Echt onmisbare dingen eigen paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nynkster

Re: Echt onmisbare dingen eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 16:47

Als je van een beetje tutten houdt kun je nog anti klitspray en elastiekjes kopen

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 18:12

Nynkster schreef:
Als je van een beetje tutten houdt kun je nog anti klitspray en elastiekjes kopen

Dan moet je paard er ook wel van houden :+ Ik had ze pas bij de tweede nodig.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 18:23

Ik zou lekker met de basis beginnen.
Halster en touw
Poetsspullen

Met een haflinger ook heel veel humor.

Die van mij heeft nu pas na 13 jaar een vliegendeken ook alleen maar omdat er vorig jaar veel vliegen waren.
Anders alleen een vliegennetje aan zijn halster.

De rest van de spullen volgt vanzelf.

Dan is het hek van de dam ... dekjes, setjes, dekens in het najaar.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 20:55

Koper schreef:
Nynkster schreef:

Dan moet je paard er ook wel van houden :+ Ik had ze pas bij de tweede nodig.

Oh ook als die vna mij geen zin hebben ga ik gewoon lekker poetsen hoor :Y) Ik mag ook hun stront elke dag opruimen dus dan mogen ze zich ook wel even gedragen voor mij :')

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 08:28

lampjerulez schreef:
Pistasche schreef:
Echt onmisbaar in je kast: flesje colosan mochten ze koliekerig zijn.

Ik heb mijn paard inmiddels 4 jaar en nog nooit van dit spul gehoord :) niet dat dit betekend dat dit niet super handig kan zijn hoor.
Maar bij je eerste eigen paard die koliekerig/rare symptomen oid vertoont (helemaal bij je eerste eigen paardje) bel je de DA met spoed en hij/zij regelt de rest :D wel zo verstandig/veilig en een stuk minder stressvol als je het mij vraagt.

tenminste ik ben (helemaal de eerste 2 jaar) NOOIT zelf medicijnen gaan kopen tenzij een DA mij dit aanraadde oid.

Ik denk dat TS moet kijken naar meerdere halsters/touwen, longeerlijn, zadel hoofdstel etc.
ledervet is ook wel handig, en doekjes om je tuig te kunnen schoonmaken. Overige basis dingen heeft TS volgens mij al zelf benoemd.
En de rest komt vanzelf :D

Wie zegt dat het deel van de DA bellen overgeslagen wordt bij het gebruik van Colosan? :+ Het is op natuurlijke basis, je paard zal je dankbaar zijn bij koliekklachten tijdens het wachten op de DA.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 08:51

Wat leuk dat je een eigen paard hebt! De meeste tips zijn idd al gegeven! Wat ik je nog even wil meegeven is de tip om goede afspraken te maken met de stalhouder, wat te doen mocht er iets met jouw paard zijn als jij er niet bij bent. Bv: welke veearts of hoefsmid ze mogen/kunnen bellen.

Van een aantal dingen zou ik echt reserves aanraden. Zeker halster + touw. Maar ook mijn reserve longeerlijn al een keer nodig gehad.

Als je gaat rijden, hou dan vooral goed de kwaliteit van je teugels en beugelriemen in de gate!! Je wil niet hebben dat deze tijdens het rijden breken. Als er scheurtjes in ontstaan zou ik ze persoonlijk meteen vervangen. Dus wellicht dat je daar ook reserves van wilt hebben.

Veel plezier samen!

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 09:05

Ik lees echt met verbazing wat sommige mensen allemaal aanschaffen voor hun paard voor het paard überhaupt op stal staat. Ik begon met een halster, touw, wat poetsspullen, een vliegenkap en een hoofdstel. Maar ik heb ook in het begin überhaupt niet gereden, alleen gewandeld en geknuffeld. Later heb ik het zadel met pad overgenomen van de vorige eigenaar en veel later heb ik een longeerlijn aangeschaft en een zweetdeken. En dat is eigenlijk ook wel zo'n beetje wat ik voor ze heb. Oja, ik heb voor beide ook een touwhalster en voor mijn grote een neckrope. En mijn kleine heeft een tuig en een kar, maar die heb ik pas aangeschaft toen hij er klaar voor was om voor de kar te lopen.
Beenbeschermers, dikke dekens, etc heb ik niet.

Mijn advies is dus, wacht met kopen tot je weet dat je het nodig hebt. Er zijn zoveel dingen die je nooit nodig gaat hebben en een hoop geld kosten wat je beter aan iets anders uit kan geven ;) .

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 09:25

Grin zo veel mensen, zo veel meningen.
Mijn vriend heeft sinds een half jaar een paard er bij en heeft tot nu toe 1 rubberen rosborstel er bij gekocht. Tot dan toe gebruikte hij overflow van mijn kooplust. :') Ook mijn zadel past en een vroegah gekocht hoofdstel (toen ik nog dacht dat ik met een trekpaard van 1m70 ging thuiskomen ipv een dikke grote D pony). Ik gebruik geen dekens, maar nieuw paardje kwam in flinterdun zomervelletje van op stal te staan en moet bij ons 24/7 buiten. Die heeft er dus een 0g regendeken bij gekregen, de zelfde dag nog 2e hands gefixt via stalhoudster.

Passend halster, stevig touw en een verdwaalde borstel/hoevenkrabber is zat. Overal zijn paardenwinkels/Welkoop/Decathlon en anders levert de EJ/Agradi/Divoza vaak ook nog de dag er na.
Komt wel goed ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 09:58

Niemand noemt een longeersingel, touwtjes/ lange lijnen ed? Toch wel de basis mijn inziens!

Veel plezier met je paard! Volgens jaar denk je: 'oh help, wat kan ik wegdoen nu ik zoveel spullen heb!'

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 10:00

pimaude schreef:
Niemand noemt een longeersingel, touwtjes/ lange lijnen ed? Toch wel de basis mijn inziens!

Veel plezier met je paard! Volgens jaar denk je: 'oh help, wat kan ik wegdoen nu ik zoveel spullen heb!'

Mwah, ligt er aan of je daarin thuis bent... mijn paard loopt aan de enkele longe gewoon zonder iets eraan, alleen één lijn. Dubbele longe doet niet iedereen, lange teugelen ook niet... Hier ligt het wel, maar ik ben aardig fanatiek in werken aan de hand... ;)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 10:06

pimaude schreef:

Dat gebruik ik ook niet. :D