hortensia schreef:wij hebben ook de stang met tongboog, had me even vergist. want deze is iets dunner, paard heeft weinig ruimte in haar mond. maar omdat ik meerdere keren lees dat een paard met weinig ruimte het er goed op doet proberen we het toch maar.
me dochter rijd nu ook bitloos omdat dat beter gaat dan met bit.
Die stang met tongboog is toch aan de zijkant even dik als ik het zo lees? De dikte in het midden is bij mijn paard totaal niet interessant, maar wel bij de mondhoeken, die gaan steeds stuk (ook bij longeren, en bij elke ruiter), bij een 23mm bit blijven de mondhoeken heel, maar ja, dan kan het paard ook echt niet meer kauwen. Bij alle 12 en 14mm bitjes dit ik getest hebt gaan de mondhoeken stuk en bij die dunne bitjes blijven de gel bitringen niet op hun plaats zodat alsnog daar geen bescherming meer van uit gaat. Bij 16mm en dikker blijven de bitringen wel zitten.
Ik heb nu bijvoorbeeld die STubben golden wings liggen. Die is maar 14mm en daarom gaat het dus mis. Als ze die in 18mm zouden maken had ik denk ik wel een goed bit gevonden. Maar helaas.
Maar ik ben benieuwd hoe het winderen bit bevalt.