Zadel voor ons paard met speciale rug

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

roosjuh17

Re: Zadel voor ons paard met speciale rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-19 17:34

Beste rizette.... Ook in stap draf Gallop stilstand rengallop springen ondersteboven achterste voren heb ik nog geen passend zadel gevonden. Dus je opmerking over dat in stap de rug gebruiken is even een heel ander onderwerp.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 22:46

Een tweedehands zadel vinden voor jouw paard lijkt mij onmogelijk en dan moet je bestaande zadels gaan ophogen etc om het 'passend' te krijgen maar de boom blijft niet helemaal passend en dat is niet goed. Dus dan zou ik (die in springssport met boom rijd) liever boomloos hebben. Ik had hetzelfde probleem met mijn pony een tijd terug. Alle zadels kiepte achterover. Boomloos was top voor hem! Je kunt een passervice laten komen om vanalles uit te proberen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 22:48

Ja of je moet aan traploos verstelbaar gaan denken, met zo'n sleutel. Reken dan wel gerust 3000 euro.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 22:57

Als je een paard hebt wat nog moet groeien in bespiering en met een lastige pasvorm raad ik je Raisa Fletcher van Zadel-Logisch heel erg aan. Die heeft magie verricht met onze paarden (en nog met een hoop anderen) door haar andere manier van zadels aanpassen. Door haar manier van aanpassen verdwijnt de atrofie en herstelt de rug zich weer. Ze is ook erg kritisch en zal niks aanmeten wat niet echt past en in balans ligt. Echt fan van. Wellicht dat zij iets voor jullie kan betekenen.

roosjuh17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-19 23:02

De kent en master high Wither vzh past wel gelukkig. Dus daar werken we voorlopig mee. Echter heeft kent en master deze niet in spring.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 23:05

Kent en master (of thorowgood)
Heeft veel modellen, die ook allemaal redelijk uitgebreid aan te passen zijn.

Wellicht is een ander k&m model (of thorowgood) wél geschikt.

Let bij het aanpassen op dat hij niet per se goed hoeft te liggen bij stilstaan aan de hand
Het is veel belangrijker dat het zadel past tijdens het werk, dus wanneer de buikspieren aangespannen zijn, en de rug veel minder hol.

Succes met de zoektocht. Is een knappe puzzel.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 10:15

Femke_Tweety schreef:
Kent en master (of thorowgood)
Heeft veel modellen, die ook allemaal redelijk uitgebreid aan te passen zijn.

Wellicht is een ander k&m model (of thorowgood) wél geschikt.

Let bij het aanpassen op dat hij niet per se goed hoeft te liggen bij stilstaan aan de hand
Het is veel belangrijker dat het zadel past tijdens het werk, dus wanneer de buikspieren aangespannen zijn, en de rug veel minder hol.

Succes met de zoektocht. Is een knappe puzzel.

Ik heb idd een kent en master voor mijn paard. Ik vind t een fijn zadel, moet m wel vaak aan laten passen, ook omdat Mn paard nu meer gereden wordt.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 13:08

Rizette schreef:
Kan hier geen chocola van maken dus als er ergens iemand is die het duidelijk op een rijtje heeft staan hoe het passen en de ligging van een boomloos zadel hoort te zijn dan hou ik mij aanbevolen.

Check het centrale boomloze Zadel topic
Bakken vol info en links

(Ik reed boomloos, huidige paard Met boom , Ben niet Perse pro het 1 of ander)

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 16:22

roosjuh17 schreef:
Hoi allemaal

Binnekort komt de zadelmaker opnieuw voor ons paard. Hij heeft een nogal speciale bouw. Vrij hol, hoge smalle schoft. Kort draag vlak..we willen graag een springzadel.

Wat niet evident is, want door de Holle rug hebben we dikke hieronder kussens nodig. Iets wat Springzadels vaak niet hebben.

Nee, je hoeft/moet niet per sé een dik kussen hebben. Pasproblemen van een zadel kan je nooit met het kussen oplossen. En elke zadelmaker die je iets anders probeert wijs te maken moet je gelijk afscheid van nemen.

Wat je wel moet hebben is een zadel met een boom die de vorm van de rug volgt in de lengterichting, dus van schoft richting lendenen. Voor jouw paard moet dat een zadel met een sterk gekromde boom zijn. Zeg maar een “banaan” of “U” vorm. Ik denk dan in de richting van de oudere Stubben-zadels, die hebben zo’n behoorlijk gekromde boom. Dat zou wel eens kunnen passen.
Nieuwere zadels hebben over het algemeen een rechtere boom, en die zadels zullen bruggen. En ja, ook als je daar een dik kussen onder maakt zodat het visueel de ruglijn lijkt te volgen, brugt het qua drukverdeling nog steeds en zal het paard de druk alleen op de voor- en achterkant krijgen.

Daarnaast moet de boombreedte uiteraard passend zijn bij het paard. Omdat het een jong paard betreft die nog moet groeien in de bespiering, is het niet erg dat het zadel wat te wijd is. Dat kan je oplossen met bijv. een bontje of een dikkere pad onder het zadel, die je eronder weg haalt als het paard zich ontwikkeld. Het belangrijkste is dat de boomvorm bij het paard past.

Succes.

Yolopolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 19:32

Ik gebruik een backriser therapeutische pad .. verhoogd achter en zorgt voor minimale drukpunten ..

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 21:33

roosjuh17 schreef:
Beste rizette.... Ook in stap draf Gallop stilstand rengallop springen ondersteboven achterste voren heb ik nog geen passend zadel gevonden. Dus je opmerking over dat in stap de rug gebruiken is even een heel ander onderwerp.

Beter lezen Roosjuh, vooral alles even lezen dat verklaart een hoop voor je en voorkomt opmerkingen als die jij nu geeft.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 21:36

Sonja_vR schreef:
Rizette schreef:
Kan hier geen chocola van maken dus als er ergens iemand is die het duidelijk op een rijtje heeft staan hoe het passen en de ligging van een boomloos zadel hoort te zijn dan hou ik mij aanbevolen.

Check het centrale boomloze Zadel topic
Bakken vol info en links

(Ik reed boomloos, huidige paard Met boom , Ben niet Perse pro het 1 of ander)

Heb je een link naar dat topic?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 21:40

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 21:55

Thanks Sonja!