Winderen gel bit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 09:25

Saaams schreef:

Klopt, heb al contact gehad. Ga er goed over nadenken, het is toch veel geld. Gelukkig krijg je als testbit wel een nieuwe (omdat niemand ze terug schijnt te sturen), want dan blijf je niet aan het heen en weer sturen als het bit wel bevalt.

rozebadeend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 09:25

Lobke1998 schreef:
@xVerax een aantal Winderen bitten kunnen al getest worden: https://www.la-equistyle.nl/webshop/merken/winderen/

@rozebadeend het zit echt vast met een lange schroef, als dat los zou gaan zitten dan duurt het echt lang voordat die zover los is gedraaid dat de pin eruit schiet.

Ik ben heel benieuwd!! Heb er 1 besteld bij equistyle om te testen. Was op zoek naar een trust bit, maar die zijn zoals eerder genoemd toch een stuk dikker, en als ik hier zie wat een stukken er uit gekauwd worden... En qua prijs verschilt het ook niet veel meer. En het trust bit wat ik zou willen kan weer nergens getest worden, en dat vind ik toch ook wel prettig.

Ik heb de super flexi stang bustrens besteld.

rozebadeend

Re: Winderen gel bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 21:53

Het test bit is inmiddels binnen! Wat me gelijk opvalt is de afwerking.. Die valt me eigenlijk wel een beetje tegen. De binnenkant van de bitringen zijn niet super mooi glad afgewerkt. Die zijn nog een beetje ruw. Buitenkant is wel mooi glad.
Ook het flexibele deel is inprincipe 'glimmend' afgewerkt, maar er zitten matte strepen op, net alsof er nog een stukje is afgeschaafd ofzo. Heel gek.

Maar goed, dat zijn maar kleine uiterlijke afwijkingen. Bitje is verder écht heel flexibel, buigt met gemak alle kanten op, en voelt prettig aan.

Helaas stroomt het hier al de hele dag van de regen, dus we gaan hem morgen pas testen. Ik ben echt heel erg benieuwd hoe mijn paard hier op reageert!

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 00:39

Ben heel benieuwd!
Ik heb de gewone flexi besteld om te testen maar de levertijd is 6 dagen dus moet nog even geduld hebben

hortensia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 07:52

wij hebben ook de gewone flexi besteld eergisteren om te testen, maar word vandaag geleverd.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 08:23

Ik ben heel benieuwd, ik heb nog niet besteld, want die testperiode is echt 8 dagen en de komende maand rij ik maar 1 keer per week. Dan kan ik niet testen, want pas na een keer of 2-5 weet ik of een bit goed of het toch niet is. Of ik moet de gok nemen dat het bit echt niet terug hoeft, want er werd gezegd dat er niets retour komt, maar ik heb werkelijk alles al geprobeerd. Voor de komende weken kan ik uiteraard terugvallen op bitloos, toch weer eens mijn bit proberen waar ik vroeger op reed, maar nu met bitringen.

Ben ook wel benieuwd naar detailfoto's van de afwerking.

Ik twijfel nog steeds over de super flexi of de stang met tongboog (aka ongebroken trens met tongboog, grote voordeel daar van is dat die in het wit verkrijgbaar is).

hortensia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 08:29

wij hebben ook de stang met tongboog, had me even vergist. want deze is iets dunner, paard heeft weinig ruimte in haar mond. maar omdat ik meerdere keren lees dat een paard met weinig ruimte het er goed op doet proberen we het toch maar.
me dochter rijd nu ook bitloos omdat dat beter gaat dan met bit.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 08:33

hortensia schreef:
wij hebben ook de stang met tongboog, had me even vergist. want deze is iets dunner, paard heeft weinig ruimte in haar mond. maar omdat ik meerdere keren lees dat een paard met weinig ruimte het er goed op doet proberen we het toch maar.
me dochter rijd nu ook bitloos omdat dat beter gaat dan met bit.

Die stang met tongboog is toch aan de zijkant even dik als ik het zo lees? De dikte in het midden is bij mijn paard totaal niet interessant, maar wel bij de mondhoeken, die gaan steeds stuk (ook bij longeren, en bij elke ruiter), bij een 23mm bit blijven de mondhoeken heel, maar ja, dan kan het paard ook echt niet meer kauwen. Bij alle 12 en 14mm bitjes dit ik getest hebt gaan de mondhoeken stuk en bij die dunne bitjes blijven de gel bitringen niet op hun plaats zodat alsnog daar geen bescherming meer van uit gaat. Bij 16mm en dikker blijven de bitringen wel zitten.
Ik heb nu bijvoorbeeld die STubben golden wings liggen. Die is maar 14mm en daarom gaat het dus mis. Als ze die in 18mm zouden maken had ik denk ik wel een goed bit gevonden. Maar helaas.

Maar ik ben benieuwd hoe het winderen bit bevalt.

hortensia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 10:25

wij zijn ook benieuwd, geen idee of dit een goede keus is. maar ze is heel moeilijk op het moment. daarom dacht ik als het getest kan worden waarom niet. nou dacht ik dat hij vandaag zou komen , maar nog geen mail van dhl. hij is wel gisteren verstuurd. geen idee hoe het gaat met dhl

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 10:29

Voor mijn paard is dit het enige bit waar ze fijn op loopt. Ik heb bij haar alles geprobeerd, van Sprenger tot Fager tot HH.

Wat een verademing was dit zeg!
Geen geïrriteerde merrie meer!

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 10:32

Ik volg even mee, ben enorm benieuwd naar jullie mening over het bit. Pony die ik rijd is met een dubbel gebroken bit enorm sterk, wel stil in de aanleuning. Andere bitten wat ik al eens heb geprobeerd laat hij wel los alleen zit het probleem er dan in dat hij soms teveel los laat en dan zijn tong er ook uit gooit. Dat geeft dus een onrustig beeld. Ook al erg veel bitten geprobeerd en nog steeds op zoek naar wat voor ons een fijn bit is

hortensia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 10:33

net mail van dhl, hij komt pas vanavond binnen. dat word morgen pas testen. we hopen ook op een ontspannen merrie

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 10:59

Foto's :D

hortensia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 07:52

hij is gisteravond binnen gekomen, ik hoop dat de dag van aankomst niet meetelt als testdag :D . ik vind het bit er mooi afgewerkt uitzien. ben heel benieuwd hoe het gaat vandaag.

sharonsemme

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 09:24

Ik zou ook nog eventjes mijn ervaring delen!
Het bitje is helaas weer retour gegaan na 1 keer rijden. Toevallig hadden we een afspraak bij de country mill voor zadelpassen, dus toen gelijk het bitje getest. Geen aanleuning te krijgen, en dat is wat ik nog nooit gehad heb met een ander bit :+

Er is gelijk meegekeken, en het bit leek ook echt te dik te zijn voor mijn pony (paint van 1.46). Ik had de niet flexibele stang met tongboog in knevel uitvoering. Super balen, maar gelijk weer mijn eigen bitje ingegooid waarop ze meteen weer los liet. We hebben nu een ander merk bitje besteld, die wat dunner is (gewoon staal). Hopelijk zorgt dit bitje voor een stabielere aanleuning die we zoeken.
Normaal zou ik een bitje langer testen maar met dit bit kon mijn merrie duidelijk helemaal niks helaas.. Ook niet gek als die natuurlijk te grof is. Ik vind ze persoonlijk ook erg grof in aanzicht en zwaar.
Het concept van de winderen vind ik echt geweldig. Inderdaad de afwerking vond ik ook niet heel netjes,maar wel heel netjes ingepakt en fijne service via La-equistyle!
Afbeelding

rozebadeend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 09:41

Ik heb gisteren getest. Was nog geen optimaal testritje, want paardlief heeft een enorme hekel aan regen, en laten we precies in een dikke bui moeten rijden...
Bit was helaas wel echt te groot. Van m'n dubbel gebroken bustrensje heb ik maat 13,5 dus deze ook besteld. Maar denk dat de 12,5 nog ruim zat is. Bitje gaat dus vandaag weer retour en dan krijg ik een maatje kleiner.

Ondanks de regen en het te grote bit heb ik wel een aardig positieve eerste indruk.
De momenten dat ze er mooi inzakte had ze gelijk al een veel mooiere hals-houding, en veel meer op twee teugels.
Ook heb ik nog wel eens last van gevalletje buitenteugel stuk :+ maar ook dat leek al een heel stuk beter.
Ik hoop dat het maatje kleiner gauw komt, en dat het weer een beetje droger weer word. Dan krijg ik tenminste een reëel beeld

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 09:48

Handig om te weten dat je bij stangetjes eigenlijk altijd een maat kleiner nodig hebt. Mijn paarden hebben ook altijd 12,5 bij dit soort bitten.

Sharon, wellicht dat de tongboog niet fijn was voor je pony? Mijn paard kan dat ook niet hendelen. Gewoon simpel en recht is het beste.

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 12:15

Ik rijd mijn paard met een Trust bit maar twijfel om te wissel naar Winderen vanwege de dikte. Is er iemand die de allebei heeft en is dat verschil de moeite waard? En ik ben wel benieuwd naar het systeem, hoe werkt dat met zelf de bitringen monteren?
Ik ben zelf ook niet zo’n fan van tongboog. Doet mij qua gevoel in het rijden te veel denken aan een africhtingsbit, alleen dan met een ander verhaaltje en marketingtrucje erachter. Zal voor sommige paarden zeker werken, maar ik vind het vaak te scherp

hortensia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 13:40

mijn dochter heeft vanochtend gereden met het bit ( met tongboog ) . het ging gelijk eigenlijk best goed, veel stiller in aanleuning dan normaal. aanleuning is nog niet goed, maar al beter als gisteren. we hopen dat het zo goed blijft gaan.
milou wij hebben ook een trust bit, als ik iets voor je op moet meten hoor ik het wel

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-20 18:20

Ik zal mijn update ook even geven.
Mijn paard heeft eerst op een 13,5 trust bit gelopen. Helaas had ze die kapot gebeten. De Winderen bit maat 13,5 flex stang besteld. Blijkt zelfde afmeting te zijn van de Trust. Had ze op elkaar gelegd.
Ik heb nu een paar keer met Winderen bit gereden. Paard is rustiger in de mond. Veel betere aanleuning en erg ontspannen.
Mijn stalgenootje heeft ook hetzelfde bit en ervaart ook hetzelfde.
Ik ben erg tevreden over het bit.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 22:37

Ik sta op het punt een testbit te bestellen (D trens met tongboog), maar ik weet niet zo goed welke maat ik moet bestellen. Paard heeft maat 13.5 van Sprenger.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 23:17

Ik heb voor de zekerheid toch mn bestelling om gezet en maar een 12.5 besteld. Mn dubbel gebroken trust is 13.5 maar het stangetje van br valt idd al veel groter dus bedankt voor de tip alvast

Wat fijn dat je tevreden bent ts!!
Kan niet wachten tot ie er is!

xCynthiaVos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 23:23

Even stipje op dit topic, ik ben namelijk me ook erg aan het verdiepen in dit bitje :D
Wat fijn dat er zulke goede ervaringen zijn met dit bit!

sharonsemme, wat een gaaf hoofdstel trouwens van welk merk is die? :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 08:42

Ik rij eigenlijk altijd op 13.5 en soms een 13cm. Dus ik zou dan ook gewoon een 13.5 bestellen van Winderen, maar de super flexi werkt natuurlijk meer enkelgebroken in dan een ongebroken stang.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 09:22

Het bit idee klinkt goed maar is niet in watertrens idee te krijgen ?

Mijn paard is heel gevoelig vooral op de tong. Maar vind ook druk aan de zijkant van haar mond super vervelend. Zodra ik iets met vaste ringen probeer word ze onrustig in de aanleuning.

Rijd nu met een watertrens model myler level 2 en dat gaat eigenlijk prima maar ben altijd aan het kijken of het nog beter kan