Wonden aan hoofd door bitringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 08:29

De mijne heeft ook zo'n plek gehad. Had het idee dat de bitschijf dan bleef hangen op het vel. Deed er elke keer voor het rijden vaseline op om wrijving te voorkomen (op paard en op de ringen) Ging prima!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 08:38

pluisje88 schreef:
ElCid schreef:
Billy Allen trens; fijn bit, stille ligging en licht gebogen. Deze is heel fijn https://pferdeladen-online.de/de/Gebiss ... len-D.html ( ik heb er nog zo 1 liggen die voor een zacht prijsje weg mag, hangt natuurlijk af van de maat die je nodig hebt).

13,5 heeft ze. Mag je daarmee starten in de dressuur?

Met een Billy Allen mag je starten in de dressuur :j
Heel fijn bit. En in bustrens te verkrijgen. Ik zweer erbij. Mijn haflinger kreeg ook altijd wondjes, maar met dit bit nergens meer last van.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-20 08:49

Daihyo schreef:
pluisje88 schreef:

13,5 heeft ze. Mag je daarmee starten in de dressuur?

Met een Billy Allen mag je starten in de dressuur :j
Heel fijn bit. En in bustrens te verkrijgen. Ik zweer erbij. Mijn haflinger kreeg ook altijd wondjes, maar met dit bit nergens meer last van.

Toppie Tnx! Hij is onderweg :D

Daihyo

Re: Wonden aan hoofd door bitringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 08:51

Oh top! Heel veel plezier/succes ermee. Ik hoop dat het werkt voor jullie :j

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-20 08:54

Daihyo schreef:
Oh top! Heel veel plezier/succes ermee. Ik hoop dat het werkt voor jullie :j

Hoop ik ook! Dan is paardlief Hopenlijk tevreden en is mijn Slechte geweten gesust :')

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 09:11

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-20 11:51

Oké nieuwe poging tot foto’s :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 12:05

Hij is voor een watertrens eigenlijk te smal inderdaad wat je zelf ook al aangaf.
Bustrens hoort aangesloten te liggen, dit bit zou aan beide kanten een halve cm meer mogen hebben.

Bitschijven passen er daarom ook niet meer bij en zullen dan denk ik ook eerder drukken.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 12:14

Oh dit is herkenbaar. Ik heb dit ook vaak. Dot vaseline ertussen helpt bij ons wel. 1x vergeten en het is weer bingo.
Eens gehad dat het smetplekken geworden waren, 3 maanden zonder bit moeten rijden daardoor. Geen ramp, maar niet handig met het oog op wedstrijden.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 12:17

Ik heb ook geen goede ervaringen met bitringen/schijven, die hebben bij mijn paarden ook altijd voor schuurplekjes gezorgd.

ik zou het gewoon eens zonder proberen en anders heb je ook het golden wings bit van Stübben die de voordelen van en bustrens en een watertrens combineert. Hier zie ik veel goede resultaten van.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 16:48

Eline_S_S schreef:
[HAR] Hoe kan dit? Wondje
Wellicht heb je hier nog iets aan. Die van mij had precies hetzelfde.

Dit is dus exact hetzelfde als wat mijn paard had. Ik heb een week geen bit in gedaan tot het plekje vrijwel helemaal dicht was. Daarna heeft hij het niet meer gehad. Waarschijnlijk zat er net nog een beetje zand oid en is dat gaan schuren, en als het eenmaal open is... Er hoeft bij die van mij maar een zandkorrel onder het dekje te zitten en hij heeft al een schuurplek.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-20 20:02

Eline_S_S schreef:
Eline_S_S schreef:
[HAR] Hoe kan dit? Wondje
Wellicht heb je hier nog iets aan. Die van mij had precies hetzelfde.

Dit is dus exact hetzelfde als wat mijn paard had. Ik heb een week geen bit in gedaan tot het plekje vrijwel helemaal dicht was. Daarna heeft hij het niet meer gehad. Waarschijnlijk zat er net nog een beetje zand oid en is dat gaan schuren, en als het eenmaal open is... Er hoeft bij die van mij maar een zandkorrel onder het dekje te zitten en hij heeft al een schuurplek.

Ja die van mij heeft ook een super gevoelige huid. Ik heb al twee weken bitloos gereden maar heb zaterdag concours (Eerste keer starten) dus dan Moet er wel een bit in. Vandaag even mee gereden om te oefenen. De foto’s van van de week had ze het hoofdstel alleen om voor de foto’s. Na het rijden vanmorgen is de plek gelukkig niet groter geworden. Na de proeven van zaterdag hoeft ze geen bit meer in tot het helemaal heel is. Al raakt er dan niks de kapotte plek..

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 01:54

pluisje88 schreef:
Sizzle schreef:
Ik denk dat er wat verwarring is ontstaan tussen bitringen (rubber) en bitringen (metaal).
Daffie heeft het over de metalen ringen denk ik en jij over de rubberen.

Dat is een goeie :j ik had het inderdaad over de rubberen ringen

Haha, ik had het idd over de metalen. Begreep dat TS namelijk daarom naar de rubberen bitringen greep.
Maar ik zie niet in waarom hier rubberen bitringen omheen moeten? Dat iets kán gebeuren (velletje tussen de ringen), betekend niet dat het ook gaat gebeuren.

Edit: geschreven voor ik de nieuwe foto's zag. Bitringen van een watertrens mogen maximaal 1/2 cm uitsteken aan beide kanten.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-20 09:34

Nou de zoektocht gaat door helaas!
Heb de Billy allen binnen gekregen en die past heel mooi. Echter vindt mijn paard het niks.

Ik heb tot nu toe geprobeerd:
Harry’s horse Anatomic roll-R: perfect bit maar te klein voor mijn paard.

Myler level 1; paard wordt hard in de mond en zet kaken vast zodra ik de teugels aanneem. Niet Eens op druk maar al meteen bij de beweging.

Myler level 2: bij het stappen aan de lange teugel houdt ze haar hoofd vrij hoog en plat vooruit. Bij oppakken teugels steekt ze haar neus vooruit en doet haar hoofd heel hoog. Duidelijk een no go.

Billy allen: zodra ze hem in heeft houdt ze haar kaken strak en haar mond heel stil. Stopt met bewegen. Er komt niet echt verzet (ook niet haar subtiele manier) maar ze ontspant er niet op, geeft niet na en is Hard/mogelijk te sturen.

De Billy allen komt tot nu toe het dichtst in de buurt bij de Harry’s horse. Maar hij is niet net zo fijn voor haar. De duidelijkste verschillen die ik zie: de ba is vrij recht zowel in de vorm van het mondstuk als het metaal. De Hh loopt behoorlijk rond in zowel de vorm zelf als ook het metaal. De ba is zwaarder dan de Hh. Dus de zoektocht naar een passend bit is nog niet ten einde helaas. Mocht iemand nog een briljante ingeving hebben dan hoor ik dat graag.

Mayra_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 10:00

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-20 10:29

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 10:49

Misschien zit hier iets bij, zo jammer dat de BA niet goed bij haar werkt, onze paarden liepen er allemaal prima op.
https://www.ej.nl/paard/hoofdstellen-bi ... gL3wvD_BwE

https://www.euro-horse.nl/nl/tom-baldin ... allen.html

https://www.aleashop.be/western-d-trens ... -ring.html

https://www.kifrahorse.nl/Bustrens-met- ... tussenstuk

https://www.kifrahorse.nl/Bustrens-stang-draaibaar

https://www.aleashop.be/watertrens-leve ... -14mm.html

Wel eens een gewone ongebroken bustrens geprobeerd? In mijn ervaring lopen vrijwel alle paarden daar fijn op ( maar die ervaring had ik ook met de BA.......)
https://www.ej.nl/paard/hoofdstellen-bi ... gIYOvD_BwE

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 11:36

Als ze zo lastig is met bitten en je tot nu toe niet de juiste kan vinden, is het misschien iets om een bitfitter te laten komen?

Dan kan je wat meer proberen zonder ze direct te hoeven kopen.

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 11:42

Is het mogelijk dat de gespen van je hoofdstel teveel drukken op de bitschijven en daardoor extra wrijving geven?
Als ik zo de hoogtes allemaal eens vergelijk lijkt het mij in ieder geval sterk dat het komt van je bit zelf.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 11:43

Mijn paard heeft het met longeren zelfs met de winderen bitringen. Die zijn gewoon te grof.
Wat helpt zijn die gel bitschijven, lelijk, maar het werkt.
Een maat groter nemen is niet nodig is mijn ervaring als je werkt met gelschijven.

Let dus op de afwerking van de bitringen en vaak is een bustrens of D-trens al veel beter dan een watertrens.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 11:54

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 13:06

even op een ander spoor: ik had hetzelfde hulsbit. Mijn paard leek er ook een beetje minder enthousiast over te worden na 3 jaar en het leek of er soms een velletje nét klem kwam te zitten. Hij had iig een vreemd bultje op zijn wang zitten.
Toen heb ik hetzelfde bit van harry's horse geprobeerd maar dan met D ringen en was het gevoel weer normaal.

https://www.ej.nl/paard/hoofdstellen-bi ... orId=10429

Bij hem lag het dus niet aan het mondstuk maar een de zijkanten. Dus dat zou je ook nog kunnen proberen.