Bitloos hoofdstel voor dressuurmuts...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 21:14

HopeDreamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 21:14

Ik heb zelf dit bitloze hoofdstel voor mijn paard van Jewels 4 Horses. Hij is erg gevoelig zowel zijn neus als zijn hele karakter. Jewels 4 Horses heeft me heel goed geholpen, en het is echt een fijn hoofdstel.

Je kan zelf de kleuren van de steentjes voor de neus en frontriem kiezen, dat maakt het toch extra leuk haha!

Afbeelding

photophoebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 21:22

Nalanta heeft laatst een heel mooi hoofdstel uitgebracht. Ik gebruik zelf mijn micklem multi bridle als ik mijn paard voor de afwisseling eens bitloos oppak. Ik vind het een fijn systeem. Ik heb alle 3 de bitloze systemen die het hoofdstel bied getest, en mijn pony reageert het beste op de sidepull. Dat is misschien een optie voor jullie? Dan kan je zelf testen wat prettig is voor jullie! Ook ben ik een fan van dit hoofdstel ivm de anatomische vorm van het hoofdstel. Ik hoop dat je het perfecte hoofdstel voor jullie vindt!

SharonBdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 21:25

HopeDreamer schreef:
Ik heb zelf dit bitloze hoofdstel voor mijn paard van Jewels 4 Horses. Hij is erg gevoelig zowel zijn neus als zijn hele karakter. Jewels 4 Horses heeft me heel goed geholpen, en het is echt een fijn hoofdstel.

Je kan zelf de kleuren van de steentjes voor de neus en frontriem kiezen, dat maakt het toch extra leuk haha!

[ [url=m/5nrEfL.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oooh... Die is mooi!! Had ik dat maar geweten... 8)7

Skogan

Re: Bitloos hoofdstel voor dressuurmuts...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 21:38

HopeDreamer ah wat mooi! En betaalbaar ook! :)

Skogan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 21:41

photophoebe schreef:
Nalanta heeft laatst een heel mooi hoofdstel uitgebracht. Ik gebruik zelf mijn micklem multi bridle als ik mijn paard voor de afwisseling eens bitloos oppak. Ik vind het een fijn systeem. Ik heb alle 3 de bitloze systemen die het hoofdstel bied getest, en mijn pony reageert het beste op de sidepull. Dat is misschien een optie voor jullie? Dan kan je zelf testen wat prettig is voor jullie! Ook ben ik een fan van dit hoofdstel ivm de anatomische vorm van het hoofdstel. Ik hoop dat je het perfecte hoofdstel voor jullie vindt!

Persoonlijk ik rijd al mijn paard met een namaak van rambo. Maar ik zou niet durven om teugels eraan te doen zonder bit. Mijn namaak is van goed kwaliteit maar niet bedoeld om bitloos te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 22:00

Dat hoofdstel van Jewels 4 Horses vind ik heel erg gaaf, ook al hou ik zelf niet van bling, maar zeker die bruine is echt geweldig. <3

Het enige wat ik me bij het zien van de foto's op de website afvraag is of de neusriem wel gezekerd is? Het lijkt er namelijk op alsof ze de neusriem gewoon los in de lus hangt waar je normaalgesproken je bitring in doet. Dat betekent dat als je eens met meer gewicht aan 1 teugel hangt de neusriem gaat draaien door die lussen heen. Dat kan voor ernstige ongelukken zorgen (en heeft daar ook al voor gezorgd bij mensen die zelf zo'n constructie maakten) omdat het hele hoofdstel dan samengetrokken wordt om het hoofd heen.

Het moet haast wel dat de neusriem met een schroef of stiksel permanent aan het bakstuk vastzit, maar dat is op de foto's niet te zien en het is levensgevaarlijk als dit niet gebeurd is, dus het is wel goed om daar op te letten als je een bitloos hoofdstel koopt.

Skogan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 22:38

xyzutu2 schreef:
Dat hoofdstel van Jewels 4 Horses vind ik heel erg gaaf, ook al hou ik zelf niet van bling, maar zeker die bruine is echt geweldig. <3

Het enige wat ik me bij het zien van de foto's op de website afvraag is of de neusriem wel gezekerd is? Het lijkt er namelijk op alsof ze de neusriem gewoon los in de lus hangt waar je normaalgesproken je bitring in doet. Dat betekent dat als je eens met meer gewicht aan 1 teugel hangt de neusriem gaat draaien door die lussen heen. Dat kan voor ernstige ongelukken zorgen (en heeft daar ook al voor gezorgd bij mensen die zelf zo'n constructie maakten) omdat het hele hoofdstel dan samengetrokken wordt om het hoofd heen.

Het moet haast wel dat de neusriem met een schroef of stiksel permanent aan het bakstuk vastzit, maar dat is op de foto's niet te zien en het is levensgevaarlijk als dit niet gebeurd is, dus het is wel goed om daar op te letten als je een bitloos hoofdstel koopt.

Dus het komt neer dat deze van waldhausen is safer ? Omdat hier lijkt het dat de ringen en de neusriem wel vastzitten.

Hmm.. dus als je wedstrijden wil rijden en wat chique en bling wil, blijven twee hoofdstellen over..
Deze en die van Equibling. Nog eventueel deze van Nalanta maar moeilijk te kopen zo te lezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 22:45

De Waldhausen is sowieso safe omdat het bakstuk vastzit aan een ring en misschien zelfs ook nog vastgenaaid is. Zelfs als het alleen aan de ring vastzit dan betekent dat als dat de neusriem nooit door het bakstuk heen kan draaien.
Of de Jewels 4 Horse variant veilig is weet ik niet omdat ik nergens kan zien/lezen of en hoe de neusriem vastzit aan het bakstuk. Het lijkt op de foto's alsof de neusriem los in de bakstukken hangt en dat is erg onveilig. Mocht de neusriem wel aan het bakstuk vastzitten met stiksels of een schroef dan is het natuurlijk wel veilig. Een neusriem mag echter nooit en nooit los in de bakstukken hangen, want dan gaat hij draaien, zeker als het hoofdstel ingereden wordt en de bakstuklussen steeds gladder/losser worden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 07:54

Die van jewels for horses verschuift niet. Ik heb hem ook.
Fijn hoofdstel, maar de bakstukken ogen iets grof. Niet storend.
Je kunt daar kaakgekruist en sidepull in 1 kopen, krijg je een extra riempje er bij als keelriem. Perfect.

Bij de knhs moet de neusriem minimaal 2 cm breed zijn. 2 cm rondgenaaid is ook 2 cm breed en mag ook.

Ik heb zelf:
Kaakgekruist 2 varianten
Sidepull hh, western met platte neusriem en jewelsforhorses. Hh heeft slechtste inwerking, gaat de verkoop in.
Een jumpinghackamore zonder hefboom. Deze is het fijnste.
Een kaakgekruiste barokversie. Moet ik nog testen, staat gaaf.
En 3 varianten hackamores, allen moet ik nog testen. Zit de star bij, de music scharen van fra, maar dan in messing en ander merk en een stang en trensversie zeg maar, zie topic op har.
En een emiel voest kingekruiste. Werkt goed. Gaat mogelijk ook weg omdat ik liever meer bling zie.

Ik ben 1 van de eerste bitloze ruiters in nederland, nog uit de tijd dat men dacht dat het niet kon. Mogelijk zijn er nog fotos op bokt te vinden.

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 08:55

Wellicht is een hoofdstel uit de PMC-lijn ook nog een optie? Leer is zacht, neus en kopstuk onderlegd en de bevestiging vd teugels zit iets verder naar achter als bij bv de micklem. Vind ik persoonlijk erg fijn.

Ook het eerste bitloze hoofdstel dat hier echt goed ligt en niet schuift.

Afbeelding

Ook verkrijgbaar met keelriem en frontriem. Wel handig als wedstrijdruiter :j

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 08:59

freetorun schreef:
Wellicht is een hoofdstel uit de PMC-lijn ook nog een optie? Leer is zacht, neus en kopstuk onderlegd en de bevestiging vd teugels zit iets verder naar achter als bij bv de micklem. Vind ik persoonlijk erg fijn.

[ [url=m/ZLYU9Q.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heb je een linkje? Die is echt mooi. Hoop alleen dat je ook alleen de neusband kunt kopen. Dan kun je je eigen kopstuk gebruiken.

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 09:59

germie schreef:
freetorun schreef:

[ [url=m/ZLYU9Q.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heb je een linkje? Die is echt mooi. Hoop alleen dat je ook alleen de neusband kunt kopen. Dan kun je je eigen kopstuk gebruiken.
volgens mij zie ik idd ook iets staan met alleen neusriem. Hier is de link (naar de sidepulls, ze hebben ook andere typen bitloze hoofdstellen): https://www.bitloospaardrijden.info/sidepulls.php

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 12:02

Skogan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 12:41

Ik heb net even franse dressuur regels doorgelezen. Wedstrijden rijden met hoofdstel zoals Nalanta is verboden, toch te hackamore-agtiche.. en er staan nie echt duidelijk of bitless is wel of niet mogelijk. Misschien hangt het af van het organisatie? Waarschijnlijk er zijn te weinig dressuur ruiters die bitless rijden, laat staan wedstrijden rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 13:36

@ Germie: heb je misschien een foto of uitleg van hoe de neusriem permanent vastgemaakt is aan het bakstuk? Is dat dan met een stiksel aan de achterkant tussen neusriem en bakstuk?

De PMC hoofdstellen zijn geweldig van kwaliteit, ik wist alleen niet dat ze ook speciale kleurtjes deden, die van jou is echt super freetorun! Ik heb ze een jaar of acht geleden gevraagd of ze ook een london/cognac variant konden maken van hun hoofdstel en dat was nog niet mogelijk, wel erg verleidelijk dat dat nu wel kan... :D
Van PMC heb ik een kingekruis systeem en een sidepull gehad. De kingekruiste heb ik weer verkocht omdat bij het aantrekken van de teugels de teugelriempjes een kwartslag draaiden waardoor ze niet vlak tegen de onderkaak lagen maar met het harde smalle stukje en dat vond ik een erg onprettig idee (mijn paard vond dat ook minder). De sidepull lag heel stabiel als ik de neusriem op een normale manier vastdeed (dus dat je er nog net twee vingers tussen kunt krijgen op het neusbeen), maar omdat ik clickertrainer ben en wil dat mijn paard vrij kan kauwen op een beloning of tijdens het grazen zonder steeds zijn neus/kaak te kneuzen tegen de neusriem wilde ik een sidepull die ook stabiel bleef liggen als ik hem met vier vingers tussen neus en neusbeen vastmaakte en die gebruik ik nu alleen nog maar. Maar bij normaal gebruik zit de PMC perfect.

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 14:05

xyzutu2 schreef:
@ Germie: heb je misschien een foto of uitleg van hoe de neusriem permanent vastgemaakt is aan het bakstuk? Is dat dan met een stiksel aan de achterkant tussen neusriem en bakstuk?

De PMC hoofdstellen zijn geweldig van kwaliteit, ik wist alleen niet dat ze ook speciale kleurtjes deden, die van jou is echt super freetorun! Ik heb ze een jaar of acht geleden gevraagd of ze ook een london/cognac variant konden maken van hun hoofdstel en dat was nog niet mogelijk, wel erg verleidelijk dat dat nu wel kan... :D
Van PMC heb ik een kingekruis systeem en een sidepull gehad. De kingekruiste heb ik weer verkocht omdat bij het aantrekken van de teugels de teugelriempjes een kwartslag draaiden waardoor ze niet vlak tegen de onderkaak lagen maar met het harde smalle stukje en dat vond ik een erg onprettig idee (mijn paard vond dat ook minder). De sidepull lag heel stabiel als ik de neusriem op een normale manier vastdeed (dus dat je er nog net twee vingers tussen kunt krijgen op het neusbeen), maar omdat ik clickertrainer ben en wil dat mijn paard vrij kan kauwen op een beloning of tijdens het grazen zonder steeds zijn neus/kaak te kneuzen tegen de neusriem wilde ik een sidepull die ook stabiel bleef liggen als ik hem met vier vingers tussen neus en neusbeen vastmaakte en die gebruik ik nu alleen nog maar. Maar bij normaal gebruik zit de PMC perfect.
Voor er verkeerde verwachtingen komen, ze doen nog steeds geen kleurtjes. Ik heb dit zelf met leerverf gedaan :Y). Wel bedankt voor het compliment! Haha.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 14:22

xyzutu2 schreef:
.

Wat bedoel je precies?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 14:29

@ Freetorun: heel erg chique gedaan, het lijkt net echt! _/-\o_

@ Germie: Op de foto's lijkt het alsof de neusriem gewoon los in de lussen van de bakstukken hangt. Dat zou betekenen dat je ze door de bakstukken heen kunt verschuiven omdat die bakstukken er op de foto's erg ruim omheen hangen. Als je schrijft dat ze niet verschuiven, dan betekent dat dus dat ze vastgenaaid/genageld moeten zitten, want anders zou je ze met wat druk kunnen verschuiven.
Misschien is mijn vraag zo duidelijker: als je de onderste gespen van de bakstukken openmaakt, valt de neusriem er dan gewoon uit of zitten ze dan nog aan het bakstuk vast?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 15:12

xyzutu2 schreef:
@ Freetorun: heel erg chique gedaan, het lijkt net echt! _/-\o_

@ Germie: Op de foto's lijkt het alsof de neusriem gewoon los in de lussen van de bakstukken hangt. Dat zou betekenen dat je ze door de bakstukken heen kunt verschuiven omdat die bakstukken er op de foto's erg ruim omheen hangen. Als je schrijft dat ze niet verschuiven, dan betekent dat dus dat ze vastgenaaid/genageld moeten zitten, want anders zou je ze met wat druk kunnen verschuiven.
Misschien is mijn vraag zo duidelijker: als je de onderste gespen van de bakstukken openmaakt, valt de neusriem er dan gewoon uit of zitten ze dan nog aan het bakstuk vast?

Ze zijn niet genaaid, maar verschuiven ook niet. Ik heb het hoofdstel al meer dan een jaar, leer zit erg strak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 15:16

Hmm, als je niet weet hoe ze bevestigd zijn dan denk dat ik het gewoon aan de fabrikant zelf ga vragen, want alleen echt vast is veilig in de bitloze neusriemwereld. Gewoon stroef is niet genoeg. :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 15:27

xyzutu2 schreef:
Hmm, als je niet weet hoe ze bevestigd zijn dan denk dat ik het gewoon aan de fabrikant zelf ga vragen, want alleen echt vast is veilig in de bitloze neusriemwereld. Gewoon stroef is niet genoeg. :)
Het zijn normale bakstukken, die zitten echt strak om de neusriem (je moet mogelijk een tang gebruiken om ze los te halen. Maar vastgenaaid zitten ze niet. En dat hoeft dus ook niet.

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 15:28

Goh, eigenlijk nooit aan gedacht dat dit ook zou kunnen met die tong. Onze pony deed vooral hoesten en proesten in het begin als ze in een valse knik ging lopen. Dan sloot ze een stukje van haar luchtpijp af.
Sinds ze gewoon goed nageeflijk is ipv in een knipje loopt doet ze het niet meer.

Ik zou het ook weleens uit willen proberen of ze bitloos lekkerder zou lopen. Ik volg even.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 16:28

germie schreef:
xyzutu2 schreef:
Het zijn normale bakstukken, die zitten echt strak om de neusriem (je moet mogelijk een tang gebruiken om ze los te halen. Maar vastgenaaid zitten ze niet. En dat hoeft dus ook niet.

Zo gek, want op diverse foto's op hun website zie je dat de bakstukken er echt in een hele losse lus omheen gevouwen zijn. Misschien dat dat oude foto's zijn, dat ze merkten dat dat niet kon en dat ze ze nu strakker maken?

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-19 12:17

Via via wat hoofdstellen kunnen passen.

De Fra Pardoes vind Ik heel leuk maar is compleet niet passend te krijgen op het hoofd van mijn paard, dus dat wordt niets.

Dan een sidepull van waldhausen. Mooi hoofdstel, past mooi, maar voor te rijden nog enorm wennen, dus we gaan er nog een paar keer mee proberen rijden,maar ik denk niet dat dit het perfecte hoofdstel is, we zoeken verder.