Paard dat soms los breekt, klap op nek voorkomen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 17:20

Kelly_ann schreef:
Eigenlijk is de oplossing heel simpel: niet loslaten

Dat is mij ook altijd geleerd maarrrrrr ik leerde later ook dat wat er eigenlijk mee bedoeld wordt is dat je er dus altijd alles aan moet doen om te voorkomen dat je op een punt komt waarop je los moet laten.

Wat dus niet inhoudt dat dat proberen te voorkomen garandeerd dat het niet gebeurd. Want tegelijkertijd is er nog een andere belangrijke regel, en die houdt in dat je er nooit iemand mee helpt als je indien nodig niet kiest voor je eigen veiligheid. Koste wat kost vasthouden kan tot op een bepaald punt. En proberen niet op dat punt te komen is dus wat je uiteindelijk wilt bereiken.

Maar uit ervaring weet ik dat je soms helaas dat punt wel bereikt. Toen mijn grote kerel flink aan het puberen was en zelfverzekerder werd begon hij ook steeds meer te klooien. Wat er gebeurde was dat als ik hem naar de achterste weide bracht, hij bij de ingang van de wei zich "ineens" naar voren lanceerde en de weide in stormde. De eerste keer werd ik erdoor verrast, en had de blaren in mn hand staan. De tweede keer minder verrast, maar desondanks niet in staat het voor te zijn. De keer daarop was ik me erop bedacht, en zag ik dat hij zich al "ready" begon te maken zodra we bij de laatste bocht waren voor de weide. Op de cirkel zetten etc werkte een beetje, maar zodra ik goed en wel met hem in de weide stond en het halster wilde afdoen zag hij zijn moment en whoesh, weg was meneer.

De adviezen die ik kreeg waren ook; hengstenketting, etc, maar gevoelsmatig voelde ik daar niets voor. 600 kg ga ik niet houden, en de spanjaard in hem reageert compleet averechts op pijnprikkels. Dan wordt meneer alleen maar bozer en eerlijk gezegd, dat snap ik ook wel. Mijn redenatie was; op het gebied van kracht ga ik het sowieso verliezen, en dat weet hij maar al te goed. Ik moet het dus slim aanpakken. Met prikpaaltjes en draad heb ik bij het begin van de weide een sluis gemaakt. De eerstvolgende keer dat we erheen liepen ging het precies zoals altijd, hij begon zich al groter te maken en stond klaar om zn sprint in te zetten, ik heb hem genegeerd en ben doorgelopen. Hij zette zich af, maakte twee enorme galopsprongen om vervolgens vol in de ankers te gaan, want wie had daar in hemelsnaam?! een draad gespannen? Ik heb nog nooit een paard zich als een boze kleuter in een supermarkt zien gedragen, tot dat moment. Stampvoetend stond hij voor het draad (hij staat dan letterlijk te stampen met zn voorbenen) en vervolgens draaide hij zich om naar mij. We hebben de sluis een kleine twee weken aangehouden en daarna nooit meer nodig gehad. Hij heeft nog steeds de sprint-drang bij de achterste weide, maar we hebben een duidelijke afspraak dat hij dit mag als het halster af is. Ik heb er ook een commando aan verbonden; "Ja, toe maar!". Als hij ongeduldig is wil hij nog wel eens eerder gaan dan mag, maar zelfs als hij al een sprong maakt is een "Hierrrrblijven" genoeg om hem weer om te laten draaien. Het halster gaat pas af als hij stil staat en zn hoofd laag heeft.

Wij hadden het "geluk" dat dit gedrag zich beperkte tot een specifieke plaats en specifiek moment. En dat het een plaats was waarop we met aanpassingen het patroon konden doorbreken. In jouw verhaal meen ik te lezen dat dit voor jou niet op gaat, dus ik snap dat mijn "oplossing" voor jou wellicht niet van toepassing is en/of niet uitvoerbaar. De tip om de leadrope als lus door het halster te doen vind ik sowieso een goeie met oog op; indien niet te voorkomen, dan zo veilig mogelijk houden. Sluitingen en halsters die losgaan bij veel druk zou ik zelf niet vertrouwen, omdat ik bang zou zijn dat ze ook losgaan wanneer het niet gewenst is. Ik meen ook te lezen bij de beschrijvingen van de fabrikanten dat ze hiervoor ook waarschuwen. En ik begrijp ook dat je al erg veel energie stopt in het vinden van een definitieve oplossing en ik kan je daar alleen maar heel veel succes mee wensen. Een geniale oplossing heb ik niet te bieden, alleen maar mijn ervaring uit het bovenstaande.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 17:27

ik vind die oplossing vrij geniaal :D
Dat is precies wat je wilt: Een "boze" externe factor dat wegrennen voorkomt (in dit geval draad) wat hij niet aan jou kan koppelen en dat jij de "redder in nood bent".
top opgelost :j

Ik heb net als TS een vreet-ras en bij werkte: blijf nog even bij mij (door inwerking van optoming) dan mag je na de gevaarlijke (vul in) even grazen op mijn commando. Nu ben ik dus de gate-way to eten :P
Note: dit werkt met KWPNers vaak niet, die moeten stress vaak op een andere manier kwijt.
Mijn eerste paard sloeg gericht naar je als ze weg wilde bij stress, dus die had ik dan aan een longeerlijn om opnde volte te kunnen zetten.

Je moet zoeken naar een oplossing die bij het paard past.

vbu1016

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 18:07

Als je wil dat hij niet op het vasthangend touw kan staan, door het halster halen en dan de twee uiteinden ipv 1 vasthouden

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 18:27

Je hebt overigens ook speciale losbreek ringen, een soort ring met bevestiging dat met kracht los gaat, echter wordt dat misschien duur als het vaak gebeurd.
Ik heb als veilige sluiting voor een weidehalster ooit doucheringen gebruikt, maar ik denk dat dit voor een touw connectie te zwak is.

Edit: even op Equi Ping zoeken.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 18:33

elnienjo schreef:
Waarom loop je ernaast ipv dat je er op zit? Dan heb je veel meer controle over je paard (als het goed is tenminste)

Ik snap nooit waarom mensen dit denken. Dat je erop zit betekend zeker niet dat je meer controle hebt.. :')

even ontopic, je hebt ook van die veiligheidshalsters toch? Die los gaan als er te veel druk op komt te staan?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 18:43

Sizzle schreef:
Je hebt overigens ook speciale losbreek ringen, een soort ring met bevestiging dat met kracht los gaat, echter wordt dat misschien duur als het vaak gebeurd.
Ik heb als veilige sluiting voor een weidehalster ooit doucheringen gebruikt, maar ik denk dat dit voor een touw connectie te zwak is.

Edit: even op Equi Ping zoeken.

Het probleem met alles wat breekt onder druk is dat je er een ander mooi patroon mee creëert namelijk: als ik maar hard genoeg trek, dan verdwijnt de druk.
Helaas had mijn paard dat als 2,5 jarige al snel door en dat is een patroon wat je écht niet wilt.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 18:48

Ik heb meer controle als ik naast mijn paard loop, het is niet zo dat je meer te zeggen heb als je er op zit.

Mungbean

Re: Paard dat soms los breekt, klap op nek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 19:30

Het is per paard verschillend of je onder het zadel meer controle hebt. Soms is dat inderdaad zo, soms niet.

Achterom, dat zie ik ook zo, maar TS zoekt iets dat los kan.
Ik ben bij veulens en jonge paarden erg streng met netjes meelopen zonder druk of kracht, daarmee heb nog nog nooit een lostrekker gehad. Als ik maar enigszins denk dat een jong dier wellicht wat sterk zou kunnen zijn doe ik uit voorzorg altijd al een noodrem erbij, just in case.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 20:39

Geweldig serenity! Wie niet sterk is, moet slim zijn en het paard is altijd sterker.

Ik denk dat er zeker hele goede tips voorbij komen. Ik zou alleen niet kiezen voor iets wat los kan, hiermee doorbreek je het gedrag niet en kun je het erger maken. Paarden leggen snel een link.

Iets wat strenger in werkt is misschien het proberen waard, maar zorg dan dat je echt vast houdt! Dus eigenlijk eerst de basis (maar die heb je wel als ik het zo lees) aan een ontspannen touwtje met je meelopen met de aandacht op jou. Mocht er dan weg gesprongen worden geeft je paard zichzelf al de correctie en zal er hopelijk daardoor meteen 'uit' zijn, of niet, maar ik denk dat je dat zelf het beste kan inschatten. En je geeft aan dat dit niet bij je past.

Erop ipv ernaast zou voor mijn pony totaal niet werken.

Dan proberen slim te zijn.

Wat werkte voor mijn pony en misschien nog kan helpen is het buiten wandelen echt leuk maken met gras. Zo vond hij niks meer eng. Ik gaf hem dan echt het commando dat hij mocht eten. Hij loopt altijd aan een ontspannen lang touwtje mee, hand naar beneden en dan gaat zijn hoofd dat ook en dan was er gras. Hoofd omlaag ontspant, maar als gestresst is zal dat niet genoeg zijn, gras wel. De eerste hap misschien nog wat gespannen, maar al gauw niet meer.

In jouw geval zou ik echt een paar meter wandelen, stil staan, gras laten eten en weer verder. Hopelijk gaat het 'uit haar systeem' en blijft de focus op jou, ook in 'enge' situaties. Dat de spanning niet opbouwt, door al die hapjes gras. Of dat ook als de spanning er wel is dat ze alsnog jouw commando opmerkt voor gras.

Ik hoop dat het duidelijk is en je er wat aan hebt!

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 22:13

flavlip schreef:
Wat werkte voor mijn pony en misschien nog kan helpen is het buiten wandelen echt leuk maken met gras. Zo vond hij niks meer eng. Ik gaf hem dan echt het commando dat hij mocht eten. Hij loopt altijd aan een ontspannen lang touwtje mee, hand naar beneden en dan gaat zijn hoofd dat ook en dan was er gras. Hoofd omlaag ontspant, maar als gestresst is zal dat niet genoeg zijn, gras wel. De eerste hap misschien nog wat gespannen, maar al gauw niet meer.

In jouw geval zou ik echt een paar meter wandelen, stil staan, gras laten eten en weer verder. Hopelijk gaat het 'uit haar systeem' en blijft de focus op jou, ook in 'enge' situaties. Dat de spanning niet opbouwt, door al die hapjes gras. Of dat ook als de spanning er wel is dat ze alsnog jouw commando opmerkt voor gras.

Ik hoop dat het duidelijk is en je er wat aan hebt!

Mooie beschrijving en grappig ook om te lezen. Dit heb ik namelijk ook helemaal in het begin toegepast toen ik voor het eerst met mijn kerel echt naar buiten ging. Toen was hij nog een echte gup en was bijzonder overdonderd door alle nieuwe indrukken die hij tegenkwam. Ere wie ere toekomt, het was zijn fokker (waar hij toen nog gestald was) die me die tip mee gaf met de bedoeling om hem tijdens het wandelen de mogelijkheid te geven om zijn spanning weer kwijt te raken. Wel was het van belang voor ons dat ik alert bleef op de hoeveelheid opgebouwde spanning. Als ik de "pauzes" te lang op zich liet wachten was de spanning al zover opgelopen dat hij juist te gespannen was om zich te laten verleiden tot het nemen van een hapje gras.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 10:21

Er op werkt bij mijn paard beter, ik ben dan ieder geval waar hij ook is, hij rent niet bokkend weg ofzo.. Er naast, dan was hij gewoon weg zonder mij. We hebben het over een halve belg van zo'n 850 kg en met koudbloedkarakter. Trucjes vergeet hij dus nooit. Bij hem was het lostrekken niet uit angst, maar gewoon omdat het kan (koudbloedhumor), met dank aan de vorige eigenaren waar hij gegroeid was in dit gedrag.

Ik denk maar zo dat dat bij TS ook het geval is, een haf blijft een koudbloed. TS moet sneller en slimmer worden dan het paard en je hebt dan ook hulpmiddelen nodig om sterker te lijken. Iedere keer dat hij succes heeft sta je weer met 10-0 achter.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 12:06

Ik denk inderdaad dat een hele hoop mensen vergeten dat het om een koudbloed gaat, voorbeelden van wanneer mijn eigen haf zich lostrekt/het op een lopen zet:

- als het te lang duurt voordat hij grasjes mag eten
- als het te lang duurt voordat we bij het bos zijn
- als het te lang duurt voordat we bij het galoppad zijn
- als het warmlopen tijdens het longeren/grondwerken te lang duurt.

Die van mij trapt ook niet meer in de truc van het afzetten met een draadje en een lange lijn eraan. Hij doet een soort westernspin waarbij het touw 2x om zijn hele lijf gewikkeld is (en het touw dus weer kort) en trekt zich alsnog los, inclusief dikke pretkop.

Ik lees hier een hele hoop goedbedoelde tips, maar na 12jr ervaring met zo’n paard denk ik dat men het onderschat hoe moeilijk het is om op te lossen. Met kracht en pijnprikkels gaat het je in elk geval niet lukken. Dus zorg inderdaad dat het veilig is als het gebeurt en leg niet teveel druk op het oefenen ervan (daar is het bij mij destijds erger van geworden). Bij mij is het verminderd toen het me niets meer kon schelen, toen ik echt dacht, let it goooooo, zo is hij nou eenmaal en ik dat idiote gedrag negeren we maar.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 12:35

Want een koudbloed kan niet opgevoed worden?
Een keer dat ze weten dat ze sterker zijn is het idd moeilijk om dat patroon te doorbreken.
Dat ze eigenhandig een rondje over het erf gaan lopen, nja, is niet onoverkomelijk.
Maar losbreken als lolletje is niet grappig op de openbare weg, of als er een kind aan hangt.

Netjes aan een touwtje lopen hoort toch echt bij de basis opvoeding. Dat er dan bemiddeld wordt met hapje gras links of rechts a la, maar niet zomaar wat gaan rondhollen wanneer het niet kan.

Heb zelf ook meerdere haflingers gereden en ja de lokroep van gras was soms groter dan mijn wens om in een andere richting te gaan, maar nooit heeft er 1 zich losgetrokken.
Ofwel voor zijn, of wel een keer kort en duidelijk uitleggen dat het niet het geschikte moment is om te grazen. Gingen ze zonder morren weer door (om het 5 minuten later weer te proberen, dat wel).
Het merendeel van die haflingers stonden ook voor de kar en heb het idee dat dat ook veel doet aan de opvoeding. Voor de kar kan je niets met een paard dat zelf wel even beslist wat hij uitvreet dus menners drukken dat de kop in nog voor het idee geboren wordt.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 12:42

Bedankt dat je gelijk suggereert dat mijn haflinger niet opgevoed is.

Ik heb werkelijk ALLES, maar echt alles uit de kast gehaald om dit op te lossen en verder is het een prima opgevoed dier. Ik heb een menachtergrond en helaas is hij hierdoor niet geschikt bevonden om mee te mennen. Dus denk dat het onder de menners vooral is dat als ze zo’n type ertussen hebben, die in de verkoop gaat omdat ze dus niet geschikt zijn om mee te mennen.

Maar, zoals altijd staan de beste stuurlui aan wal dus zou je van harte willen uitnodigen om het probleem ‘even de kop in te drukken’. ;)

Bovendien is TS prima bezig om haar paard op te voeden.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 12:48

Kendra schreef:
Dit dus. Wees duidelijk, als je dit niet afstraft weet je paard ook niet dat het niet mag....
Doe een stap terug en weet zeker dat je paard echt gehoorzaam is.

Verder bestaan er paarden die zich nu eenmaal af en toe losrukken (ik heb er één en haar moeder deed het ook :+ ). Daar kun je van alles rond psychologiseren, maar het moet wel onder controle blijven. En dus gebruik ik af en toe een Monty Roberts halster of een kinketting.
Gaat prima en de band met mijn paard is perfect :) .

Ik heb ook een tijdje het monty roberts 'dually' halster gebruikt voor trailerladen. ook om een patroon te doorbreken inderdaad. Ik zou dat pakken met een kort halstertouw eraan zodat hij er niet op gaat staan

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 13:17

@Nelleke: mijn bericht was niet persoonlijk op jou gericht maar op de stelling dat 'een koudbloed' moeilijker op te voeden is.
Is niet zo, vaak wel andere aanpak nodig maar ze zijn, uitzonderingen daargelaten, prima op te voeden.
Ik zeg ook dat als het gedrag eenmaal ingesleten is, het moeilijk is om er weer uit te krijgen.

Ik heb geen enkele behoefte om het probleem 'even de kop te komen indrukken'.
Als hij al 12 jaar het gedrag vertoont en jullie nu een manier van dealen hebben die werkt dan is dat helemaal prima.

Dat TS het prima doet, weet ik niet, er is wel een probleem aanwezig anders zou de vraag niet gesteld worden.
Er zijn al genoeg tips gegeven om te voorkomen dat haar paard zich bezeert bij het losbreken.
Ik persoonlijk zou het losbreken op zich ook een probleem vinden en daaraan willen werken voor het onherstelbaar wordt.
Wil TS dit niet, is dat haar goed recht. Maar dan hebben we het imo niet over opvoeden.
Was misschien ook niet de insteek van het topic.

_Tristan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 13:51

Bekend verhaal.. Ook ik heb een haflinger die dit doet.
Laten we voorop stellen dat ik klaar ben met het verwijt ' je paard is niet opgevoed'. Laten we het heel simpel houden en nee dat is niet 'vasthouden'. Van 500/600 kilo ga je het niet winnen als die zijn gewicht in de strijd gooit, al snoer je hem helemaal in met kettingen, scherpe bitten of wat dan ook.. Wanneer hij gaat, gaat hij.

Als ze eenmaal doorhebben dat dit een optie is kan je dit haast niet afleren.. (Het is mij ook nooit meer gelukt.)
Wel kan je methodes zoeken die werken.. Wat bij mij goed werkte bij het uit de wei halen was om dit met hoofdstel te doen (Net iets meer te zeggen dan met halster.) En met snoep, ik weet dat veel mensen niet van het omkopen zijn maar het zorgde ervoor dat hij bij me bleef en niet als een malle naar de kudde wilde rennen. Verder probeer ik situaties waarbij hij het kan gaan doen altijd te vermijden.. Maar dit is niet altijd mogelijk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 14:03

Eenmaal geleerd is het inderdaad enorm moeilijk want je kunt niet de herinnering recetten. Het enige wat je kan proberen is het patroon doorbreken.

Irisjeeh1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 14:08

Ik heb niet alle reactie's gelezen dus miss is dit al genoemd, maar pak een longeerlijn ipv halstertouw. Als ze dan weg schiet moet je niet loslaten, maar de ruimte geven. Meestal zijn ze dan sneller spanning kwijt. Mijn verzorgje is ook een vrij sensibele merrie en bij haar helpt dit heel goed.

_Tristan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 14:10

Mijn ervaring is dat dat voor nog gevaarlijkere situaties zorgt..
Als hij echt aan de kletter gaat stopt hij niet na 3 meter en wanneer je een longeerlijn los moet laten is de kans dat hij ergens achter blijft hangen veel groter.

Irisjeeh1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 14:21

_Tristan schreef:
Mijn ervaring is dat dat voor nog gevaarlijkere situaties zorgt..
Als hij echt aan de kletter gaat stopt hij niet na 3 meter en wanneer je een longeerlijn los moet laten is de kans dat hij ergens achter blijft hangen veel groter.

Dat is ook zeker waar... Wellicht een halstertouw met paniekhaak een optie?

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 14:28

De enige oplossing is les vanaf de grond.

Al die verhalen met ketting over de neus enz.

Het lijkt prachtig, maar mag je haar loslaten en ze staat op het touw terwijl de ketting over haar neus zit kunnen er lelijke dingen gebeuren. Grondwerken dus en laat haar zichzelf veilig voelen bij jou.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 16:33

Een ketting breekt eigenlijk altijd op de eerste schakel, is veel zwakker dan een touw. Wat dat betreft is het haast veiliger :P
Sterker nog, om die reden loop ik in kritische (gevaarlijke) situaties waar losbreken echt geen optie is altijd met ketting + halstertouw.

In geval van TS waar het paard de kracht van het buldozeren al kent gaat het waarschijnlijk weinig uitmaken. Daar moet echt een slimmere strategie bijnkomen kijken die het paard nog niet kent.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 16:45

Hier twee keer een haflinger (doen alle haflingers dat? :+ ) gehad voor korte training en verkoop.
Beide dachten onderweg naar buiten: mwahh ik kan zelf wel lopen, doei.

Ik ben van de korte klap. Ketting eraan, 1 keer even een heel duidelijk nee en vanaf dat moment aan een los lijntje naar het land zonder problemen.
Paarden kijken je er niet op aan hoor..ze weten alleen: ohh dat geintje hoef ik bij die dus niet te proberen.
Het zijn net mensen. :D

Ik zou mensen die moeite hebben met corrigeren dan ook nooit een haflinger aanraden. Die dieren ruiken of je ze kan hebben of niet.
Hier heel wat warmbloedjes die volledig kunnen panikeren, maar er niet eens over denken hun volle kracht tegen je te gebruiken. Ze dansen naast je, maar wegrennen doen ze echt niet.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 16:46

_Nelleke_ schreef:
Ik denk inderdaad dat een hele hoop mensen vergeten dat het om een koudbloed gaat, voorbeelden van wanneer mijn eigen haf zich lostrekt/het op een lopen zet:

- als het te lang duurt voordat hij grasjes mag eten
- als het te lang duurt voordat we bij het bos zijn
- als het te lang duurt voordat we bij het galoppad zijn
- als het warmlopen tijdens het longeren/grondwerken te lang duurt.

Dat klinkt niet als een 'standaard haflinger' of 'standaard koudbloed' maar gewoon als een onopgevoed paard.
Heeft verder niets met het ras te maken.