Mannenzadels en vrouwenzadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 08:28

Járen geleden al afstand genomen van 'diepe zit, veel wrong' zadels. Ik heb reactieve artritis en ik kan gewoon niet meer lopen als ik van zo'n "typisch dressuurzadel" af kom. Knieën doen het dan gewoon niet meer.

Overgestapt naar de western, en op mijn vorige paard een heel fijn equitation zadel met smalle twist gehad. Zat héérlijk.

Toen hij daaruit groeide naar een boomloos zadel gegaan (ghost) dat voor zowel mijn heup als mijn knie smal zit. Geen issues met mijn lijf.

Op een barebackpad (en mijn pony is niet heel smal...): geen enkel probleem. Sterker nog: ze loopt het allerfijnste onder de barebackpad! En dan kan ik haar het fijnste uitzitten, zonder pijn. Natuurlijk zit ik breed vanwege de bouw van mijn pony, maar het 'dagen niet lopen' wat ik bij dressuurzadels met wrong en diepe zit heb, heb ik absoluut niet.

Voor mij geldt inderdaad wel degelijk dus dat waar veel meiden héél graag mee willen rijden, absoluut ongeschikt voor mij is.
Nou geloof ik dat - oa vanuit centered riding principes en de bouw van de ruiter - die hele diepe zit en veel wrong uberhaupt ongeschikt is om de beweging van je paard te kunnen volgen zonder elkaar in de weg te zitten...

wittepit

Re: Mannenzadels en vrouwenzadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 08:48

Ik heb een schleese gehad, wat een verademing na jarenlang mijn kruis opengereden te hebben op o.a. Stübben en hulsebos. Kennelijk staan mijn zitbeenknobbels ver uit elkaar. Nadat die niet meer pas gemaakt kon worden op mijn paard over op wow, en over de oude zittingen ben ik tevreden (maar dat schijnt wel een dingetje te zijn bij wow, ook ivm de boomvorm) de nieuwe vind ik niet zo. Omdat mijn merrie nogal breed is heb ik lekker ouderwets voor veelzijdigheid bladen gekozen, zal iets in stoelzit belanden maar omdat de beugelriemhaken op de goeie positie zitten zit ik wel fijn in balans boven mijn voeten. Kan ik uren op rijden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 10:55

Ik zat heel raar op wow. Dus kon er niet fijn mee rijden. Zo persoonlijk is het.
Ik zit op een fryso legacy super, men zegt diepe zit, maar niet voor mij. Ik heb er zelfs B springen mee gedaan. Dat kan heel vaak niet met een dressuurzadel. De fryso dwingt totaal niet. Ik zit er direct vrij en los op.
Stubben parzival rij ik me op open terwijl de siegfried fijn zit. En dit kan eigenlijk niet want zelfde boom. Dus het zit hier in kleine nuancesaks opvullen waardoor een zadel net anders ligt
Een hele oude schontal zit ook fijn. Geen wrong.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-19 11:09

Het gaat me met name over de anatomie van de gemiddelde vrouw :) ongetwijfeld zijn er uitzonderingen, en daarvoor geldt imo altijd dat je moet kiezen wat voor jou het beste werkt, maar dat wil dan niet zeggen dat de meeste vrouwen daarmee wegkomen. Overigens heeft wow ook verschillende zittingen, dus 't is niet omdat je op een niet goed zit, dat er geen passende zitting voor je is.
Ik vond de Euroriding Diamant ook heel lekker zacht zitten, maar lichtrijden vond ik ineens veel lastiger, en toen ik mezelf op foto's terugzag, was ik er toch niet gelukkig mee. Voor mijn gevoel zat ik prima, maar foto's gaven echt een heel ander beeld. Mijn hakken kwamen een redelijk stuk voor mijn heupen uit, wat de moeilijkheid met lichtrijden natuurlijk meteen verklaarde. En dan kun je krampachtig je onderbeen naar achter doen, maar door de beugelriemophanging wordt hij toch weer naar voren getrokken. Dus voor mij geen goed zadel.

Malle1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 16:52

Lucht vertraagd en daardoor zie je bij WOW zadels dat mensen altijd achter de beweging zitten. Ik ken niemand die in een wow zadel goed zitten ( daar denken ze zelf anders over hoor :D)

blokfluit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 16:59

Ik ben het eens met Malle1970. Heb zelf anderhalf jaar lang een Wow zadel gehad en ik dacht dat ligt aan mij, ik moet eraan wennen, maar het werd niet beter. Ik kon er niet in zitten.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 17:18

Welke topruiters rijden er wow?

blokfluit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 18:54

Ik ken er geen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 19:09

Wol en schuim reageren inderdaad supersnel.

Laurens van Lieren rijdt op wowzadels.

Malle1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 19:18

Nielojram schreef:

Laurens van Lieren rijdt op wowzadels.

Ja en we weten allemaal hoe beroerd die zit :D

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-19 19:20

Malle1970 schreef:
Lucht vertraagd en daardoor zie je bij WOW zadels dat mensen altijd achter de beweging zitten. Ik ken niemand die in een wow zadel goed zitten ( daar denken ze zelf anders over hoor :D)

Die is nieuw voor mij. Vind het geen onlogisch verhaal. Anderzijds hoor je je zelf erover dat hun paard zo in bespiering groeit en ruimer loopt.
Nielojram schreef:

Nadeel van wol vind dat het het zo statisch is zeg maar (maar veel zadelfitters vullen steeds bij, kussens horen imo zacht te zijn, anders schiet het het idee van kussen voorbij.
Schuim geloof ik wel in :)

Malle1970 schreef:
Ja en we weten allemaal hoe beroerd die zit :D

Idd waar, en helaas is hij niet de enige. Ik stoor me altijd enorm aan die flapperende benen, flapperende handen en een hoop geprik. En het achterover hangen.......
Volgens mij horen hulpen min of meer onzichtbaar te zijn, althans zo leerde ik het vroeger....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 19:29

Ik vind het altijd jammer dat lucht zo afgekraakt wordt door mensen die niet weten hoe het systeem werkt.

Ik heb wolzadels voorzien van wol, dus uit- en in elkaar gezet.
Ik heb ook het wow-zadel verkocht, en weet hoe het systeem werkt, en ken ook alle vooroordelen die erover gezegd worden.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-19 19:32

Ik begin voor mijn jonge paard steeds meer te denken aan Bates. Met cair, dus schuim idd. Ik heb een paar keer op een Bates gereden, en werd er (afgezien van de zadels met veel wrong) wel erg gelukkig van, met name de Caprilli beviel me erg goed. Ik kon mijn bovenbenen kwijt, zat zonder veel moeite gewoon rechtop, ik hoefde niks te kantelen, en de beugelriemhaken zijn wat naar achter geplaatst, wat ik echt prettig vond, want mijn onderbenen werden niet naar voren getrokken.
En, voor ik het vergeet: voldoende ruimte voor de schouders, wat mijn paard toen erg fijn vond. Helaas had ik toen geen Bates-budget ;(

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 20:00

Dat is het eerste zinvolle anti-lucht commentaar wat ik tot nu toe gelezen heb Malle 1970, toch lijkt het me sterk omdat je een WoW ook gewoon aansingelt en dus de lucht behoorlijk plet. Voor mij is het grote voordeel dat de lucht in het kussen verplaatsbaar is en dus geen drukpunten geeft, plus dat het simpel aan te passen is terwijl je erop zit en het effect dus direct controleerbaar is. Maar ik rij geen dressuurwedstrijden, geen idee of ik netjes zit. Vind het meerendeel van de topruiters maar beroerd zitten, zo achterover en met de benen niet mooi liggend, maar mooi geplaatst door de wrongen. Maar dat is hoe ik er naar kijk.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-19 20:03

Het is met een wow ook niet de bedoeling dat je echt strak aansingelt :)
Sowieso met een goed passend zadel zou het zadel ook moeten blijven liggen als het niet al te strak is. Ik denk zo, dat als je de lucht plet, je te strak aansingelt eigenlijk.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 20:10

Valt best mee hoor, maar er blijft maar een afgeplat kussen over, kan me niet voorstellen dat dat dusdanig vertraagt dat je achter de beweging aan komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 20:13

Avalanche81 schreef:
Het is met een wow ook niet de bedoeling dat je echt strak aansingelt :)
Sowieso met een goed passend zadel zou het zadel ook moeten blijven liggen als het niet al te strak is. Ik denk zo, dat als je de lucht plet, je te strak aansingelt eigenlijk.

Kan je nagaan.. Als je een lucht weet ' te pletten' met aansingelen, dan trek je het zadel dus puur op zijn zitting en de schuimrubbervormen, die nodig zijn om een flairkussen zijn vorm en juiste effect te geven ( 2 per panel, 4, airbags dus totaal). Lucht wijkt.

Als je dat ook lukt met wol... wol is een dikke klomp.. En die is betonhard als je het met die kracht om een paard heen bindt...

Malle1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 20:22

Nielojram schreef:
Ik vind het altijd jammer dat lucht zo afgekraakt wordt door mensen die niet weten hoe het systeem werkt.

Blijkbaar kun jij niet beargumenteren waarom mijn stelling volgens jou niet juist is behalve deze simpele one liner.

WOW is niet voor niets totaal niet meer populair. Ze zitten voor geen meter, ze liggen voor geen meter en het idee is leuk bedacht, maar niet goed doordacht.

Wol is een eeuwenoud concept wat door de grotere zadelmakers niet voor niets gebruikt wordt. Er is laatst weer een onderzoek in Zweden gedaan, dat wol veel beter de druk verdeeld dan lucht of schuim.

https://www.horses.nl/algemeen/betere-z ... imvulling/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 20:42

Beste Malle1970,

Dat kan ik wel, dat wil ik alleen niet.
Tijd is het meest waardevolle wat je kan spenderen.
En dat ben je voor mij niet.

Degene die er wel schik mee hebben, hoef ik niet te overtuigen.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 21:03

Wow is ook niet populair omdat het zijn waarde niet behoudt. Je krijgt ze amper verkocht.

Nielojram, ik ben ook wel benieuwd en misschien nog meer bokkers. Jouw post vind ik erg hautain en zeker geen reclame.

Ik heb ook een Wow gehad dus ken het systeem. Mijn ervaring is dat een Wow wel prima zit zolang hij perfect ligt. Enkel, voor die perfecte ligging had ik elke maand wel een fitter kunnen laten komen want na 2 weken lag hij meestal al niet meer zo perfect. Paard liep dan minder en ik zat na een halfuur met rugpijn.
Blij dat hij weg is.

Qua aansingelen: geen enkel zadel hoort zo strak aangebonden te zijn dat de vulling, welke dan ook, geplet wordt. Een passend zadel hoort niet te schuiven bij normaal tot losjes aansingelen. Zelfs mijn boomloosje schuift niet ondanks dat ik mijn singel nooit strak doe. De boomloos van het paard van mijn vriend schuift ook niet, en dat is een Hafje model tafel.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-19 21:17

Nou precies, ik had bij mijn Kieffer een singel met elastiek, en die singelde ik aan beide kanten wat aan, maar eigenlijk vrij los. Strakker was ook nergens voor nodig, ding bleef liggen waar hij lag.
Wintec vond ik overigens een ramp, zowel qua zitten, als goed laten liggen..... nu met die nieuwe modellen is dat overigens wel beter, maar ik ben meer van de Bates..... tenzij ik een Kieffer tegenkom die geweldig ligt en blijft liggen......

Malle1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 21:23

Probeer eens een passier.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 21:37

Avalanche81 schreef:
Nou precies, ik had bij mijn Kieffer een singel met elastiek, en die singelde ik aan beide kanten wat aan, maar eigenlijk vrij los. Strakker was ook nergens voor nodig, ding bleef liggen waar hij lag.
Wintec vond ik overigens een ramp, zowel qua zitten, als goed laten liggen..... nu met die nieuwe modellen is dat overigens wel beter, maar ik ben meer van de Bates..... tenzij ik een Kieffer tegenkom die geweldig ligt en blijft liggen......

Ook dat ligt natuurlijk aan de ruiter he. Als die scheef zit (en dat zitten er veel in de bocht), dan gaat een zadel ook scheef liggen.
Merk dat zelf ook, mijn zadel zelf ligt vrij stabiel, tot niet echt aangesingeld toch netjes kunnen springen, maar als ik goed uit balans raak en niet heb aangesingeld is er toch wel een risico hoor!

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 21:45

Ik heb altijd het idee dat zadels gewone uni seks is.
Volgens mij ga je op een zadel rijden, die goed zit.

en ik denk ook wel dat je eigen lengte ook mee speelt ,
Ik zou "eerder" op een mannen zadel rijden omdat ik lang bent, en ook lange benen,

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-19 21:53

Malle1970 schreef:
Probeer eens een passier.

Nooit aan gedacht, is ook een idee idd :)

pompadour schreef:
Ik heb altijd het idee dat zadels gewone uni seks is

Zijn ze niet, zadels zijn echt eeuwenlang gebouwd voor mannen :)

pompadour schreef:
Ik zou "eerder" op een mannen zadel rijden omdat ik lang bent, en ook lange benen

Maar dat verandert niets aan de vorm van je bekken of de ruimte tussen je bovenbenen.