Sterk paard op buitenrit, Hackamore oplossing?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 11:33

Amado schreef:
Coconut schreef:
Destijds een hackemore met een korte schaar.

[ [url=m/ASxfoS.jpg]Afbeelding[/url] ]

Kort? Dit zijn juist lange scharen.

Die van mij is met zwemmen enorm enthousiast en dan heb ik ook mijn lange scharen om, gewoon een los teugeltje en af en toe een ophouding kan prima daarmee!
Verder rij ik altijd op korte scharen buiten

[ [url=m/cJH2xW.jpg]Afbeelding[/url] ]
Korte
[ [url=m/NGPIQD.jpg]Afbeelding[/url] ]
Lange

Die jij lang noemt is echt een hack met korte scharen ;)
Die eerste van jou ken ik niet.. maar dat is denk ik een nieuwere/moderne versie ofzo..

Dit is een hackamore met lange scharen:

https://images.app.goo.gl/P2hAmc5LfeBPYiiFA

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 11:45

mvermeulen1 schreef:
Hij moet gewoon leren dat hij moet wachten! bloedheet of niet. uitrazen mag best maar je moet wel een rem hebben en dat is waar het nu mis gaat. Je kan er wel van alles aan hangen maar dat werkt gewoon niet omdat het symptoom bestrijding is. Mijn paard is 1,84 en weegt 750 kilo en als hij "uitraast" zonder rem is dat gewoon levensgevaarlijk. En als jouw paard bloedheet wordt dan moet je gewoon langer wachten/stappen tot hij dat niet meer is ;)

geheel mee eens, ik ben verwonderd over de reacties in dit topic. Dit is gewoon een probleem met de gehoorzaamheid. Dus zal je het daar ook moeten oplossen.
Over een paar maanden trekt ie door de hackamore heen en dan?
Martingaaltje er rond dat ie je niet buiten spel kan zetten zodat je ook buiten kan blijven corrigeren als ie er even uit wil springen ben ik helemaal voor maar gewoon een scherpere optoming er rond en verder niks doen aan de gehoorzaamheid is vragen om problemen.

Licor

Re: Sterk paard op buitenrit, Hackamore oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 12:31

Ik snap jullie reacties best.. maar soms is t best handig om zoiets te gebruiken om een patroon te doorbreken.. en dan vind ik persoonlijk een hack fijner dan een scherper bit omdat een hack even echt iets anders is dan een bit..
Uiteraard is t geen oplossing voor altijd want ook daar gaan ze uiteindelijk doorheen lopen.. maar om een patroon te doorbreken is t zeker handig.. het heeft mij destijds veel geholpen..

De tips van eerst op de grond oefenen of in de bak had ik echt niets aan want daar deed het probleem zich niet voor.. ook langer stappen hielp voor mij echt niet want dat was t probleem niet..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 12:40

Langer stappen helpt met een hete niet maar werken aan gehoorzaamheid wel, ho is ho, al staat je staart in de fik.

Hier eentje die de eerste kilometer niet ‘kan’ stappen van heetheid. Dat is dan maar zo. Maakt ie echt alleen zichzelf moe mee. Maar kwa tempo blijft hij langs zijn stappende maatje en hij zal ook niet trekken op het bit. En na een galopje is ho gewoon ho. Desnoods parkeer je hem in de kont van een nuchter maatje. En als ie terug komt belonen. ‘Goedzo meer vroeg ik niet.’

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 12:42

Ik denk dat ik na 11 jaar echt wel weet waarom mijn paard doet wat hij doet en hoe ik dat op moet lossen.
En om jullie gerust te stellen, 99,99% van de tijd rijden wij gewoon met een lang teugeltje rond. Ik heb alleen een dusdanig slim paard dat hij precies weet welke optoming hij om heeft en hoe hij daar doorheen kan breken door simpelweg kaak en/of hals vast te zetten. Met scharen bit doet hij dit nooit, hack kan hij het doen, met trens doet hij dat sowieso. Dan weet ik wel wat ik buiten gebruik voor de veiligheid, want veiligheid gaat voor alles. Dit gaat van de 11 al 8 jaar goed (daarvoor reed ik nooit buiten), dus voor mij geen reden om te veranderen. En geloof mij, dat heb ik het eerste jaar echt wel geprobeerd ;)

Uitrazen gebeurt overigens gewoon gecontroleerd hoor op een pad waar het ook kan, ik kan hem ten alle tijden terugnemen. Mijn opmerking sloeg op de reactie galop-weer terugnemen, galop-weer terugnemen, galop-weer terugnemen. Daar wordt mijn paard gewoon nukkig van. Iets met introvert paard en prikkels, die heeft baat bij langere stukken in dezelfde gang en niet teveel overgangen waar het niet hoeft, stap, draf of galop. Mijn paard is gehoorzaam, braaf en goed opgevoed. Maar heeft wel een gebruiksaanwijzing en een verleden van voor mij.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 12:56

mijn eigen ervaring is dat een hackamore niet de oplossing was. nu rijden we met een kimblewick met kinketting en dat gaat super.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 12:58

Wat voor 1 paard werkt, heeft idd niet persé hetzelfde effect op een ander paard.
En sommigen weten idd precies welke optoming/ruiter ze mee hebben.
Vroeger een paard gereden die met pelhalm gereden werd. Op de pinken te rijden, grootste deel van de tijd met los teugeltje. Tot je eens een trensje probeerde, dan werd het trekken en drammen. Gewoon omdat het kon.

Elke keer terugnemen wordt mijn merrie ook kietelorig van, ze doet het wel maar staat op ontploffen en toont dan een perfecte beheersing van dribbel/piaffe/passage.
Laten uitrazen zonder nadenken krijgen we ook een lange remafstand van.
In draf of galop volstaat het om stelling te vragen en regelmatig om te wisselen.
In stap krijgt ze alle zijgangen op haar bord als ze niet in normaal tempo wil stappen en ik het gedribbel onderhand wel beetje zat ben.
Het is nu eigenlijk niet meer nodig maar vroeger heb ik haar idd wel eens gecontroleerd laten 'uitrazen'.
Op een veilig pad van een paar kilometer lang. Als we dan telkens discussie hadden over het tempo mocht ze daar haar gang gaan.
Maar dan wèl het volledige pad in het tempo dat ze ingezet had en niet willen terugvallen na 500 meter.
Verrassend effectief om het drammen af te leren }> .

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 13:02

Oh dat heeft de mijne dan weer niet zo. Die wil gewoon even standje rengalop, maar is altijd terug te nemen. Handgalopje of stap gaat op datzelfde pad ook gewoon prima. Maar als hij echt een blij ei is, dan gaan we gewoon even lekker hard. Pad is ruim 3 km lang, overzichtelijk, zand en heel breed. Prima om daar gewoon even samen hard te gaan.
Dat versta ik ook onder uitrazen: even lekker een rengalopje op een plek waar het kan. Maar altijd onder controle, nooit waar het niet kan en veiligheid staat voorop. En geen ongecontroleerde racepartij.

XSunnydayx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-19 13:09

Even voor de duidelijkheid, aan de gehoorzaamheid ligt het niet! Mijn paard is heel goed opgevoed. Vanaf de grond werken en steeds terugnemen gaat niet werken voor hem. Zeker het steeds terugnemen niet, daar gaat hij alleen maar harder van omdat hij dit niet fijn vindt.
In de bak is hij ook totaal niet heet (alleen met springen) en het eerste stapstuk van de buitenrit ook niet. Heel veel stappen heeft ook totaal geen zin...
Hij heeft een hele harde mond, dat is mede de reden dat ik van het bit af wil. Ik wil het wel vriendelijk houden maar ook veilig...

patricia6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 13:22

hoi,

Heb dezelfde hackamore als coconut en werkt super.
Beter dan blijven trekken aan een bit.
Ze hebben snel door dat het hierbij niet de bedoeling is.
En zoals al eerder gemeld meeste van de tijd rij ik met een los teugeltje.
Gewoon een keer proberen. Ik heb hem toen mogen lenen van iemand, dat is wel handig voor je er 1 koopt.
succes

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 13:43

Ik lees... "Steeds terug nemen gaat hem niet worden daar wordt hij of heter of nukkig of kriegelig of vind hij niet fijn" Maar dat is toch dan echt een gehoorzaamheids ding. Natuurlijk heb je paarden die behoorlijk heet ervan kunnen worden of dat van nature al zijn.. maar dat neemt nog steeds niet weg dat er een fatsoenlijke rem op moet zitten. Door scherper bit of hackamore of wat voor andere scherpe optoming krijg het uiteindelijk toch hetzelfde verhaal.

Mijn paard kan echt een onwijze rilkikker zijn die ook nog eens alles ziet! Prikkels en introvert en in de bak een schaapje om te rijden. Maar buiten kan hij een uitdaging zijn. Ik rij soms met bit soms bitloos en ja mijn paard wordt ook nukkig als ik hem terug haal als ik merk dat hij de controle probeer te nemen. Maar liever nukkig en onder controle dan andere alternatief. Zeker als we willen galopperen in versnelling 6 moet hij gewoon terug als ik dat vraag.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 13:47

Kijk dames, als we het hebben over "door optomingen heen breken" en "steeds terug nemen werkt niet, daar gaat hij alleen harder van." dan is er gewoon een facet van de gehoorzaamheid niet in orde. Dat kan je echt niet recht l*llen. Kan prima zijn en geloof jullie meteen dat het verder prima opgevoedde paarden zijn maar in deze kwestie negeren ze de hulpen en zijn ze dus niet gehoorzaam. Een harde mond komt over het algemeen vanuit een harde hand. Ook dat zal geen populair zinnetje zijn in dit topic maar over de jaren heen is dat de enige conclusie die ik tot op heden heb kunnen trekken. En als je al met een hoge basisdruk rijd. Dan kan ik me best voorstellen dat je idd in de problemen komt als ze zich dan nog eens zetten op buitenrit.

Dus komen we terug op hetzelfde: in de bak terug naar de basis, licht op de hand maken.
Niet een scherpere optoming er omheen gooien.

Want, Daihyo: wat ga je doen als jouw slimme jongen door de hackamore breekt?

XSunnydayx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-19 13:57

Ayasha schreef:
Kijk dames, als we het hebben over "door optomingen heen breken" en "steeds terug nemen werkt niet, daar gaat hij alleen harder van." dan is er gewoon een facet van de gehoorzaamheid niet in orde. Dat kan je echt niet recht l*llen. Kan prima zijn en geloof jullie meteen dat het verder prima opgevoedde paarden zijn maar in deze kwestie negeren ze de hulpen en zijn ze dus niet gehoorzaam. Een harde mond komt over het algemeen vanuit een harde hand. Ook dat zal geen populair zinnetje zijn in dit topic maar over de jaren heen is dat de enige conclusie die ik tot op heden heb kunnen trekken. En als je al met een hoge basisdruk rijd. Dan kan ik me best voorstellen dat je idd in de problemen komt als ze zich dan nog eens zetten op buitenrit.

Dus komen we terug op hetzelfde: in de bak terug naar de basis, licht op de hand maken.
Niet een scherpere optoming er omheen gooien.

Want, Daihyo: wat ga je doen als jouw slimme jongen door de hackamore breekt?

Dit vind ik wel een beetje kort door de bocht. De mond van mijn pony is jaren geleden verpest door een stang en trens. Sindsdien ben ik bezig geweest met zijn mond weer zacht te maken, maar zie dat vetrouwen maar eens te krijgen. Dit gaat nooit volledig herstellen, een ander bit gaat daardoor ook niet werken denk ik.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 14:04

Dan is het toch niet kort door de bocht? Dan kan jij er gewoon niets aan doen. :) En dat is erg jammer. Maar juist met zo'n dier zou ik dan echt proberen om nog meer aan die "terug = terug" te werken. Ook in de stap niet laten smokkelen. Geen pasje harder dan jij wil. :) Vaak willen we zeker bij zulke paarden wat te lief zijn en hebben we onbewust de neiging om wat later in te grijpen. Eigenlijk doen we ons zelf daar geen plezier mee. Zou het kunnen dat je wellicht buiten wat afwachtender bent en misschien heb net ietsje meer toe staat dan normaal? Omdat je zo iets hebt van "hij moet kunnen ontspannen/spelen"?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 14:07

Een paard kan prima met een halstertje gereden worden in de bak, maar dat wil nog niet zeggen dat het buiten kan als hij enthousiast wordt.

Ik snap wel wat er gezegd wordt, controle over een paard zit ´m niet in het bit, maar soms kan verandering een enorme verbetering betekenen en een basis vormen voor lichtere hulpen en betere gehoorzaamheid. Soms hoeft dat zelfs maar heel tijdelijk.
Ik kan me herinneren dat Dabo haar draver toen ze nog vers van de baan kwam buiten ook alleen met een hackamore kon rijden, maar dat is op een gegeven moment veranderd.
Als je wel kunt buitenrijden met een (tijdelijk) andere optoming of het gwoon moet laten, weet ik ook wel wat ik kies....

XSunnydayx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-19 14:12

Lusitana schreef:
Een paard kan prima met een halstertje gereden worden in de bak, maar dat wil nog niet zeggen dat het buiten kan als hij enthousiast wordt.

Ik snap wel wat er gezegd wordt, controle over een paard zit ´m niet in het bit, maar soms kan verandering een enorme verbetering betekenen en een basis vormen voor lichtere hulpen en betere gehoorzaamheid. Soms hoeft dat zelfs maar heel tijdelijk.
Ik kan me herinneren dat Dabo haar draver toen ze nog vers van de baan kwam buiten ook alleen met een hackamore kon rijden, maar dat is op een gegeven moment veranderd.
Als je wel kunt buitenrijden met een (tijdelijk) andere optoming of het gwoon moet laten, weet ik ook wel wat ik kies....

Dit bedoel ik! In de bak kan ik zelfs probleemloos met alleen een neckrope rijden en alleen een rondje buiten stappen kan ook prima met alleen een halstertje.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 14:17

Op zich heb je gelijk Ayasha maar ik wil best geloven dat het een gehoorzaamheidspuntje is dat niet bij alle paarden in de bak of vanop de grond opgelost kan worden.
Heb er zelf zo één die heel verschillend is in de bak of buiten (en ik rijd voornamelijk buiten).
Aan de hand enorm attent, doet alles wat je vraagt (al mopperend als het haar dag niet is).
In de bak is het een dood schaap, moet haar meestal achter haar veren zitten om er wat peps in te krijgen.
Op een enthousiaste dag wil ze wel eens wat snel worden, maar dat is ze na 2 rondjes draf of galop ook weer beu en heb ik alsnog een lamme tamme die gewoon aftelt tot ze weer mag stoppen.
En dan heb je buiten. En vooral buiten richting huis. Dan is ze enthousiast. Op zich niet erg maar als ik wil stappen wil ik stappen en niet dribbelen. Ze zal niet aanzetten in draf of galop, ze zal niet wegstormen, ze zal niet trekken.
Maar zich enorm druk maken en voor het minste een gat in de lucht springen doet ze dan wel. Ze let dan soms ook niet meer op verkeer en dan heb ik het er wel even mee gehad.
Scherpere optoming zal bij haar niet helpen. Eindeloos oefenen in de bak ook niet.
Dressuurmatig aan het werk zetten wel. Op straat beperkt zich dat tot een schoudervoor en stellen en omstellen. Op een veiliger pad komen alle zijgangen aan bod en soms wil het ook werken om stil te staan en van daaruit de voeten 1 voor 1 te verzetten. Ze wordt er eerst heel pissig van (maar ik ben op dat punt ook niet gezellig meer) maar bind wel in als ze merkt dat het alleen maar langer gaat duren als ze niet gewoon normaal kan doen wat gevraagd wordt.

Ze weet dondersgoed dat ze die discussies niet 'wint'.
Maar het is een merrie en die wil dus soms tòch nog eens proberen of er te discussiëren valt.
En dat is gewoon elke keer opnieuw bevestigen dat nope de regels nog steeds niet veranderd zijn.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 14:18

Ayasha schreef:
Maar juist met zo'n dier zou ik dan echt proberen om nog meer aan die "terug = terug" te werken. Ook in de stap niet laten smokkelen.

En dan heb je een paard dat op zo´n moment gaat steigeren of achteruit lopen.
Dan moet je dus stevig voorwaarts drijven. Om dan weer in te gaan houden?
Hoewel natuurlijk uiteindelijk alles mogelijk is, is het in de praktijk soms niet zo makkelijk als het lijkt.
Soms is het communictiemiddel wel degelijk heel erg belangrijk en soms kan dat dus een bepaald soort bit of juist bitloos de doorslag geven betreffende die communicatie....
Bij een harde mond lijkt mij het fijner om de communicatie dan maar een tijd niet via de mond te doen of via een combinatie met mond en neus (ik heb eerder voorgesteld dat een halster met teugels eraan bij je hoofdstel soms goed resultaat geeft.)

Nogmaals, ik weet wat je zegt, hoor en ben het daar zeker mee eens in theorie.

@Thioro ik kan je een handje geven, heb ook zo´n merrie, heb haar nog maar pas dus het is nog even uitvogelen wat het beste werkt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 14:23

Lusitana schreef:

Eens. Ik hoef echt niet terug in de bak. Daar rijd ik namelijk op trens, sidepull of bosal de lastigste oefeningen met een werkwillig, los en ontspannen paard met een zacht mondje. Mijn paard is echt goed opgevoed, super gehoorzaam, een van de braafste op stal. Maar wel met extreem verlatingsangst door nare ervaringen van voor ik hem kocht en heel introvert. En als dat buiten de overhand krijgt (1x in de paar maanden/half jaar ofzo), dan heeft hij een prikkel nodig die hem daar uit haalt. Ja, dan breekt hij door de hack. Door alles, behalve een ophouding met de shanks. Díe prikkel haalt hem terug naar het hier en nu en dan is het ook klaar en veilig.
Als het alleen ongehoorzaam is, is aan het werk buiten voldoende om hem weer te laten luisteren. Ook op een trens. Maar vanwege bovenstaande rijd ik dus niet met trens, puur uit veiligheidsoverwegingen die 2-4x per jaar dat hij het zelf even niet de baas kan en teveel in zijn hoofd blijft hangen.

Het is makkelijk oordelen zo van een paar berichten op Bokt. Maar vergeet niet dat er al een traject van 11 jaar in mijn geval achter zit. 11 jaar van vallen, opstaan, problemen uit het verleden oplossen, van alles proberen, zo vriendelijk mogelijk willen oplossen en uiteindelijk een modus hebben waarin het voor ons werkt. En dat is voor ons goed genoeg om tussen de 1000 en 1500km per jaar buiten te kunnen rijden, met een relaxt en blij paard, dat gewoon af en toe in zijn oude instinct terug valt wanneer hij overprikkeld raakt.

Jessol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 14:29

Ik zat met hetzelfde probleem, en heb nu ook een hackamore en moet zeggen daar reageert hij super op voor de moment.

Hier ook eentje die op actief pensioen is en sindsdien met momenten echt niet houdbaar is. Je kan zoveel zeggen dat er aan gehoorzaamheid werken, ik durf te zeggen dat ik al heel ver ben gekomen met mijn fjord, hij werd vroeger met een hoofdstel aan de hand naar de weide gebracht om hij u meesleurde als het hem niet zint. Aan de hand kan ik er ondertussen bijna alles mee. Maar vanaf ik erop zit kent hij zijn kracht, en als hij gaat, dan gaat hij en dat kan leiden tot soms levensgevaarlijke situaties.

Ik reed hem met een simpel trensje, maar toen hij een drietal weken geleden aan een razendsnel tempo toch een paar 100m niet onder controle te houden was, vond ik het ook tijd om dat patroon te doorbreken, iets scherper in zijn mond helpt doodgewoon niet en wil ik ook niet. En ik moet zeggen dat die inwerking op de neus nu wel werkt. Ik kan mij wel voorstellen dat het bij een sensibel paard voor problemen kan zorgen maar voor de mijne lijkt dit een goeie oplossing te zijn. We moeten er nog eens mee op vreemd terrein, daar is hij altijd wat heftiger, dus dat wordt een test. Ik zou zeggen TS, gewoon eens proberen! Eerst in de bak even een rondje doen om te zien hoe hij reageert, dat heb ik ook wel gedaan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 14:56

Lusitana schreef:
Ayasha schreef:
Maar juist met zo'n dier zou ik dan echt proberen om nog meer aan die "terug = terug" te werken. Ook in de stap niet laten smokkelen.

En dan heb je een paard dat op zo´n moment gaat steigeren of achteruit lopen.
Dan moet je dus stevig voorwaarts drijven. Om dan weer in te gaan houden?
Hoewel natuurlijk uiteindelijk alles mogelijk is, is het in de praktijk soms niet zo makkelijk als het lijkt.
Soms is het communictiemiddel wel degelijk heel erg belangrijk en soms kan dat dus een bepaald soort bit of juist bitloos de doorslag geven betreffende die communicatie....
Bij een harde mond lijkt mij het fijner om de communicatie dan maar een tijd niet via de mond te doen of via een combinatie met mond en neus (ik heb eerder voorgesteld dat een halster met teugels eraan bij je hoofdstel soms goed resultaat geeft.)

Nogmaals, ik weet wat je zegt, hoor en ben het daar zeker mee eens in theorie.

@Thioro ik kan je een handje geven, heb ook zo´n merrie, heb haar nog maar pas dus het is nog even uitvogelen wat het beste werkt.

Waarom zou ie dat dan niet doen als je datzelfde eist via een hackamore ipv stap voor stap via gehoorzaamheid?
Die logica volg ik even niet? Stevig voorwaarts drijven is helemaal niet nodig, gewoon weer naar het gewenste tempo. :?

Thioro; en dan ben je dus heel actief en efficiënt aan het werken aan haar gehoorzaamheid! +:)+ Op lange termijn heb je daar inmens profijt van. Want dat "proberen" wordt steeds korter op termijn. Ik heb een vergelijkbaar paard staan trouwens. Zelfde verhaal als bij jou. Maar daar een scherpere omtoming omheen knopen gaat je op lange termijn echt niks goeds opleveren. Ze mentaal iets geven om te doen zodat ze geen tijd hebben om zelf wat te verzinnen daarentegen kan wonderen doen.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 15:03

Hoe lang is lange termijn?
Tuttebol is bijna 10 jaar en ik heb haar van haar 3de.
Vrees dat het toch een karakterdingetje is :') .

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 15:11

Ze blijft bij je toch?
Die humpus hier is met zin 14 inmiddels ook nog steeds eentje die je er bij moet houden maar hij blijft wel gehoorzaam. :) Het wordt nooit eentje die je het eerste half uur met een lange teugel rijdt maar hij is wel fijn buiten.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 15:16

Dus er is geen hoop dat dat merrie-gekat ooit ophoudt? -O-

Nee, ze is verder wel braaf en hanteerbaar. De discussies zullen we er dan maar bij nemen :P .

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 15:26

@Ayasha Om een paard uit een steigermode of achteruitlopen te krijgen, moet je wel degelijk krachtiger inkomen met je hulp om ze voorwaarts te krijgen, desnoods de zweep erbij of sporen erin. Op dat moment moet je echt wel komen met een "dit niet" en niet met zielige hulpjes een"wil je aub weer op je benen gaan staan of weer vooruit lopen" vragen.
Ik had het over een paard dat gaat steigeren of achteruit kruipt als je controle zoekt, waar terugvragen dus geen invloed op heeft. Want die situaties zijn er ook. Ik zeg al helemaal niet dat een bepaald bit of hackamore gaat helpen in zo´n geval, ik zeg alleen dat terugvragen niet altijd zo makkelijk is omdat het ook juist verzet in de hand kan werken. En ja, er is dan een heropvoeding nodig. Maar ik geef alleen aan dat 1 ding niet voor alle situaties hoeft te werken.

En dan LOS DAARVAN:
Gehoorzaamheid op zich werkt via communicatie. Het communicatie middel kan een rol spelen. Niet elke paard reageert hetzelfde in verschillende situaties al is dat wel waar je naar toe werkt, maar soms is dat dus prima mogelijk via een ander communicatie middel, zeker als de normale weg verstoord is door bv een harde mond, in het geval van paard van TS.

Een slechthorend persoon kun je iets duidelijk maken via gebarentaal, maar ook via een hoortoestel...
En als je eenmaal duidelijk het gemaakt wat de bedoeling is, kan het voortaan met een half gebaar af.