Met welke hand doe jij het bit in?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 19:52

In het rechterhand mijn hoofdstel, en paard doet zelf haar mond open :D

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 21:33

rozebadeend schreef:
Ik doe altijd optie 2.
Als je er links naast staat, en je hebt je rechterarm om het hoofd heen, heb je nog wat over je paard te zeggen. Als je het andersom doet, en je paard besluit de andere kant op te gaan, heb je toch iets minder controle.
Op stal zal het nog wel gaan, maar op een groot wedstrijd terrein is het wel fijn als je nog een beetje kan bijsturen! :+

Precies dit :+

_willemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 12:40

ik gebruik altijd mijn rechter arm om het hoofd bij me te houden & het hoofdstel vast te houden.
Dan heb ik me linkerhand vrij om het bit in te doen. Is me ooit aangeleerd toen ik begon met rijden
en ben het altijd zo blijven doen.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 12:41

Met rechterhand hou ik het hoofdstel vast, met links bitje laten happen....anders raken mijn handen in de knoop.

xrobbiee

Re: Met welke hand doe jij het bit in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 12:52

Ik heb het aangeleerd als optie 2 dus doe het uit automatisme ook zo. Paard pakt het bit makkelijk aan maar gebruik links dan om het bit bij te sturen zodat het niet tegen de tanden aan klapt.

x_Xantos_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 20:19

Ik ben zelf rechts daarom leg ik mijn RECHTERHAND op de neus en met links doe ik het bot dan in en daar na meet twee handen doortrekken enz... :j

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 07:25

Optie 1 indien het gaat, anders optie 2. Bij de meeste paarden werkt optie 1 als snelste is mijn ervaring. Maar gaat het hoofd omhoog, dan helpt alleen optie 2.

IK heb overigens nooit officieel leren opzadelen, de eerste 10 lessen die ik gehad heb op een manege was waar zelf opzadelen niet nodig was. Daarna ben ik via verzorgponies verder gegaan zonder lessen de eerste jaren. Pas toen ik zelf werkte weer les genomen. Maar geen gekke dingen aangeleerd hoor. Zelf zou ik bij aanleren voor optie 2 kiezen, dan heb je meer te zeggen over het hoofd.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 08:12

Optie 2, maar dan wel op de niet dwingende manier. Dus vasthouden van het hoofd is geen sprake van, die van mij heeft eerst de tijd om rustig te gapen, dan heb ik mijn hand licht tegen haar aan liggen maar houdt haar niet vast.

Als ze is uit gegaapt dan schuif ik het bit er in, hier hapt ze zelf, hoeft nooit te dwingen.

En de helft van de tijd rijdt ik bitloos, maar dan doe ik nog op dezelfde manier het hoofdstel om, alleen dan links de neusriem om de neus ipv het bit in.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 08:32

Ik vind de westernmanier (rechterhand over hoofd ipv eronder) veruit het fijnste, beste en vriendelijkste en daarom leer ik ook elk paard dat aan als ik er mee werk. Rijd ik er eenmalig op en kent het paard deze manier niet, dan gebruik ik manier 2 denk ik .
Waarom heb ik het over aanleren? Op de westernmanier moet je wel je paard aanleren om z’n hoofd naar beneden te doen (als je een groot paard hebt tenminste), anders kom je er natuurlijk nooit bij. Ik merk ook juist dat het erg goed werkt bij grote paarden, omdat je ze dus leert hun hoofd naar beneden te doen en het dan dus erg relaxed en makkelijk wordt. Ideaal! Ook met halster omdoen in de wei.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 09:20

MarliesV schreef:
Optie 2, maar dan wel op de niet dwingende manier. Dus vasthouden van het hoofd is geen sprake van, die van mij heeft eerst de tijd om rustig te gapen, dan heb ik mijn hand licht tegen haar aan liggen maar houdt haar niet vast.

Als ze is uit gegaapt dan schuif ik het bit er in, hier hapt ze zelf, hoeft nooit te dwingen.

En de helft van de tijd rijdt ik bitloos, maar dan doe ik nog op dezelfde manier het hoofdstel om, alleen dan links de neusriem om de neus ipv het bit in.

Bitloos schuif ik om als een halster, neusriem hoeft niet los bij mijn paard.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 11:35

Grappig dat iedereen zo zijn methode heeft.

Ik heb het met mijn merrie erg makkelijk want die is helemaal verzot op het bit. Zelfs als ik het ergens heb ophangen gaat ze ermee klooien om het vast te pakken, want in het begin kon ik haar hoofd niet eens aanraken, dus ben het bit in gaan doen met meteen erna een koekje als beloning. Dus nu is bit=koekje. Dus met dit paard heb ik het kopstuk bovenaan vast, ik manoeuvreer het een beetje om haar hoofd, zij neemt het bit in en als ze het lekker vast heeft leg ik het kopstuk over haar oren.

Maar als ik het met een vreemd paard moet doen, bit in doen bedoel ik hè, dan ga ik links staan. Ik maak het halster los en gesp dat om de hals. Met mijn rechterhand heb ik de twee bakstukken vast, samengeknepen zeg maar, mijn rechterarm gaat onder het hoofd door, de twee bakstukken schuif ik dan over de neus en met mijn linkerhand bied ik het bit aan en dan pak ik in 1 beweging door het kopstuk en schuif het over de oren.

Jolijn15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 16:06

Bij mijn paard hoef ik helemaal niks te doen. Als die het bit ziet dan doet ie zijn mond al open, dus dat gaat erg makkelijk :')

Als ik bij een ander paard het hoofdstel om moet doen, gebruik ik optie 2

SimbaBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 06:07

pillow schreef:
Geen van beide, ik heb het kopstuk, dus bovenaan vast met rechts en heb het bit op de linkerhand

Hier ook op deze manier! :D

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 08:15

Ik klik t bit los.. schuif het hoofdstel om als halster en klik daarna het bit weer vast
Maar dat kan niet bij alle hoofdstellen makkelijk natuurlijk..

Anders doe ik idd ook optie 2
De westernmanier die ik wel bij kleinere ponys

Domino_2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 08:31

Bij mijn merrie een variatie op nummer 2. Pak het hoofdstel in mijn rechterhand. Mond gaat open en bit schuif ik erin door rechterhand omhoog te bewegen.

Bij paarden die niet zelf hun mond open doen optie 2