Bit voor groen paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DatBenIkNou

Re: Bit voor groen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 10:36

Zelf vind ik Sprenger ultra dynamic aurigan een bit wat bijna bij alle paarden mooi stabiel en fijn ligt.

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 12:44

yakarydc schreef:
Gewoon geen bit.. Zeker als ze gevoelig is in de mond! een paard kan NOOIT 100% ontspannen lopen met een bit in, een bit zit in de paardenmond en die is het 2e gevoeligste deel van het paard. Het bit rust op een vlijmscherp bot met heel dun laagje vlees erover. Een bit heeft nooit een positie effect en 100den euros aan een bit investeren is het het echt niet waard. Een paard heeft een goede basis grondwerk nodig wat velen niet hebben en ja, dan is een paard bitloos onstuurbaar, omdat hij jouw vertrouwen niet heeft en jij niet zijn leider bent. Met een bit dwing je je paard eigenlijk, hij heeft geen keus om niet te doen wat je vraagt want anders wordt in die o zo gevoelige mond getrokken wat zorgt voor meer pijn. Een bit is 100% af te raden in welke situatie dan ook.

Ik heb je berichten getemd, vind het weinig respectvol hoe je reageert. Een mening en visie hebben is natuurlijk prima, maar onderbouw het wel fatsoenlijk ipv verwijten en beschuldigingen rond te slingeren, iedereen heeft het beste met zijn paard voor.
Hoe harder jij schreeuwt, hoe minder men luistert

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 12:57

Bovendien is het gewoon vooramelijk nonsens van propaganda sites.
Onze oorlellen zijn ook hypergevoelig, maar daar dragen we rustig een oorbel door. Dat doet geen pijn. Een beetje er aan trekken doet zelfs geen pijn. Maar plotseling trekken wel.
Of een bit al of niet pijn doet ligt aan hoe de ruiter er mee omgaat, niet aan het feit dát er iets in zijn mond ligt.
En bitloos is niet persee pijnloos. Je kunt ook een paard met een bitlooshoofstel pijn doen of in de weg zitten.
Ieder moet voor zichzelf weten wat ze gebruiken. Waar het om gaat is dat het goed gebruikt wordt en als iemand zoekende is naar een prettiger bit, kun je er van uit gaan dat het niet gaat om iemand die een paard opzettelijk wil gaan zitten pijnigen.
Je kunt best de voordelen noemen van bitloos, en aanraden om het eens te proberen, maar om bitten af te raden is een stap te ver, zeker als het in een agressief betoog wordt gebracht.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 05-01-20 13:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 12:58

Lusitana schreef:
bovendien is het gewoon nonsense van propaganda sites.
Onze oorlellen zijn ook hypergevoelig, maar daar dragen we rustig een oorbel door. dat doet geen pijn. een beetje er aan trekken doet zelfs geen pijn. Maar plotseling trekken wel.
Of een bit al of niet pijn doet ligt aan hoe de ruiter er mee omgaat, niet aan het feit dát er iets in zijn mond ligt.
En bitloos is niet persee pijnloos. Je kunt ook een paard met een bitlooshoofstel pijn doen of in de weg zitten.
Ieder moet voor zichzelf weten wat ze gebruiken. Waar het om gaat is dat het goed gebruikt wordt en als iemand zoekende is naar een prettiger bit, kun je er van uit gaan dat het niet gaat om iemand die een paard opzettelijk wil gaan zitten pijnigen.
Je kunt best de voordelen noemen van bitloos, en aanraden omhet eens te proberen, maar om bitten af te raden is een stap te ver, zeker als het in een agressief betoog wordt gebracht.

Goed verwoord _/-\o_

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 13:29

Ik zou idd ook voor een kneveltrens gaan.. heeft mij veel geholpen in de aanleuning!

En toch zou ik ook echt eens enkelgebroken proberen.. een bit wat minder op de tong inwerkt kan namelijk ook helpen
En ik zou me niet te druk maken over dat ongelijk zijn hoor.. om de knik is altijd in t midden.. maar daarvoor moet 1 kant iets langer zijn dan de andere kant.. dat langere stuk is namelijk de punt zelf.. heeft het paard verder geen last van

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 13:55

yakarydc ik vind je berichten nogal persoonlijk grof op de man gespeeld en daarbij nogal door een roze bril geschreven.
Bitloos is net als bit niet heilig. Voor beide zijn er voor en nadelen, alleen moet je deze wel zonder roze bril kunnen bekijken.
En voor beide gaat op, ze zijn net zo scherp als de ruiterhand is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 13:59

Werkt een ongebroken bit meer op de lagen/ minder op de tong?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 14:06

yakarydc schreef:
Gewoon geen bit.. Zeker als ze gevoelig is in de mond! een paard kan NOOIT 100% ontspannen lopen met een bit in, een bit zit in de paardenmond en die is het 2e gevoeligste deel van het paard. Het bit rust op een vlijmscherp bot met heel dun laagje vlees erover. Een bit heeft nooit een positie effect en 100den euros aan een bit investeren is het het echt niet waard. Een paard heeft een goede basis grondwerk nodig wat velen niet hebben en ja, dan is een paard bitloos onstuurbaar, omdat hij jouw vertrouwen niet heeft en jij niet zijn leider bent. Met een bit dwing je je paard eigenlijk, hij heeft geen keus om niet te doen wat je vraagt want anders wordt in die o zo gevoelige mond getrokken wat zorgt voor meer pijn. Een bit is 100% af te raden in welke situatie dan ook.

maralyn schreef:
Ook dit is natuurlijk wel erg rooskleurig geschreven naar bitloos toe.

Echter is het tegendeel waar.
Bitten en bitloos werken hetzelfde (kort door de bocht bekeken)
Druk en druk er af.
Een neusriem, sidepull, kun of kaak gekruisd kunnen ook zeer scherp over komen.
Ook niet elk paard reageert daar fijn op.
Sommige paarden verkiezen bit boven bitloos, ongeacht welke manier van opleiden.
Tussen bit, bit, bit en bit zit ook een wereld van verschil.

Bitloos dus per definitie vriendelijker? Nope

yakarydc schreef:
Bitloos is juist veel vriendelijker. Dit zijn leugens van mensen die met bit rijden en het juist proberen goed te maken terwijl er niets goed te maken valt. de neus van het paard ik zoveelminder gevoelig dan de mond! Jammer dat jullie amper kennis hebben van Natural horsemanship. :+ :+ :+

Moet hier Maralyn toch echt gelijk geven. Heb met eigen ogen gezien wat bitloos doet met een paard als de ruiter een harde hand heeft c.q. op de hand rijdt. Paard lag net zo goed open met uiteindelijk resultaat botwoekering op het neusbot. Het heeft alles te maken met kunnen rijden en niet kunnen rijden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 14:07

Anoniem schreef:
Werkt een ongebroken bit meer op de lagen/ minder op de tong?

Ligt eraan of het bit een tongboog heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 14:14

Ben ook wat zoekend en dacht zelf altijd dat enkel gebroken sneller prikt in het gehemelte
Daarom eigenlijk voor dubbelgebroken gegaan ( en een ongebroken recht bit met soort beweegbaar
Middenstuk maar dat was geen succes).

yza1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 14:19

Zoals al meerderen hebben gezegd is een kneveltrens erg fijn voor een jong paard. Ik heb zelf een dubbel gebroken kneveltrens gebruikt. Later ben ik overgestapt naar een dubbel gebroken bustrens. Maar een kneveltrens is in het begin erg fijn, je bent er net even wat duidelijker mee.

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-20 16:08

Ik hoop inderdaad eerst met de kneveltrens de ruime basis er goed bevestigd mee te krijgen, en dan laat ik na de dracht als we (fanatiek) wedstrijden gaan rijden een bitfitter oid mee kijken.

Maar we zijn nu echt nog een beetje aan het doorrijden/basis toevoegen.
En nu beetje spelen met zijgangen en balkjes :)

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 18:26

Sterre98 schreef:
[ [url=m/kugLGv.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb niet het idee dat ze een heel smal mondje heeft, ik kan van t weekend wel even voelen :)

Bitmaat is iig 13.5, de tandarts heeft verder niks bijzonders gezegd, dus ik denk dat ze een normale mond heeft?
Paard is trouwens Gelders, rond de 168?

Hoe is het verhemelte en de tong bijvoorbeeld?

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-20 21:23

Heb net gecheckt, denk dat ze normale ruimte heeft.

Ik heb net een enkelgebroken d trens gevonden. En zo'n muts wat ik ben ging ik m testen.

Vond het D trens gedeelte erg fijn, het sturen ging onder andere fijner. Alleen dat enkelgebroken deel was niet echt fijn.

Ze werd hangerig in het bit en zette zich een beetje vast rechtsom. Ze werd vrij zwaar in de aanleuning terwijl ze normaal echt best licht is.

Ze was al wel iets stabieler in de aanleuning dan met dubbelgebroken.

Dus heb het vermoeden dat mijn aankoop vast goed moet gaan zijn.

Maasbree90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 16:55

Trust bitje via marktplaats kopen. Daar worden er genoeg aangeboden.
Veel fijner materiaal dan andere kunststof bitten!

Voor mijn jonge merrie die het bit niet accepteerde of durfde te volgen was het de oplossing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 17:02

Of ze bijten er stukjes af..

Zippor4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 02:44

Anoniem schreef:

Ik heb dit echt nog nooit mee gemaakt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 03:36

Ik rijd al mijn paarden met dit soort bit.
Heb er 1 die al 15+ jaar oud is en nog steeds goed.
Hij is soepel/buigbaar, niet te dik en tot nu toe neemt elk paard hem makkelijk op.
Zelfs mijn doordrammer deed het daar super op.
Bij jonge paarden deed ik er nog wel eens bitringen aan om het sturen te vergemakkelijken.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 10:08

Zippor4 schreef:
Anoniem schreef:

Ik heb dit echt nog nooit mee gemaakt.

Jammer dat de
Mijne een enkeltje kliko gekregen heeft anders had ik een foto geplaatst
En in de topics over deze bitten komt t vaker terug.
Gewoon een “ stukje” eraf.

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-20 11:43

Ik heb het inderdaad vaker gehoord, maar ik weet bijna 90% zeker dat ze niet zomaar loopt te kauwen in het bit.

Had de laatste keer met rijden dat ongebroken appelbitje erin gedaan. Omdat de enkelgebroken trens niet van mij was.
Nou duidelijker aangeven dat dat dit niks was krijg je niet meer. Zonder contact al lopen klapperen met het hoofd, totaal geen ontspanning. Echt heel vervelend.
Heb even doorgereden en ben toen maar naar de buitenbak gegaan. Toen ging het wel week wat beter.

Bitje komt als het goed is vandaag of morgen binnen. Kan echt niet wachten tot we er mee kunnen rijden :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 16:45

Anoniem schreef:
Ben ook wat zoekend en dacht zelf altijd dat enkel gebroken sneller prikt in het gehemelte

Dat gebeurt niet zo snel. Een enkel gebroken bit heeft een knevel/schaarwerking, werkt meer in op de lagen en een beetje op de tong. Als je paard een normaal verhemelte heeft (dus geen laaghangend rooster) zal het bit (bij normaal gebruik) niet in het verhemelte prikken. Bij anatomisch gevormde bitten is het risico van scharen van het bit nog kleiner dan wel eigenlijk nihil.
Een dubbel gebroken bit heeft een andere drukverdeling *de hele tong en de lagen). En dan is het maar net wat het paard zelf fijn vindt hoe vriendelijk zo'n bit is. Sommige paarden vinden de druk op de tong heel vervelend. Dat is dan iets dat je uit moet proberen. Heeft je paard een laaghangend rooster dan kom je al snel bij een dubbel gebroken of ongebroken bit uit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 16:50

Ja het is ook uitproberen inderdaad.
Enkel gebroken staat ook nog op mijn “ to test “ lijstje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 16:56

Anoniem schreef:
Ja het is ook uitproberen inderdaad.
Enkel gebroken staat ook nog op mijn “ to test “ lijstje.

Heb je er al 1? En welke maat ben je nodig :p misschien heb ik nog wel 1 voor je liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 16:59

Nee. Zoek wel een dunne ivm dikke tong.
Bus 13,5 of watertrens 14,5

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 17:05

Anoniem schreef:
Nee. Zoek wel een dunne ivm dikke tong.
Bus 13,5 of watertrens 14,5

Ik heb 2 bustrenjes van 14.5. De sweet iron is volgens mij zo uit m'n hoofd 18mm. Heb ook een rvs maar die is 23mm dik. En is ook vrij zwaar