (denk dan aan de flexibele zadels zoals kieffer move)

Baloedebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 16:38

Maar koop dan een Zadel via een zadelmaker met bijpassend advies ipv zelf een zadel te kopen wat niet bij je paard past. Want dat kan je zadelmaker zoals in het huidige geval dus nooit passend maken..
En voor de rest je krijgt veel goede tips leuk om ermee aan de slag te gaan ts dan komt het helemaal goed

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 18:44

Kijk trouwens uit met Wintec: die hebben (allemaal?) keilkussens, dus iets langer draagvlak. Ik vermoed dat je paardje ook een behoorlijk korte rug heeft, veel kans dat die te lang zijn. Heb hier geen enkel eigen paard lopen (gehad) waar een Wintec van 17 inch of meer op paste.

Het handige is die verwisselbare boom natuurlijk, maar die heb je ook bij Thorowgood (straks denkt men dat ik aandelen heb bij Thorowgood ;) . Wat Thorowgood ook heeft, is een soort V-systeem qua singel, helpt ook als het zadel teveel omhoogkomt. Hangt er wel vanaf hoe je de singelstoten hangt, ben er zelf een leek in, maar Greet van Zadelpascentrum heeft dit voor mij opgelost.

Maar een zadelmaker/passer die je adviseert om verder te rijden met een zadel dat drukplekken veroorzaakt, die zou van mij idd ook geen krediet meer krijgen. Kan heel nare gevolgen hebben, voor paard en mens (als het paard niet erg vergevingsgezind is).

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 18:53

Met Bjorn Vileyn als zadelmaker niet echt goede ervaringen... Wilt heel graag zijn eigen zadels verkopen en doet niet eens moeite om te kijken of het huidige zadel eventueel past. Bij mijn zus onlangs meegemaakt. Ze had een nieuw paard dus zadel moest aangepast worden maar haar zadelpasser kon niet snel dus voor Bjorn gekozen. Volledig nieuw zadel aangemeten, bleek achteraf dat haar huidige zadel EXACT hetzelfde was, enkel wat opvullen. Gelukkig het zadel gewoon kunnen terug geven en geld terug gekregen, maar dat vind ik echt pure oplichting. Vind dat absoluut geen eerlijk man.
Je lesgeefster kan me wel charmeren, fijne vrouw :ja

Welke zadelpasser heb je er nu bij gehad? Ik ken wel een goede maar helaas lange wachttijd...

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 19:09

xAnthea schreef:
Met Bjorn Vileyn als zadelmaker niet echt goede ervaringen... Wilt heel graag zijn eigen zadels verkopen en doet niet eens moeite om te kijken of het huidige zadel eventueel past. Bij mijn zus onlangs meegemaakt. Ze had een nieuw paard dus zadel moest aangepast worden maar haar zadelpasser kon niet snel dus voor Bjorn gekozen. Volledig nieuw zadel aangemeten, bleek achteraf dat haar huidige zadel EXACT hetzelfde was, enkel wat opvullen. Gelukkig het zadel gewoon kunnen terug geven en geld terug gekregen, maar dat vind ik echt pure oplichting. Vind dat absoluut geen eerlijk man.
Je lesgeefster kan me wel charmeren, fijne vrouw :ja

Welke zadelpasser heb je er nu bij gehad? Ik ken wel een goede maar helaas lange wachttijd...

Hier ook een slechte ervaring met Bjorn Vileyn. Wilde het niet schrijven omdat ik dacht misschien is het eenmalig, maar inderdaad ook zo'n verhaal. Hij wilde het zadel ook niet omruilen terwijl ik er 2 keer had opgezeten: 1 maal bij het passen en 1 maal erna, toen voelde ik dat ik er zelf toch echt slecht in zat. We wilden zelfs een goedkoper zadel nemen in de plaats, maar het heeft weken van heen en weer gemail en gebel gekost en we zijn zelfs naar Sommer in Duitsland gereden in de hoop dat de productent van het zadel zelf ons kon helpen. Die hebben hem dan op het matje geroepen en hij heeft het omgeruild voor een MSFC. Gelukkig heeft mijn paard geen heel moeilijke rug, dus het was zo wel opgelost. Met een moeilijke rug zou ik hem voor die ruil niet meer vertrouwd hebben. Hebben er natuurlijk snel ook een andere zadelmaker naar laten kijken voor de zekerheid....

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-20 11:20

HM Bjorn komt volgende week. Heb wel zéér duidelijk vermeld dat ik géén budget heb voor een volledig aangepast zadel momenteel. Dus hoop toch dat hij daar wel rekening mee houdt.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-20 08:57

Wat ik me afvraag. Kan een zadelmaker ander soort kussens onder een zadel plaatsen? (Als de vorm van boom wel goed is voor het paard)

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 08:59

Ik denk niet dat dat mogelijk is nee. Of toch niet voor een prijsje dat je nog leuk lijkt.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 09:02

Art_Ificious schreef:
Wat ik me afvraag. Kan een zadelmaker ander soort kussens onder een zadel plaatsen? (Als de vorm van boom wel goed is voor het paard)

Dat kan in de fabriek. Een zadelmaker kan een kussen ook inkorten, maar de prijs voor beide is ongeveer hetzelfde.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 09:29

Dan denk ik dat je een stuk duurder gaat zijn dan een ander zadel dat die vorm al heeft.
ik heb ook nog nooit gehoord dat iemand dat laat doen.
Het was gewoon niet verstandig zelf een zadel te kopen.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 09:39

Of voorlopig even niet rijden en veel grondwerken. Dan heb jij ook tijd om nog even door te sparen voor een zadel, heb je in elk geval wat meer ruimte financieel gezien. Is wel even balen nu het zo goed ging, maar dan heb je straks ook wat en kun je weer vooruit :j

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-20 11:24

_Penotti schreef:
Dan denk ik dat je een stuk duurder gaat zijn dan een ander zadel dat die vorm al heeft.
ik heb ook nog nooit gehoord dat iemand dat laat doen.
Het was gewoon niet verstandig zelf een zadel te kopen.

Wil je aub voor je dit zegt alles lezen? Want heb dit op pagina één al vermeld...

Ik heb er bij de aankoop een zadelmaker bij gehad. Deze zei dat zadel goed lag maar alleen voorkant bijgevuld moest worden dus deed ze dat. Ze heeft nooit de opmerking gegeven dat de kussens niet passen bij de rug van mijn paard.
Verder heb ik inmiddels van diezelfde zadelmaker helaas meerdere negatieve ervaringen vernomen dat ze mensen laat verder rijden met niet passende zadels.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 11:28

ja heb ik gelezen.
Ze gaf aan dat het zou passen.
maar nu ineens niet meer.
Ik vind het toch niet slim eerst zelf wat te kopen.
Je hebt dus niet het inzicht zelf te zien dat het totaal niet past (wat niet erg is hoor) laat dan een zadelmaker komen met zadels.
Dan is die kans kleiner.
Sommige zadelmakers hebben ook wel de neiging er maar het beste van te maken als een eigenaar aangeeft geen geld te hebben voor een ander.
Misschien hier ook gebeurt?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-20 11:32

_Penotti schreef:
ja heb ik gelezen.
Ze gaf aan dat het zou passen.
maar nu ineens niet meer.
Ik vind het toch niet slim eerst zelf wat te kopen.
Je hebt dus niet het inzicht zelf te zien dat het totaal niet past (wat niet erg is hoor) laat dan een zadelmaker komen met zadels.
Dan is die kans kleiner.
Sommige zadelmakers hebben ook wel de neiging er maar het beste van te maken als een eigenaar aangeeft geen geld te hebben voor een ander.
Misschien hier ook gebeurt?

Nope. Heb namelijk niet aangegeven gehad dat ik er geen budget voor had. Toen had ik dat trouwens wel omdat ik toen nog geen onverwachte hoge kosten had ;)