Kortste zadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hannanas

Re: Kortste zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 18:10

Je kunt zelf ook ff voelen met je vlakke hand onder het zadel door, van voor naar achteren. Zoek anders naar een zadelpasser met een drukmeting. (Zo’n gel-pad waarbij je de drukbelasting in ziet.)

Pien, niet iedereen is in staat te voelen of zijn of haar paard een soepele rug heeft.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-20 18:58

De zadelmaker komt donderdag +:)+

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 18:59

Fijn ! 3e keer goede keer ! :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 19:04

Hannanas schreef:
Pien, niet iedereen is in staat te voelen of zijn of haar paard een soepele rug heeft.
Klopt, maar ik schat in dat Nala dat wel degelijk kan voelen.

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 19:54

Op de foto's lijkt het zadel inderdaad naar voren te kieperen, maar op de derde foto juist naar achter. Ik zie niet direct dat je te weinig ruimte hebt in het zadel of dat hij te lang is, maar ik zie wel ook dat je benen voorbij de kniewrongen komen terwijl je beugels al erg lang zijn.

Op mijn Merens lag de Wintec ook dramatisch. Het zadel wat Remark liet zien van Kent en Masters ligt wel goed op haar rug en zit voor mij ook erg fijn. De Massimo Trail lag voor haar ook goed, maar zit voor mij minder (te breed). Het prijskaartje van de Kent en Masters valt ook erg mee ;)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-20 20:09

Ik laat er donderdag naar kijken, we shall see!

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-20 13:30

Mijn nichtje was vandaag mee naar stal, dus heb ik meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om even een goede foto te laten maken. Afbeelding

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 13:44

Vanaf deze foto is het zadel wel te klein voor je.

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 13:57

Je hebt op deze foto inderdaad te lange benen voor je zadel..

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 14:13

Vind het zadel inderdaad wel krap voor jou.
Kwa korte zadels zou ik naar een massimo kijken.
Let wel op hoe korter de kussens hoe meer druk er op een kleinere ruimte word geplaatst. Maar denk dat een massimo 17,5 inch al korter is dan dit zadel en als je kijkt naar iets met een vlakkere zit dan komt het wel goed.

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 14:22

Ik heb het idee dat als ik naar de laatste foto kik dat zoiezo de schwung ofwel de vorm van de kussens voor jou paard veel te recht zijn. Ik had hetzelfde met mijn ijslander en mijn tekna zadel, opslot kreeg hij een soort van deuken waar de kussens zaten, gaf geen gevoeligheden aan haren niet kaal etc maar was toch duidelijk niet goed. Ik denk dat een zadel met een ietswat gewelfde boom beter zou passen. Dat is puur wat ik vanaf deze foto kan zien kan ook de hoek zijn waarop foto gemaakt is etc

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-20 14:28

Zoals gezegd laat ik sowieso morgen de zadelpasser kijken. Vanaf een foto is het toch altijd moeilijker te beoordelen. Ook bij deze foto lopen de meningen nog uiteen (reacties via pb en van andere paarden mensen buiten bokt).

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 14:48

Kijk eens naar de Thorowgood Endurance. Dit is een vzh zadel met dressuurgerichte zweetbladen. Korte kussens. Bij 17.5 inch slechts 42 cm.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-20 15:08

De zadelmaker neemt een paar extra zadels mee om te testen, waaronder ook een Massimo.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 15:15

Of een zadel te lang is valt niet vanaf een foto te beoordelen, behalve bij extreem duidelijke gevallen.
Het verschilt echt per paard hoe groot het draagvlak is.
Een groter paard of een paard met een langere rug heeft namelijk niet perse een groter draagvlak, ondanks dat dit nog erg vaak gedacht wordt.

Wil je zeker weten of iets past op je paard zou ik een goede(!!) zadelmaker inschakelen.
Die zijn schaars en doorgaans niet goedkoop, maar dan heb je wel zekerheid.

www.prydi.nl zijn erg kundig en https://zadelservicetimmer.nl/ kan ik je ook aanbevelen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 15:31

Ik heb een kent & masters 18 inch s-line op mijn korte paard liggen. Deze heeft korte kussens waardoor 18 inch mogelijk is voor mijn kont. Dat is denk ik een beetje vergelijkbaar met jouwe :')
Recent issie helemaal opgevuld en bijgewerkt en zit ik weer prima. Maar kent & masters heeft echt fijne zadels.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-20 15:38

Ik ben sowieso wel van plan wat af te vallen/fitter te worden, maar een echt kleinere kont wordt moeilijk denk ik :')

Bedankt voor de suggestie!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 15:41

Waarom zou je moeten afvallen ? >;) :+
Een 17.5inch met franse kussen en zweetbladen die beter bij je beenlengte passen, mag geen probleem zijn.
Die franse kussens komen dan waarschijnlijk nog iets korter als de kussens van die Wintec en zullen beter de vorm van de rug volgen.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-20 15:43

Ik hoop dat er morgen wat tussen zit dat beter past.

Maar bedankt voor de suggesties!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 15:54

Harry Dobbs (jaguar) heb ik 2de hands op Polie (merens met korte rug). Eerste zadel dat super ligt

Afbeelding

Afbeelding

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-20 16:11

Oef, die vind ik wel erg ver naar achteren komen!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 16:15

Nee juist niet, want zadel loopt van achteren naar boven. Wellicht onduidelijk op de foto om te zien. Ligt perfect vergeleken met vorige zadels en dat voel ik met rijden en merk ik met zadelen.
Polie voelt alle kleine dingetjes uitvergroot, het tegenovergestelde van Hercule die echt een hardjanus was en onder dit zadel loopt ze vlot en super.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 16:27

Nala schreef:
Oef, die vind ik wel erg ver naar achteren komen!

Nogmaals; Van een foto is niet te beoordelen hoe groot het draagvlak van de rug van een paard is.

Erg mooi zadel overigens, ben fan van dat merk! +:)+
Laatst bijgewerkt door BarbaLala op 08-01-20 17:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 16:37

Vind ik ook niet! Schouder ligt mooi vrij! Maar idd lastig te beoordelen van foto's

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 16:39

Barbalala klopt!

Omdat het zadel echt breed is van voren past het zo mooi. Ik heb dit handgemaakte zadel gekregen van een bokker die een paard had dat ook breed geribt was, overbouwd en kort met weke rug. Ik zag het liggen tussen de 4 meegebrachte zadels die allemaal ongebruikt in de garage lagen, en ik wist het gelijk. Eindelijk, eindelijk het goede zadel gevonden na al die jaren ellende.
Deze mensen hebben veel meer verstand van zaken als ik van dit soort dingen en toen ik het op de rug legde, wisten zij ook gelijk dat dit HET zadel was. Ik heb voor de vorm nog wat gepast maar was hem echt niet.
Chico heeft een langere top rug (niet week zoals Polie) en bij hem past de zadels van Hercule perfect en dat wist ik al toen ik hem in de kudde zag lopen. Hij is smal van voren en kieffer en KN past hem zo goed en die zadels zijn voor mij perfect.
Polie zadel ligt mij iets minder, maar geeft niet, voor haar is het perfect en tegenwoordig wordt ze zelden gereden. Maar haar vroegere zadeldwang is totaal verdwenen met dit zadel en dat zegt mij alles want Polie is een heet sensibel paardje met een lage pijngrens.

Goed gezien Skessa, ze beweegt echt mooi onder dit zadel.