Omdat het er bij hoort.....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Re: Omdat het er bij hoort.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 09:33

...en Ernest van Loon stelde "dat ieder paard nageeft op een bijzetteugel" (correct afgesteld en liefst met elastiek).

Nageven als in: het ontspannen van nek en kaak in een soort van natuurlijke houding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 09:37

Janneke2 schreef:
...en Ernest van Loon stelde "dat ieder paard nageeft op een bijzetteugel" (correct afgesteld en liefst met elastiek).

Nageven als in: het ontspannen van nek en kaak in een soort van natuurlijke houding.

:+
Heb dat boekwerk nog steeds in mijn kast staan
Vooral de "gymnastische oefeningen" van de springruiters zijn een pracht voorbeeld.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 10:40

ynskek schreef:
Elisa2 schreef:
In duitsland worden de pony's gereden met een bijzetje zodat kinderen gelijk leren uit de mond te blijven, ze kunnen focussen op hun eigen zit en de pony over de rug blijft lopen en de juiste spieren blijft gebruiken en dus geen rug pijn krijgt van het lopen met een weggedrukte rug. Ik vind dat zo slecht nog niet.

Dit is precies wat ik bedoel... Ik ben hier absoluut niet tegen mits correct afgesteld

Er zijn maar weinig die echt weten wat correct afgesteld is.

Daarnaast, in één houding lopen is ook nog zo florissant nog niet...
Vind heel veel paarden helemaal niet over de rug lopen en paarden die in de krul worden gezet krijgen uit eindelijk meer last, dan paarden die niet in de krul worden gezet.

Maar, nogmaals... Dat ben ik.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 10:45

ynskek schreef:
Elisa2 schreef:
In duitsland worden de pony's gereden met een bijzetje zodat kinderen gelijk leren uit de mond te blijven, ze kunnen focussen op hun eigen zit en de pony over de rug blijft lopen en de juiste spieren blijft gebruiken en dus geen rug pijn krijgt van het lopen met een weggedrukte rug. Ik vind dat zo slecht nog niet.

Dit is precies wat ik bedoel... Ik ben hier absoluut niet tegen mits correct afgesteld

maralyn schreef:
Er zijn maar weinig die echt weten wat correct afgesteld is.

Daarnaast, in één houding lopen is ook nog zo florissant nog niet...
Vind heel veel paarden helemaal niet over de rug lopen en paarden die in de krul worden gezet krijgen uit eindelijk meer last, dan paarden die niet in de krul worden gezet.

Maar, nogmaals... Dat ben ik.

Waar heb ik het over in de krul gezet? Dat hoor je mij nergens zeggen.

Maar goed... wie ben ik...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 12:12

Ja juist afstellen is een kunst, iedere hulpteugel moet altijd een uitnodigend werken en niet afdwingen. Op die manier is er ook ruimte voor verschillende hoofdhoudingen. Maar ideaal is het niet om een paard een lange tijd in dezelfde houding te laten lopen. Ik weet ook niet hoe ze dat doen, persoonlijk zou ik om de 10 min oid de hulpteugels er even af klikken zodat het dier de hals kan strekken.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 12:20

Ik ben niet anti, maar heb mijn huidige paarden hebben heel weinig nodig. Ik gebruik geen dekens, ook geen vliegendekens in de zomer. Geen beenbeschermers, geen hulpteugels. Ik heb per paard een zadel, hoofdstel, touwhalster, leadrope en lange lijn. Ik heb twee of drie goede dekjes voor onder het zadel.

Als ik in een ruitershop ben blijft er ook bijna niets hangen. Ik heb niets nodig en ben verder niet vatbaar voor setjes in allerlei kleuren.

In mijn jeugd zag ik wel minder harnachement dan nu. Lang niet alle paarden hadden een deken op. Zomers al helemaal niet. Als je paard zich aantikte of je ging springen of crossen dan had je peesbeschermers. Een sjabrakje of twee en meer ook niet. Later kwamen de setjes in met bandages en allerlei kleuren dekjes, maar toen was ik al 18 of 19.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 12:21

Elastieken werden door de ruiters zelf afgesteld. Met als gevolg dat ze vaak te strak of scheef zaten idd..

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 10:21

Ik vind dat iedereen moet doen wat hij/zij zelf het beste acht voor hun paard. Ieder paard/situatie is anders. Er zijn paarden die echt een (regen)deken nodig hebben. En waarom dan niet in een leuk kleurtje of printje?! :)

Ik ben zelf ook voor zo basic mogelijk. Ik gebruik geen dekens, al zo lang dat ik mijn paard heb. Ook geen beenbeschermers en hulpteugels. Een goed passend zadel en hoofdstel en kaptoom vind ik wel erg belangrijk (en dan ook graag passend bij elkaar in cognac bruin :D). En ja, ik heb vroeger ook wel een setjes verzameling gehad waarbij alles bijpassend moest :D nog steeds kan ik het wel waarderen, een mooi dekje met bijpassende outfit.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 10:35

Ik denk dat mensen gewoon graag spullen verzamelen, voor de leuk. Setjes gaan denk ik voor sommige hetzelfde als bij de Action: je gaat heen voor 1 dingetje, maar komt naar buiten met een tas vol onnodige spullen zonder datgene wat je eigenlijk nodig had :=

JJ4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 10:36

Ik hou van blote bips paarden, ik denk dat ze prima behept zijn met een goed zelfregulerend systeem.

Dat gezegd hebbende, loopt mijn PRE het hele jaar met dekens om, want hij heeft zomereczeem :(
Dus tegen de tijd dat ie dan eindelijk zonder deken zou kunnen, is het vaak flink koud en heeft hij te weinig vacht aangemaakt. -O-
Gelukkig lijkt ie er zelf weinig om te geven, maar ik vind het oprecht jammer.